Ex-TKL:t Virossa

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,270
Muutamasta kuvasta selvisi pari varsin mielenkiintoista seikkaa koskien TAK:n kalustoa:

http://www.pilt.ee/photo/502564/12149794/
http://www.pilt.ee/photo/502564/11940953/
http://www.pilt.ee/photo/502564/12357798/

Kahdessa alimmassa kuvassa autot #3579 ja #1038. Toisin sanoen ei sieltä Linköpingistä ole varmaankaan mitään Aj city niveltä Tallinnan tullut. Toisekseen #1038:n keulan neliönmuotoinen luukku paljastaa kyseisen auton entisen järjestysnumeron (= #341).

Mitenkähän muuten kävi kolarissa vaurioituneen auton #335? Kuvan perusteella tämä viimeinen ajokki 8000 -sarja päätyi siis myös kokonaisuudessaan Viroon. Kolme näistä on liikenteessä Tallinnassa, kaksi Pärnussa.
 
TEP70 sanoi:
Onkos tämä "tehnoabi 2942" myös entinen tamperelainen? :D
http://www.pilt.ee/photo/502564/14067600/
Mietinpä tässä, että tuo auto ei välttämättä ole ollut alkuunkaan nivel. Ruotsiin menneissä autoissa naama oli usein hieman erinäköinen kuin Suomeen tehdyissä K/N201:ssä. Tuollaisella keulalla ja etulinjakilvellä Suomeen tehtiin 2-akselisia autoja ainakin Oy Liikenne Ab:lle vuosina 1982 ja 1983. Nämä autot eivät koskaan päätyneet ajoon muille Koiviston Auto -yhtymän yksiköille, joten ne (tai osa niistä) ovat saattaneet päätyä Viroon. Poistuminen lienee tapahtunut joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla, kun LOY menetti Helsingin sisäiset linjansa. Mainittakoon vielä, että LOY seisotti näitä uusia autojaan pitkään ja viimeinen taidettiin ottaa käyttöön vasta vuonna 1986.
 
Miska sanoi:
Mietinpä tässä, että tuo auto ei välttämättä ole ollut alkuunkaan nivel.
Tätä aihetta on myös käsitelty toisessa foorumissa aiemmin:
http://bus.ferrycom.net/forum/viewtopic.php?t=2827&postdays=0&postorder=asc&start=15

Minulta löytyy myös pari kuvaa kyseisestä autosta:

http://www.angelfire.com/ult/eppu-kuvat/tallinn/index.album?i=4
http://www.angelfire.com/ult/eppu-kuvat/tallinn/index.album?i=5

Minusta tuntuu, että tuo on pätkäisty nivel. TAK:lta löytyy nimittäin myös eräs Ikarus 280, joka niin ikään on pätkäisty ja toimii samoissa tehtävissä kun kuvan wiima.
 
Noihin ex-TKL:iin palaten, muistelisin merkinneeni muistiinpanoihin, että #332 ja #335 olisivat olleet "riisuttuja romuja" jo toista vuotta sitten. Kai Sillanpää osannee vahvistaa, pitääkö muistioni paikkaansa.
 
Miska sanoi:
Mietinpä tässä, että tuo auto ei välttämättä ole ollut alkuunkaan nivel. Ruotsiin menneissä autoissa naama oli usein hieman erinäköinen kuin Suomeen tehdyissä K/N201:ssä. Tuollaisella keulalla ja etulinjakilvellä Suomeen tehtiin 2-akselisia autoja ainakin Oy Liikenne Ab:lle vuosina 1982 ja 1983. Nämä autot eivät koskaan päätyneet ajoon muille Koiviston Auto -yhtymän yksiköille, joten ne (tai osa niistä) ovat saattaneet päätyä Viroon.
Oikeastaan hyvin järkevästi mietitty. Esimerkiksi vilkkuvarustus ei oikein mitenkään käy yksiin tyypillisten Ruotsin Wiimojen kanssa. Näin ollen teoria, että auto onkin takapäästä typistetty 2-akselinen, näyttäisi hyvin relevantilta. Aiemmin asiaa tutkaillessani kuitenkin muistelin, että Göteborgiin toimitettuja Wiimoja on siirtynyt TAK:lle. Tämä auto ei kuitenkaan näyttäisi olevan mikään niistä.

Miska sanoi:
Poistuminen lienee tapahtunut joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla, kun LOY menetti Helsingin sisäiset linjansa. Mainittakoon vielä, että LOY seisotti näitä uusia autojaan pitkään ja viimeinen taidettiin ottaa käyttöön vasta vuonna 1986.
LOY:lla oli noita autoja parikin hankintaerää: UPN-kilpiset ja URX-kilpiset. URX:eista auto 161 taisi tulla ajoon vasta vuonna 1985 ja auto 229 niinkin myöhään kuin 1986. UPN-kilpisistä (vm. 1982) autoa 156 kuulemma haudottiin vuoteen 1985 saakka.
 
TKL 332 ja 335

killerpop sanoi:
Noihin ex-TKL:iin palaten, muistelisin merkinneeni muistiinpanoihin, että #332 ja #335 olisivat olleet "riisuttuja romuja" jo toista vuotta sitten. Kai Sillanpää osannee vahvistaa, pitääkö muistioni paikkaansa.
Oikeassa olet, autot seisoivat Baltic Bus Groupin pihassa Viron Kodilassa osittain purettuina monen muun raadon seassa. Tuskin on enää kunnostettu käyttöön.
 
Re: TKL 332 ja 335

killerpop sanoi:
Noihin ex-TKL:iin palaten, muistelisin merkinneeni muistiinpanoihin, että #332 ja #335 olisivat olleet "riisuttuja romuja" jo toista vuotta sitten.
Jaa. Siinä tapauksessa osa näistä kasitonnisista on vm. -83. Epäilykset kohdistuvat näihin Pärnun yksilöihin (joiden rekisterinumeroa en muista). Tämä #3579 olisi sitten ex. #334. Tietty arvailuahan tämäkin vain on...
 
Takaisin
Ylös