Savonlinjan tankkiauto?

JSL

Liittynyt
31 Heinäkuu 2005
Viestit
829
Selasin TE-toimiston autokuskin paikkoja. Silmiini osui tällainen:
"Savonlinja Yhtiöt hakee palvelukseen SÄILIÖAUTONKULJETTAJAA.
Hakijalta edellytetään tehtävän mukaista koulutusta, sekä kokemusta alalta (Säiliö ADR-ajolupa, CE-luokan ajokortti, digipiirturikortti). DE-luokan ajokortti katsotaan eduksi. Asemapaikka Mikkeli."
Ilmoitusnumero 7255786
Eli niillä on pakko olla tankkiauto itsellä ja ei löydy sopivaa kuskia siihen. Bussiakin saisi välillä ajaa, kun D-kortista on etua.
 
Se olisikin näky, kun Heinola-Helsinki -pikavuorot tankattaisiin moottoritiellä vauhdissa lennoston ilmatankkausten tavoin.
 
Savonlinjalla on ollut oma täysperävaunullinen säiliöauto jo vuosikymmeniä. Ideana saada polttoaine suoraan Sköldvikistä vähän edullisemmin ja sitten jakaa tällä autolla se firman eri toimipisteisiin. Viimeksi nähdessä, eli jotain kolme vuotta sitten oli Volvo NH16.
 
Kiitän, Antti! Ihan järkevä juttu. Vertaa siihen, että yleensä VR:lle Turkuun tuodaan naftat autolla, vaikka päivystäjä käy oikeestaan joka päivä jalostamolla ja ei silti haeta omilla vaunuilla. Matkaa on n.10km.
 
Kiitän, Antti! Ihan järkevä juttu. Vertaa siihen, että yleensä VR:lle Turkuun tuodaan naftat autolla, vaikka päivystäjä käy oikeestaan joka päivä jalostamolla ja ei silti haeta omilla vaunuilla. Matkaa on n.10km.

Eiköhän ystävämme lainlaatija/viranomainen tee kohta sellaiset säädökset, että tuostakin tulee niin kannattamatonta (tai jopa kiellettyä) että sekin loppuu. Monet logistisesti (tai muuten) järkevät asiat on aikojen myötä hävinneet siksi, ettei niiden tekeminen kannata taloudellisesti.
 
No, sehän on selvä, että toinen suomalainen tekee kaikkensa kateudessaan toista suomalaista vastaan. Mutta en nää estettä kunhan Sl:llä on myös tavaraliikennelupa jokasessa polttoaineautossa, kuljettamasta myöskin naftaa bussiliikenteen ohessa. Mun mielestä tällöin ei noita kuljetuksia voi millään pykälillä estääkään.
 
Käsittääkseni säiliöautolla ajetaan naftaa jalostamolta suoraan ainakin Mikkelin ja Joensuun varikoille. Mikkelissähän on valtava "varmuusvarasto" SL:n pihassa. Säiliöauto seisoskelee yleensä sen kyljessä. Taitaa olla edelleenkin sama volvo ?

Liikenneluvat varmaan ovat kunnossa, koska olen kuullut sillä ajettavan ihan laskutettavia ajojakin ???
 
Kiitän, Antti! Ihan järkevä juttu. Vertaa siihen, että yleensä VR:lle Turkuun tuodaan naftat autolla, vaikka päivystäjä käy oikeestaan joka päivä jalostamolla ja ei silti haeta omilla vaunuilla. Matkaa on n.10km.
Ei tämä ole mikään ihme. Monopoli-VR Oy:n omat tuotteet ovat niin kalliita, ettei firma käytä niitä itsekään. Ennen virasto-VR:llä oli omaan käyttöön säiliövaunut.

Toinen esimerkki ovat vaunujen pyöräkerrat, joita kunnostetaan Pieksämäen konepajalla. Pasilan vaunukorjaamolle ne kuljetettiin ainakin muutama vuosi sitten kuorma-autoilla. Ennen niiden kuljettamiseen oli omat vaunut, johon pyöräkertoja pakattiin tehokkaasti akseleiden varaan. Varmaankin vastaavien telineiden teko kuorma-autoon on halvempaa kuin huoltaa omaa vaunua. Kuorma-auton varustelun kun tekee vapailla markkinoilla elävä yrittäjä.

Antero
 
Toinen esimerkki ovat vaunujen pyöräkerrat, joita kunnostetaan Pieksämäen konepajalla. Ennen niiden kuljettamiseen oli omat vaunut, johon pyöräkertoja pakattiin tehokkaasti akseleiden varaan.
Niissä ne edelleen kulkevat. Pääsääntöisesti...
 
Takaisin
Ylös