Viron linjakarttoja

jtm

Liittynyt
24 Tammikuu 2007
Viestit
2,222
Olisiko kellään tietoa mistä saisi selkeätä linjakarttaa Tallinnan bussi ja ratikka reiteistä, sekä olisiko Tallinnassa myös yhtään entistä Tampere tai pääkaupunkiseutulaista bussia?
 
Olisiko kellään tietoa mistä saisi selkeätä linjakarttaa Tallinnan bussi ja ratikka reiteistä, sekä olisiko Tallinnassa myös yhtään entistä Tampere tai pääkaupunkiseutulaista bussia?
TTTK:n sivujen kautta pääsee niin bussiliikennettä kuin raitioliikennettä koskeviin tietoihin. Kunkin linjan kohdalla on painike, jolla linjan saa näkymään kartalla. Johdinautoista on samanlainen palvelu. Mm. tämän sivuston sisällöstä voidaan päätellä, että TAK:n bussilaivastoon kuuluu edelleen joukko entisiä Suomi-busseja.

Virossa on toki paljon muitakin vanhoja suomalaisia linja-autoja.

Tallinnan busseista (TAK) oli esittely RAITIO-lehdessä 1 / 2008.
 
TAK:llahan on käytössä tuon mukaan vielä ex. Tkl:t #321(TAK #579), #339(TAK #041) ja #340(TAK #037). Olisiko joku niin ystävällinen, että voisi kertoa missä linjalla nämä liikkuu Tallinnassa tai ottaa selvää asiasta.

Entä tietääkö joku, että missä näitä ex. HKL Wiima-N202 liikkuu Tallinnassa?

Olen menossa pariksi päiväksi heinäkuun lopulla Tallinnaan ja kiinnostaisi mennä ex. Tkl:llä ja HKL:llä. Onko Tallinnassa muuten matkailija lippua?

Olisin erittäin kiitollinen sille henkilölle joka pystyisi vastaamaan edellä mainittuihin kysymyksiin.:D
 
TAK:llahan on käytössä tuon mukaan vielä ex. Tkl:t #321(TAK #579), #339(TAK #041) ja #340(TAK #037). Olisiko joku niin ystävällinen, että voisi kertoa missä linjalla nämä liikkuu Tallinnassa tai ottaa selvää asiasta.

Entä tietääkö joku, että missä näitä ex. HKL Wiima-N202 liikkuu Tallinnassa?

Olen menossa pariksi päiväksi heinäkuun lopulla Tallinnaan ja kiinnostaisi mennä ex. Tkl:llä ja HKL:llä. Onko Tallinnassa muuten matkailija lippua?
Ajokki 8000 on kyllä jo niin vanha, että se ei välttämättä enää kesäisin liiku. Sitä vastoin nuo Cityt saattavat edelleenkin näkyä jopa kesäliikenteessä, tämän kesän päivitettyjä tietoja minulla ei kuitenkaan ole. Viime talvena tulleet århusilaisnivelet ovat kuitenkin toisarvoistaneet itseään vanhempia autoja koko joukon. Cityt ovat kuitenkin ykkösvarikon autoja, joten niitä on voinut nähdä mm. keskustaan ulottuvilla nivelbussilinjoilla. Tuo auto 3579 (579TAK) taas on liikkunut enemmänkin Lasnamäen alueella.

Ex HKL:n niveliä on puolestaan liikkunut vähän joka puolella, joten sellaisen bongaamisen ei pitäisi olla kovin hankalaa. Niitä on sijoitettu jokaiselle varikolle.

R-kioskeilta (sikäläisiltä) voi ostaa 24 tunnin lipun (24 tundi eli ühe päeva kaart). Lippu leimataan ensimmäisessä bussissa, trolleybussissa tai raitiovaunussa. Sopiva leimauslaite on yleensä sijoitettu kakkosovien läheisyyteen. Busseihinkin on luontevinta käydä sisään keskiovilta. Etuovia ei aina edes avata.

Minulla on itsellänikin tavoitteena käydä Tallinnassa kesän kuluessa, joten muutaman viikon sisällä voinen antaa hieman päivitetympää tietoa kaluston tämänkesäisistä sijoituksista.
 
R-kioskeilta (sikäläisiltä) voi ostaa 24 tunnin lipun (24 tundi eli ühe päeva kaart).

Minulla on itsellänikin tavoitteena käydä Tallinnassa kesän kuluessa, joten muutaman viikon sisällä voinen antaa hieman päivitetympää tietoa kaluston tämänkesäisistä sijoituksista.

Paljon tuo lippu maksaa?

Olisiko sulla ehdotuksia mitä linjoja kannattaisi käydä kokeilemassa? Mitkä on nivel linjoja mitkä tulee keskusta alueelle? Kiitos paljo vaivastasi!
 
TAK:llahan on käytössä tuon mukaan vielä ex. Tkl:t #321(TAK #579), #339(TAK #041) ja #340(TAK #037). Olisiko joku niin ystävällinen, että voisi kertoa missä linjalla nämä liikkuu Tallinnassa tai ottaa selvää asiasta.
Kannattaa kokeilla, onko TAK #1037 (Ex. TKL #340) edelleen liikenteessä linjalla 28. Tuo on muistaakseni mm. 14:17, :33 tai :49 lähdössä Veerennistä. (En muista mikä niistä.) Kannattaa siis mennä esim. Tondi-kadulle pysäkille autoa odottelemaan. Sinnehän pääsee ratikoilla 3 ja 4 tai muutamilla busseilla (esim. 5, 18 ja 36).

Tässä auto kuvattuna viime reissullani reilu vuosi sitten. Jospa auto olisi kuitenkin yhä linjalla 28 kun se on ruuhkalinja...
 
Viimeksi muokattu:
Paljon tuo lippu maksaa?

Olisiko sulla ehdotuksia mitä linjoja kannattaisi käydä kokeilemassa? Mitkä on nivel linjoja mitkä tulee keskusta alueelle? Kiitos paljo vaivastasi!
Pari kuukautta sitten ühe päeva kaartin hinta oli 55 kroonia eli vajaa 4 euroa. Se siis leimataan ensimmäisessä kulkuvälineessä leimauslaitteessa, eikä reikäraudassa eli komposterissa, johon se ei mahtuisikaan. Komposterissa rei'itetään kertaliput eli talongit, joita voi ostaa kioskeista yksittäin tai edullisemmissa kymmenen kappaleen vihoissa. Kertaliput kelpaavat vain yhden matkan (tai samassa vaunussa/autossa niin kauan kuin kompostereissa on sama reikäkuvio...) :) On olemassa myös normaalia kertalippua kallimpia 1 ja 2 tunnin lippuja, jotka tietenkin leimataan leimauslaitteessa.
 
Tässä auto kuvattuna viime reissullani reilu vuosi sitten. Jospa auto olisi kuitenkin yhä linjalla 28 kun se on ruuhkalinja...

Miks ihmeessä siihen on tollanen ihmeen pieni linjakilpi lykätty vaikka ennestään aivan hyvä?

Voisiko joku olla niin kiltti, että antaisi ohjeet miten kannattaa mennä sisään ja leimataan kortti?
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko joku olla niin kiltti, että antaisi ohjeet miten kannattaa mennä sisään ja leimataan kortti?
Jokaisessa bussissa on edestä päin toisella ovella vihreä-valkoinen elektroninen leimauslaite, johon paperinen piletti tökätään. Ei voi olla kovin vaikeaa.

Ja vielä lisäyksenä edelliseen viestiini... Nyt taitaa olla viimeinen tilaisuus muutenkin löytää Tallinnasta Ex. TKL -nivel. Pian saapuvat 15 nivel-Scaniaa syrjäyttävät ne hyvinkin todennäköisesti. Tämän jälkeen ainoaksi yksilöksi Tallinnassa jää Temptrans #39 (ex. #358), sillä #40 (ex. #357) on automoto-foorumilta poimittujen tietojen mukaan poistettu kolarin seurauksena.

Katsotaan josko itsekin löytäisin itsestäni sen verran viitseliäisiyyttä ja halua että tekisin ensi kuussa päiväreissun maahan, joka alkoi minua suuresti ärsyttämään vuosi sitten tapahtuneen patsasriitelyn jälkeen...
 
Lähden sinne Tallinnaan Ma 7.7 Tampereelta 6.30 Ikaalisten matkatoimiston bussilla ja sit Hesasta Tallink Star laivalla klo 10.30 ja Tallinnassa klo 12.30. Sitten menen viemään tavarat "Reval Hotel Central" nimiseen hotelliin. Sen jälkeen menen kauppaan ja asioinnin jälkeen menen Pronksi pysäkille odottamaan 5 jolla menen Vineeri pysäkille josta kävelen 100m toiselle Vineeri pysäkille odottamaan 28 jos tulisi Ajokki CityN. Onko joku muu silloin talinnassa?
 
Päivän kysymys lienee se, kuinka suunnitelmallista vanhojen suomibussien käyttö on. Mikäli niitä käytetään paikkaamaan rikkoontunutta kalustoa tjsp, on liene aika vaikea etukäteen tietää mikä milläkin linjalla ajaa. Jos taasen on todennäköistä että autot ovat edelleen käytössä tietyillä linjoilla ja vuoroilla, tiedon saanee suoraan kysymällä autobussikoondiksesta. Voin soittaa jos joku uskoo siitä hyötyä olevan.

Lippujen hinnoista (täysi hinnasto):

1h 18eek (n 1,2e)
2h 24eek (n 1,5e)
24h 55eek (n 3,5e)
24h ryhmälippu (2aikuista, 2lasta) 100eek (n 6,4e)
72h 100eek (n 6,4e)

Kertalippujen kanssa ei varmaan kannata pelata (ei vaihto-oikeutta), mutta silloin järkevin vaihtoehto on 10 lipun nivaska, 90eek (5,8e).

Rahaa ei kannata vaihtaa laivalla eikä satamassa, järkevään kurssiin vaihtaa esim Eurex bussiterminaalin yläkerrassa Viru keskuksen Tallink-hotellin puoleisella kyljellä (katutasossa, heti bussiterminaalin portaiden jälkeen satamasta päin katsottuna).

Kävin itse hiljaan mukavahkolla kierroksella Tallinnassa:

Ensin ratikalla Hobujaaman pysäkiltä (Viru Keskuksen ja Foorumin välissä) Baltijaaman pysäkille (rautatieasema). Valittava neljästä vaihtoehtoisesta linjasta jompikumpi Kopliin menevä. Tallinnan trammeihin tottumattomalle isälleni kiskon kunto mainitulla välillä oli järkytys, vaunun heilunta muistutti ajoittain huvipuistokalustoa.

Baltijaamasta Elektriraudteen idän vuorolla (määränpää Paldiski) Nõmmelle. Junassa ei kelpaa trammi/bussi/trolliilippu, joten kertaliput (A-vyöhyke) irtosivat 11 ja 10 kruunulla (noin 70snt). Eläkeläisalennusta ei varmaan oikeasti ole suomalainen eläkeläinen oikeutettu saamaan, mutta konduktööri tarjosi sitä siitä huolimatta. Lipun voi ostaa joko juna-asemalta tai junasta. Mielenkiintoisena lisänä Tallinnanpuoleisessa vaunussa oleva wifi-verkko.

Nõmmen seisakkeelta pieni kävely lähemmäksi Nõmmen keskustaa, välipysähdys mukavahkossa Sõõrikukohvikussa (rinkiläkahvila). Yli t-risteyksen, juna-aseman puolelta oikealla puolella olevalle bussipysäkille. Bussilla nr 10 Väike-Õismäelle. Väike-Õismäe (puhekielessä usein pelkästään Õismäe) on yksi neukkuaikana Tallinnaan kohonnut asuinalue, joka parhaina päivinään asutti 50 000 onnellista neuvostokansalaista. Joitain uusia rakennuksia on viimeisen viiden vuoden aikana alueelle kohonnut, mutta valtaisaa kehittymistä ei ole havaittavissa. Alue on rakenteeltaan nerokas, keskellä tekojärvi, jota ympäröi koulut, lastentarhat ja pikkuhiljaa korkeudeltaan kohoavat asuintalot. Niitä ympöräi rinkulatie, jolla kuljee trollit. Palvelut ulkokehällä.

Suoritimmme pienen kävelyn sisäkehälle ja jatkoimme matkaa trollilla takaisin Baltijaamaan. Sieltä jatkoimme ratikkamatkaa Kopliin, aivan päättärille asti. Tutustuimme Koplin linjoihin, jotka jäävät toiseksiviimeisen pysäkin pohjoispuolelle. Kyseessä on erittäin ränsistynyt puutaloalue yhdellä Tallinnan kauneimmalla paikalla. Hetken taloustilanne antanee hieman lisäaikaa, mutta seuraavalla nousukaudella alue "kehitetään" alta aikayksikön parempien ihmisten ajanvietealueeksi. Onhan puhuttu muun muassa lähistölle rakennettavasta kasinosaaresta, jonne kaupungin kasinot sijoitettaisiin.

Päättärin yhteydessä sijaitsee yksi ratikkavarikko. Ensimmäisen pysäkin välittömässä läheisyydessä sijaitsee myös yksi baari, joka huokuu jo kaukaa neuvostonostalgiaa. Olut on erinomaisen edullista ja maistunee samalta kuin keskustan kalliimmissakin paikoissa. Hyvää vaihtelua niille, joiden Tallinnan visiitit keskittyvät Raatihuoneentorille. Baaria kehuttiin myös Tallinnan raitiovaunulinjoja (ja niiden läheisyydessä olevia nähtävyyksiä) esittelevässä kirjassa, jonka nimi ja kirjoittaja ei valitettavasti muistu juuri nyt mieleen.
 

Liitetiedostot

  • rong1.jpg
    rong1.jpg
    94.3 KB · Lukukerrat: 3,648
  • rong2.jpg
    rong2.jpg
    73.7 KB · Lukukerrat: 3,640
  • rong3.jpg
    rong3.jpg
    118 KB · Lukukerrat: 3,644
  • rong4.jpg
    rong4.jpg
    71 KB · Lukukerrat: 3,699
  • rong5.jpg
    rong5.jpg
    79 KB · Lukukerrat: 3,589
Viimeksi muokattu:
Kysäisin kolmesta mainitusta autosta: 037, 041 ja 579. Ainakin 041 on ajossa, koska oli juuri lähtenyt vuorolleen Hobujaaman "terminaalista". Sain puhelinnumerot joista voi kysyä tarkempaa aikataulua. Saamistani numeroista päätellen 037 ja 041 liikennöitävät Kadaka teeltä, 579 Veerennistä. Voin tiedustella tarkemmin tietyn päivän tilannetta jos jotakuta kiinnostaa.
 
Voisitko kysyä päiviä 7.7 ja 8.7 missä ne autot 037, 041 ja 579 liikkuu?
 
Voisitko kysyä päiviä 7.7 ja 8.7 missä ne autot 037, 041 ja 579 liikkuu?

Sain juuri tiedon, että matkani siirtyy kahdella viikolla eteenpäin joten lähtöpäivä on 21.7. Elikä voisitko "markus1979" kysyä päiviä 21.7 ja 22.7? Olisin sinulle ikikiitollinen.:D
 
Takaisin
Ylös