Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Automaattiset bussit

  1. #1

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Automaattiset bussit

    Törmäsin tässä uutisia lukiessa mainintaan UC:ssa kehittyvästä automaattisesta bussista. UC:n bussi ei kuitenkaan ole täysautomaatiinen, käsitellen vain pysäkeille ja pysäkeiltä ajon ohjausta.

    Automaatio sinänsä ei ole uusi ajatus, mutta uudet toteutukset perustutkimuksensa kanssa tuonevat sen hiljalleen osaksi todellisuutta, kuten Alankomaissa Eindhovenissa. Voisin nähdä automaation tulevan hiljalleen myös joihinkin BRT-järjestelmiin, jotka ovat pitkälti eroteltuina muusta liikenteestä: tällöin ohjausjärjestelmän ei tarvitsisi huolehtia ennakoimattomasta liikenteestä.

    Suomessa näillä ei liene paljoa merkitystä huolimatta kasvavista kuljettajakustannuksista, mutta entä muualla maailmassa?

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattiset bussit

    Bussien automaatio tähätää ensisijaisesti bussiliikenteen tehokkuuden edistämiseen. Automaattinen tai ehkä rehellisemmin sanottuna automaatiolla avustettu pysäkille ajo poistaa ihmistyöhön liittyvää satunnaisuutta ja lisää tarkkuutta. Automaattinen ohjaus linjalla (guided bus) vähentää tilantarvetta sivusuunnassa, kun tekninen ohjausjärjestelmä pitää bussin tarkemmin kulkusuunnassaan ja estää vastakkaissuuntaisten bussien törmäämisen.

    Kuljettajakulujen säästö on välillistä. Jos automaatio lyhentää linjan kiertoaikaa, säästetään kuljettajien määrässä. Kuljettajia ei kuitenkaan voi bussista poistaa niin kauan kun bussit kulkevat muun liikenteen seassa millään osalla reittiään. Jos taas bussi pannaan kulkemaan täysin eristetyllä väylällä, pineikokoinen bussi ohjaavin etupyörin on väärä teknologia. Raideliikenne on teknisesti parempi ja kustannuksiltaan edullisempi – puuttumatta siihen, ovatko pyörät terästä vai kumia.

    Puoliautomaattisen bussiliikenteen yksi sovelluskohde on eliminoida liityntäliikenteen haittaa. Bussi voi toimia harvalla vuorovälillä tavallisessa katuympäristössä ja siirtyä sitten ”metroväylälle” (kuten Metrotoimikunta 1960-luvulla nimesi väylän, jonka kalustoa ei oltu muodollisesti määritelty), jolloin matkustajien ei tarvitse vaihtaa bussista toiseen välineeseen. Metroväylän automaattisuus ei kuitenkaan ole käytännössä osoittautunut hyödylliseksi, koska bussikaistoja käsin ohjatuille busseille on maailmassa paljon enemmän kuin guided bus -väyliä.

    Linkkaanpa tässä vielä Urabussi-sivulleni, josta löytyy lisää luettavaa aiheesta.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Automaattiset pysäkkikuulutukset
    kirjoittanut killerpop foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 03.12.2012, 15:14

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •