Näytetään tulokset 1-13/13

Viestiketju: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

  1. #1
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Näin sitä hankitaan ymmärrystä ja myötätuntoa bussiliikenteen heikkenevää kannattavuutta kohtaan...
    http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=47255764
    Elämä on, mikset sinäkin?

  2. #2
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Sitten pistetään huhumylly pyörimään, että kukahan tämä neropatti voisi olla?
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  3. #3
    J_J
    J_J ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen J_J avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    708

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Sitten pistetään huhumylly pyörimään, että kukahan tämä neropatti voisi olla?
    Allekirjoittaneelle ei tule kuin yksi potentiaalinen ehdokas mieleen, mutta antaa jonkun muun aloittaa huhuilu
    Elämä on, mikset sinäkin?

  4. #4

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Vai semmoista peliä Kotkan seudulla! En tunne Matkahuollon kortin toimintaa, mutta tuntuu aika oudolta, jos systeemi ei tunnista, että samaa kausikorttia näytetään monta kertaa peräkkäin. Luulisi toisaalta matkustajien hälytyskellojen soivan, jos korttia joka matkalla pitää monta kertaa lykätä laitteeseen. Vai onko huijarilla itsellään ollut kasa kortteja, joita on sitten taukopaikoilla käyetty laitteissa?

    Matkustajan kyllä sietää olla tarkkana, kun täällä pääkaupunkiseudulla matkustaa Helsingin seudun matkakortilla U-linjojen busseissa. En ole kuullut, että täällä olisi kuntia narutettu petoksella, mutta matkustajan kortilta on huolimattomuuden takia veloitettu ylimääräisiä arvolippuja.

    Kaupunkibusseissa on lukijalaite, jolle näytetään korttia. Laite tunnistaa ja hyväksyy kausilipun. Arvolipun ostava matkustaja painaa itse laitteen lippupainiketta. Ja laitteen näytöltä näkee tekstin, mikä lippu on rekisteröity.

    U-linjojen busseissa on erilainen lukijalaite, jossa ei ole matkustajalle näkyvää tekstinäyttöä eikä matkustjan käytettävissä olevia painikkeita. Kuljettaja painaa nappia ja rekisteröi matkan. Jos kuljettaja huolimattomuudessaan klikkaa väärää nappia, niin kunnalle se on ihan sama, mutta matkustaja menettää rahaa.

    Ainakin Porvoon Liikenteen autossa on käynyt niin, että kortilla oli voimassa oleva kausilippu, mutta kuljettaja painoi väärää nappia ja veloitti arvolipun.

    Korsisaaren autossa on käynyt niin, että matkustajan arvolipussa oli jäljellä vaihtoaikaa (ja tämä vielä sanoi sen), mutta kuljettaja veloitti kortilta toisen arvolipun.

    Matkustaja havaitsi tämän vasta vaihtaessaan seuraavaan bussiin, jossa oli tavallinen kaupunkibussien lukulaite. Mutta jos ei olisi tullut vielä vaihtoa U-bussin jälkeen, niin ei olisi huomannut mitään. Kyllähän YTV:n konttorista saa hyvityksen virheellisestä veloituksesta, mutta sinnekin pitää erikseen matkustaa.

    Pohjolan Liikenteen autossa on tapahtunut, että U-linjan kortinlukijaa ei ollut lainkaan ja kuski vain käski YTV-korttilaiset istumaan matkustusoikeutta tarkistamatta.
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    305

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Vai semmoista peliä Kotkan seudulla! En tunne Matkahuollon kortin toimintaa, mutta tuntuu aika oudolta, jos systeemi ei tunnista, että samaa kausikorttia näytetään monta kertaa peräkkäin. Luulisi toisaalta matkustajien hälytyskellojen soivan, jos korttia joka matkalla pitää monta kertaa lykätä laitteeseen. Vai onko huijarilla itsellään ollut kasa kortteja, joita on sitten taukopaikoilla käyetty laitteissa?

    Matkustajan kyllä sietää olla tarkkana, kun täällä pääkaupunkiseudulla matkustaa Helsingin seudun matkakortilla U-linjojen busseissa. En ole kuullut, että täällä olisi kuntia narutettu petoksella, mutta matkustajan kortilta on huolimattomuuden takia veloitettu ylimääräisiä arvolippuja.
    HKL:n/YTV:n käytössä olevien BusComien "normaalit" etälukijat eivät hyväksy saman kortin näyttöä uudelleen (joko tietty karenssiaika tai vasta saman lukijan/myyntilaitteen seuraava lähtö). U-linjojen lukijoista en mene sanomaan, mutta voisi olettaa, että niissä on sama ohjelma sisällä.

  6. #6

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Buscomit eivät päästä samaa korttia sisään vuorojen välillä. Kokemusta on, bussilla Tikkurilaan jossa erittäin lyhyt asiointi, samalla bussilla takaisin, hups ei kortinlukija tykkääkään. Onneksi kuljettaja osasi katsoa olemassaolevan kauden!

  7. #7
    Tunni avatar
    Liittynyt
    27.09.2007
    Viestejä
    58

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Sitten pistetään huhumylly pyörimään, että kukahan tämä neropatti voisi olla?
    Arktisilla busseilla on esitetty hyvä arvaus:
    http://www.arktisetbussit.net/viewtopic.php?f=7&t=1262

  8. #8

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    HKL:n/YTV:n käytössä olevien BusComien "normaalit" etälukijat eivät hyväksy saman kortin näyttöä uudelleen (joko tietty karenssiaika tai vasta saman lukijan/myyntilaitteen seuraava lähtö). U-linjojen lukijoista en mene sanomaan, mutta voisi olettaa, että niissä on sama ohjelma sisällä.
    Höpöhöpö. Kyllä "normaalit" BusComit hyväksyvät saman kortin näytön monta kertaa peräkkäin. Ruutuun tulee teksti "Valitse uusi matka". Samalla kortilla voi ostaa monelle henkilölle arvolipun.
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  9. #9
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    220

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    ... Kyllä "normaalit" BusComit hyväksyvät saman kortin näytön monta kertaa peräkkäin. Ruutuun tulee teksti "Valitse uusi matka". Samalla kortilla voi ostaa monelle henkilölle arvolipun.
    Uuden arvolipun voi toki ostaa heti perään, mutta uutta kausilippumatkaa pääkaupunkiseudun laite ei anna heti edellisen perään samalla lipulla kuitata.
    Juuri kausilipulla tehtyjä haamumatkojahan kotkalaisveijari oli tehtaillut.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    305

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ilmari Syrjälä Näytä viesti
    Höpöhöpö. Kyllä "normaalit" BusComit hyväksyvät saman kortin näytön monta kertaa peräkkäin. Ruutuun tulee teksti "Valitse uusi matka". Samalla kortilla voi ostaa monelle henkilölle arvolipun.
    Joo, mutta silloin joutuu käyttämään ihan omaa rahaa. Kausilipun rekisteröinti ja matkustajamäärien kasvattaminen "ilmaiseksi" ei onnistu samalla lähdöllä. Toki siinäkin pystyy kikkailemaan vaihtelemalla lähtöjä edestakaisin. Silloin kortti piippaa, mutta kaikista jää merkinnät.

    Joskus kun etälukija lukee lipun ilman äänimerkkejä ja valoja, niin syhtyy tilanne, jossa matkustaja jää korttinsa kanssa huitomaan lukijalle ja lukija pyytää häntä valitsemaan arvolippua.

    Lipputuissa saa olla katteet kohdallaan jos kannattaa omalla rahalla leimata matkoja, jotta saa lisää tukirahaa.
    Viimeisin muokkaaja Zambo; 19.11.2009 kello 21:25.

  11. #11

    Liittynyt
    27.10.2005
    Viestejä
    471

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Joo, mutta silloin joutuu käyttämään ihan omaa rahaa. Kausilipun rekisteröinti ja matkustajamäärien kasvattaminen "ilmaiseksi" ei onnistu samalla lähdöllä. Toki siinäkin pystyy kikkailemaan vaihtelemalla lähtöjä edestakaisin. Silloin kortti piippaa, mutta kaikista jää merkinnät.

    Joskus kun etälukija lukee lipun ilman äänimerkkejä ja valoja, niin syhtyy tilanne, jossa matkustaja jää korttinsa kanssa huitomaan lukijalle ja lukija pyytää häntä valitsemaan arvolippua.

    Lipputuissa saa olla katteet kohdallaan jos kannattaa omalla rahalla leimata matkoja, jotta saa lisää tukirahaa.
    Vaan Kotkassa kun ei ole YTV:n Buscomeja, muissa laitteissa voi kausilipun leimata uudelleen viiden minuutin kuluttua edellisestä leimauksesta.

  12. #12

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Joo, mutta silloin joutuu käyttämään ihan omaa rahaa. Kausilipun rekisteröinti ja matkustajamäärien kasvattaminen "ilmaiseksi" ei onnistu samalla lähdöllä. Toki siinäkin pystyy kikkailemaan vaihtelemalla lähtöjä edestakaisin. Silloin kortti piippaa, mutta kaikista jää merkinnät.

    Joskus kun etälukija lukee lipun ilman äänimerkkejä ja valoja, niin syhtyy tilanne, jossa matkustaja jää korttinsa kanssa huitomaan lukijalle ja lukija pyytää häntä valitsemaan arvolippua.

    Lipputuissa saa olla katteet kohdallaan jos kannattaa omalla rahalla leimata matkoja, jotta saa lisää tukirahaa.
    Kannattaa lukea viestit kokonaan eikä tarttua irralliseen lauseeseen.

    En missään vaiheessa väittänyt, että kausilippua olisi pääkaupunkiseudulla rekisteröity kahteen kertaan. Kiinnitin huomiota tapauksiin, joissa U-linjalla on aiheettomasti veloitettu matkustajan kortilta arvolippu, vaikka kausi- tai arvolippu on voimassa.

    U-liikennöitsijä saanee saman korvauksen riippumatta siitä, rekisteröityykö matka kausi- vai arvomatkaksi. Mutta matkustajalle ei ole samantekevää, jos kertaalleen maksetun lipun lisäksi hänen kortiltaan katoaa ylimääräistä arvoa.

    Kuljettaja voisi korjata virheellisen veloituksen viiden minuutin sisällä, jos U-linjan laitteelle ei sillä välin ole näytetty muuta korttia. Matkustaja ei kuitenkaan siinä vaiheessa voi huomata väärää veloitusta mistään, kun U-linjojen kortinlukijassa ei ole matkustajalle näkyvää tekstinäyttöä.

    "Tavallisen" BusCom-laitteen reagoimattomuus samalla kortilla olevaan kausilippuun muuten ei ole kiinni siitä, että kyseessä on sama vuoro tai lähtö. Laitteet on ohjelmoitu niin, että saman kausilipun voi rekisteröidä samassa BusCom-laitteessa vasta kymmenen minuutin kuluttua. Tuo "karenssiaika" on mainittu myös YTV:n lipunmyyntiohjeessa. Ja koskee siis myös sellaisia buscomeja, jotka eivät liiku missään, vaan ovat kiinteästi vaikkapa metroasemilla.

    Aika harvinaista on, että alle kymmenen minuuttia matkustettuaan olisi jo lähdössä päättäriltä paluumatkalle. Useimmiten siis onnistuu paluumatkan kirjaaminen samassa bussissa.
    Viimeisin muokkaaja Ilmari Syrjälä; 20.11.2009 kello 14:07. Syy: puuttuvan sanan lisäys
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  13. #13
    dima avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    79

    oletus Vs: Kotkalaista bussiyrittäjää epäillään avustuspetoksesta

    Niin, ettei nyt kenellekään jää epäselväksi: Tässä ko tapauksessa ei ole kyse YTVn lipuista tai korteista. Ei myöskään U-linjoista. Vaan siitä, että Matkahuollon kortteja on käytetty väärin.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 16.09.2009, 12:52

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •