Minkähän takia tuollainenkin "tsaarin" aikainen päätös sitten olisi voimassa? Luultavasti ei tuollaista voi kyllä olla enää Unionissa voimassa. Kuullostaa täydeltä monopolilta ja kansandemokratialta.
Pari otetta tuoreesta Joukkoliikennelaista, oleellisimmat kohdat boldattuna ja epäoleelliset poissnipattuna:
2 luku
Luvanvarainen liikenne
8 §
Luvan tarve
Ammattimainen henkilöiden kuljettaminen tiellä linja-autolla edellyttää liikennelupaa.
Ilman liikennelupaa saa kuitenkin suorittaa konsernin tai siihen verrattavan yhtymän, kunnan, kuntayhtymän tai yhteisön, jossa kunnalla on kirjanpitolain
(1336/1997) 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta, sisäisiä henkilökuljetuksia niiden hallinnassa olevilla linja-autoilla.
9 §
Liikenteen harjoittamiseen oikeuttavat luvat ja asiakirjat
Ammattimainen henkilöiden kuljettaminen tiellä linja-autolla korvausta vastaan on sallittu joukkoliikenneluvan, reittiliikenneluvan tai kutsujoukkoliikenneluvan
perusteella. [...]
Joukkoliikennelupa oikeuttaa harjoittamaan linja-autolla palvelusopimusasetuksessa tarkoitettua liikennettä toimivaltaisen viranomaisen tai kunnan taikka kuntayhtymän kanssa tehdyn sopimuksen mukaan sekä
tilausliikennettä koko maassa Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Harjoitettaessa tilausliikennettä ajoja ei saa kuitenkaan ottaa taksiasemilta.
[...]
3 luku
Toimivaltaiset viranomaiset
10 §
Joukkoliikenneluvan myöntävä viranomainen
Joukkoliikenneluvan myöntää
hakemuksesta hakijan kotipaikan [lääninhallitus].
Jos hakijalla ei ole kotipaikkaa Suomessa, joukkoliikenneluvan myöntää [Etelä-Suomen lääninhallitus].
11 §
Ammattiinpääsydirektiivissä tarkoitetut toimivaltaiset viranomaiset ja toimielimet
Tässä pykälässä säädetään viranomaisista ja toimielimistä, jotka antavat ammattiinpääsydirektiivin 8–10 artiklassa tarkoitetun todistuksen tai muun asiakirjan sille, joka aikoo harjoittaa maanteiden henkilöliikennettä muussa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa kuin Suomessa.
Ammattiinpääsydirektiivin 8 artiklassa tarkoitetun todistuksen hyvämaineisuudesta antaa kotipaikan poliisi. Direktiivin 9 artiklassa tarkoitetun todistuksen vakavaraisuudesta antaa luottolaitos taikka Keskuskauppakamarin tai kauppakamarin hyväksymä tilintarkastaja tai tilintarkastusyhteisö. Joukkoliikenneluvan myöntävä lääninhallitus antaa direktiivin 10 artiklassa tarkoitetun todistuksen ammattitaidosta henkilölle, joka on saanut oikeuden harjoittaa henkilöliikennettä ensi kerran ennen 2 päivää lokakuuta 1999. Muissa tapauksissa edellä mainitun todistuksen antaa Ajoneuvohallintokeskus.
Selvää pässinlihaa siis. Joukkoliikennelupa ei ole mitään kiltatouhua vaan eräänlainen firmakohtainen hygieniapassi joukkoliikenteeseen.