Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Pystypakoputki

  1. #1

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Pystypakoputki

    Aamulla kahvilla paikallisen huoltoaseman terasilla, korjaaja tauollaan ihmetteli ohiajavaa bussia katsellessaan että miksei niissä ole pakoputket korkeammalla? Ideana siis että pakokaasut ei puskisi suoraan hengityskorkeudelle. Minua jäi tämä vaivaaman, onko tuohon joku syy?

  2. #2
    QS6
    QS6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    28.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    141

    oletus Vs: Pystypakoputki / tyhmä kysymys

    Enpä keksi äkkiseltään muuta selitystä kuin sen, että katolle vedettynä pakoputki lohkaisisi matkustamon tiloista aika ison palan. Pönttöineen ja paloeristeineen voisi kuvitella olevan kyseessä tyyliin 40x40 cm kotelointi. Karkeasti ehkäpä yhden matkustajan paikka? Melutasokin bussin sisällä tietysti nousisi.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Pystypakoputki / tyhmä kysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut QS6 Näytä viesti
    Enpä keksi äkkiseltään muuta selitystä kuin sen, että katolle vedettynä pakoputki lohkaisisi matkustamon tiloista aika ison palan. Pönttöineen ja paloeristeineen voisi kuvitella olevan kyseessä tyyliin 40x40 cm kotelointi. Karkeasti ehkäpä yhden matkustajan paikka? Melutasokin bussin sisällä tietysti nousisi.
    Ei vättämättä. Amerikkalaisista muinaisista katureista perityi Ruotsiinkin Scania-Vabiksen ikivanhoihin malleihin Metropol, Capitol ja CR76 sellainen pakoputkiratkaisu, jossa putken pää oli kutakuinkin katon korkeudella. Esim. CR76:ssa putken pää tuli ulos paikasta, jossa autoissa on usein vasen takaäärivalo. Putki oli koteloitu ja johdettu kulkemaan samalla tavoin kuin mikä tahansa kaapeli.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus Vs: Pystypakoputki / tyhmä kysymys

    Volvon 7700:ssahan tämä on arkipäivää, kun alusta on tuo B9L

    kuva löytyi tältä sivulta
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Pystypakoputki / tyhmä kysymys

    Kuten allaolevan linkin kuvasta näemme, on pystypakoputki edelleen valtaa pohjoisamerikkalaisissa busseissa, jopa Toronton uusissa hybridibusseissa.

    http://media.photobucket.com/image/t...Buses/TTC2.jpg
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #6

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Pystypakoputki

    Kiitos. Jatkokysymys, onko tuosta mitään hyötyä eli siis vähentääkö se pakokaasuja jalankulkijoiden kannalta?

  7. #7

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Pystypakoputki

    otsikkoon liittyen tuli vastaan tyylikäs kuva http://fotobus.msk.ru/photo/100497/ vai liittyykö sitten moottorin ilmanottoon
    antti

  8. #8
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Pystypakoputki

    Pystypakoputkea on käyttänyt vuosikaudet myös Ikarbus, nivelmallissa pakpputki on ovettoman seinän keskivaiheilla, eikä vie kovinkaan suurta tilaa matkustamosta. Pakoputki antaa myös selvästi tahallsisesti lisälämpöä sisätilaan.

    Tähän hätään liittämäni kuva on pienehkö, mutta siinä esiintyy niin IK 160 kuin IK 210 malli, kummassakin siis pystypakoputki. Oikealla sivulla on lisäksi molemmissa etummaisten ikkunain välissä jonkinmoinen tuuletusritilä, se johtaa myös konehuoneeseen / konehuoneesta.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Vauhtia vaunuun!

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •