Akkusähköbussi

Mistä löysit tuon 55pax?
Tekstistä lainattua: "a maximum of 52 seats are possible in the direction of travel."
Joka taitaa löytyä aika monesta kotimaisestakin katurista.

Siellä tosiaan lukee 52 ja niin lukee VDL:n omassakin tiedotteessa. Muistikuva on että menin erikseen tarkastamaan VDL:n oman tiedotteen juuri tuon tosi suurelta tuntuneen 55 paikan takia. Tuskin sitä on kuitenkaan joka artikkelista muutettu jälkeenpäin, joten kai se on ollut vain kummallinen aivopieru.

52 menosuuntaista paikkaa on silti paljon, kun yhdessäkään HSL-alueen uudessa dieseltelissä ei ole ollut 49:ää enempää istumapaikkoja vuoden 2010 jälkeen, joista ainakin 4 on ollut selkä menosuuntaan. Ja pitäähän niiden akkujenkin jonnekkin mahtua. Kyse on kuitenkin 5-6 kertaisesta akkukapasiteetista verrattuna Linkkeriin, eli ne ei ihan helposti takapenkkien alle mahdu.
 
Kittilään on suunnitteilla sähköbussien kokoonpanotehdas, jonka kapasiteetti olisi 600 bussia vuodessa. Uutisessa ei mainita, mutta kyseessä lienee Linkker?

Rakennuslehden artikkelissa https://www.rakennuslehti.fi/2019/06/kittilaan-kaavaillaan-kymmenien-miljoonien-sahkobussitehdasta/ sanotaan että tehtaan omistaja olisi kansanvälinen konsortio, mutta ei suoraan ketkä ovat sen osana. Artikkelissa puhutaan vain 'kumppaneista', joita ovat venäläinen sähköautoliike Indomito ja kiinalainen Automotive Engineering Corporation. Näistä ensimmäinen on tuon 250 kappaleen bussitilauksen takana ja jäkimmäinen suunnittelee tehtaan.
 
Ruotsissa (akku)sähköbussien määrä on alkanut nopeasti kasvaa. Täyssähköbusseja on maassa Bussmagasinetin uutisen mukaan 172 kappaletta. Tästä määrästä 77 sähköbussia on tullut käyttöön viimeisen puolen vuoden aikana. Uutisen yhteydessä on diagrammi, josta voi katsoa kuukauden tarkkuudella, missä tahdissa sähkölinja-autoja on tullut liikenteeseen maaliskuun 2016 ja kesäkuun 2019 välillä.

Uutisen diagrammia katsoessa voi miettiä, mitä Pohjanlahden itäpuolella on saatu aikaan vastaavana ajankohtana. Viitisen vuotta sitten me olimme Espoon linjan 11 akkubussikokeiluinemme eurooppalaista kärkikastia. Tätä kirjoitettaessa meillä on noin 20 täyssähkölinja-autoa käytössä, niistä 10 HSL-alueella, 6 Turussa ja 4 Tampereella. HSL-alueen lukema muuttuu paljon muutaman viikon sisällä Pohjolan Liikenteen rohkean ratkaisun ansiosta. Siitä huolimatta olemme pudonneet Ruotsin (ja todennäköisesti muunkin Euroopan) vauhdista pahemman kerran. Tähän on tietenkin monenlaisia syitä, miksi näin on käynyt. Uusi tekniikka niin kaluston kuin latausinfran osalta varmasti mietityttää monilla tahoilla. Ehkäpä pienet tahot uskaltavat tehdä omat siirtonsa vasta suurempien esimerkkien perässä. Tosin suurtenkaan osalta ei olla kovinkaan paljon lähtöruutua pidemmällä - vieläkään.
 
Tosin suurtenkaan osalta ei olla kovinkaan paljon lähtöruutua pidemmällä - vieläkään.

Nyt minusta ollaan kuitenkin päästy sähköbussien käyttöönotossa räjähdysmäisen yleistymisen alkuun.

EU:n ns. puhtaiden ajoneuvojen direktiivi on pantava toimeen jäsenmaissa viimeistään kesäkuussa 2021. Siitä lähtien Suomessa julkisen sektorin kilpailuttamassa kaupunkiliikenteessä vähintään 20,5% kalustosta on vaadittava täyssähköbusseina ja toiset 20,5% käyttövoimaltaan jonakin seuraavista: sähkö, vety, tietyt biopolttoaineet, maakaasu tai nestekaasu. Vuoden 2026 alussa molemmat prosentit nousevat 29,5%:iin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylen artikkeli siitä, kuinka Suomessa on jumituttu sähköbussien testausvaiheeseen, kun taas monessa muussa maassa on nyt nopea vauhti päällä.
 
Pohjolan Liikenteen Yutong-sähköbussihankinnasta on kerrottu tällä foorumilla useissa eri ketjuissa, viime aikoina ymmärrettävästi Uudet bussit, syksy 2019 -ketjussa. Pian näistä Yutongeista tulee varmasti aineistoa havaintoketjuihinkin. MTV:n uutiset noteerasivat hankinnan myös. Nettiuutisen yhteydessä on TV-uutisvideo. Yhtenä haastateltavana on monille harrastajille tuttu perehdyttäjäkuljettaja, joka kirjoittaa myös tälle foorumille.

MTV:n uutinen

Pohjolan Liikenteen hankinta on saanut julkisuutta Ruotsinkin nettiuutisissa, jos ei laajemmin niin ainakin bussialan sivuilla. Stor kinesisk elbusstart i Finland (Bussmagasinet) .
 
Tammelundin Liikenteen tilaamat kaksi bussia tuntuvat jäävän tämän Pohjolan Liikenteen suurtilauksen jalkoihin. Muistetaan nyt kuitenkin, että syysliikenteen alkaessa 12.8. liikenteeseen tulee (tai ainakin pitäisi tulla) myös kaksi VDL:n sähköbussia Tammelundin linjoille 90 ja 96 Vuosaareen. Hesarin artikkelissa nämäkin mainittiin, sen sijaan tuossa MTV:n filmissä ei niistä mainita halaistua sanaa.
 
Muistetaan nyt kuitenkin, että syysliikenteen alkaessa 12.8. liikenteeseen tulee (tai ainakin pitäisi tulla) myös kaksi VDL:n sähköbussia Tammelundin linjoille 90 ja 96 Vuosaareen. Hesarin artikkelissa nämäkin mainittiin, sen sijaan tuossa MTV:n filmissä ei niistä mainita halaistua sanaa.

Hesarin jutussa on myös huomattavaa että sekä ingressissä että leipätekstissä mainitaan että linjoille 18, 39 ja 562/570 on tulossa sähkönivelbusseja. Ja jopa niin että HSL:n edustaja sanoo aikomuksen olevan vaatia näitä kilpailutuksessa. 14 ei jostain syystä mainita nivelhankinnan yhteydessä, ainoastaan että se aijotaan korvata Topeliuksenkadun ratikalla 18 kanssa, mutta vasta myöhemmin.

Kun VDL ilmoitti aloittavansa sähkötelien valmistuksen kesäkuussa, niin odotin ettei tulekkaan tarvetta siirtyä niveliin sähköistämisen nimissä, mutta kai niitä ehtiikin tulla ainakin parille linjalle ennen kuin telit valtaavat markkinat. Tosin ei noidenkaan kilpailutusta aloiteta ennen ensi syksyä, jos liikenne alkaa syksyllä 2021, niin silloin voi olla jo taas eri tilanne.
 
Muistetaan nyt kuitenkin, että syysliikenteen alkaessa 12.8. liikenteeseen tulee (tai ainakin pitäisi tulla) myös kaksi VDL:n sähköbussia Tammelundin linjoille 90 ja 96 Vuosaareen.

Ainakin HelBillä kokeilussa ollut VDL oli varustettu pikalatauslaittein, ja käsityksekseni jäi, ettei niiden akuilla ihan koko päivää voisi ajaa. Onko Tammelundin sähkö-VDL:issä isommat akut, vai onko jossakin päin Vuosaaressa lataustolppia?
 
Ainakin HelBillä kokeilussa ollut VDL oli varustettu pikalatauslaittein, ja käsityksekseni jäi, ettei niiden akuilla ihan koko päivää voisi ajaa. Onko Tammelundin sähkö-VDL:issä isommat akut, vai onko jossakin päin Vuosaaressa lataustolppia?

Vuosaareen on tulossa pikalatauslaitteisto. Asennus pitäisi olla vielä elokuun aikana jos kaikki menee hyvin.
 
Tammelundin Liikenteen tilaamat kaksi bussia tuntuvat jäävän tämän Pohjolan Liikenteen suurtilauksen jalkoihin. Muistetaan nyt kuitenkin, että syysliikenteen alkaessa 12.8. liikenteeseen tulee (tai ainakin pitäisi tulla) myös kaksi VDL:n sähköbussia Tammelundin linjoille 90 ja 96 Vuosaareen. Hesarin artikkelissa nämäkin mainittiin, sen sijaan tuossa MTV:n filmissä ei niistä mainita halaistua sanaa.

Olipa hyvä, että laitoin tuon sulkuihin merkityn lisähuomautuksen. Noita sähkö-VDL-bussejahan ei ole linjoilla vielä näkynyt. Syy ei ilmeisesti ole Tammelundissa, vaan juuri siinä, etteivät nuo latauslaitteet Vuosaaressa ole vielä valmiit. Odotellaan.
 
Ajoin juuri uudella sähköbussilla linjalla 201B. Positiivinen kokemus matkustajalle ainakin ensimmäisellä kerralla. Bussin sisältä värimaailmasta löytyy muutakin kuin harmaata. Mutta Linkkerissä pehmeämmät istuimet.
 
Takaisin
Ylös