Automaattiset bussit

Liittynyt
15 Elokuu 2008
Viestit
2,280
Törmäsin tässä uutisia lukiessa mainintaan UC:ssa kehittyvästä automaattisesta bussista. UC:n bussi ei kuitenkaan ole täysautomaatiinen, käsitellen vain pysäkeille ja pysäkeiltä ajon ohjausta.

Automaatio sinänsä ei ole uusi ajatus, mutta uudet toteutukset perustutkimuksensa kanssa tuonevat sen hiljalleen osaksi todellisuutta, kuten Alankomaissa Eindhovenissa. Voisin nähdä automaation tulevan hiljalleen myös joihinkin BRT-järjestelmiin, jotka ovat pitkälti eroteltuina muusta liikenteestä: tällöin ohjausjärjestelmän ei tarvitsisi huolehtia ennakoimattomasta liikenteestä.

Suomessa näillä ei liene paljoa merkitystä huolimatta kasvavista kuljettajakustannuksista, mutta entä muualla maailmassa?
 
Bussien automaatio tähätää ensisijaisesti bussiliikenteen tehokkuuden edistämiseen. Automaattinen tai ehkä rehellisemmin sanottuna automaatiolla avustettu pysäkille ajo poistaa ihmistyöhön liittyvää satunnaisuutta ja lisää tarkkuutta. Automaattinen ohjaus linjalla (guided bus) vähentää tilantarvetta sivusuunnassa, kun tekninen ohjausjärjestelmä pitää bussin tarkemmin kulkusuunnassaan ja estää vastakkaissuuntaisten bussien törmäämisen.

Kuljettajakulujen säästö on välillistä. Jos automaatio lyhentää linjan kiertoaikaa, säästetään kuljettajien määrässä. Kuljettajia ei kuitenkaan voi bussista poistaa niin kauan kun bussit kulkevat muun liikenteen seassa millään osalla reittiään. Jos taas bussi pannaan kulkemaan täysin eristetyllä väylällä, pineikokoinen bussi ohjaavin etupyörin on väärä teknologia. Raideliikenne on teknisesti parempi ja kustannuksiltaan edullisempi – puuttumatta siihen, ovatko pyörät terästä vai kumia.

Puoliautomaattisen bussiliikenteen yksi sovelluskohde on eliminoida liityntäliikenteen haittaa. Bussi voi toimia harvalla vuorovälillä tavallisessa katuympäristössä ja siirtyä sitten ”metroväylälle” (kuten Metrotoimikunta 1960-luvulla nimesi väylän, jonka kalustoa ei oltu muodollisesti määritelty), jolloin matkustajien ei tarvitse vaihtaa bussista toiseen välineeseen. Metroväylän automaattisuus ei kuitenkaan ole käytännössä osoittautunut hyödylliseksi, koska bussikaistoja käsin ohjatuille busseille on maailmassa paljon enemmän kuin guided bus -väyliä.

Linkkaanpa tässä vielä Urabussi-sivulleni, josta löytyy lisää luettavaa aiheesta.

Antero
 
Takaisin
Ylös