Apulannan keikkabussilla pääsee Pelicansin vieraspeleihin

vähän ihmetyttää, kuinka laillista on tämä apulannan matkabisnes. Onko joukkoliikennelupa, lupa anniskeluun bussissa jne
 
vähän ihmetyttää, kuinka laillista on tämä apulannan matkabisnes. Onko joukkoliikennelupa, lupa anniskeluun bussissa jne

Pessimisti ei pety mutta en nyt löytänyt mitään mikä viittaisi siihen ettei asiat olisi kunnossa. Ehkä huomasit jotain mitä minä en? En minä tiedä sitäkään onko Koiviston autolla joukkoliikennelupaa...

Miksi aina epäillä pahinta. No joku varmaan soittaa ja kysyy :D
 
Eikös vapaassa maassa saa tehdä aika lailla mitä haluaa? Kyseessähän ei ole reittiliikenteen hoitaminen eikä ajo uhkaa LAL:n määräävää monopolia. Ja viiniä saa juoda bussissa vaikka pullon suusta, jos ei ole puhtaita laseja saatavana.

Kun tuossa bussissa on vuoteetkin, ja jos haluaa osoittaa innokkuutta kieltojenmaassa, eikö majoitusliikkeen hoitaminenkin voi olla kiellettyä? Onko ehkä kyse peräti parituksesta?

Minun puolestani Apulannan bussilla saa ajaa minne maksavat asiakkaat haluavat. Emmehän elä kansandemokratiassa.
 
Onhan se mullekin yks hailee apulannan bisnekset, sen verran tiedän, että matkustajien kuljetus tilausajoissakin vaatii liikennöimisluvan, voi nimittäin poliisi olla ikävällä tuulella tien päällä jos sellainen puuttuu. Ja alkoholin esim samppakaljan myynti busseissa voipi jopa olla laillisempaa entisissä kansandemokratioissa, onhan siihenkin Suomessa jo aikaisemminkin kyselty lupia huonolla lopputuloksella.
 
matkustajien kuljetus tilausajoissakin vaatii liikennöimisluvan, voi nimittäin poliisi olla ikävällä tuulella tien päällä jos sellainen puuttuu.

Minkähän takia tuollainenkin "tsaarin" aikainen päätös sitten olisi voimassa? Luultavasti ei tuollaista voi kyllä olla enää Unionissa voimassa. Kuullostaa täydeltä monopolilta ja kansandemokratialta.

Ja lienee poliisilla "parempaakin" tekemistä, jos Apulannan bussin pysäyttäisi, kuin tutkia ns. liikennöimislupaa... Korkeintaan pyytäisi nimmareita ja toivottaisi koko matkustamolle hyvää matkaa eteenpäin.
 
Kun tuota mainosta lukee, niin tulkinnaksi jää, että Apulanta ei järjestä tilausajoa vaan vuokraa bussin kuljettajineen Pelicansille, joka myy näitä matkapaketteja. Alkoholiakaan ei myydä bussissa. Sitä vaan sattuu olemaan jääkaapissa eikä kukaan kiellä sieltä ottamasta.
 
Kun tuota mainosta lukee, niin tulkinnaksi jää, että Apulanta ei järjestä tilausajoa vaan vuokraa bussin kuljettajineen Pelicansille, joka myy näitä matkapaketteja. Alkoholiakaan ei myydä bussissa. Sitä vaan sattuu olemaan jääkaapissa eikä kukaan kiellä sieltä ottamasta.

Ilmeisesti tuollainen "tsaarin" aikainen tilausbussimonopolikin on siis yhä voimassa, vaikka Hänen aikanaan ei noita onnikoita ollutkaan. Monopolin porsaalle on tehty helppo reikä, kuten yllä kerrotaan.

Ensin kaikki kielletään, mutta kaiken voi kuitenkin tehdä. Ja anniskelurajoitukset ovat myös veteen kirjoitettuja.
 
Tuo 22%:n ALV antaa ymmärtää, ettei kyseessä ole ensisijaisesti henkilökuljetus, vaan jonkinlainen ohjelmapalvelu tjsp. Henkilökuljetuksen ALV kun on 8%.
 
Olin luullut paria tähän keskusteluun osallistunutta viisaammiksi, kun lukee lakia esim 8 §, niin: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090869 on aika selvästi sanottu lupatarpeesta maksua vastaan tapahtuvissa henkilökuljetuksissa. Jos joku tekee ilmoituksen tällaisista ajeluista, jossa hintaan sisältyy ilmaiset alkoholit, niin sakkoa tulee ihan varmasti. Jos toiminta on autonvuokrausta, niin silloin pitää autolla olla kuski asiakkaan puolesta ja kallis vuokraamoliikennevakuutus. Jos apulanta vuokraa bussin kuskeineen esim. pelikaaneille, niin silloin on kyseessä tilausajo.
 
Viimeksi muokattu:
Minkähän takia tuollainenkin "tsaarin" aikainen päätös sitten olisi voimassa? Luultavasti ei tuollaista voi kyllä olla enää Unionissa voimassa. Kuullostaa täydeltä monopolilta ja kansandemokratialta.

Pari otetta tuoreesta Joukkoliikennelaista, oleellisimmat kohdat boldattuna ja epäoleelliset poissnipattuna:

2 luku

Luvanvarainen liikenne

8 §

Luvan tarve

Ammattimainen henkilöiden kuljettaminen tiellä linja-autolla edellyttää liikennelupaa.
Ilman liikennelupaa saa kuitenkin suorittaa konsernin tai siihen verrattavan yhtymän, kunnan, kuntayhtymän tai yhteisön, jossa kunnalla on kirjanpitolain (1336/1997) 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta, sisäisiä henkilökuljetuksia niiden hallinnassa olevilla linja-autoilla.
9 §

Liikenteen harjoittamiseen oikeuttavat luvat ja asiakirjat

Ammattimainen henkilöiden kuljettaminen tiellä linja-autolla korvausta vastaan on sallittu joukkoliikenneluvan, reittiliikenneluvan tai kutsujoukkoliikenneluvan perusteella. [...]
Joukkoliikennelupa oikeuttaa harjoittamaan linja-autolla palvelusopimusasetuksessa tarkoitettua liikennettä toimivaltaisen viranomaisen tai kunnan taikka kuntayhtymän kanssa tehdyn sopimuksen mukaan sekä tilausliikennettä koko maassa Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Harjoitettaessa tilausliikennettä ajoja ei saa kuitenkaan ottaa taksiasemilta.

[...]

3 luku

Toimivaltaiset viranomaiset

10 §

Joukkoliikenneluvan myöntävä viranomainen

Joukkoliikenneluvan myöntää hakemuksesta hakijan kotipaikan [lääninhallitus].
Jos hakijalla ei ole kotipaikkaa Suomessa, joukkoliikenneluvan myöntää [Etelä-Suomen lääninhallitus].
11 §

Ammattiinpääsydirektiivissä tarkoitetut toimivaltaiset viranomaiset ja toimielimet

Tässä pykälässä säädetään viranomaisista ja toimielimistä, jotka antavat ammattiinpääsydirektiivin 8–10 artiklassa tarkoitetun todistuksen tai muun asiakirjan sille, joka aikoo harjoittaa maanteiden henkilöliikennettä muussa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa kuin Suomessa.
Ammattiinpääsydirektiivin 8 artiklassa tarkoitetun todistuksen hyvämaineisuudesta antaa kotipaikan poliisi. Direktiivin 9 artiklassa tarkoitetun todistuksen vakavaraisuudesta antaa luottolaitos taikka Keskuskauppakamarin tai kauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja tai tilintarkastusyhteisö. Joukkoliikenneluvan myöntävä lääninhallitus antaa direktiivin 10 artiklassa tarkoitetun todistuksen ammattitaidosta henkilölle, joka on saanut oikeuden harjoittaa henkilöliikennettä ensi kerran ennen 2 päivää lokakuuta 1999. Muissa tapauksissa edellä mainitun todistuksen antaa Ajoneuvohallintokeskus.


Selvää pässinlihaa siis. Joukkoliikennelupa ei ole mitään kiltatouhua vaan eräänlainen firmakohtainen hygieniapassi joukkoliikenteeseen.
 
Ehkä Apulannan bussi ei ole oikea "linja-auto", eikä ole luvanvarainen, eikä sillä ajeta joukkoliikennettä.
 
Apulannan auto on Pelikaanien ilmoituksen mukaan 16 + 1 hengen auto, eli D1 - luokan bussi. eli jos kuljetetaan matkustajia maksusta, lupa tarvitaan! Mainostetut matkapaketit varsinkin jos majoitus on mukana, vaatii matkatoimistoluvan, mikä on oma stoorinsa. Parikymmentä vuotta sitten otin selvää sattuneesta syystä, miten keikkabussissa saa laillisesti tarjoilla alkoholia. Alkon vastaus oli, että jos asiakas tuo itse kaiken alkoholin mukanaan, sitä voi nauttiakin, kuljettava osapuoli saa osallistua vain tarjoamalla kylmän jääkaapin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
*
Tilausajot Helsinki
Edullisesti pienellä bussilla 17 paikkaa, WLAN, Iso tavaraboksi
www.unelmamatka.fi


Kuinka laillista tämä aikataulutettu Hki-Pietari liikenne sitten on?
 
Takaisin
Ylös