Bergenin johdinautot

Skurubisin

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
236
Kävin tänään iltalenkillä katsomassa mitä Bergenin Mannsverkin varikolla ja johdinautolinjalla 2 tapahtuu.
Ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen näin Mersun duobussin linjalla! Nehän ovat olleet vara-autoina. Kyllä se auto iloisesti ajoi dieselillä ja sarvet alhaalla. (Kallis dieselbussi...). Samaan aikaan varikolla seisoi ainakin kolme MANia odottamassa tulevaa. Muut autot linjalla 2 olivat: noin 15 vuotta vanha Volvo B10MA /Säffle System2000 - nivelbussi ja 5-10 vuotias Volvo B10M/Carrus K204.
Eli linjan kaikki autot olivat korkealattiaisia kello 21-22 hujakoilla.

Niinhän se on, että vain kourallisella kujettajia on johdinautopätevyydet, ja varsinkin kesäisin kun ne ovat lomalla niin suurimmalla osalla kesäkuskeista ja muista tuurareista ei ole sitä pätevyyttä ja silloin johdinautot myöskin seisovat.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Kello 17-18 näkyi linjalla kaksi seuraaavat "M/N/K" #6334, #6337, #6338 ja #6339. Se Mersu duobussi taas ajoi kaupunkiin päin linjala "31 Sentrum"! Luultavasti näin tehdään siksi että auto on menosssa linjalle 2 mutta ei tarvitsee ajaa tyhjänä keskustaan, kuin kolmeykkösen päättäri on varikolla.

/Skurubisin
 
Tänään aamulla Landås-linjen ajettin suraavalla johdinauto kalustolla:
Koodi:
Järj. nro	Ajoneuvon nimi		Rekisterinro	Alusta valm.	Alustamalli	Korivalm.	Korimalli	Vm.	Ovijärj.	i.p+s.p	Ex nro.
6334		"Hans Wiers-Jensen"	EL10898		MAN		N6221TG		Neoplan		Centroliner	2003	2-2-2-2		41+57	< Gaia 6334
6335		"Sofus Madsen"		EL10899		MAN		N6221TG		Neoplan		Centroliner	2003	2-2-2-2		41+57	< Gaia 6335
6336		"Kristoffer Janson"	EL10900		MAN		N6221TG		Neoplan		Centroliner	2003	2-2-2-2		41+57	< Gaia 6336
6337		"Gerhard Gran"		EL10901		MAN		N6221TG		Neoplan		Centroliner	2003	2-2-2-2		41+57	< Gaia 6337
6338		"Nordahl Rolfsen"	EL10902		MAN		N6221TG		Neoplan		Centroliner	2003	2-2-2-2		41+57	< Gaia 6338
6339		"Adolph Berg"		EL10903		MAN		N6221TG		Neoplan		Centroliner	2003	2-2-2-2		41+57	< Gaia 6339

Ja dieselbussit olivat seuraavat:
Koodi:
Järj. nro	Rekisterinro	Alustavalm.	Alustamalli	Korivalm.	Korimalli	Vm.	Ovijärj.	i.p+s.p	Ex nro.
2639		GA 10091	Volvo		B10L-CNG	Säffle		5000		2006	2-2-0		38/37	< Gaia 2639. Os. Mannsverk.
6121		ST 11933	Volvo		B10MA-55	Säffle		3000		1998	2-2-2-0			< Gaia 6121 < Bergen Sporvei 121. Os. Mannsverk.
6128		ST 17325	Volvo		B10B-60		Säffle		3000		1998	2-2-0			< Gaia 6128 < Bergen Sporvei 128. Os. Mannsverk.
6161		SU 53446	Volvo		B12BLE		Volvo Polska	8700LE		2007	2-2-0		
6543		SR 42115	Scania		N113CLB		Arna				1991	2-2-0			< Gaia 6543 < Bergen Sporvei 543. Os. Mannsverk.

Että tälläisen aamun näin, kun istuin entisen ratikkalinjan 2 entisellä päättärillä Nattlandsvegenillä.

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Skurubisinin bongaus oli kovin mielenkiintoinen, kiitos siitä. Tilannehan on se, että uusimman sarjan kalustoa on olemassa niin vähän, ettei sillä yksinään pystytä hoitamaan linjan 2 (arki)liikennettä. Tuollainen yhden linjan johdinautojärjestelmä tuonkin kokoisessa kaupungissa on muutenkin enemmän tai vähemmän "auringonlaskun alaa". Ainakin näin sivusta päin katsottuna.
 
Johdinauto havaintoja Begenistä:

Istuskelin keskiviikona iltaruuhkan aikana entisen raitiovaunulinjan kahden päättärillä Fridalenilla. Johdinautolinja joka on korvannut raitiotien jatkaa ylös Birkelundstoppenin saakka.

Ihmettelin kauan miksi ei tullut oikestaan minkäänlaisia busseja paljon "Ikkje i ruta" busseja tuli kyllä, syyhän että varikko on saman tien varrella

Birkelundstoppenin suntaan:
Koodi:
Kellon aika	Järj. nro	Ajoneuvon nimi	Rekisterinro	Alusta valm.	Alustamalli	Korivalm.	Korimalli	Vm.	Ovijärj.	i.p+s.p	Ex nro.
16:04	6334	Hans Wiers-Jensen	EL10898	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6334
16:11	6540		SR 42112	Scania	N113CLB	Arna		1991	2-2-0		< Gaia Trafikk 6540 < Bergen Sporvei 540. Os. Mannsverk.
16:44	6551		SR 43421	Scania	N113CLB	Arna		1992	2-2-0		< Gaia Trafikk 6551 < Bergen Sporvei 551. Os. Mannsverk.
16:44	6539		SR 42111	Scania	N113CLB	Arna		1991	2-2-0		< Gaia Trafikk 6539 < Bergen Sporvei 539, Os. Mannsverk.
16:44	6338	Nordahl Rolfsen	EL10902	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6338
16:45	6336	Kristoffer Janson	EL10900	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6336
17:04	6335	Sofus Madsen	EL10899	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6335
17:04	6121		ST 11933	Volvo	B10MA-55	Säffle	3000	1998	2-2-2-0		< Gaia Trafikk 6121 < Bergen Sporvei 121. Os. Mannsverk.
17:13	6132		ST 48259	Volvo	B10M	Wiima	204 City	2000	2-2-0		< Gaia 6132. Os. Mannsverk.
17:25	6334	Hans Wiers-Jensen	EL10898	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6334
17:43	633x	en tiedä mikä yksilö									
18:07	6335	Sofus Madsen	EL10899	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6335
18:29	6334	Hans Wiers-Jensen	EL10898	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6334
Tossa ainakin näkee että jotain on liikenteessä tapahtunut kuin varttia vaille viisi tulee neljä autoa peräkkäin.... Paikallis lehti ei tienyt asiasta mitään.

Olisko tiistaina kuin Fridalenin kohdalla oli moottoripyörän ja paketti auton kolari. Sen jälkeen oli kilometrin pituiset jonot, kuin tiet on niin kapeat täällä, ja vaitoehtoisia reittejä aika vähäiset.

Sitten autot keskustan suuntaan:
Koodi:
Kellon aika	Järj. nro	Ajoneuvon nimi	Rekisterinro	Alusta valm.	Alustamalli	Korivalm.	Korimalli	Vm.	Ovijärj.	i.p+s.p	Ex nro.
16:06	6335	Sofus Madsen	EL10899	MAN	N6221TG	Neoplan	CProxy-Connection: keep-alive
Cache-Control: max-age=0

troliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6335
16:13	6121		ST 11933	Volvo	B10MA-55	Säffle	3000	1998	2-2-2-0		< Gaia Trafikk 6121 < Bergen Sporvei 121. Os. Mannsverk.
16:22	6132		ST 48259	Volvo	B10M	Wiima	204 City	2000	2-2-0		< Gaia 6132. Os. Mannsverk.
16:36	6334	Hans Wiers-Jensen	EL10898	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41%2Proxy-Connection: keep-alive
Cache-Control: max-age=0

7	< Gaia 6334
17:06	6338	Nordahl Rolfsen	EL10902	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6338
17:06	6336	Kristoffer Janson	EL10900	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6336
17:28	6335	Sofus Madsen	EL10899	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6335
18:07	6338	Nordahl Rolfsen	EL10902	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6338
18:33	6335	Sofus Madsen	EL10899	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6335

Illalla kapakan jälkeen bongasin kotimatkalla seuraavan auton:
Koodi:
Kellon aika	Järj. nro	Ajoneuvon nimi	Rekisterinro	Alusta valm.	Alustamalli	Korivalm.	Korimalli	Vm.	Ovijärj.	i.p+s.p	Ex nro.
22:54	6121		ST 11933	Volvo	B10MA-55	Säffle	3000	1998	2-2-2-0		< Gaia Trafikk 6121 < Bergen Sporvei 121. Os. Mannsverk.
Toinen auto mikä on ajoparina, en nähnyt


/Skurubisin
 
Eilen lauantai iltana oli kakkosella seuraavat kahdet autot ajamassa ilta sivut:
Koodi:
Järj. nro	Ajoneuvon nimi	Rekisterinro	Alusta valm.	Alustamalli	Korivalm.	Korimalli	Vm.	Ovijärj.	i.p+s.p	Ex nro.
6161		SU53446	Volvo	B12BLE	Volvo	8700LE	2007			
6338	Nordahl Rolfsen	EL10902	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6338

Sitten tuli vastaan kadulla pieni yllätys:
Koodi:
Järj. nro	Ajoneuvon nimi	Rekisterinro	Alusta valm.	Alustamalli	Korivalm.	Korimalli	Vm.	Ovijärj.	i.p+s.p	Ex nro.
2351		ST 90149	Volvo	B12B	Volvo Tampere	8700	2004	1-2-0	46/26	< Gaia 2351. Flybuss. Osasto: Os.
Eli lentokenttä bussi ajoi linjalla 1 Nymarkaan joka on vähän saman tapainen linja kuin että Hesalainen linja ajaisi keskustasta eteläisiin kaupunkiosiin


Tänään sunnuntai aamuna oli liikenteessä autot:
Koodi:
Järj. nro	Ajoneuvon nimi	Rekisterinro	Alusta valm.	Alustamalli	Korivalm.	Korimalli	Vm.	Ovijärj.	i.p+s.p	Ex nro.
6124		ST 11937	Volvo	B10MA-55	Säffle	2000	1998	2-2-0-2		< Gaia Trafikk 6124 <  Bergen Sporvei 124. Os. Mannsverk.
6338	Nordahl Rolfsen	EL10902	MAN	N6221TG	Neoplan	Centroliner	2003	2-2-2-2	41+57	< Gaia 6338
Puolelta päivin auto 6124 vaihtui johdinautoon 6334

Sitten linjalla 11 joka ajaa keskustasta ylös läheiselle vuorenrinteelle oli taas vaihteeksi sen linjan "oikea" kalusto:
6117 SR 85687 Volvo B6-45 Arna 1996 1-2-0 < Gaia 6117 < Bergen Sporvei 117. Os. Mannsverk. Maalattu valkoiseksi 2007.

Kuin ajetaan Starefosseniin , niin tie on rinteellä aika mutkikas ja kapea, niin normaalilla 2 akseli-autolla on vähän turhan ahdasta mennä, siksi on näitä pikku Volvoja käytetty. B6 volvoja on alunperin hankittu kolme, mutta en tiedä onko ne muut kaksi enää liikenteessä enää.

Nyt taisi tulla viimeiset havainnot tästä kaupungista tältä vuodelta minun osaltani. Ensi vuonna on Bybanen pikaraitiotie luultavasti avattu, kuin seuraavan kerran tulen käymään, ja aika paljon linjasto muutoksia tulee olemaan liikentessä. Kalustopula myöskin helpottanee raitiotien avamisen jälkeen.

Ha de : Skurubisin

Ps. Voiko moderaatori oikasta nuo tietolaatikot suoraksi, kiitos.
 
Tänään näin viellä Tide #6702 joka on näitä Mersun duo busseja. Erikoista tähän havaintoon oli muihin tämän auton havainnoihin nähden on että auto ajettiin sähköllä ja virroitin tangot ylhäällä.

/Skurubisin
 
Auton 6702 (entinen 702) ohella duobusseja lienee yhä ajossa auto 6703 (entinen 703). 701 sen sijaan on käsittääkseni poistettu jo vuosia sitten, joka tapauksessa ennen autojen 6334-6339 hankintaa.
 
Kävinpä sitten minäkin Bergenissä viiden päivän lomamatkalla. Arkipäivisin trollikoita näkyi linjalla, mutta sunnuntaina 12.7., kun ajattelin matkustaa linjalla 2, ei sillä ollut yhtään johdinautoa. Kaikki autot olivat vieläpä korkealattiaisia (!):

6131 Volvo / Carrus City
6560 Scania/Arna-nivel
2602 Volvo / Carrus City
xxxx Säffle 2000 -nivel
 
Kävinpä sitten minäkin Bergenissä viiden päivän lomamatkalla. Arkipäivisin trollikoita näkyi linjalla, mutta sunnuntaina 12.7., kun ajattelin matkustaa linjalla 2, ei sillä ollut yhtään johdinautoa.
Tämä "hulluus" johtuu kuulemma ihan siitä, että johdinautoluvan omaavia kuljettajia olisi niin paljon lomilla, että heitä ei riitä kaikkina ajankohtina ajamaan trollikkaa (tai joissakin tapauksissa duoautoa sähkövedolla).
 
Tänä vuonna on ilmestynyt kirja "På sporet i Bergen gjennom 100 år". Ostin sen keskustan Norli-kirjakaupasta hintaan 250 kr. Kirja valottaa Bergenin liikenteen taustoja, vaikkakin on oikeastaan yhdistyksen nimeltä Bergens Sporveisfunksjonærers forening 100-vuotisjuhlakirja.

Onko tämä kirja muille tuttu? Jälkeenpäin tuli mieleen, että olisin voinut viimeiset kruununi uhrata vaikka toiseenkin tuollaiseen kirjaan, kiinnostuneita täältä olisi kai löytynyt.
 
Tänä vuonna on ilmestynyt kirja "På sporet i Bergen gjennom 100 år". Ostin sen keskustan Norli-kirjakaupasta hintaan 250 kr. Kirja valottaa Bergenin liikenteen taustoja, vaikkakin on oikeastaan yhdistyksen nimeltä Bergens Sporveisfunksjonærers forening 100-vuotisjuhlakirja.

Onko tämä kirja muille tuttu? Jälkeenpäin tuli mieleen, että olisin voinut viimeiset kruununi uhrata vaikka toiseenkin tuollaiseen kirjaan, kiinnostuneita täältä olisi kai löytynyt.

Juu olen kuullut k.o. kirjasta. En ole itse nähnyt sitä mutta paikallisessa lehdessä (bt.no) oli suurempi artikkeli asiasta. en löydä siitä artikkelia netissä.

Korkelattia busseista viellä, Bergeniin alkoi tulla huomattavasti myöhemmin matalalattia kalustoa verratuna esim Hesaan, minkä johtuen niitä ei ole prosentuualisesti koko kalusto kannasta hirveen iso prosentti.

/Skurubisin
 
Bergenissä on luovuttu duobusseista 6702 ja 6703. Johdinautoliikennettä hoidetaan siten enää kuudella uusimman trollisarjan bussilla.
 
Takaisin
Ylös