Pystypakoputki

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Aamulla kahvilla paikallisen huoltoaseman terasilla, korjaaja tauollaan ihmetteli ohiajavaa bussia katsellessaan että miksei niissä ole pakoputket korkeammalla? Ideana siis että pakokaasut ei puskisi suoraan hengityskorkeudelle. Minua jäi tämä vaivaaman, onko tuohon joku syy?
 
Vs: Pystypakoputki / tyhmä kysymys

Enpä keksi äkkiseltään muuta selitystä kuin sen, että katolle vedettynä pakoputki lohkaisisi matkustamon tiloista aika ison palan. Pönttöineen ja paloeristeineen voisi kuvitella olevan kyseessä tyyliin 40x40 cm kotelointi. Karkeasti ehkäpä yhden matkustajan paikka? Melutasokin bussin sisällä tietysti nousisi.
 
Vs: Pystypakoputki / tyhmä kysymys

Enpä keksi äkkiseltään muuta selitystä kuin sen, että katolle vedettynä pakoputki lohkaisisi matkustamon tiloista aika ison palan. Pönttöineen ja paloeristeineen voisi kuvitella olevan kyseessä tyyliin 40x40 cm kotelointi. Karkeasti ehkäpä yhden matkustajan paikka? Melutasokin bussin sisällä tietysti nousisi.
Ei vättämättä. Amerikkalaisista muinaisista katureista perityi Ruotsiinkin Scania-Vabiksen ikivanhoihin malleihin Metropol, Capitol ja CR76 sellainen pakoputkiratkaisu, jossa putken pää oli kutakuinkin katon korkeudella. Esim. CR76:ssa putken pää tuli ulos paikasta, jossa autoissa on usein vasen takaäärivalo. Putki oli koteloitu ja johdettu kulkemaan samalla tavoin kuin mikä tahansa kaapeli.
 
Kiitos. Jatkokysymys, onko tuosta mitään hyötyä eli siis vähentääkö se pakokaasuja jalankulkijoiden kannalta?
 
Pystypakoputkea on käyttänyt vuosikaudet myös Ikarbus, nivelmallissa pakpputki on ovettoman seinän keskivaiheilla, eikä vie kovinkaan suurta tilaa matkustamosta. Pakoputki antaa myös selvästi tahallsisesti lisälämpöä sisätilaan.

Tähän hätään liittämäni kuva on pienehkö, mutta siinä esiintyy niin IK 160 kuin IK 210 malli, kummassakin siis pystypakoputki. Oikealla sivulla on lisäksi molemmissa etummaisten ikkunain välissä jonkinmoinen tuuletusritilä, se johtaa myös konehuoneeseen / konehuoneesta.
 

Liitetiedostot

  • Zeleni-venac120.jpg
    Zeleni-venac120.jpg
    24.8 KB · Lukukerrat: 289
Takaisin
Ylös