Ex-HKL:t, STA:t ym. Virossa

TEP70 sanoi:
Onko joku tehnyt täsmällistä tilastoa, mitä kaikkea entisiä HKL:n, STA:n ja muiden pääkaupunkiseudun liikennöitsijöiden kalustoa on mennyt Tallinnaan ja muuallekin Viroon?

Tallinna Autobussikoondis:

TAK 1048: http://www.pilt.ee/photo/502564/11211099/
Mitä ihmettä? Onko myös joku vm. 1989 ex. HKL letku löytänyt tiensä Eesti Vabariikiin? Äärivalot kun ovat sitä uudempaa mallia. Vai onko bussi "päivitetty" Tallinnassa...?
 
4-nauhainen linjakilpi viittaisi letkun olevan enemmän STA:n peruja.
 
Kyllä Tallinnassa näyttäisi olevan tosiaan entisiä Suomen Turistiauto Oy:n nivellinja-autoja. Myös tämä näyttäisi puhuvan asian puolesta.
 
Rattivaunu sanoi:
Kyllä Tallinnassa näyttäisi olevan tosiaan entisiä Suomen Turistiauto Oy:n nivellinja-autoja. Myös tämä näyttäisi puhuvan asian puolesta.
Ai niin, olihan STA:llakin N202 -letkuja...

Nämä STA:n nivelet taisivatkin olla syyskuussa 2004 PTA:n varikolla Vantaan Hakkilassa. Sieltä ne ovat näemmä rantautuneet noin 100 km etelämmäksi.
 
SD202 sanoi:
Mitä ihmettä? Onko myös joku vm. 1989 ex. HKL letku löytänyt tiensä Eesti Vabariikiin? Äärivalot kun ovat sitä uudempaa mallia. Vai onko bussi "päivitetty" Tallinnassa...?
Siis Viron laki on tässä tapauksessa paljon tiukempi kuin Suomen laki. EU taitaa määrätä että bussien etuäärivalojen pitää olla valkoiset. Virolaiset tulkitsevat asian niin että kaikki, sekä uudet että vanhat autot, pitää varustaa valkoisilla etuäärivaloilla. Suomen laki taas tulkitsee homman niin että bussissa saa pitää ne äärivalot millä se on ensimmäisen kerran katsastettu. Eli kun ennen vanhaan oli siniset etuäärivalot (oliko 60-luvulle asti), niin ne saa vielä tänäkin päivänä pitää. Samoin keltaiset jotka oli 80-90 -luvun vaihteeseen. Eli vanhoja malleja ei tarvitsee muutaa Suomessa, kun taas Virossa on pakko. Että se on siitä kiinni miten EUn säädöksia tulkitaan eri maissa.

/Skurubisin
 
Skurubisin sanoi:
Siis Viron laki on tässä tapauksessa paljon tiukempi kuin Suomen laki. EU taitaa määrätä että bussien etuäärivalojen pitää olla valkoiset. Virolaiset tulkitsevat asian niin että kaikki, sekä uudet että vanhat autot, pitää varustaa valkoisilla etuäärivaloilla.
Auton pitää täyttää ne vaatimukset, jotka ovat voimassa sillä hetkellä kun auto rekisteröidään ensi kerran ko. maassa. Vaaditaanhan Suomessakin että myös käytettynä tänne tuotuihin autoihin pitää asentaa etulokasuojaan suuntavilkut.
 
tkp sanoi:
Auton pitää täyttää ne vaatimukset, jotka ovat voimassa sillä hetkellä kun auto rekisteröidään ensi kerran ko. maassa. Vaaditaanhan Suomessakin että myös käytettynä tänne tuotuihin autoihin pitää asentaa etulokasuojaan suuntavilkut.
No ei onneksi sentään! Suomeen tuotavan auton pitää täyttää ne määräykset, jotka Suomessa olivat voimassa silloin, kun auto ensirekisteröitiin missä hyvänsä. Esim. mainitut sivusuuntavalot tulivat pakollisiksi 1.1.1985, sitä vanhempiin tuontiautoihin niitä ei tarvitse asentaa.

Henkilöauto
Kuorma-auto
 
Sain kesällä haltuuni listan, josta löytyy tietoa Tallinnan entisistä ja nykyisistä busseista. Ajattelinpa siis laittaa tähän ketjuun hieman tietoja näistä autoista. En tiedä missä määrin saamaani listaan voi luottaa, sillä mm. ex. TKL #313 oli sen mukaan liikkunut Tallinnassa vuosien 1996-2003 välillä. Näinhän ei voi olla, sillä auto myytiin Töysän linjalle vuonna 1997.

Joka tapauksessa, seuraavassa nykyisin Tallinnassa (autobussikoondis) liikenteessä olevia entisiä helsinkiläisiä:

#2208 = HKL #8842
#2211 = HKL #8844
#2212 = HKL #8846
#2215 = HKL #8854
#3220 = HKL #8850
#2248 = HKL #8827
#2249 = HKL #8829
#2942 = LOY #251 (UPN-373) (”Tehnoabi”)
#3670 = HKL #8855
#3683 = HKL #8857

#1017 = STA #195
#1020 = HKL #8511
#1021 = HKL #8607
#1029 = HKL #8509
#1034 = HKL #8710
#1048 = STA #197
#2219 = HKL #8703
#2229 = STA #194
#2762 = HKL #8514
#3548 = HKL #8609
#3555 = HKL #8606
#3587 = HKL #8608
#3589 = HKL #8505
#3684 = HKL #8602
#3691 = HKL #8501

Ja sitten vielä poistettua kalustoa:

Wiima K201/Volvo B58:
#1780 / 2780 = STA #202
#2792 = HML #?, (AMP-106)
#2331 = STA #214
#2332 = STA #212
#2333 = STA #298
#1016 = STA #209
#1017 = STA #210

Muita:
#2256 = Vantaan liikenne #151 (Wiima K202/Volvo B9M)
#2707 = Westendin linja #10 (Scania BR112A (nivel) / Delta)
#1014 = HKL #8500
#1023 = HKL #8506
 
Viimeksi muokattu:
Eppu sanoi:
#2792 = HML #?, (AMP-106)

Muita:
#2256 = Vantaan liikenne #151 (Wiima K202/Volvo B9M)
AMP-106 on ex. STA 106. Tämä taisi muuten olla sama bussi, joka liikkui Tallinnassa ainakin 1990 -luvun lopulla Varta -mainosteippaus yllään.

Vantaan Liikenteen vuoden 1985 hankintaerässä (autot 141-153) oli Volvo B10M -alusta. Tämä oli poikkeuksellista muihin 1980 -luvulla hankittuihin Wiima K202 -korisiin busseihin verrattuna.

edit: TAK 2333 on liikkunut suurimman osan ajastaan STA:lla numerolla 98. Vasta kun syksyllä 1991 tuli uusi auto numerolle 98, tämä bussi numeroitiin 97:n ja 99:n ohella uudestaan 200 -sarjaan.
 
Takaisin
Ylös