Akkusähköbussi

...


Kiinalaisten tuotteiden ostaminen ei johda mihinkään hyvään, paitsi kiinalaisille.

Ja ihmisoikeuksia pilkkanaan pitävän roistovaltion olympialaiset olisivat saaneet jäädä pitämättä.

Meillä on kiinalaisia busseja ja minä matkustan niillä ja olen toistaiseksi tyytyväinen. Onneksi liikennekaluston hankinnoista päättävät eivät täältä nettikeskusteluista ota eväitä päätöstensä tueksi.

Uiguurien kannalta on paljon parempi että ne olympialaiset pidetään siellä.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:39 ----------

Jos pieni offtopikki sallitaan, niin nuo olympialaiset ovat yksi suuri vitsi. Urheilu ei mua kiinnosta, mutta nyt olen suurella mielenkiinnolla seurannut olympiauutisointia. En tuloksia, vaan sitä, miten urheilijoiden huoneissa on 12 astetta lämmintä, ulosteet valuvat pitkin lattioita kun vessat on tukossa, ruoka on syömäkelvotonta kuraa ja isäntä arpoo koronatuloksia milloin kenellekin täysin randomisti ja kuskaa sitten mielivaltaisesti urheilijoita vankilanomaisiin olosuhteisiin määräämättömäksi ajaksi. En oikein ymmärrä, miten kukaan urheilija suostui lähtemään tuonne, itse en ainakaan olisi lähtenyt, vaikka miten ois kiva saada mitali kaulaan. Mutta varmasti on länsimaisen kollektiivisen omantunnon kannalta parempi, että kisat on sijoitettu kolmanteen maailmaan eikä mihinkään tylsään länsimaahan, josta ei lehdetkään saisi otsikoita revittyä.

Ketä ja mitä nyt sitten uskoa ? Kun televisiota katselee ja lehtiä lukee sekä kuuntelee urheilijoita, voi muodostaa täysin päinvastaisen käsityksen.


Ja paluuna varsinaiseen Kiina-asiaan: Höselihän on tehnyt busseista käytännösä kertakulutushyödykkeitä. Pikkuruiset paketit, jotka ovat hirvittävän lyhyitä ja paketin päättyessä bussi on roskiskamaa. Kyllä silloin on ihan järkevää ostaa edullinen kiinabussi, varsinkin, kun bussifirmat eivät pahemmin niitä bussejaan enää em. syistä huolla ja kunnosta. Muovibussi kestänee sen paketin ajan ja sittenhän sillä ei enää mitään teekään. Tätä kai kutsutaan kestäväksi kehitykseksi, vai miten se nyt olikaan. ;)

Minulle on kertynyt jo jonkin verran matkustuskokemusta vaikkapa linjalla 30. Kaikkia meitä kiinnostaa uusien sähkötelien kestävyys. Onko olemassa jokin todistettu olettamus että ne eivät kestäisi yhtä hyvin kuin perinteiset merkit ? Mutta kun kilometrejä autoihin kertyy, alamme saada faktaa tästäkin asiasta.

Mutta se on totta että näitä 200BB -informaatiolla varustettuja busseja kulkee edelleen, viimeksi eilen matkustin sellaisen bussin kyydissä. Olen yrittänyt seurata keskustelua täällä, kenelle vastuu kuuluu, mutta uskon että ongelmaa yritetään kuumeisesti ratkaista. Käyttökunnossa nuo isot näytöt ovat erittäin hyviä. Vaihtopisteiden jatkoyhteyksien informaatio on hieno juttu.
 
Kiinalaiset kertokäyttöbussit tuskin ovat höselin syytä, vaikka kilpailutetut linjapaketit olisivat kuinka pieniä ja lyhyitä. Perimmäinen ongelma kaikkien tavaroiden kestävyydessä ja pitkäikäisyydessä on se, että valmistava työvoima Aasiassa maksaa pari euroa tunti brutto, huoltava työvoima länsimaissa 70 euroa. Kun nämä työvoimakustannukset eivät ole missään järkevässä tasapainossa, seuraus on, että kannattaa ostaa uusia busseja hajonneiden tilalle, korjaaminen ja huoltaminen ei ole kannattavaa.

Globalisaation varjopuolia ja koskee aika paljon muitakin tavaroita kuin busseja.

Eu-tasolla ollaan asiaan ymmärtääkseni puuttumassa ja vaikka noin ylipäänsä olen sääntelyä vastaan, tässä kohtaa sille on kyllä perusteet. Ongelmaksi jää sääntelyssä onnistuminen, se kun voidaan tunnetusti sohlata miljoonalla eri tavalla jolloin lopputuloksena on vielä nykyistä huonompi asioiden tola.
 
Olen ymmärtänyt, että Suomeen myydyt kiinalaiset sähköbussit ovat parempia kuin eurooppalaiset. Kiinassa sähköbussien tuotekehitys alkoi aikaisemmin ja sieltä tulee jo alusta pitäen sähköbusseiksi suunnitteluja tuotteita. Isojen eurooppalaisten valmistajien sähköbussit taas perustuvat vielä dieselbusseihin, joissa vaan käyttövoima on muutettu, mikä johtaa epäoptimaalisiin ratkaisuihin. VDL on julkistanut jo jonkin aikaa sitten puhtaalta pöydältä suunnitellun sähköbussin, mutta tuotanto on käynnistynyt kovin hitaasti. Protonhan piti tulla Suomen Lahteen jo aikoja sitten, mutta eipä ole näkynyt.
 
Tässä keskustelussa taitaa hieman värittyä mielipiteet, muistelkaa vain mitä oli ratikan ongelmat kun Bombardier niitä toimitti. S

Samoin kun seuraa esimerkiksi Englannissa käyttöön otettavia uusi junatyyppejä on jokaisessa ihan käsittämättömiä mokia tai ongelmia, jokaisella eurooppalaisella valmistajalla. Vaikka en puhu busseista tuntuu aika pieneltä se ero enää minkään maan valmistuskulttuurin välillä. kaikki kilpailevat munasillaan samoista muruista joten jälki on sen mukaista.
 
Korkeatasoista keskustelua taas, kun bussin käyttöikää koskeva arvio pystytään perustelemaan sillä, missä maassa tuote on valmistettu sekä työntekijöiden palkan suuruudella.
 
Korkeatasoista keskustelua taas, kun bussin käyttöikää koskeva arvio pystytään perustelemaan sillä, missä maassa tuote on valmistettu sekä työntekijöiden palkan suuruudella.

Joillakin nyt on vaan muutakin sanottavaa kuin se, että kuinka kivaa on olla jonkin bussin kyydissä.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:52 ----------

Meillä on kiinalaisia busseja ja minä matkustan niillä ja olen toistaiseksi tyytyväinen.

Ja vuonna 1943 olisit käyttänyt Saksassa juutalaisten hiuksista valmistettuja tuotteita tyytyväisenä?

---------- Viestit yhdistetty klo 10:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:54 ----------

Uiguurien kannalta on paljon parempi että ne olympialaiset pidetään siellä.

Uiguurien laittaminen keskitysleireille on tietysti saanut eniten huomioita, mutta se on vain pieni osa roistovaltion koko ajan pahenevista ihmisoikeusrikoksista. Jotain rajaa kommunistien ihailulle.
 
Höselihän on tehnyt busseista käytännösä kertakulutushyödykkeitä. Pikkuruiset paketit, jotka ovat hirvittävän lyhyitä ja paketin päättyessä bussi on roskiskamaa.

Eipä ainakaan tilastoissa näy hirveää muutosta HSL:n aikana bussien keski-iässä. http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/bussitilasto.htm. Ensimmäisenä tilastovuonna, joka oli HSL:n alkuvuosia elokuussa 2012, bussit olivat karkeasti saapumisvuoden mukaan laskien keskimäärin 6,116-vuotiaita. Elokuussa 2021 vastaava luku oli 5,897 vuotta ja siitäkin melkein puolet pudotuksesta on tullut elokuun 2019 jälkeen (5,980 vuotta) eli aikana jolloin korona on vähentänyt liikennettä ja vanhempi kalusto on siis saanut mennä ensimmäisenä.
 
Ja vuonna 1943 olisit käyttänyt Saksassa juutalaisten hiuksista valmistettuja tuotteita tyytyväisenä?

Kyllä niitä sai jo paljon aiemmin kun -43..... Mutta asiaan, kuinka todellinen ongelma on, onko Volvon busseissa aina lämmin? Ai niin ei niitä kait oo Ruotsissa tehty....
 
Joillakin nyt on vaan muutakin sanottavaa kuin se, että kuinka kivaa on olla jonkin bussin kyydissä.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:52 ----------



Ja vuonna 1943 olisit käyttänyt Saksassa juutalaisten hiuksista valmistettuja tuotteita tyytyväisenä?

---------- Viestit yhdistetty klo 10:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:54 ----------



Uiguurien laittaminen keskitysleireille on tietysti saanut eniten huomioita, mutta se on vain pieni osa roistovaltion koko ajan pahenevista ihmisoikeusrikoksista. Jotain rajaa kommunistien ihailulle.

Et vastannut lähettämiini yksityisviesteihin, joissa tarkoitus oli läpikäydä keskustelun pelisääntöjä. Käyttämäsi kieli täällä kertoo muillekin lukijoille oleellisen.
 
Ja paluuna varsinaiseen Kiina-asiaan: Höselihän on tehnyt busseista käytännösä kertakulutushyödykkeitä. Pikkuruiset paketit, jotka ovat hirvittävän lyhyitä ja paketin päättyessä bussi on roskiskamaa. Kyllä silloin on ihan järkevää ostaa edullinen kiinabussi, varsinkin, kun bussifirmat eivät pahemmin niitä bussejaan enää em. syistä huolla ja kunnosta. Muovibussi kestänee sen paketin ajan ja sittenhän sillä ei enää mitään teekään. Tätä kai kutsutaan kestäväksi kehitykseksi, vai miten se nyt olikaan. ;)

Eikös suurin osa vanhoista kaupunkibusseista myydä itään eli Venäjälle, Ukrainaan ja Keski-Aasiaan, jossa ne käytetään loppuun? Suomen talvikelpoisilla busseilla on ihan ok jälkimarkkinat kylmän talven maissa. Ei busseja Suomessa kannata paljon korjailla, mutta halvemman työvoiman maissa korjaaminen kannattaa.
 
Et vastannut lähettämiini yksityisviesteihin, joissa tarkoitus oli läpikäydä keskustelun pelisääntöjä. Käyttämäsi kieli täällä kertoo muillekin lukijoille oleellisen.

Olen käsittänyt että tällä foorumilla ylläpito määrittää keskustelun pelisäännöt. Ja kannattaa muistaa että edustat vain ja ainoastaan itsesäsi tällä foorumilla, älä yritä laittaa sanoja toisten suuhun.
 
Ja paluuna varsinaiseen Kiina-asiaan: Höselihän on tehnyt busseista käytännösä kertakulutushyödykkeitä. Pikkuruiset paketit, jotka ovat hirvittävän lyhyitä ja paketin päättyessä bussi on roskiskamaa. Kyllä silloin on ihan järkevää ostaa edullinen kiinabussi, varsinkin, kun bussifirmat eivät pahemmin niitä bussejaan enää em. syistä huolla ja kunnosta. Muovibussi kestänee sen paketin ajan ja sittenhän sillä ei enää mitään teekään. Tätä kai kutsutaan kestäväksi kehitykseksi, vai miten se nyt olikaan. ;)

Eikö tässä ole pitkälti syynä myös kiristyneet päästövaatimukset, joita edes kymmenen vuotta vanhat bussit eivät läpäise? Sähköbussien kanssa tätä ongelmaa ei enää tule vastaan, ja toisaalta näiden voisi olettaa kuluvan osin huomattavasti dieselversioita vähemmän yksinkertaisemman voimansiirron ja pienemmän tärinän ansiosta.

Mitä tulee itse bussien valmistusmaahan: Eihän se kiva ole, että ns. kaikki tulee Kiinasta, mutta mielestäni parempi kiinalainen sähköbussi kuin puolalainen diesel. Erityisesti fillarin selässä ensimmäistä arvostaa. Toivottavasti eurooppalaiset valmistajatkin heräisivät pian tähän sähköistykseen, niin busseissa kuin muussakin raskaassa kalustossa. Muuten on bussien jälkeen seuraavaksi jakelu- ym raskaammat autot myös kiinalaisia.
 
Onko mitään tietoa koska Volvo julkaisee 8900LE-mallista sähköversion? tai onko 8900LE-mallista tarkoitus esitellä turistimallien tapaan kokonaan uusi sukupolvi ja sen yhteydessä sitten sähköversio?
 
Olen käsittänyt että tällä foorumilla ylläpito määrittää keskustelun pelisäännöt. Ja kannattaa muistaa että edustat vain ja ainoastaan itsesäsi tällä foorumilla, älä yritä laittaa sanoja toisten suuhun.
Nyt ymmärsit väärin, mutta ei takerruta tähän. Ei mennä henkilöön, pysytään akkusähköbusseissa.
 
Onhan se hauskaa, että kiinalaisissa sähköbusseissa käytetään paljon länsimaista tekniikkaa (esimerkiksi akselistot, voimansiirrot ja jarrujärjestelmät). Mutta, kuinka paljon länsimaisissa sähköbusseissa käytetään puolestaan kiinalaisvalmisteista tieto- ja muuta tekniikkaa?

Ja osa Nobinan BYDeistä on valmistettu BYDin tuotantolaitoksella Unkarissa.
 
Takaisin
Ylös