Bussiliikenteen veronalennukset

Kannatatko veronalennuksia linja-autoliikenteelle?

  • Bussiliikenteelle ei pidä antaa veronalennuksia.

    Äänet: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    29
Kannatan verottoman polttoaineen käytön sallimista. Siitä hyötyisivät bussiyritykset ja joukkoliikenteen käyttäjät koko Suomessa toisin kuin suurten kaupunkien joukkoliikennetuesta joka ei hyödytä maaseutua ollenkaan.

Aiheesta on tehty kirjallisia kysymyksiäkin mm. vuonna 1999 ja 2006 Valitettavasti verotonta polttoainetta tuskin voidaan sallia koska EU vaatii, että tieliikenteessä on käytettävä verotettua polttoainetta.

Kaikkein erikoisin valtionvarainministerin vastauksessa vuonna 1999 on tämä lause

Suvi-Anne Siimes sanoi:
Yhtenä näkökohtana ovat myös vaikutukset eri liikennemuotojen välillä. Linja-autoliikenne on monessa kohden kilpailuasemassa esimerkiksi taksiliikenteen kanssa. Ei kuitenkaan olisi mahdollista eikä tarkoituksenmukaista ulottaa polttoaineverotusetua taksiliikenteeseen.

Todella erikoista puhetta ministeriltä, jonka puolue 9 vuotta myöhemmin haluaa ilmaista joukkoliikennettä.
 
Verovapaus voitaisiin kai hoitaa myös veronpalautuksena, eli maksetaan aluksi saman hintaisesta gasosta kuin muutkin dieselin / maakaasun käyttäjät ja sen jälkeen kirjanpidosta verottajalta haettaisiin verovähennyksenä polttoaineveron osuus.

En sitten tiedä, onko tämä EY:n kieltämää tukemista, vaikka se koskisi tasapuolisesti kaikkia linja-autoliikennöitsijöitä.
 
Verovapaus voitaisiin kai hoitaa myös veronpalautuksena, eli maksetaan aluksi saman hintaisesta gasosta kuin muutkin dieselin / maakaasun käyttäjät ja sen jälkeen kirjanpidosta verottajalta haettaisiin verovähennyksenä polttoaineveron osuus.

En sitten tiedä, onko tämä EY:n kieltämää tukemista, vaikka se koskisi tasapuolisesti kaikkia linja-autoliikennöitsijöitä.

Näinhän se järjestelmä käsittääkseni oli 1990-luvun alkuun asti, jolloin se lopetettiin. Samalla tapahtui yksi suuri vuorojen supistumiskierros.
 
Takaisin
Ylös