Automaattiset pysäkkikuulutukset

Miellyttävä-ääninen kuulutus loisi mukavaa ilmapiiriä, tekisi ihmisille tervetulleen olon ja auttaisi niitä jotka sitä tietoa tarvitsevat.

Tässä onkin yksi ongelma ratkaistavaksi. Esim. linjalla h23 kuulutuksia kokeiltiin ja mielestäni, ehkä monen muunkin mielestä, ne olivat ärsyttäviä. Ääni oli hyvin "tekninen" ja kova sävyltään, kaikkea muuta kuin miellyttävä- tai lämminsävyinen.

Lisäksi kuulutuksia olisi paljon tiheämmin kuin lähijunissa, niissä kuulutukset vielä hyvin sietää. Tottumista ja äänen säätöä juttu edellyttää, muuten hyvä ajatus.

Eikä pidä unohtaa kuljettajien pinnaa, jotka joutuvat kuuntelemaan samaa nauhaa koko työvuoronsa:icon_frown:

Bussien akustiikka ja kaiuttimien laatu eivät tee kovin helpoksi miellyttäväsävyisten kuulutuksien toteuttamista. Mutta silti mielestäni hyvä ajatus.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin pysäkit täytyy nimetä pitkälti uudelleen. Nykyään keskeisilläkin paikoilla on pysäkit usein nimetty jonkin sivukadun mukaan. Toki yhtenä syynä voi olla se, että reittien ristetessä olisi sitten useammalla pysäkillä sama nimi. Ehkäpä numerointi (Pasila-1 tms.) kävisi ratkaisuksi.

Suurin osa ihmisistä ei noita pysäkkien nimiä tiedä. Sen sijaan pysäkeillä saattaa olla käytännössä joku toinen nimi ihmisten suussa. Jos ihmiset puhuvat S-marketin pysäkistä tai Shellin pysäkistä, ehkä se oikea nimi voisi olla jotain samansuuntaista. Kunkin kaupunginosan suosituin pysäkki voisi puolestaan olla kyseisen kaupunginosan mukaan nimetty.
 
Ainakin pysäkit täytyy nimetä pitkälti uudelleen. Nykyään keskeisilläkin paikoilla on pysäkit usein nimetty jonkin sivukadun mukaan. Toki yhtenä syynä voi olla se, että reittien ristetessä olisi sitten useammalla pysäkillä sama nimi. Ehkäpä numerointi (Pasila-1 tms.) kävisi ratkaisuksi.

Uudelleen nimeäminen lienee tarpeen muistakin syistä. Ainakin Tampereella, ja veikkaisin että myös Helsingissä ja muualla, on pysäkkejä, joiden vastinkappaleella toisella puolen katua on ihan eri nimi. Nimen pitäisi olla molemmilla puolilla sama, ja lisäksi niin selkeä, yksiselitteinen, yksinkertainen ja lyhyt kuin mahdollista. Tämä siksi että olisi mahdollista laatia reittikartta, joka näyttäisi jokaisen pysäkin nimellä varustettuna kuten raideliikenteen puolella on normaalia. Näin yksinkertaistettaisiin reittiverkostoa loppukäyttäjän näkökulman kannalta ja siis kenties houkuteltaisiin paremmin uusia matkustajia.

Numerointia en kannata, mutta tarvittaessa kahden kadunnimen yhdistelmä lienee sopiva hätäratkaisu, jos kansan suusta ei kerta kaikkiaan löydy mitään sopivaa perinteistä nimeä pysäkin sijaintiympäristön mukaan. Itse asiassa ei kai olisi mitään estettä vaikka keksiä ihan uusia nimiä, kunhan jokaisella pysäkillä (siis pysäkkiparilla) olisi uniikki ja helposti hahmotettava nimi, joka erottaa sen muista.
 
Tässä onkin yksi ongelma ratkaistavaksi. Esim. linjalla h23 kuulutuksia kokeiltiin ja mielestäni, ehkä monen muunkin mielestä, ne olivat ärsyttäviä. Ääni oli hyvin "tekninen" ja kova sävyltään, kaikkea muuta kuin miellyttävä- tai lämminsävyinen.

Oletko muuten yleensä havainnut minkään suomalaisen kuulutuksen olevan erityisen ystävällisen kuuloinen tai lämminsävyinen? Kaikki kunnia esim. VR:n äänelle, mutta kyllä siinäkin on priorisoitu selkeys eikä miellyttävyys, vaikken nyt varsinaisesti tätä kritiikkinä tarkoitakaan. Suomessa vain tuntuu selkeys olevan aina kaikki kaikessa. Virallinen äänensävy imetään suorastaan äidinmaidossa.

Näin ei kuitenkaan tarvitsisi olla. Ulkomailla lienee kohtuullisen hyviä esimerkkejä siitä, miten kuulutus voi myös kuulostaa miellyttävältä. Se vaan edellyttää aika paljon pohjatyötä oikean äänimallin etsinnässä. Veikkaisin että esim. perinteisistä radioäänistä saattaisi löytyä joku sellainen neutraalihko ystävällisen kuuloinen ääni, joka voisi lukea nimet normaalilla painotuksella ilman huutamista tai yliartikulointia, ja tuollaista sietäisi kuunnellakin vaikka uudelleen toistettuna koko päivän.

Onhan muidenkin ihmisten työympäristössä toistuvia ääniä eikä se silti aja ihmisiä hulluuden partaalle (ei kai kaupan kassallakaan rupea viiraamaan kun jokainen asiakas sanoo "laitetaan luotolle, kiitos" ja viivakoodilukija piippaa joka artikkelin jälkeen?). Lisäksi sama pysäkin nimi toistuu suhteellisen harvoin verrattuna pysäkkien kokonaismäärään, jolloin neutraali pysäkin nimen lausuminen vain rytmittäisi kuljettajan normaalia työtä.
 
Oletko muuten yleensä havainnut minkään suomalaisen kuulutuksen olevan erityisen ystävällisen kuuloinen tai lämminsävyinen? Kaikki kunnia esim. VR:n äänelle, mutta kyllä siinäkin on priorisoitu selkeys eikä miellyttävyys, vaikken nyt varsinaisesti tätä kritiikkinä tarkoitakaan. Suomessa vain tuntuu selkeys olevan aina kaikki kaikessa. Virallinen äänensävy imetään suorastaan äidinmaidossa.

Näin ei kuitenkaan tarvitsisi olla. Ulkomailla lienee kohtuullisen hyviä esimerkkejä siitä, miten kuulutus voi myös kuulostaa miellyttävältä. Se vaan edellyttää aika paljon pohjatyötä oikean äänimallin etsinnässä. Veikkaisin että esim. perinteisistä radioäänistä saattaisi löytyä joku sellainen neutraalihko ystävällisen kuuloinen ääni, joka voisi lukea nimet normaalilla painotuksella ilman huutamista tai yliartikulointia, ja tuollaista sietäisi kuunnellakin vaikka uudelleen toistettuna koko päivän.

Tässä kuulutusten äänensävyssä lienee se varsinainen ongelma, miksi jotkut vieroksuvat kuulutuksia. Suomi kuuluu kovaääniskuulutusten osalta ilmeisesti slaavilaiseen vyöhykkeeseen. Entisen itäblokin maissa olen pannut merkille että niin joukkoliikennevälineissä, asemilla, tavarataloissa ja telkkari- ja radio-ohjelmien välissä suorastaan huudetaan poliisia muistuttavalla käskevällä nuotilla.

Joku kansainvälinen markkinointiviestinnän konsulttiyritys voisi pitää meillä oppitunteja miten kuulutuksia pitäisi hoitaa.

t. Rainer
 
Ajatuksia pysäkkikuulutuksista

Kun pysäkkejä on tiheästi (useita parin minuutin sisään?), kuulutetaan vain alueen nimi. Merkittävät vaihtopysäkit kuulutetaan silti erikseen.

Merkittävillä vaihtopysäkeillä, joilla siis on yksi tai useampi linja jotka kulkevat vinoon tai poikittain kuuluttajan linjaan nähden tämän pysäkin jälkeen, kuulutetaan vaihtolinjat ja arvioitu seuraava ohitusaika minuuteissa. Myös vaihtoalueella, eli pysäkin välittömässä läheisyydessä olevia linjoja voidaan kuuluttaa, vaikkei tasan sama pysäkki olekkaan kyseessä: juna- ja metroasemia, raitiovaunuja, moottoritien bussilinjoja... Myös terminaaliasemalle saavuttaessa voidaan karkeasti luetteloida suoria yhteyksiä edelleen.

Bussipysäkeille olisi hyvä antaa kuvaavia nimiä ympäröivän alueen mukaan ja korostaa niiden olemassaoloa. Keskeisiä bussilinjoja tulisi samaan tapaan nimetä ja käyttää näitä nimiä kuulutuksissa ja muutoin.

Merkittäviä maamerkkejä voi olla aihetta kuuluttaa, ellei pysäkkinimi jo ilmoita sen olemassaolosta.
 
Vs: Ajatuksia pysäkkikuulutuksista

Kun pysäkkejä on tiheästi (useita parin minuutin sisään?), kuulutetaan vain alueen nimi. Merkittävät vaihtopysäkit kuulutetaan silti erikseen.

Tätä en oikein kannata. Miten se palvelisi näkövammaista tai aluetta tuntematonta matkustajaa, joka yrittää jäädä pois tietyllä pysäkillä? Jos olen Tampereella menossa Pispalantorin pysäkille, niin en minä halua vahingossa jäädä pois Ahjolan tai Pulterin pysäkillä kuultuani kuulutuksen "Pispala". Toki äänisaastetta tulee kun kuulutuksia on tiheässä, mutta niistä aiheutuva haitta pitää minimoida miellyttävällä äänellä, ei vähentämällä kuulutuksia niin paljon että niistä saatava hyöty menetetään käytännössä kokonaan.

Merkittävillä vaihtopysäkeillä, joilla siis on yksi tai useampi linja jotka kulkevat vinoon tai poikittain kuuluttajan linjaan nähden tämän pysäkin jälkeen, kuulutetaan vaihtolinjat ja arvioitu seuraava ohitusaika minuuteissa. Myös vaihtoalueella, eli pysäkin välittömässä läheisyydessä olevia linjoja voidaan kuuluttaa, vaikkei tasan sama pysäkki olekkaan kyseessä: juna- ja metroasemia, raitiovaunuja, moottoritien bussilinjoja... Myös terminaaliasemalle saavuttaessa voidaan karkeasti luetteloida suoria yhteyksiä edelleen.

Samaa mieltä näistä.

Bussipysäkeille olisi hyvä antaa kuvaavia nimiä ympäröivän alueen mukaan ja korostaa niiden olemassaoloa. Keskeisiä bussilinjoja tulisi samaan tapaan nimetä ja käyttää näitä nimiä kuulutuksissa ja muutoin.

Miksi bussipysäkki pitää signaloida ympäristölle vain sillä keltaisella liikennemerkillä? Ei liikennemerkki ole havaitsemisen kannalta hyvä, eikä myöskään markkinoinnin ja imagon luomisen kannalta. Miksei pysäkkejä (ainakin tärkeimpiä niistä) merkitä selkeästi vaikka 4-5 metriä korkealla tolpalla, jonka päässä on joku logolla tai muulla markkinointitunnuksella varustettu valokaappi? Vähän kuin ne rautatieasemien sisäänkäyntien vieressä sijaitsevat sinisellä logolla varustetut tolpat Helsingin lähiliikennealueella. Tuollainen näkyisi niin keskustassa kuin esikaupungeissa ainakin puolen kilometrin päähän, eli jopa seuraavalle pysäkille asti. Ei tarvitsisi arvailla oudoissakaan paikoissa missä suunnassa lähin pysäkki sijaitsee.

Merkittäviä maamerkkejä voi olla aihetta kuuluttaa, ellei pysäkkinimi jo ilmoita sen olemassaolosta.

Jeps.
 
Vs: Ajatuksia pysäkkikuulutuksista

Miksi bussipysäkki pitää signaloida ympäristölle vain sillä keltaisella liikennemerkillä? Ei liikennemerkki ole havaitsemisen kannalta hyvä, eikä myöskään markkinoinnin ja imagon luomisen kannalta. Miksei pysäkkejä (ainakin tärkeimpiä niistä) merkitä selkeästi vaikka 4-5 metriä korkealla tolpalla, jonka päässä on joku logolla tai muulla markkinointitunnuksella varustettu valokaappi?

Jokerilinjalla YTV-alueella on jo tähän suuntaan markkinoinnin ja imagon luomisen kannalta edetty. Muuallakin pääkaupunkiseudulla valaistut (mainoksin varustetut) pysäkkikatokset helpottavat pysäkkien havaitsemista.

Pelkän liikennemerkin varassa ei siis ainakaan joka paikassa olla.
 
Vs: Ajatuksia pysäkkikuulutuksista

Jokerilinjalla YTV-alueella on jo tähän suuntaan markkinoinnin ja imagon luomisen kannalta edetty. Muuallakin pääkaupunkiseudulla valaistut (mainoksin varustetut) pysäkkikatokset helpottavat pysäkkien havaitsemista.

Katos toki helpottaa havaitsemista, mutta sen yhteyteen laitettu valotolppa tai vastaava toteemi olisi brändäyksen kannalta ehdoton. Varsinkin kun katokset ovat ulkomainosfirman valikoimista eikä välttämättä erityisesti paikkakunnan joukkoliikenteen oman visuaalisen ulkoasun mukaisia.
 
Näin ei kuitenkaan tarvitsisi olla. Ulkomailla lienee kohtuullisen hyviä esimerkkejä siitä, miten kuulutus voi myös kuulostaa miellyttävältä. Se vaan edellyttää aika paljon pohjatyötä oikean äänimallin etsinnässä. Veikkaisin että esim. perinteisistä radioäänistä saattaisi löytyä joku sellainen neutraalihko ystävällisen kuuloinen ääni, joka voisi lukea nimet normaalilla painotuksella ilman huutamista tai yliartikulointia, ja tuollaista sietäisi kuunnellakin vaikka uudelleen toistettuna koko päivän.

Onko kukaan matkustanut Tallinnassa busseilla tai raitiovaunuilla? Niissä on aika ystävällisen kuuloinen naisääni, johon en ole vielä kyllästynyt, vaan se luo mukavan tunnelman muuten niin vaitonaisiin kulkuvälineisiin. Kuulutus on joka pysäkillä muotoa "Järgmine peatus: Viru keskus" eli "Seuraava pysähdys: Viru keskus". Tämän lisäksi pysäkki näkyy näyttöruudulla.
 
Muistelisin, että joskus aikoinaan miellyttävä naisääni kuulutti pysäkit linjan h23/N autoissa, ainakin Tammelundin kaasu Meseissä taisi tälläinen kuulutus zydeemi olla. Muistelisin, näitä kuulutuksia kuulleeni joskus 2000 luvun alussa. Vai kultaako aika vaan muistot? ;)
 
Tässä kuulutusten äänensävyssä lienee se varsinainen ongelma, miksi jotkut vieroksuvat kuulutuksia. Suomi kuuluu kovaääniskuulutusten osalta ilmeisesti slaavilaiseen vyöhykkeeseen. Entisen itäblokin maissa olen pannut merkille että niin joukkoliikennevälineissä, asemilla, tavarataloissa ja telkkari- ja radio-ohjelmien välissä suorastaan huudetaan poliisia muistuttavalla käskevällä nuotilla.
Mitä taas olen matkustanut joukkoliikennevälineissä käskyttämiskulttuurin pohjautuvassa Saksassa, niin siellä on joissain paikoissa hyvinkin miellyttävä naisääni kehottanut olemaan ryntäämättä sulkeutuvien vaunun ovien väliin "zurückbleiben, bitte".
 
Eivät nuo itäsuunnankaan kuulutukset ole aina niin ikäviä. Pietarin metrossa tunnen oloni aina kotoisaksi, kun liukuportaissa kuulutettava tiedotus aloitetaan sanoilla: "Kunnianarvoisat pietarilaiset ja kaupunkimme vieraat!". :) Metron asemakuulutukset vaihtelevat hiukan linjoittain, mutta yleensä kuulutukset hoitaa melko selkeä miesääni. Joillakin asemilla muistutetaan, että muistakaahan ottaa kaikki tavaranne mukaan poistuessanne vaunusta.

Täällä pääsee koekuuntelemaan. :)
 
Oletko muuten yleensä havainnut minkään suomalaisen kuulutuksen olevan erityisen ystävällisen kuuloinen tai lämminsävyinen?
Metron kuuluttajan ääni on minusta ainakin miellyttävä. Tuo mieleen jonkun scifi-leffan feminiinisen androidiäänen hyvässä mielessä.
 
Metron kuuluttajan ääni on minusta ainakin miellyttävä. Tuo mieleen jonkun scifi-leffan feminiinisen androidiäänen hyvässä mielessä.

Se on miellyttävä koska asiat sanotaan vähän "venytetymmin" kuin vaikka junassa.

Kuvitelkaa mielessänne:

Pasila. Böle.

Kulosaaari-Brändöö.

Juuri nämä YTV-alueen junien kuulutukset ovat ärsyttävän "ettästiedätte-henkisiä" kun metron nainen sanoo enemmänkin "se-ja-se, olkaa hyvä".

Ja taas Koalaa pidetään hulluna tulkintojensa takia :D
 
Takaisin
Ylös