Laadukasta kaupunkibussiliikennettä maailmalla

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Kertokaahan kokemuksianne maailman kaupungeista: missä olette tavanneet ja kulkeneet erityisen laadukkaalla bussiliikenteellä? Mitä jäi erityisesti mieleenne ja mikä teki kokemuksestanne poikkeuksellisen?
 
Bussiliikenteen huippulaadusta pari kokemusta:

Skånetrafiken kokonaisuudessaankin, mutta erityisesti Helsingborgin kaupunkibussit linjalla 1, keltainen seutuliikennelinja 166 Lundissa ja Landskronan johdinauto 3. Siistiä, esteetöntä, ripeä ajotapa ja muutenkin särmä toiminta. Epäilytti ajoittain, ovatko kaikki autot suoraan tehtaalta.

Stadtbus SalzburgHienosti toimiva ja synkattu johdinautoliikenne, kahdeksan kymmenen minuutin välein nivelautolla kulkevaa johdinautolinjaa, matkamäärät saisivat monen raitiotienkin kateellisiksi.
 
Ei liene yllätys kenellekään Stadtwerke Solingen, lyhyesti SWS. Reilun viikon kuluttua voi käydä niin, että kehun erään toisen keskieurooppalaisen seutunnan bussiliikennettä... ;)

Minulle bussien liki äänetön, hajuton, räminätön ja tärinätön kulku yhdistettynä hyvään liikennesuunnitteluun ja sen myötä laadukkaaseen kokonaisuuteen tekee voimakkaan vaikutuksen. Ymmärrän kyllä, että muitakin mielipiteitä on olemassa.
 
Ymmärrän kyllä, että muitakin mielipiteitä on olemassa.
Sen vuoksi halusinkin kerätä välillä mielipiteitä juuri kaupunkibussiliikenteestä, kun raideliikenteen erilaiset kehittämiskehitelmät ovat dominoineet niin vahvasti keskustelua; bussiliikenne kun tulee näyttelemään tulevaisuudessakin tärkeää roolia kaupunkien joukkoliikenteen muodostamisessa.
 
Komppaan Mikko Laaksosta täysin Skånetrafiken-kokemuksien osalta, siellä on bussiliikenne hyvällä mallilla ja erityisen kunnian antaisin panostamisesta biokaasun laajamittaiseen käyttöön liikennepolttoaineena.

Jönköpingissä kolme vuotta sitten asuessani en pettynyt kaupungin bussiliikennejärjestelmään, se täytti opiskelijan tarpeet täydellisesti. Kalusto ei ollut toki uusimmasta päästä kuten Skoonessa, mutta runkolinjoihin perustuva linjasto oli selkeä ja helppo omaksua.

Yöliikenteen rahastus oli keskustassa tehokasta: vartiointiliikkeen työntekijät tarkastivat kausi- ja arvolippulaisten korttien leimaamiset nivelauton kahdella oviaukolla ja kuljettaja keskittyi kertalippujen myymiseen. Nivelauto saatiin täytenä matkaan viidessä minuutissa. Yöllä kaikkien runkolinjojen autot kohtasivat toisensa keskustassa samaan aikaan, jolloin vaihtaminen linjalta toiselle oli helppoa.
 
Eipä tartte mennä (Itä)merta edemmäksi kalaan. Meikäläisen mielestä Tukholmassa on laadukasta bussiliikennettä:
* busseilla on yhtenäinen väritys ja kalusto on lähes poikkeuksetta hyväkuntoista ja -laatuista
* kuljettajat ovat kohteliaita
* bussilinjoilla on vaihtoyhteyksiä toistensa kanssa, jopa yölinjoillakin
* noinkaan isoon tariffialueeseen ei ole saatu kahta tai jopa kolmea samannumeroista bussilinjaa

Ruotsi lienee bussiliikenteen suhteen edelläkävijä. Kiskoliikenteen suhteen saattaa joku Ruotsia eteläisempi maa olla Ruotsia edellä. ;)
 
Reilun viikon kuluttua voi käydä niin, että kehun erään toisen keskieurooppalaisen seutunnan bussiliikennettä... ;)
Ja tässähän oli mielessä Luzernin bussiliikenne. Sähköistetyillä linjoilla 1, 2, 4 ja 7 on suurimman osan päivästä 7,5 minuutin vuoroväli, linjojen 6 ja 8 yhteisellä osuudella 5 minuutin tiheys. Linjat 6 ja 8 ovat liki sama linja, toisessa päässä on hyvin lyhyet omat osuudet (voisi verrata Helsingin raitiolinjoihin 4 / 4T). Luzern on sveitsiläinen ei suurimman pään, mutta ei pienikään kaupunki. Asukkaita on suunnilleen Kotkan verran, kuitenkin Poria vähemmän. Asukasmääriä ei tietenkään tule verrata suoraan, mutta tällä lukemalla saadaan vähän tuntumaa, minkä kokoluokan paikkakunnasta on kysymys kaiken kaikkiaan. Kaikenlaiset vertailut on tervettä suorittaa "soveltaen".

Luzern sijaitsee Zürichistä noin tunnin junamatkan päässä etelään.
 
Takaisin
Ylös