Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin

  1. #1
    trumanb avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    149

    oletus Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin

    Eli mitä tapahtui 40 vuotta sitten

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tekniikka & Talous
    Insinööriuutiset 7.6.1969 - Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin
    Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin
    Ensimmäisen nivellinja-auton maassamme on valmistanut Oy Wiima Ab Volvon alustalle. Auto koostuu kaksiakselisesta vetovaunusta ja yksiakselisesta perävaunusta, joita yhdistää kuulalaakeroitu nivel.

    Auton pituus 17 metriä ja sen ulkokääntösäde ainoastaan 12 metriä. Autossa on kaikkiaan 67 istuma- ja 33 seisomapaikkaa. Ensimmäisenä nivelautot ottaa käyttöön Helsingin Maaseutu-Liikenne Oy.
    Tässä vielä linkki alkuperäiseen uutiseen. Siellä on kuvakin tuosta bussista.
    http://www.tekniikkatalous.fi/viihde...&wtm=-05062009

  2. #2
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    1939

    oletus Vs: Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin

    Hieno bussi mutta minun mielestä keula muistuttaa Ajokin teräskoria.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jtm Näytä viesti
    Hieno bussi mutta minun mielestä keula muistuttaa Ajokin teräskoria.
    Kyseinen Wiima edustaa nk. HKL-mallia. SLHS on siitä korista käyttänyt mm. koodia 05. Kori (en tarkoita tuota nivelvariaatiota vaan korimallia ihan yleensä) on alkujaan suunniteltu HKL:n tarpeisiin.
    Ajokin teräskorissa TK4330 oli nähtävissä paljon yhteisiä piirteitä. Ei välttämättä pelkkää sattumaa, olihan liikennelaitoksilla yhteistyötä jo ennen Paikallisliikenneliiton perustamistakin. Ajokki TK4330 tunnettiin myös Ajokki TKL:nä. Sitä korimallia menikin uutena TKL:n lisäksi vain Jyväskylän Liikenteelle. Ennen varsinaista TK4330:tä Ajokki ehti valmistaa HKL:llekin joitakin kaupunkikoreja vuosina 1964 - 65 (HKL 1, 3 sekä 660 - 664), ja tässä mallissa oli yhteisiä piirteitä TK4330:n kanssa jonkin verran.

  4. #4
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    09.05.2010
    Viestejä
    40

    oletus Vs: Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin

    Muistan tuon auton ihan uutena, oli se vaan hieno. Se ajoi säännöllisesti Tikkurilaan siihen aikaan kun olin joutunut muuttamaan vanhempieni mukana lähiöön. Muistaakseni sen HML sarjanumero oli 100. Maaseutuliikenteellä oli jossain vaiheessa kokeilussa myös Ikarus-nivelbussi, joka ajoi samaa linjaa. Ikarus oli siihen aikaan aika outo itäblokin merkki.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piikkimonni Näytä viesti
    Muistaakseni sen HML sarjanumero oli 100.
    Muistikuva on oikea, järjestysnumero oli 100 ja rekisteritunnus BJ-100. Aivan juuri ennen poistumista järjestysnumero oli vähän aikaa 1, koska HML:n vuoden 1979 suurhankintaan liittyvän autosarjan numerointi meni 100:n yli (jatkui 107:ään saakka) ja numerointi haluttiin pitää yhtenäisenä.

  6. #6
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    09.05.2010
    Viestejä
    40

    oletus Vs: Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    ...järjestysnumero oli 100 ja rekisteritunnus BJ-100. Aivan juuri ennen poistumista järjestysnumero oli vähän aikaa 1,...
    Mitähän tuolle autolle kävi. Ei kai ensimmäistä haitaribussia vaan romutettu?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 09.05.2010 kello 20:35. Syy: korjattu lainausta

  7. #7
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piikkimonni Näytä viesti
    Muistan tuon auton ihan uutena, oli se vaan hieno. Se ajoi säännöllisesti Tikkurilaan siihen aikaan kun olin joutunut muuttamaan vanhempieni mukana lähiöön.
    Minäkin sen muistan. Se ajoi satunnaisesti H71A -linjalla Pihlajistoon, jossa asuimme vuodesta -74 eteenpäin. Hieman useammin sen tapasi H71 -linjalla Pihlajamäkeen.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Ensimmäiset nivelbussit Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piikkimonni Näytä viesti
    Mitähän tuolle autolle kävi. Ei kai ensimmäistä haitaribussia vaan romutettu?
    Valitettavasti.
    Auto palautui HML:lta Wiimalle, mutta Kuopion Liikenne tarvitsikin isoa autoa ja osti sen ja ajoi aikansa. Kuten Koiviston Auto-yhtymässä on tapana, poistetut autot puretaan varaosiksi ja niin tällekin ensimmäiselle nivelelle kävi. Lienee purettu joskus 80-90-lukujen vaihteessa.

    Tosiaan, Mosa kokeili ainakin linjalla 71 70-luvun lopulla Ikarus 280 -nivelbussia!
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen nivelbussit
    kirjoittanut otto s foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 04.07.2017, 09:43
  2. Teli- ja nivelbussit
    kirjoittanut SD202 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 201
    Viimeisin viesti: 01.07.2013, 23:23
  3. Keskuspysäkki Helsinkiin
    kirjoittanut GM 5 foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 14.10.2007, 16:39
  4. Helsinkiin suunniteltu 68X
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 16.08.2007, 14:20
  5. Raitiovaunu HKL 154 (MVV 455) Helsinkiin 22.07.
    kirjoittanut Albert foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 22.07.2005, 11:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •