Volvot uudistuvat

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,271
http://www.busstidningen.se/2010/07/07/ny-linjevagn-fran-volvo-ersatter-tva-modeller/

Eli ensi vuoden alkupuolella aloitetaan uuden 8900 -mallin sarjatuotanto, ja samalla 8500- ja 8700 -mallia ei enää valmisteta. Tarkoittaa myös sitä, että sekä Säfflessä ja Wroclawissa valmistetaan samaa mallia.

Tuosta tekstistä ymmärsin myös, että jatkossa katuriteleihin tulisi 7 litran kone nykyisen 12 litraisen sijaan.

Auton muotoilusta voi kyllä olla montaa mieltä...
 
Nobinalle taitavat tulla alumiini-8500:n viimeiset Suomeen menevät kappaleet.

Onko komposiittikori (teräs, alumiini, lasikuitu) mitenkään erikoinen tai muuten poikkeuksellinen katurissa? Luulisi jonkun Neoplanin ainakin väsänneen sellaisia.

Myös ysilitrainen moottori on ilmeisesti tarjolla 3-akselisiin vaunuihin. Noh, kunhan vääntö riittää.

Tärkeintä kuitenkin lienee takaosan lattian korkeus: monta porrasta takasillalla?
 
Auton muotoilusta voi kyllä olla montaa mieltä...
Nojaa, kyllähän sen Volvoksi tunnistaa. Ei säväytä ja näyttää hieman muoviselta, mutta ei ihan yhtä yliampuvalla tavalla kuin 1990-luvun futurismia edustava "ufobussi"-OmniCity.
 
Tidningen Bussbranschen sanoi:
För den som behöver plats för fler passagerare finns lågentrévarianten också i längderna 13,7 och 14,7 meter. Där kan kunderna välja med 7-litersmotorn och en 9-litersmotor på 380 hk.

Hieman oli sekavaa tekstiä. Itse kuitenkin ymmärsin, että telin saa myös 9-litraisella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt jää sitten viimeinen carruksen suunnittelema kori pois valmistuksesta. Harmi sillä 8700 oli juuri alkanut näyttämään hyvältä silmään :)


Eilen ajon 98 vuoden city L volvolla joka oli jo volvo yhteistyön tulos kun oli wroclawissa koottu. Ja mietin siinä illan aikana että ei taida enää tulla toista yhtä toimivaa perusbussia. Kori 12v
jälkeen lähes äänetön, ei haise home ja muutenkin siisti sisältä. Tekniikka perusvarmaa ja kuljettajan tilassa on tilaa ja ratin ja penkin saa juuri sopivaksi. (ja poikkeukset vahvistaa säännön) Laitetaanko adressi city L mallin palauttamiseksi?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Uudet bussit, vuodenvaihde 2010/2011

Että sellainen Volvon mainos/esittely teemanettisivu 8900:sta
http://www.busdriverheaven.com/
Onpas muuten älyttömän huonosti optimoitu sivu: sivulla ei vaikuta olevan mitään muuta oikeasti dynaamista kuin embeddattu YouTube, mutta se on jostain syystä toteutettu kokonaan Flashilla, ja jopa 360-juovaisena tuo video näkyy suunnilleen 1-2 freimiä sekunnissa-diashowna.

Avattuani videon youtubessa suoraan se toimii ihan jouhevasti. Bloatattu nettisivu, tosi hyvää mainosta Volvolle – not.
 
Näinköhän seiskalitrainen kone jaksaa 3-akselista vaunua tuupata yhtä hyvin, kuin 2-akselista? Ei siinä mitn, esimerkiksi Nobinan seiskalitraiset 8700:t ovat kyllä aikas pirteitä menopelejä, verrattuna City L-seiskoihin, joista jokaikinen tuntuu savuttavan mahtavasti ja liikkuvan melkoisen laiskasti, tosin joku mainitsi joskus, että nykyisin seiskalitraisissa Volvoissa on eri valmistajan moottori, kuin ennen...
 
Olen monesti ajatellut kun olen ajanut nobinan 620-629 sarjan autoja jossa zf vaihteisto, että varmasti jaksaisi viedä myös vähintäänkin kohtuullisen hyvin teliä se paketti, meinaan tuntuu että etenkin zf vaihteistolla se 8700 kulkee kuin pieni eläin, ja varmasti voithillakin menisi jos ohjelma ei olisi superhypereko :biggrin:

Volvon nykyinen 7-litran moottorihan on Deutz merkkinen
 
Katoin läpi noi busdriverheavenin demot ja kyllähän tuo 8900 hienolta näyttää, mutta epäilen vahvasti, että ihan tuollaisenaan noita ei pääkaupunkiseudun liikenteeseen ole tulossa, sen verran hienolta näytti tuo varustelu verrattuna keskivertoon katuriin HSL-alueella...
 
Seuraavaksi uudistusvuorossa on täysmatala kaupunkibussi, jossa uusi malli Volvo 7900 korvaa 7700:n. Volvo 7900:n ensiesittely on 20.10. ja sitä odottellaan jo sivustolla www.farathon.com.
 
Takaisin
Ylös