Mikä on Irisbus?


Kyseinen malli ei ole Webaston, vaan Webasto-Hungária on ollut mukana rahoittajana Molitus S91-kehitysprojektissa. Molitus on erillinen yhtiö ja autoja on tehty ainakin tuo ko. LED-726. Molitus löytyy netistä osoitteesta http://www.molitus.hu/. S91 on suoraa jatkoa Ikaruksen E91:lle. Koeauto on MB:n koneella, Rában akselistolla ja Allisonin kahvatomaatilla. Veikkaisin, että erinäiset Unkari-fiilistelijät olisivat innoissaan siitä. ;)

Oma mutuni on ollut jo pitkään, että Unkarissa on sen verran vahva linja-autorakennusperinne Ikaruksen jäljiltä, että ennemmin tai myöhemmin tullaan näkemään jokin uusi vientiinkin menevä tuote.
 
Kyseinen malli ei ole Webaston, vaan Webasto-Hungária on ollut mukana rahoittajana Molitus S91-kehitysprojektissa. Molitus on erillinen yhtiö ja autoja on tehty ainakin tuo ko. LED-726. Molitus löytyy netistä osoitteesta http://www.molitus.hu/. S91 on suoraa jatkoa Ikaruksen E91:lle. Koeauto on MB:n koneella, Rában akselistolla ja Allisonin kahvatomaatilla.

Aivan oikeassa olet, olen sortunut yksinkertaistamiseen :redface:

BKV:n hyvissä ajoin ilmoitettu tuleva tuhannen bussin tilaus on pistänyt vauhtia Unkarin bussinvalmistuksen elpymiseen..

Näyttää siltä, että tulevan tilauksen suurin voittajasuosikki lienee Krawtexin Credo Citadell http://www.youtube.com/watch?v=SJ5omptoy_o&feature=related
Erilaiset Credo mallit ovat olleet valmistuksessa kohtalaisen kauan, ja tämä nimenomaan budapestilaisen BKV:n tarpeita varten kehitetty Citadell sai hyvät arvostelut niin matkustajien kuin BKVlaistenkin taholta.

Ikarukselle povataankin enemmän mahdollisuuksia BKV:n haitari-bussi tilaukseen sen varsin pitkän ja täysmatalalattiaisen mallin myötä. Olen päässyt kokeilemaan ARC:n linjaliikenteessä olevaa vastaavaa kehitysasteen mallia ja olen todennut sen äkkiseltään ihan kelpo välineeksi. Matkustajana tykkäsin bussin hiljaisuudesta ja matkustamon väljyydästä varsinkin verrattuna Budapestin Volvo haitareiden sisätiloihin.

Tällä hetkellä Unkarissa suurinta mielenkiintoa ja odotusta nauttii kuitenkin NABI:n Euroopan markkinoita varten suunnitellun mallin tuleva lanseeraus. Ainoastaan joitakin piirustuksia on ollut saatavilla http://www.blikk.hu/data/cikk/2/00/24/65/cikk_2002465/nabi_cikkbe2.jpg esimerkiksi tämä trollikka joka on väritetty Debrecenin kaupungin liikennelaitoksen väreihin..
Selvältä näyttää, että BKV odottaa kilpailutuksen kanssa Nabin ensisarjan valmistusta.

Paljon keskustelua ja närää on herättänyt paikallisella tasolla joidenkin VOLAN-yhtiöiden päätös ostaa kiinalaisia KING LONGeja. Unkarilaiset nimittävätkin näitä autoja KING KONGeiksi ja ylimpiä poliittisia tahoja myöten ovat valmiit pääsemään niistä eroon. On halu saada mitä pikimmin paikallista tuotantoa olevaa kalustoa ja tukea unkarilaista bussinvalmistusta pääsemään takaisin jaloilleen.

---------- Viesti lisätty kello 18:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:42 ----------

Minkähän valmistajan alusta / tekniikka tuossa autossa on? On kyllä komean näköinen laite :biggrin: Tuskinpa vaan suomen kaduilla nähdään, kyllä EAG valmisteet on opettanut. Vaikka itse kyllä tykkään työskenellä em. kalustolla mielelläni :)

Ikarus V187 haitari
Cummins ISL 8,9 E5 320B
8849 cm3 235 kw
1060 Nm
Allison T325R 4

Ikarus E127 solo
Cummins ISL 8,9 E5 280B
8849 cm3 206 kw
1060 Nm
Allison T325R 4

Ikarus V134 kaupunki
Cummins ISL 8,9 E5 280B
8849 cm3 206 kw
1060 Nm
Allison T325R 4

Bussit on rakennettu Raba:n akselistolle sekä Raba on mallien suurin yksittäinen muiden osien toimittaja.
 
Oulussa kulkee yksi Axer-Irisbus; se on #115, entinen A.Mörö Oy:n peli. Linjoilla 62 sekä 65 (Saviharjun kautta) välillä Oulu-Ylikiiminki. Millään muilla reiteillä ei koskaan tavattu. Rek.nr. = AAI-790
 
Viimeksi muokattu:
Eilen luovutettiin Unkarin Kaposvarin kaupungin liikennelaitokselle ensimmäinen aiemmin mainitsemani NABIn uusi Euroopan markkinoita varten kehitetty malli nimeltä Sirius. Kaposvar on NABIn kotikaupunki.
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=63892205&posted=1#post63892205

Man alustalle rakennettu Manin D0836 euro5 EEV koneella ja ZF Ecolife automaatti- vaihteistolla varustettu, teräsrakenteinen komposiittikori. Bussi on modulirakenteinen ja näin ollen tulee olemaan saatavilla eri mallisina (mm haitari-midi-kaupunki-diesel tai kaasu) Bussi vastaa laadultaan Usa:n markkinoille meneviä nabeja, mutta bussin hintaa yritettiin tiputtaa käyttämällä sisustuksessa eurooppalaisten alihankkijoiden tuotteita.

video
http://kapos.hu/hirek/gazdasag/2010-09-17/nabi_sirius_-_kaposvar_uj_csillaga.html
 
Tänään tuli tuossa 16.00 jälkeen turun moottoritiellä turkuun päin veikkolan kohdalla Irisbus Citelis Hybrid vastaan rekka lavetin päällä.

Minnehän lie oli menossa?
Mahdettaisiinko ensi viikolla maassamme järjestää BUS2011-tapahtuma (Lahdessa)? Kaipa tuollainen erikoisuus samalla kiertää eri puolilla, kun tänne asti on vaivautunut rantautumaan.
 
Minulla heräsi kysymys Irisbusseista. Missä niissä (Crossway LE:issä) on nappi, jolla saa avattua kaikki ovet kerralla, kun en sitä muista oviviiksen vieressä nähneeni?
 
Naurattaa edes ajatella kuinka kauan esim. viidenkymmenen auton toimitus tänne kestäisi, jos kolmen auton toimitus kesti yli puoli vuotta. :D
Suoraan sanottuna uskon vakaasti, että 50 auton toimitus tapahtuisi huomattavasti nopeammin (ja paremmin sovitussa aikataulussa) kuin kolmen auton ;)
 
Suoraan sanottuna uskon vakaasti, että 50 auton toimitus tapahtuisi huomattavasti nopeammin (ja paremmin sovitussa aikataulussa) kuin kolmen auton ;)

Voihan se olla noinkin, mutta nuo Ivecot ovat hirveimpiä autoja mitä on heti citeliksen jälkeen, ei lisää noita. :mad:
 
Takaisin
Ylös