Pysäkkijarru

Liittynyt
24 Huhtikuu 2010
Viestit
1,069
P.S Linjan h43 aikataulu on suoraan sanottuna perseestä. Ajoajat ovat yli tiukkia (Elielille jää joku 3-5 min taukoaikaa, toiseen päähän ei yhtään), ja jos aikataulussa haluaa pysyä niin Mannilla se ainakaan onnistu jos pysäkkijarru on käytössä.
Miksi ihmeessä jokaiseen päähän pitäisi jäädä enemmän aikaa kuin 5 min? Nopeammin se päivä menee kun ajat 3-4 tuntia yhtä kyytiä lyhyillä tauoilla päätepysäkeillä, ruokatunti sitten taukoa. Ja ne pysäkkijarrut eivät hidasta kehä ykkösen sisäpuolella minuuttiakaan kun on liikennevaloja, voin kertoa 15 vuoden kokemuksella. Ja voitte tulla kyytiin toteamaan, ikinä en ole lähdöltä myöhästynyt pysäkkijarrun tai ajotavan takia... palvelu nro. 8002, moni tietää... Ja ajan kaikkia linjoja ruhasta...:lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HelBin ongelmia

Miksi ihmeessä jokaiseen päähän pitäisi jäädä enemmän aikaa kuin 5 min??

No kyllä monilla linjoilla tarvitsee olla enemmän kuin 5min. Jos esim. 550:lla olisi vain 5min aikaa molemmissa päädyissä niin todella suurella tödennäköisyydellä 550:lla lähtisi myöhässä takasin päättäriltä. Sama esim. HelBin/TLL:n linjalla h74. h74:lla on molemmissa päissä n. 10min taukoaikaa, jos bussi ajaa aikataulun mukaan, näin ei kuitenkaan ole vaan bussille jää yleensä ainoastaan se 5min taukoaikaa, jonka kuskit yleensä aina käyttää käymällä Hakaniemessä vessassa. Sitten vaikka vielä kolmas esimerkki, linjat h76A ja 76B sunnuntain aikataulut. Niillä on niin tiukat aikataulut että molemmissa päädyissä on just 1-2min aikaa. Olen huomannut kun jotkut kuskit ovat tulleet jo myöhässä päättärille, sitten joutuneet käydä vielä vessassa nopeasti juosten, koska heillä ei ole tarpeeksi aikaa. Ja kun nykyään saa olla kaikki kaupat sunnuntaisin auki niin 76a:lla ja b:llä riittää matkustajia ja tuo systeemi ei toimi että jatkavat heti matkaansa.
 
Vs: Hintti-Scania

Jokerilla juuri sellaiset ajoajat että aikaa ei ainakaan ruuhka-aikana jää edes viittä min. ja kyllä siinä silloin lähdölle ehtii... Mun pointti nyt oli se että pysäkkijarru ei ole se mikä hidastaa ;)
 
Vs: HelBin ongelmia

Miksi ihmeessä jokaiseen päähän pitäisi jäädä enemmän aikaa kuin 5 min?? Nopeammin se päivä menee kun ajat 3-4 tuntia yhtä kyytiä lyhyillä tauoilla päätepysäkeillä, ruokatunti sitten taukoa. Ja ne pysäkkijarrut eivät hidasta kehä ykkösen sisäpuolella minuuttiakaan kun on liikennevaloja, voin kertoa 15 vuoden kokemuksella. Ja voitte tulla kyytiin toteamaan, ikinä en ole lähdöltä myöhästynyt pysäkkijarrun tai ajotavan takia... palvelu nro. 8002, moni tietää... Ja ajan kaikkia linjoja ruhasta...:lol:

No kyllä se nyt olisi hienoa jos sitä ehtisi vessasa käymään päätepysäkillä, nimittäin ei sitä kukaan voi ennustaa milloin se hätä tulee. Esim linjoilla 452 ja 453 on sen verran pitkät ajoajat, että se "vessa"tauko pitäisi jäädä molempiin päihin, ettei tarvitse housuun löllistää. Elielillä kestää purkulaituriin tulosta taukoparkkiin usein 4 min, sitten vielä 2 min siellä vessassa ja samat 2 min takaisin laituriin, ei taida 5 min tauko riittää!

No nuo ruokatunnit vasta yks vitsi onkin. Viime talvena esim 510:llä oli sunnuntaisin 1 1/2 h ruokkis Lepuskissa, kun alle tuntikin olisi riittänyt. Sitten arkisin alkoi ruokkis tuomalla ruuhka-auto Ruhaan ja siitä 40 min myöhemmin oli vaihto taas Lepuskissa, ei tarvitse paljoa sillä ruokkiksel skruudata.

No kyllä mielestäni se pysäkkijarru vaikuttaa ja paljon. Hyvänä esimerkkinä oli 2 HelBin kuskia kerran e23:lla. Toinen ajoi ilman ovijarrua Mannilla ja toinen ovijarru päällä. Ilman ovijarrua ajanut oli aina joko etuajassa tai aikataulussa ja toinen aina 3-7 min myöhässä. Ja sama on ollut myös h18:lla.

h58lla autot ovat olleet paljon enemmän myöhässä sen jälkeen kun Pölhölä on ruvennut sitä ajamaan, mutta jokainen vetäköön siitä omat johtopäätöksensä...
 
Vs: HelBin ongelmia

No kyllä mielestäni se pysäkkijarru vaikuttaa ja paljon. Hyvänä esimerkkinä oli 2 HelBin kuskia kerran e23:lla. Toinen ajoi ilman ovijarrua Mannilla ja toinen ovijarru päällä. Ilman ovijarrua ajanut oli aina joko etuajassa tai aikataulussa ja toinen aina 3-7 min myöhässä. Ja sama on ollut myös h18:lla.
Hassua kun itsekin ajanut Espoon 23:sta ja H18:aa enkä yhtään sen enempää myöhässä kuin muutkaan, mistä mahtaa johtua? Varsinkin kun e23:n lähdöistä ei kyllä myöhästy vaikka peruuttaisi koko linjan! Ajan kaikkia ruhan linjoja ja aina pysäkkijarru toiminnassa. Ja h65A:lla olen Helmin kellon mukaan seurannut yhtenä päivänä pysäkillä viipymis ajat sekunnilleen. Yhdellä sivulla viivyin pysäkeillä yhteensä keskimäärin 5 min.20 sekuntia! Kerrotteko miten mahdollista että pysäkkijarru hidastaisi 3-7 min? Varsinkin kun mainitsemasi linjan e23 ajoaika n.30 min ja 65A:n n. tunti ja pysäkkejä puolet enemmän. Kyllä ne hidastuvuudet johtuu ihan muusta kuin ovi toiminnoista. Seuraapa ensi kerran työssäsi kauanko yhdellä pysäkillä menee KESKIMÄÄRIN aikaa ja laske sitten itse

---------- Viesti lisätty kello 11:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:44 ----------

Minun mielestäni noiden 1 ja 2-vaihteen puuttuminen nykyautoista on todella huono asia. Etenkin talvikeleillä liikkeellelähtö mäestä voi olla vaikeaa varsinkin ZF:n vaihteistolla, jos se pitää tehdä D:llä. Kokeilepa joskus ajaa/matkustaa Helbin Säfflen kyydissä talvikeleillä niin ymmärrät varmaan mistä puhun;)
Ei sieltä niitä vaihteita puutu, kyllä se 1 ja 2 siellä vaihteistossa on vaikka napit puuttuukin ;) Ja tuohon Säfflen toimintaan; jos kaikki autossa toimii on Säffle talvella kaikista varmin kulkija, ainoa takatuuppari malli missä tasauspyörästönlukko, lisäksi vielä luistonesto ja telin kevennin. Se sitten eri asia jos noita ei osaa käyttää...:lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itseäni henk.koht. ottaa päähän jos edellinen kuski on ottanut pysäkkijarrun pois käytöstä, eikä viitsi laittaa takaisin sitä päälle lopettaessaan ajon. ei oo meinaan yks eikä kaks kertaa kun auto meinaa pysäkillä lähteä karkuun kun itse tottunut siihen, että kun ovi aukeaa, on jarru päällä :mad:

Myöskin tykkään ajaa hieman vanhemmalla kalustolla esim. oman työnantajani 95-96 mallisilla matalalattia carrus volvoilla ja 96 mallisilla carrus city M volvoilla ja ainoa asia mikä niissä rupeaa pidemmän päälle harmittamaan on juurikin tuo pysäkkijarrun puute. (Onneksi uudemmissa saa pysäkkijarrun jo jopa jarrua hetken pohjassa pitämällä kytkeytymään, napin lisäksi)

Eikös se ole muutenkin vähän niinkuin kiellettyä lähteä pysäkiltä kun ovet ovat vasta menossa kiinni ??

Ja tuohon Säfflen toimintaan; jos kaikki autossa toimii on Säffle talvella kaikista varmin kulkija, ainoa takatuuppari malli missä tasauspyörästönlukko, lisäksi vielä luistonesto ja telin kevennin.

Olen eri mieltä talvipärjäävyydestä! Mercedes 0405N mallit ovat parhaita talviautoja jolla itse olen ajanut
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen eri mieltä talvipärjäävyydestä! Mercedes 0405N mallit ovat parhaita talviautoja jolla itse olen ajanut
Juu tästä kyllä samaa mieltä mersusta, muuta hyvää niissä ei kyllä olekaan..:lol: Ja muutenkin tekstisi asiaa.
 
Vs: HelBin ongelmia

h58lla autot ovat olleet paljon enemmän myöhässä sen jälkeen kun Pölhölä on ruvennut sitä ajamaan, mutta jokainen vetäköön siitä omat johtopäätöksensä...

Samoin h67:lla muutettiin aikatauluja löysemmiksi liikennöitsijän vaihduttua. Vähimmällä kulutetulla polttoaineella ansaittu taulutelkkari siellä siintää kuljettajan silmissä 8) :D
 
Yhtä nopeasti loppui täälläkin pysäkkijarrun hidastuvuus keskustelu kuin Suomi 24:llä muutama kuukausi sitten... Miksi pitää MuTu tuntumalla väitää kiven kovaa vaikka ei asiasta oikeasti ole selvää ottanut? Samaa tekee HSL, väittää että ovi toiminnot hidastuneet 90-luvun alusta jopa 10 sekuntia/pysäkki!! Juu, ei ollut ennen pysäkkijarruja, nopeasti voi käydä pysäkillä turvallisuutta ajattelematta mutta itse ovitoiminnot kestivät silti n. 3-5 sekuntia.Haluaisin tavata sen tutkijan joka näitä vertaillut! Jos nyt Mannilla pysäkki käynti nopeimmillaan 7 sekuntia niin mun laskupään mukaan 10 sek. nopeammin aika mahdotonta... Ja juu, Ivecon ovet kuulemma hitaita mutta seurasin kerran 23:lla Ivecon ovien toimintaa; Avautuminen ja sulkeutuminen kesti yhteensä 8 sekuntia!! Eli ei ne niin hitaita ole miltä tuntuu. Ja esim. 23:lla muistaakseni n. 25 pysäkki/suunta. Eli minimi aika jokaisella pysäkillä ovet avaten olisi n. 3 min. 20 sek. Tuskin on Hsl:n mittauksissa huomioitu pysäkillä olo ajassa sitä että matkustaja määrä ehkä lisääntynyt 90-luvun alusta hieman ja lisäksi matkakortit huomattavasti hitaampia kuin vanhat näyttöliput. Eli nämä kaikki varmaan laskettu ovitoimintojen hidastumiseksi laskettaessa pysäkillä viipymis aikaa... Ugh, olen puhunut ;) Nyt lomalle, ehkä viikon päästä tarkistan mielipiteitä tästä aiheesta, aurinkoista kesää!!! :biggrin:
 
Olen samaa mieltä chaufferin kanssa pysäkkijarrun käytöstä ja sen matkantekoa muka hidastavaan vaikutukseen.
Käytännössä pysäkkijarru ei hidasta matkaa ja jos joillakin sivuilla "hitaampien" ovien takia eroa todella tulisi vaikka 3 minuuttia, niin mitä sitten?

Kaiken lisäksi liikennöintisopimukset edellyttävät pysäkkijarrun käyttöä. Kyse on turvallisuudesta ja oikeasti pysäkkijarru helpottaa kuljettajan työtä.

Matkustajan kannalta joukkoliikenteen käyttämisessä tärkeintä on täsmällisyys. Asiakas haluaa tietää esim. milloin bussi on kotipysäkillä ja milloin se on siellä, mihin hän on menossa.

Matkaan kuluva aika tulee vasta toisena. Jos matkustusaika n. puolen tunnin matkalla kasvaa 3-4 min., niin se ei ole oleellista, kunhan bussi tulee silloin kun on luvattu ja on perillä silloin kun on luvattu.

Kun matkustusaikaa halutaan lyhentää, se pitää tehdä muulla tavalla kuin liikenne- ja matkustajaturvallisuudesta tinkimällä (tai ns. "kuljettajan selkänahasta repien"). Keinoja siihen ovat mm. erilaiset liikennevaloetuudet ja entistä paremmin eristetyt joukkoliikennekaistat sekä niiden lisääminen. Kuljettajarahastuksesta luopuminen nopeuttaisi myös matkoja. Samalla liikenteen täsmällisyys paranee.

Täsmällisyydellä saadaan uusia matkustajia henkilöautoista helpommin, kuin muutaman minuutin nopeammilla (ja turvattomimmilla) mutta epämääräisiin aikoihin kulkeviin linjasivuilla.

Aikataulusuunnittelun pohjana ovat toteutuneet ajoajat ja kuljettahan saa palkan joka minuutilta, mitä työpäivään kuulu. Eikö se ole aika helppoa rahaa, kun vain odottelee ovien avautumista ja sulkeutumista?;)

Siinä muutamaa sekuntia odotellessa ehtinee miettimään onko kuljettajan työn tarkoitus ajaa linjasivu mahdollisimman nopeasti päätepysäkiltä toiselle, vai voisiko se olla jopa matkustajien kuljettaminen?
 
Viimeksi muokattu:
Aikataulusuunnittelun pohjana ovat toteutuneet ajoajat ja kuljettahan saa palkan joka minuutilta, mitä työpäivään kuulu. Eikö se ole aika helppoa rahaa, kun vain odottelee ovien avautumista ja sulkeutumista?;)

Siinä muutamaa sekuntia odotellessa ehtinee miettimään onko kuljettajan työn tarkoitus ajaa linjasivu mahdollisimman nopeasti päätepysäkiltä toiselle, vai voisiko se olla jopa matkustajien kuljettaminen?

Niin ja tällä hetkellä kun osa kuljettajista ajaa WRC luokan tyylisesti linjojen reittejä lävitse erikoiskokeena, niin eipä ihme että tavallinen kuljettaja ovijarruineen ei millään kerkeä näihin ajoaikoihin!

Oma mottoni on "niin kauan kun palkka maksetaan tuntien perusteella, ei ole kiire minnekkään" tai toinen yhtä hyvä "Minnekkäs sitä on kiire valmiissa maailmassa" ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Yhtä nopeasti loppui täälläkin pysäkkijarrun hidastuvuus keskustelu kuin Suomi 24:llä muutama kuukausi sitten... Miksi pitää MuTu tuntumalla väitää kiven kovaa vaikka ei asiasta oikeasti ole selvää ottanut? Samaa tekee HSL, väittää että ovi toiminnot hidastuneet 90-luvun alusta jopa 10 sekuntia/pysäkki!! Juu, ei ollut ennen pysäkkijarruja, nopeasti voi käydä pysäkillä turvallisuutta ajattelematta mutta itse ovitoiminnot kestivät silti n. 3-5 sekuntia.Haluaisin tavata sen tutkijan joka näitä vertaillut! Jos nyt Mannilla pysäkki käynti nopeimmillaan 7 sekuntia niin mun laskupään mukaan 10 sek. nopeammin aika mahdotonta... Ja juu, Ivecon ovet kuulemma hitaita mutta seurasin kerran 23:lla Ivecon ovien toimintaa; Avautuminen ja sulkeutuminen kesti yhteensä 8 sekuntia!! Eli ei ne niin hitaita ole miltä tuntuu. Ja esim. 23:lla muistaakseni n. 25 pysäkki/suunta. Eli minimi aika jokaisella pysäkillä ovet avaten olisi n. 3 min. 20 sek. Tuskin on Hsl:n mittauksissa huomioitu pysäkillä olo ajassa sitä että matkustaja määrä ehkä lisääntynyt 90-luvun alusta hieman ja lisäksi matkakortit huomattavasti hitaampia kuin vanhat näyttöliput. Eli nämä kaikki varmaan laskettu ovitoimintojen hidastumiseksi laskettaessa pysäkillä viipymis aikaa

En minä ainakaan ole kantaani vaihtanut enkä tule vaihtamaankaan, mutta totesin vain ettei jahkailu tuo asiaan mitään ratkaisua.

En minä ainakaan mutu-tuntumalla mitään ole väittänyt vaan olen istunut ihan kyydissä ja tehnyt havaintoja. Esim Ivecoilla kerran kun olin kyydissä, hitaat ovet hidastavat pysäkiltä lähdettäessä 8-10 sekunttia. Laskin asian siten, että 8-10 sek kesti siitä että kuljettaja oli oviviiksellä antanut sulkukäskyn oville siihen että oltiin liikkeellä. Jos h23:lla on 24 pysäkkiä Invalidisäätiöltä Rautatientorille ja jokaisella pysähdytään niin maalaisjärjellä ajatellen aikaa kuluu hitaiden ovien takia jo pelkästään yli 3 min per suunta. Autossa jossa ei ole pysäkkijarrua, eikä hitaita ovia, aikaa ei kulu yhtään sillä ovet voi sulkea vauhdissa. Muistakaamme että tähän tulee vielä lisätä kaikki ne minuutit mitkä kuluvat liikennevaloissa seisomisiin ja siihen kun odotetaan, että jokainen kaivaa ja leimaa lippunsa.

Olen samaa mieltä chaufferin kanssa pysäkkijarrun käytöstä ja sen matkantekoa muka hidastavaan vaikutukseen.
Käytännössä pysäkkijarru ei hidasta matkaa ja jos joillakin sivuilla "hitaampien" ovien takia eroa todella tulisi vaikka 3 minuuttia, niin mitä sitten?

Kaiken lisäksi liikennöintisopimukset edellyttävät pysäkkijarrun käyttöä. Kyse on turvallisuudesta ja oikeasti pysäkkijarru helpottaa kuljettajan työtä.

Matkustajan kannalta joukkoliikenteen käyttämisessä tärkeintä on täsmällisyys. Asiakas haluaa tietää esim. milloin bussi on kotipysäkillä ja milloin se on siellä, mihin hän on menossa.

Matkaan kuluva aika tulee vasta toisena. Jos matkustusaika n. puolen tunnin matkalla kasvaa 3-4 min., niin se ei ole oleellista, kunhan bussi tulee silloin kun on luvattu ja on perillä silloin kun on luvattu.

Kun matkustusaikaa halutaan lyhentää, se pitää tehdä muulla tavalla kuin liikenne- ja matkustajaturvallisuudesta tinkimällä (tai ns. "kuljettajan selkänahasta repien"). Keinoja siihen ovat mm. erilaiset liikennevaloetuudet ja entistä paremmin eristetyt joukkoliikennekaistat sekä niiden lisääminen. Kuljettajarahastuksesta luopuminen nopeuttaisi myös matkoja. Samalla liikenteen täsmällisyys paranee.

Aikataulusuunnittelun pohjana ovat toteutuneet ajoajat ja kuljettahan saa palkan joka minuutilta, mitä työpäivään kuulu. Eikö se ole aika helppoa rahaa, kun vain odottelee ovien avautumista ja sulkeutumista?;)

Siinä muutamaa sekuntia odotellessa ehtinee miettimään onko kuljettajan työn tarkoitus ajaa linjasivu mahdollisimman nopeasti päätepysäkiltä toiselle, vai voisiko se olla jopa matkustajien kuljettaminen?

Jos joka sivulla tulee hitaiden ovien takia 3 min takkiin se on kaikki pois kuljettajan tauosta siellä päättärillä. Ajoajat ovat monilla linjoilla niin tiukat, että ei sitä taukoa muutenkaan paljoa jää.

Silloin kun itse matkustan bussilla, minullekin on tärkeää täsmällisyys, mutta ainakaan Pasilassa täsmälisyys ei lähes tulkoon koskaan päde. Menin yhteen aikaan Pasilasta Ruhaan bussilla, eikä h23 tai h59 koskaan tulleet edes lähellekään niihin aikoihin kun niiden oli arvioitu tulevan. Lopulta totesin, että parasta on vain mennä pysäkille ja toivoa, että sieltä joskus joku Pölhölän vehje tulisi.

En ymmärrä miten pysäkkijarru lisää turvallisuutta. Jos kuljettajalle ei voida sen vertaa suoda vastuuta, että hän osaisi sulkea ja avata ovet turvallisesti niin miksi kuljettajia sitten ylipäätään on busseissa, automatisoidaan sitten bussitkin! Turvallisin vaihtoehto olisi käyttää seisontajarrua aina kun seistään pysäkillä. Esim joskus kauan sitten jossain HKL:än torneissa pysäkkijarru niin löysä tai sieltä puuttui paineet, että vaikka sen kytki päälle valui bussi vielä eteenpäin.

Jos pysäkkijarrut olisivat sellaiset kuin vanhoissa Carrus City L:issä asia olisi toisin. Niissä kun voi ovet avata pienessä vauhdissa ja pysäkkijarrua pehmeästi pysäyttää auton. Uusissa autoissa taas välillä matkustajat meinaavat lentää turvalleen kun pysäkijarrut menevät äkkiä päälle.

Jokaiselta tunniltahan maksetaan palkka, mutta ajattelehan jos joka kerta kun vuorosi loppuu 3-5 min myöhässä varikolle, tuntuu tyhmältä käydä kinumassa niitä minuutteja työnjohdosta. Jos niitä ei puolestaan käy kysymässä niin parissa viikossa olisit tehnyt 30 min työtä palkatta!

Turha kai tästä asiasta on sen enempää jahkailla, jokainen olkoon mitä mieltä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:
En minä ainakaan ole kantaani vaihtanut enkä tule vaihtamaankaan, mutta totesin vain ettei jahkailu tuo asiaan mitään ratkaisua.

Autossa jossa ei ole pysäkkijarrua, eikä hitaita ovia, aikaa ei kulu yhtään sillä ovet voi sulkea vauhdissa.

Oli autossa pysäkkijarru käytössä tai ei, niin ovien on sulkeuduttava ennen liikkeelle lähtöä jo matkustajien turvallisuudenkin takia.
 
Jokaiselta tunniltahan maksetaan palkka, mutta ajattelehan jos joka kerta kun vuorosi loppuu 3-5min myöhässä varikolle, tuntuu tyhmältä käydä kinumassa niitä minuutteja työnjohdosta. Jos niitä ei puolestaan käy kysymässä niin parissa viikossa olisit tehnyt 30 min työtä palkatta!

Turha kai tästä asiasta on sen enempää jahkailla, jokainen olkoon mitä mieltä tahansa.

Omasta mielestäni ei ainakaan ole yhtään tyhmän tuntuista käydä pyytämässä itselleni kuuluvaa palkkaa. Varsinkaan kun omalla työnantajalla täytetään yksinkertainen tunti lappu ja lisätään myyntieräraportti siihen. Viimeisimmässä tilinauhassa oli pitkälti toista tuntia ylitöitä oman "jaksamisen" ansiosta. Tosin seassa oli yksi kiinni maksettu ruokatauko.

Työnantajalla ei myöskään saa olla em. asiasta vastaan nurisemista ja jos on niin yhteys vaan luottamusmieheen.
 
Takaisin
Ylös