Ajotapaseuranta ja muut vastaavat telematiikkajärjestelmät

karihoo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Tammikuu 2006
Viestit
540
Heti alkuun sanon mielipiteeni: Työnantaja joka antaa työntekijän käsiin usean sadan tuhannen euron hintaisen työkalun lienee oikeutettu ohjeistamaan ja valvomaan työkalujensa käyttöä. Kun kyse on lisäksi vielä useisiin miljooniin ihmisiin suoraan vaikuttavasta toimialasta niin jo senkin perusteella on selvää, että työn tekemistä säännellään ja joissakin asioissa hyvin tarkastikin. Monesti tämä työkalu on käytössäni ilman lähiesimiehen välitöntä valvontaa vaikka muilla toimialoilla näin voisi ollakin (ajatusleikkinä siis voisin tehdä tällä "vehkeellä" mitä huvittaa).

Mutta koska en halua tehdä työtäni miten sattuu niin esitän kysymyksen: Miksi ihmeessä työnantaja ei saa seurata kalliiden työkalujensa käyttöä?

Minua häiritsee pahasti, jos tuulilasin eteen laitetaan jotain loistavia näyttöjä, jotka varsinkin pimeään aikaan kiusaavat. Muutamassa autossa ko. ecosmart on kaiken lisäksi asennettu juuri sille korkeudelle, mistä katselen ajaessani. Ihan kuin katvealueita ei olisi näissä nykyautoissa isojen peilien ym. takia muutenkin jo tarpeeksi. Nuo vempeleet saisi asentaa vaikka yhdessä Helmi-laitteen kanssa jonnekin tuulilasin yläpuolelle, josta niitä voivat vilkuilla halukkaat.

Lisäksi katujen kunto on sellainen, että paikoitellen ecosmart näyttää helkutin usein kaikenlaisia kolmiovaroitusmerkkejä vaikka ajaisit rauhallisesti. Ihan turha vempele niin kauan kun ajoympäristö on se mikä se on! Eikä muutamien automallien surkea jousitus ainakaan paranna tilannetta!

PS. Esimerkki. Mitähän ecosmart mahtaa näyttää ajettaessa vaikkapa linjan h14 reittiä Fredrikinkadulla? Ihan järkyttävä heittoinen kivikatu!

Olen itsekin antanut palautetta monitorin sijoituspaikasta ja sitähän ei ole pakko pitää päällä ajon aikana = tiedon kerääminen ei esty monitorin sulkemisen vuoksi.

Otathan huomioon että kyseessä on vasta järjestelmän käyttöönottovaihe ja käsittääkseni Helsingin seudun linjareiteistä ei aiemmin ole kerätty tällaista "telematiikkatietoa".

Kyllä niitä Ecosmartin antamia tietoja verrattaessa otetaan huomioon millä linjalla autot ovat ollet, ei verrata linjojen h14 ja esim. 345 tietoja keskenään vaan samalla linjalla olleita ja vielä eri autotkin huomioidaan. Ja jokainen laite on kalibroitu juuri kyseisen auton jousituksen ominaisuudet huomioon ottaen..

Käsittääkseni Ecosmart-järjestelmän kalibrointia ei vielä ole tehty autotyyppien tai linjojen välillä eli kuljettajalle näytetään anturien absoluuttinen informaatio. Esitin laitteiston toimittajalle että "cornering"-arvoa pyöristettäisiin eli että bussin kulkusuuntaan nähden poikittaisakselin mittausarvoja esitettäisiin 500 millisekunnin ajalta mitattuina keskiarvoina.
 
Viimeksi muokattu:
On eräs varjopuolikin tällä säästöintoilulla, maalla kun ajellaan hiukan erilaisia ajosarjoja, ei pelkästään yhtä ja samaa reittiä tunnista toiseen kuten paikkurissa niin mm. vaihtajien odottelu siitä syystä että joku on halunnut polttoainetta säästää on aika hanurista. Parhaimmillaan olet kahdesta-kolmesta seuraavasta lähdöstä myöhässä ja minkä toinen säästää niin muut tuhlaa. Onhan noille ekolaitteille sinänsä tilausta, jos jaksaa seurata, miten pienillä muutoksilla ilman hidastelua voi polttoainetta säästää.
 
Ei polttoaineen säästö tarkoita hidastelua.

Ei sen pitäisikään, mutta kuljettajia on monekseen. Suurin aikasäästöhän, etenkin muun liikenteen ehdoilla esimerkiksi ruuhkassa ajettaessa, tulee pysäkkiajoista.

Taloudellinen ajotapa tarkoittaa muutakin kuin hidastelua. Tavattoman suuri merkitys on liikennetilanteiden ennakoinnissa. Kuten autokoulussa opetetaan, punaisiin ei kannata rynnätä suin päin seisoskelemaan.

Taloudellinen ajotapa ei tarkoita tahattoman hitaita kiihdytyksiä tai satojen metrien jarrutuksia pysäkille. Olen huomannut sen lähinnä ärsyttävän matkustajia. Linja-autoon kun ei tulla viihtymään, vaan siirtymään paikasta toiseen. Mikäli tämä siirtyminen tapahtuu kiusallisen hitaasti, kiusaus siirtyä omaan autoon on suuri.

Mitä tulee ripeään liikkumiseen bussilla, on auton hallintalaitteiden käytön tarkka osaaminen perusteltua. On tiedettävä, mitä mistäkin napista tapahtuu. Mainitakseni yhden esimerkin, on matkustamon peilit säädettävä siten, että ovisyvennyksiin on esteetön näkyvyys. Tällöin voin sulkea takaovet rahastustapahtuman aikana, enkä aiheuta turhaa lämmönhukkaa matkustamoon talvisaikaan tai tahatonta viivytystä alkaessani tarkastelemaan oviaukkojen tilaa sisään tulevien matkustajien tullessa sisään. Tyhjäkäyntikin kun kuluttaa polttoainetta turhaan.

On kuitenkin valitettavaa, etteivät kaikki kuljettajat kykene käyttämään ajamansa auton ominaisuuksia tehokkaasti mutta mahdollisimman taloudellisesti, mikä on toki ymmärrettävissä jo yksinomaan yksilöiden motorisilla eroavaisuuksilla. Taloudellisuus ei ole sama asia kuin hidastelu, mutta valitettavan usein se sellaisena ilmenee.
 
Takaisin
Ylös