Johdinautoverkot, joilla olet matkustanut

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Monellako metrolla olet matkustanut - ketjun innoittamana avaan vastaavat ketjut raitioteistä ja johdinautoista. Aloitan johdinautoista, koska lista on lyhyempi.

Pohjoismaat ja Baltia:
Landskrona (2007, 2008)
Tallinna (2006)
Kaunas (2006)
Vilna (2006)
Riika (2006)

Keski-Eurooppa:
Solingen (2003)
Salzburg (2000, 2006)
Nancy (2005)

Yhdysvallat:
Boston (1999)

Johdinautoja, joita olen kuvannut mutta en matkustanut:
Rooma (2005)
Pietari (2005)
Linz (2006)
 
Ne, jotka varmasti muistan:

Helsinki (1966 - 73 useita kymmeniä matkoja, uudelleen noin 1984)
Tampere (vain toistuvia näköhavaintoja, ei matkustusta, lähinnä noin v. 1969-72)
Tallinna (lukuisia kertoja, useita kymmeniä trollikkamatkoja)
Solingen (kaksi käyntiä lyhyen ajan sisällä)
Zürich (usean päivän laaja tutustuminen varikkoa myöten)
Luzern (päiväreissu, ajelua verkon eri puolilla)
Winterthur (nopea visiitti, ajelua parilla linjalla muutaman tunnin ajan)

Työlistalla Salzburg ja Linz. Sen jälkeen vuorossa tulevat Geneve, Bern ja Lausanne, mutta kolme viimeksi mainittua odottanevat ensi kevääseen saakka.

Kaikki kohteet ovat Euroopan alueella, muut kuin Tallinna ei-Itä-Blokin puolella. Landskronaan ja Bergeniin ei ole tullut lähdettyä lukuisista aikeista huolimatta. Isot järjestelmät kun nyt vain priorisoituvat yhden linjan kummajaisuuksien edelle.
 
Johdinautoihin liittyen pari matkavinkkiä:
- Salzburgiin lähtevien vierailijoiden kannattaa ottaa yhteyttä Salzburg AG:hen. Lisäksi Linz, Wien ja München ovat lähellä.
- Landskronan johdinautot ovat toki yksinään pieni kohde, mutta kun Skånetrafikenilla on yksi Pohjoismaiden hienoimpia paikallisjunaverkkoja ja muidenkin kaupunkien bussiverkkoja on kehitetty (esim. Malmö, Lund, Helsingborg) ja käynnin voi yhdistää Kööpenhaminaan.
 
Johdinautoihin liittyen pari matkavinkkiä:
- Salzburgiin lähtevien vierailijoiden kannattaa ottaa yhteyttä Salzburg AG:hen. Lisäksi Linz, Wien ja München ovat lähellä.
Olet oikeassa. Minulla on ollut jo joitakin viikkoja lentoliput Müncheniin ostettuna, ja hotelli varattuna Salzburgissa. Matkaan yhdistyy Linz, mutta ei Wien eikä Graz (kahdessa viimeksi mainitussa olisi kyllä monenlaista katsottavaa). Pääteema tulee olemaan Salzburg.
 
Tunnustan, että trollikkakokemukseni ovat nykyään aika vähäiset, Helsingin aikaisemman trollikkakauden jälkeen, jolloin matkustelin niillä säännöllisesti mummolaani. Tämä johtuu ihan nykyisestä asuinmaastani, jossa olen mennyt Pekingin ja Shanghain trollikoilla. Nämä eivät kuitenkaan vastaa käsitystäni nykyaikaisesta johdinautosta. Vuonna 1984 olen mennyt trollikoilla Solingenissa.

Kun tulen seuraavan kerran Suomeen ajattelin ensitilassa korjata tämän asian ja suunnata tutustumismatkoille Euroopan nykyaikaisiin trollikkakaupunkeihin opiskelemaan niistä enemmän.
 
Tallinna (2002, usein)
Riika (2002, usein)
Vilna (2002, usein)
Kaunas (2002, 2003, 2004)
Pietari (2002, usein)
Veliki Novgorod (2003)
Petroskoi (2004)
Omsk (2005)
Minsk (2005)
Kiova (2004, 2008)
Sevastopol (2008)
Jalta-Simferopol (2008), maailman pisin trollikkalinja :)
Peking (2005)
Ulan Bator (2005)
Winterthur (1999, 2000)

Bergen (kuvattu 2009)
Tjumen (kuvattu 2005)
Wuppertal (kuvattu 1999) vai onko riippuradan toinen päättäri vielä Wuppertalia?)

Jotenkin tuntuu, että listasta puuttuu vielä paljon kaupunkeja. Muistikuvat alkavat hämärtyä. Täytyypä tutkia kuvia.
 
Wuppertal (kuvattu 1999) vai onko riippuradan toinen päättäri vielä Wuppertalia?)
Joo, se on Vohwinkelin kaupunginosassa. Johdinautolinja (683) vaan kuuluu Solingenin verkostoon eli se on ikään kuin seutulinja eli ko. linjan pohjoispää kulkee Wuppertalin kaupungin puolella jonkin matkaa.
 
Eipä tule kyllä mitään muita mieleen kuin Tallinna ja San Francisco. Viimeisimmät trollikaupungit, joissa olen ollut, ovat Napoli ja Milano, mutta kummassakaan ei ollut tarvetta matkustaa niillä.
 
Matkustanut olen Tallinnassa Rocca al Maren ostoshelvetistä keskustaan, jossa taas oli helvetilliset ruuhkat, eikä bussikaistoista tietoakaan.

Olen nähnyt TaKL:n molemmat säilyneet trolleybussit (Nekalan hallilla ja Vapriikissa), Vapriikin sarvijaakossa olen käynyt istumassakin. Mokoma vain ei liikkunut :)

Myös Salzburgin niveltrollikat on tullut nähtyä, mutta ei koettua. :( Sen sijaan "suolalinnan" funikulaariin tuli tutustuttua.
 
Helsinki, Tampere, Tukholma, Tallinna, Riika, Vilna, Pietari, Murmansk, Salzburg, Petroskoi ja nähnyt niitä liikkumassa lisäksi ainakin Kaunas, Eberswalde, Landskrona, Suhumi.
 
Viimeksi muokattu:
Antin lista onkin sikäli tyylikäs, että Ruotsissa on menty Landskronan lisäksi Tukholmassa. Tukholmassa trollikat sentään vetivät sarvensa toistaiseksi viimeisen kerran alas noin 45 vuotta sitten.
 
Tämä jää lyhyeksi:

Helsinki (sekä Valmet että SWS)
Tampere
Tallinna
Wüppertal-Solingen
Budapest
San Francisco
Nancy (vain ”Tram”, ei siis ”oikeita” entisiä johdinautoja)
 
Oma lyhyt lista:
Tallinna
Riika
Solingen
Gent
Lyon
Bratislava
Budapest
Rimini (joskus yli 20 v sitten...;) )
 
Takaisin
Ylös