Oulun linja-autoasema kiinni viikonloppuisin

En voi todeta muuta kuin, että huh, huh. Logiikkasi on todella hämärä ja toisaalta tuntuu, että yrität viedä aiheen sivuraiteille. Jos halutaan pysyä asiassa ja tarkistella linja-autoaseman aulapalveluita matkustajien kannalta, on kodittomien ja muiden pudokkaiden majoitus ja huolenpito reilusti ohi aiheen menevää löpinää. Se ei ole mikään todellinen argumentti tässä asiassa, koska nyt on kysymys MH:n palvelutarjonnasta linja-automatkustajille, eikä siitä millaisia palveluita esim. kaupungin tulisi tarjota näille em. ongelmatapauksille.

Kyllä se on aika olennainen juttu, että jos kukaan muu ei tarjoa näille ongelmatapauksille mitään paikkaa missä olla, niin he pyörivät linja-autoasemilla, juna-asemilla ja muilla yleisillä paikoilla muun puutteessa. Olisi siis bussimatkustajankin etu, että epäsosiaalinen väki saisi kunnolliset ajanviettotilat jostain, ettei tarvitsisi pyöriä missä sattuu. Oulun linja-autoasema on tosiasiassa jo nytkin puliukkojen oleskelupaikka, vaikka kahvila olisikin auki. Olin kesällä paikalla näkemässä tilannetta, jossa erään kulkijan housuista valui pitkä kostea vana ja pian löyhkä täytti koko linja-autoaseman. Jos paikalle tilataan vartija, niin millä perusteella hän alkaa häätää paikalla oleskelevia pois? Hajun tai ulkonäön perusteella? Entä jos puliukko odottaakin bussia, kai hänellä on siihen oikeus siinä missä muillakin? Poliisikaan ei halua alkoholisteja tiloihinsa, koska poliisin mielestä ei ole heidän velvollisuutensa pitää juoppoputkassa huolta ongelmatapauksista.

Oulun matkakeskus olisi hyvä saada vireille mahdollisimman pian. Kun saman katon alle olisi yhdistetty julkisia palveluita, ostoskeskus sekä linja-auto- ja rautatieasemat, saataisiin tarpeeksi ihmisvirtaa ja eri palvelut hyötyisivät toisistaan. Helsingissäkin kaukobussit kokivat selvän kasvojenkohotuksen, kun matkustajat pääsivät siistiin ja moderniin kaukoliikenteen terminaaliin entiseltä tuuliselta ja sateiselta bussikentältä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se on aika olennainen juttu, että jos kukaan muu ei tarjoa näille ongelmatapauksille mitään paikkaa missä olla, niin he pyörivät linja-autoasemilla, juna-asemilla ja muilla yleisillä paikoilla muun puutteessa.

Se voi olla olennainen juttu, mutta se on ns. off-topic joukkoliikennekeskustelussa.

Olisi siis bussimatkustajankin etu, että epäsosiaalinen väki saisi kunnolliset ajanviettotilat jostain, ettei tarvitsisi pyöriä missä sattuu.

Mikä taas on täysin irrelevanttia tähän aiheeseen nähden, koska tässä ei ole käsitelty linja-autoaseman sisätilojen aukioloa syrjäytyneiden "ajanviettotilana", vaan ymmärtääkseni ihan maksavien linja-automatkustajien odotustilana. Jouni Seilonen voi varmasti vahvistaa, että hänen tarkoitusperänsä oli puhua tästä, eikä puliukkojen ajanviettomahdollisuuksista.

Jos lähtökohdaksi nyt kuitenkin on otettava myös syrjäytyneiden ongelmat, niin toki ehdottomasti aulan tulee olla auki 24/7/365 ja vuokralaiseksi tulisi houkutella Alko tai anniskeluliike. Lisäksi WC-tiloihin ei toki olisi erillistä maksua, eikä niitä varustettaisi UV-valoin.

Helsingissäkin kaukobussit kokivat selvän kasvojenkohotuksen, kun matkustajat pääsivät siistiin ja moderniin kaukoliikenteen terminaaliin entiseltä tuuliselta ja sateiselta bussikentältä.

Helsingissä ei aikaisemmin ollut mahdollisuutta odottaa sisätiloissa tuulen- ja sateensuojassa?
 
Helsingissä ei aikaisemmin ollut mahdollisuutta odottaa sisätiloissa tuulen- ja sateensuojassa?

Aiempi linja-autoasema oli pieni ja ahdas. Penkkejä oli pari kappaletta sisätiloissa, lähes aina varattuina. Lipunmyyntitiskejä oli muutama ja asema oli vähän nuhjuisen oloinen. Ihmiset joutuivat odottamaan ulkona, koska sisältä ei nähnyt, koska haluttu linja-auto tulisi paikan päälle. Nykyinen asema on valovuosia entisestä edellä, odotustilaa on reilusti, jalkojaan ei tarvitse kastella ja lipunmyyntitilatkin ovat oikein hienot.
 
Jouni Seilonen voi varmasti vahvistaa, että hänen tarkoitusperänsä oli puhua tästä, eikä puliukkojen ajanviettomahdollisuuksista.

Jos epäsosiaalisen väen oleskelu odotustiloissa haittaa linja-automatkustajia, niin sikäli se kuuluu joukkoliikenneaiheeseen. Toisaalta varsinainen tarkoitus oli puhua siitä, että bussin odottajilta puuttuu lämmin odotustila entistä useammin. Toivottavasti matkakeskushanke toteutuu Oulussa ja ratkaisee ongelman.
 
Yhdyn toivomukseesi mutta toivon lisäksi että keskusta odotellessa olisi joku ratkaisu asiaan. Nykytilanne on selvästi menossa kaikkien osapuolten kannalta katsoen huonompaan suuntaan eli kävijämäärät laskussa , kahvila- ja ravintolayrittäjät lähdössä tai karussa, puliukkopopulaatio kasvussa, aukioloajat supistumassa -> kävijä- ja käyttäjämäärät laskussa. Kehä on valmis ja sitä on kuljettu jo hyvä matka.
Tietenkään matka-asemien aukiolo ei joukkoliikenteen kokonaiskäyttöä ratkaise, mutta osana sen kilpailukykyä on merkityksellistä missä ja millaisissa tiloissa on mahdollista asioida. Monella paikkaa joukkoliikennettä odotellaan nykyisin sateessa, pakkasessa ja viimassa kun taas henkilöautoon mennään sisään näitä kaikkia suojaan. Kusenhajua ja puliukkoörinää voi olla toki molemmilla liikkumismuodoilla tarjolla matkanteon mausteeksi mutta yleensä se henkilöautopuolella on oma valinta.

Toivoisi, että Oulun matkakeskuksen viivästyessä kenties pitkänkin ajan päähän olisi mahdollista ratkaista odotustilakysymys siten että matkustajakato tämän asian takia tyrehtyisi. VR:n puolella odotustila on nykyisellään jo käynyt pieneksi ja lisätilaa olisi Raksilan puolella olemassa. Linja-autoasema saanee aikanaan vasaraa matkakeskuksen tieltä? Käsittääkseni rautatieaseman puurakennus on saanut asemakaavaan suojelumerkinnän joten se lienee säilymässä.
 
Mielestäni Oulun linja-autoasemalla lähtölaiturit pitäisi siirtää asemarakennuksen toiselle puolelle, jossa ne olisivat asematunnelin itäpään lähellä eli lähempänä rautatieasemaa ja tulevaa matkakeskusta. Muutos olisi varmaan käytännöllisintä tehdä matkakeskuksen toteuttamisen yhteydessä. Matkakeskushan olisi tulossa asematunnelin länsiosan päälle.

Oulussa on myös tarpeettoman paljon lähtölaitureita, toistakymmentä. Samankokoisessa kaupungissa Jyväskylässä matkakeskuksessa tullaan toimeen puolet vähemmällä määrällä lähtölaitureita. Kaiken lisäksi Oulussa laiturit ovat rivissä, joka loittonee asemarakennuksesta. Kaukaisimpiin laitureihin on pitkä matka odotustilasta.
 
Tiedä sitten onko hyvä vai huono, mutta näyttää samaa vikaa olevan muuallakin kuin maailman navassa Oulussa. Sanomalehti Kaleva kertoo jutussaan http://www.kaleva.fi/plus/juttu788561_page0.htm että Kuopion linja-autoaseman odotustilat aukeavat "pitkällisen odotuksen jälkeen" ja että parisen vuotta on odoteltu ulkosalla.

Kai se lohduttaa kun näkee naapurinkin hirressä.

Ilmeisesti sitten Kuopion seudulla toimivien joukkoliikenneyritysten mielestä ei odotustiloilla ole ollut merkitystä heidän bisnekselleen kun on voitu vuositolkulla odotella. Nyt tilannetta hoitaa kaupunki eikä liikenneluvanhaltijat joiden bisnes kai se ensisijaisesti olisi eikä kaupungin hoitovelvoite.
 
Takaisin
Ylös