karihoo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 29 Tammikuu 2006
- Viestit
- 540
Heti alkuun sanon mielipiteeni: Työnantaja joka antaa työntekijän käsiin usean sadan tuhannen euron hintaisen työkalun lienee oikeutettu ohjeistamaan ja valvomaan työkalujensa käyttöä. Kun kyse on lisäksi vielä useisiin miljooniin ihmisiin suoraan vaikuttavasta toimialasta niin jo senkin perusteella on selvää, että työn tekemistä säännellään ja joissakin asioissa hyvin tarkastikin. Monesti tämä työkalu on käytössäni ilman lähiesimiehen välitöntä valvontaa vaikka muilla toimialoilla näin voisi ollakin (ajatusleikkinä siis voisin tehdä tällä "vehkeellä" mitä huvittaa).
Mutta koska en halua tehdä työtäni miten sattuu niin esitän kysymyksen: Miksi ihmeessä työnantaja ei saa seurata kalliiden työkalujensa käyttöä?
Olen itsekin antanut palautetta monitorin sijoituspaikasta ja sitähän ei ole pakko pitää päällä ajon aikana = tiedon kerääminen ei esty monitorin sulkemisen vuoksi.
Otathan huomioon että kyseessä on vasta järjestelmän käyttöönottovaihe ja käsittääkseni Helsingin seudun linjareiteistä ei aiemmin ole kerätty tällaista "telematiikkatietoa".
Käsittääkseni Ecosmart-järjestelmän kalibrointia ei vielä ole tehty autotyyppien tai linjojen välillä eli kuljettajalle näytetään anturien absoluuttinen informaatio. Esitin laitteiston toimittajalle että "cornering"-arvoa pyöristettäisiin eli että bussin kulkusuuntaan nähden poikittaisakselin mittausarvoja esitettäisiin 500 millisekunnin ajalta mitattuina keskiarvoina.
Mutta koska en halua tehdä työtäni miten sattuu niin esitän kysymyksen: Miksi ihmeessä työnantaja ei saa seurata kalliiden työkalujensa käyttöä?
Minua häiritsee pahasti, jos tuulilasin eteen laitetaan jotain loistavia näyttöjä, jotka varsinkin pimeään aikaan kiusaavat. Muutamassa autossa ko. ecosmart on kaiken lisäksi asennettu juuri sille korkeudelle, mistä katselen ajaessani. Ihan kuin katvealueita ei olisi näissä nykyautoissa isojen peilien ym. takia muutenkin jo tarpeeksi. Nuo vempeleet saisi asentaa vaikka yhdessä Helmi-laitteen kanssa jonnekin tuulilasin yläpuolelle, josta niitä voivat vilkuilla halukkaat.
Lisäksi katujen kunto on sellainen, että paikoitellen ecosmart näyttää helkutin usein kaikenlaisia kolmiovaroitusmerkkejä vaikka ajaisit rauhallisesti. Ihan turha vempele niin kauan kun ajoympäristö on se mikä se on! Eikä muutamien automallien surkea jousitus ainakaan paranna tilannetta!
PS. Esimerkki. Mitähän ecosmart mahtaa näyttää ajettaessa vaikkapa linjan h14 reittiä Fredrikinkadulla? Ihan järkyttävä heittoinen kivikatu!
Olen itsekin antanut palautetta monitorin sijoituspaikasta ja sitähän ei ole pakko pitää päällä ajon aikana = tiedon kerääminen ei esty monitorin sulkemisen vuoksi.
Otathan huomioon että kyseessä on vasta järjestelmän käyttöönottovaihe ja käsittääkseni Helsingin seudun linjareiteistä ei aiemmin ole kerätty tällaista "telematiikkatietoa".
Kyllä niitä Ecosmartin antamia tietoja verrattaessa otetaan huomioon millä linjalla autot ovat ollet, ei verrata linjojen h14 ja esim. 345 tietoja keskenään vaan samalla linjalla olleita ja vielä eri autotkin huomioidaan. Ja jokainen laite on kalibroitu juuri kyseisen auton jousituksen ominaisuudet huomioon ottaen..
Käsittääkseni Ecosmart-järjestelmän kalibrointia ei vielä ole tehty autotyyppien tai linjojen välillä eli kuljettajalle näytetään anturien absoluuttinen informaatio. Esitin laitteiston toimittajalle että "cornering"-arvoa pyöristettäisiin eli että bussin kulkusuuntaan nähden poikittaisakselin mittausarvoja esitettäisiin 500 millisekunnin ajalta mitattuina keskiarvoina.
Viimeksi muokattu: