Suomalaisia busseja Etelä-Venäjällä

Tätä seuraavaa Wiima Scaniaa ei taida olla vielä linkattu, joten tässä pienen muodonmuutoksen saaneena АЕ 103 35...
Tšerepovets ansaitsisi oman ketjun, mutta Etelä-Venäjää se ei ole. Aika suoraan Pietarista itään junalla 468 km.
 
Ei ole. Venäjällä näyttää olevan muodissa "Pimp my laatikko-Wiima" -ohjelma lukuisista Wiima K202 -modifikaatioista päätellen. ;)

Vuosimallin 1984 ja joissakin vuoden 1985 Wiima K202 -busseissa oli suorakulmion muotoiset takavalot - samoin äärivalot niin edessä kuin takanakin olivat tuota palikkamallia:
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/V/Vantaan Liikenne/133 USU-233 SLHS-PV.jpg
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/V/Vantaan Liikenne/147 UTU-147 Raba-MAN.jpg

Jossain vaiheessa vuonna 1985 suorakulmion muotoiset takavalot vaihtuivat pyöreisiin vastaaviin ja tämä tyyli oli voimassa aivan K202:n valmistamisen loppuun saakka:
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/V/Vantaan Liikenne/195 ZCL-295 Raba-MAN.jpg
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/H/H...ikennelaitos/t 1000-9999/8838 BJE-838 JNo.jpg
 
Juolahtipa tälläinen mieleeni:

Onkohan venejällä jotain harrastelijoita ja joukkoliikennefoorumin kaltaisia sivuja? Tietääkö kukaan? Onko kaikki kuvamateriaali "muumaalaisten" vai onko siellä ihan aktiivisia joukkoliikennekuvaajia myös?
 
Onhan noissa po-russki kuvissa venäläisiä kuvaajan nimiä, esim fotobus.msk.ru sivulla. Kannattaa opetella Kyrillos Makarioksen kreikkalaisista aakkosista muokkaamat kirjaimet, niin sivujen lukeminen on helpompaa. (OT: eli ko henkilö kehitti muinaisina aikoina slaavilaisen kirjakielen) Sivuilla näkee aika paljon lainasanoja, jotka on kirjotettu venäjäksi aivan niin kuin ne lausutaan, esim Рейтинг=rjeiting=rating :)
 
Jossain vaiheessa vuonna 1985 suorakulmion muotoiset takavalot vaihtuivat pyöreisiin vastaaviin ja tämä tyyli oli voimassa aivan K202:n valmistamisen loppuun saakka

Itse asiassa palikkamalliset ja pyöreät valot lienevät olleet vaihtoehtoina (lähes) koko valmistuksen ajan. Ensimmäiset pyöreälamppuiset lootat taisivat olla helmikuun 1985 HKL-nivelet, jotka tulivat vain muutamia kuukausia ensimmäisten sarjatuotantoautojen jälkeen. Toisaalta ainakin Turkuun meni palikkavalo-Wiima vielä vuonna 1992 (nykyinen Pohjolan Liikenne 835). Myös Ruotsiin menneisiin autoihin palikkavaloja lienee asennettu vielä vuoden 1985 jälkeenkin.

Myös edellisiin Wiima K200- ja K201-malleihin sai mieltymyksensä mukaan joko neliönmuotoiset tai pyöreät lamput. Esimerkiksi Espoossa tykättiin kantikkaista, Helsingissä ja Vantaalla pyöreistä... K204-malliin otettiinkin sitten taas vaihteeksi palikkamalliset lamput. Kukaan ei kai liene tilannut Carrus City -tuoteperheen autoja pyöreillä lampuilla?
 
Itse asiassa palikkamalliset ja pyöreät valot lienevät olleet vaihtoehtoina (lähes) koko valmistuksen ajan. Ensimmäiset pyöreälamppuiset lootat taisivat olla helmikuun 1985 HKL-nivelet, jotka tulivat vain muutamia kuukausia ensimmäisten sarjatuotantoautojen jälkeen. Toisaalta ainakin Turkuun meni palikkavalo-Wiima vielä vuonna 1992 (nykyinen Pohjolan Liikenne 835). Myös Ruotsiin menneisiin autoihin palikkavaloja lienee asennettu vielä vuoden 1985 jälkeenkin.
Ahaa...tuossa nykyisessä Pohjolan Liikenteen 835:ssä on siis ollut palikkavalot ihan alusta saakka. Jostain kumman syystä minulla oli sellainen mielikuva, että palikkavalot poistuivat K202:n varustepaketista 1985, mutta ehkä olen tuijottanut liikaa muinaisen Vantaan Liikenteen kalustoa. ;)
 
Ei taideta Lauttasaaressa tietääkään, kuinka laajalle Expressbus-brändi on levinnyt. :D On kyllä vähän poliittisesti herkkää niputtaa tätä Etelä-Venäjän alle, mutta jonkinlaista veljesapua on saatu, kun rekisterin muoto on täysin venäläinen, aluetunnuksen paikalla vain "ABH". Tuskin Abhasialle kannattaa omaa ketjua ainakaan vielä avata.

http://fotobus.msk.ru/photo/140438/

No, auto on kuitenkin kuvattu Venäjän puolella Psoussa.
 
Takaisin
Ylös