Pysäkkijarru

Ja Paunulla sen "turhuuden" huomaa siinä vaiheessa, kun auto viilettää lastenvaunut keskisillalla Hämeenkatua alas keskiovet auki. Kyllä, on tullut ihan luonnossa nähtyä moinen. Turvallista matkaa, jne.

Millä lailla matkasta tulee jouhevampi? Käytännön kokemuksesta voin sanoa (ajanut ruuhka-aikaan autolla, jossa pysäkkijarru oli syystä tai toisesta rikki), ettei matka-aikaan tule korkeintaan kuin minuutin-parin ero, yleensä ei sitäkään. Paljon riippuu siitä, miten ovia käyttää; ne kun voi laittaa jo aiemmin kiinni kuin vasta liikkelle lähtiessä. Jos perille ehtiminen seutuliikenteessä on tuosta parista minuutista kiinni, niin syyllistä kannattanee hakea jostain muualta kuin tuosta turvatoiminnosta. ;) Pysäkkijarru on myös "kiva" lisä liikennevaloissa, kun ei tarvitse jarrupoljinta painaa pysyäkseen paikallaan (olettaen, että ko. toiminto on oviviikseen asennettuna).

Kuten Nak sanoi, se on todella mainio apuväline työntekoon, ja Tampereellakin tilaaja vaatii sisäisessä liikenteessä ovijarrun käyttämistä.
Nimimerkit Nak ja Rester puhuvat kyllä tässä aiheessa täyttä asiaa. Itse myös jonkin verran lähinnä kaupunkilinja-autoa ammatikseni kuljettaneena puolustan ovijarrun käyttöä jo pelkästään työnteon helpottumisen vuoksi. Lisäksi asian puoltoa helpottavat turvallisuusnäkökohdat, joita jo tulikin esille. Valitettavaa on, että näistä tässä mainituista tekijöistä huolimatta ilmeisesti mm. Paunulla ei haluta nähdä edes matkustajaturvallisuuden parantamista tärkeänä asiana :( Tämä näkemykseni on sikäli ehdollinen, että pyörrän tekstini ilomielin, mikäli edellä kirjoittaneet ovat väärässä paunulaisten seutubussien ovijarruttomuuden suhteen ja osoittautuisi, että on haukuttu "väärää puuta".

Matkustajana merkille pantua on se, että Paunun autoissa linjoilla 7, 15, 22 ja 27 tuntuu ovijarrut olevan kiitettävän hyvin toiminnassa, Veolia-taustaisissa Scaloissa ilmeisesti myös etuovessa. Tätä taustaa vasten onkin erikoista, että Paunun joli-liikenteen aikanaan avannut kymppilinja saa edelleen päästellä ovijarruttomilla autoilla...
 
Tämä näkemykseni on sikäli ehdollinen, että pyörrän tekstini ilomielin, mikäli edellä kirjoittaneet ovat väärässä paunulaisten seutubussien ovijarruttomuuden suhteen ja osoittautuisi, että on haukuttu "väärää puuta".

Matkustajana merkille pantua on se, että Paunun autoissa linjoilla 7, 15, 22 ja 27 tuntuu ovijarrut olevan kiitettävän hyvin toiminnassa, Veolia-taustaisissa Scaloissa ilmeisesti myös etuovessa. Tätä taustaa vasten onkin erikoista, että Paunun joli-liikenteen aikanaan avannut kymppilinja saa edelleen päästellä ovijarruttomilla autoilla...
Itse en ole tavannut Paunun seutuautoissa aktivoitua ovijarrua muulloin kuin silloin, kun olen sen itse käyttöön kytkenyt (ja hyväksi havainnut). Että sikäli näkemyksesi ehdollisuus voitanee perua...
 
Eräässä bussifirmassa kiellettiin kytkemästä pysäkkijarruja käyttöön vaikka ne autosta löytyivätkin. Sähkökaapissa iso tarra "älä koske" katkaisijan vieressä, perustelu oli että ne rasittavat liikaa vaihdelaatikkoa. Lieneekö tässakin kyseessä enemmän "user error" kun painetaan kaasu pohjaan ennenkuin pysäkkijarru irroittaa...
 
Eräässä bussifirmassa kiellettiin kytkemästä pysäkkijarruja käyttöön vaikka ne autosta löytyivätkin. Sähkökaapissa iso tarra "älä koske" katkaisijan vieressä, perustelu oli että ne rasittavat liikaa vaihdelaatikkoa. Lieneekö tässakin kyseessä enemmän "user error" kun painetaan kaasu pohjaan ennenkuin pysäkkijarru irroittaa...
Tässä taitaa olla kyseessä mekaanisen polttoaineensyötön ohjauksen ja vaijerikaasujen aikakausi, kun tuolla tavalla on edes pystynyt vaihteistoa rasittamaan.

Ainakaan nykyajan Volvoissa ovi-/pysäkkiijarrun ollessa aktivoituna ei kaasupoljin reagoi painallukseen mitenkään, ennen kuin vasta ovien ollessa kiinni ja mahdollisen niiauksen noustua ajoasentoon. Mikäli kaasua painetaan (vähän tai paljon) ennen kuin auto kokee olevansa valmis ajoon, se on päästettävä täysin ylös ennen uutta painallusta, jotta poljin alkaisi jälleen reagoimaan. Niiausta käytettäessä ei edes ovijarrun pois kytkeminen auta mitään, auton on annettava nousta ajokorkeuteen ennen liikkeelle lähtöä.
 
Tässä taitaa olla kyseessä mekaanisen polttoaineensyötön ohjauksen ja vaijerikaasujen aikakausi, kun tuolla tavalla on edes pystynyt vaihteistoa rasittamaan.

B10L alusta K204U-korilla. Lienee vasta uudemmissa moottorinohjauksissa tuo ominaisuus ettei kaasupoljin reagoi mitenkään kun ovet ovat auki.
 
Minusta on käsittämätöntä, että ylipäätään vieläkin saa edes myydä uusia linja-autoja ilman pysäkkijarrua - saati sitten se, että ainakaan Turussa sitä ei vaadita kilpailutettuun liikenteeseeen. Ja kun sitä "ensimmäistä" vahinkoakaan ei tarvi enää odottaa...
 
Minusta on käsittämätöntä, että ylipäätään vieläkin saa edes myydä uusia linja-autoja ilman pysäkkijarrua - saati sitten se, että ainakaan Turussa sitä ei vaadita kilpailutettuun liikenteeseeen. Ja kun sitä "ensimmäistä" vahinkoakaan ei tarvi enää odottaa...

Olen samaa mieltä. Pysäkkijarrupakko tuli ehdottomasti kirjata lakiin. Turvallisesti ajavaa kuljettajaa kun tuo ei häiritse lainkaan vaan heille se on jopa apuväline.
 
Takaisin
Ylös