Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin

Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
149
Eli mitä tapahtui 40 vuotta sitten ;)

Tekniikka & Talous sanoi:
Insinööriuutiset 7.6.1969 - Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin
Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin
Ensimmäisen nivellinja-auton maassamme on valmistanut Oy Wiima Ab Volvon alustalle. Auto koostuu kaksiakselisesta vetovaunusta ja yksiakselisesta perävaunusta, joita yhdistää kuulalaakeroitu nivel.

Auton pituus 17 metriä ja sen ulkokääntösäde ainoastaan 12 metriä. Autossa on kaikkiaan 67 istuma- ja 33 seisomapaikkaa. Ensimmäisenä nivelautot ottaa käyttöön Helsingin Maaseutu-Liikenne Oy.

Tässä vielä linkki alkuperäiseen uutiseen. Siellä on kuvakin tuosta bussista.
http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/ennen/article295638.ece?s=r&wtm=-05062009
 
Hieno bussi mutta minun mielestä keula muistuttaa Ajokin teräskoria.:D
 
Hieno bussi mutta minun mielestä keula muistuttaa Ajokin teräskoria.:D
Kyseinen Wiima edustaa nk. HKL-mallia. SLHS on siitä korista käyttänyt mm. koodia 05. Kori (en tarkoita tuota nivelvariaatiota vaan korimallia ihan yleensä) on alkujaan suunniteltu HKL:n tarpeisiin.
Ajokin teräskorissa TK4330 oli nähtävissä paljon yhteisiä piirteitä. Ei välttämättä pelkkää sattumaa, olihan liikennelaitoksilla yhteistyötä jo ennen Paikallisliikenneliiton perustamistakin. Ajokki TK4330 tunnettiin myös Ajokki TKL:nä. Sitä korimallia menikin uutena TKL:n lisäksi vain Jyväskylän Liikenteelle. Ennen varsinaista TK4330:tä Ajokki ehti valmistaa HKL:llekin joitakin kaupunkikoreja vuosina 1964 - 65 (HKL 1, 3 sekä 660 - 664), ja tässä mallissa oli yhteisiä piirteitä TK4330:n kanssa jonkin verran.
 
Muistan tuon auton ihan uutena, oli se vaan hieno. Se ajoi säännöllisesti Tikkurilaan siihen aikaan kun olin joutunut muuttamaan vanhempieni mukana lähiöön. Muistaakseni sen HML sarjanumero oli 100. Maaseutuliikenteellä oli jossain vaiheessa kokeilussa myös Ikarus-nivelbussi, joka ajoi samaa linjaa. Ikarus oli siihen aikaan aika outo itäblokin merkki.
 
Muistaakseni sen HML sarjanumero oli 100.
Muistikuva on oikea, järjestysnumero oli 100 ja rekisteritunnus BJ-100. Aivan juuri ennen poistumista järjestysnumero oli vähän aikaa 1, koska HML:n vuoden 1979 suurhankintaan liittyvän autosarjan numerointi meni 100:n yli (jatkui 107:ään saakka) ja numerointi haluttiin pitää yhtenäisenä.
 
...järjestysnumero oli 100 ja rekisteritunnus BJ-100. Aivan juuri ennen poistumista järjestysnumero oli vähän aikaa 1,...
Mitähän tuolle autolle kävi. Ei kai ensimmäistä haitaribussia vaan romutettu?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Muistan tuon auton ihan uutena, oli se vaan hieno. Se ajoi säännöllisesti Tikkurilaan siihen aikaan kun olin joutunut muuttamaan vanhempieni mukana lähiöön.
Minäkin sen muistan. Se ajoi satunnaisesti H71A -linjalla Pihlajistoon, jossa asuimme vuodesta -74 eteenpäin. Hieman useammin sen tapasi H71 -linjalla Pihlajamäkeen.
 
Mitähän tuolle autolle kävi. Ei kai ensimmäistä haitaribussia vaan romutettu?
Valitettavasti.
Auto palautui HML:lta Wiimalle, mutta Kuopion Liikenne tarvitsikin isoa autoa ja osti sen ja ajoi aikansa. Kuten Koiviston Auto-yhtymässä on tapana, poistetut autot puretaan varaosiksi ja niin tällekin ensimmäiselle nivelelle kävi. Lienee purettu joskus 80-90-lukujen vaihteessa.

Tosiaan, Mosa kokeili ainakin linjalla 71 70-luvun lopulla Ikarus 280 -nivelbussia! :)
 
Takaisin
Ylös