Sivu 11 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 789101112131415 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 151-165/222

Viestiketju: Akkusähköbussi

  1. #151
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2674

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tästä oli myös tänä aamuna Ylen tv-uutisissa melko pitkä juttu. Linkki tuohon uutislähetykseen.

  2. #152
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5823

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Karosa Näytä viesti
    Tiistai 29.4.

    Sähkö-Kabus / e11
    Veolian sivuilla olevan uutisen mukaan se ajaa e11:llä tämän viikon ajan. Siinä ei ollut rahastuslaitteita edes asennettuna, vaan kyytiin pääsi ilmaiseksi.

    Sisätiloista huomasi, että kyseessä on todella karkea proto, viimeistelystä kun ei ollut tietoakaan. Liitteenä vähän kuvia.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat      

  3. #153
    kiitokurre avatar
    Liittynyt
    09.08.2008
    Sijainti
    lempäälä
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Sähköbusseja voidaan ladata vuoden kuluessa myös bussiterminaalissa, päätepysäkillä tai linjalla, kun niitä on toistaiseksi ladattu vain varikolla.

    http://auto.fi.msn.com/liikenne/s%C3...3%A4kill%C3%A4

  4. #154

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kiitokurre Näytä viesti
    Sähköbusseja voidaan ladata vuoden kuluessa myös bussiterminaalissa, päätepysäkillä tai linjalla, kun niitä on toistaiseksi ladattu vain varikolla.
    Linkkaamassasi uutisessa mainitaan, että "automaattisia latausjärjestelmiä on ensin koekäytettävä Suomen oloissa ja saatava niistä käyttökokemuksia, ennen kuin järjestelmät otetaan laajemmin käyttöön." Uumajassa on jo neljättä vuotta ollut koekäytössä Suomen oloja vastaavissa olosuhteissa Hybriconin sähköbussi. Yhtiö meni konkkaan runsas vuosi sitten, mutta nousi kuin Feenix-lintu tuhkasta viime syksynä (Västerbottenskuriren). Uumajaan hankitaan tänä vuonna uuden Hybriconin kahdeksan uutta HAW -akkusähköbussia (HAW = Hybricon Artic Whisperer), joista kolme nivelinä ja loput pätkinä. Bussit tulevat linjoille 6 ja 9 sekä lentokenttäbussilinjalle 80. Kaksi uutta latauspistettä rakennetaan arvatenkin kutos/ysilinjojen yhteisille päättäreille Röbäckissä ja Carlshöjdissä.

    Tässä juutuubiin ladatussa, tuoreessa videopätkässä komeilee viime marraskuussa toimitettu koebussi lenttokenttälinjalla. Noin puolentoista minsan kohdalla näkyy, kuinka virrottimet kohoavat katolla imemään virtaa lentokentän latauspisteellä (mallia Opbrid Bůsbaar). Lataus kestää 2-3 min (pätkä) ja 5-6 min (nivel).

    PS. MSN:n uutispätkässä kuvituksena on käytetty kuvaa Ebusista. Alunperin tuo bussi otettiin suoraan Kabus-tehtaan tuotantolinjalta superkondensaattorihybriditestibussiksi. Koska Kabusseja ei myydä ulkopuolisille, niin omistaako Koiviston auto edelleen Ebusin korin ja alustan?

    ---------- Viestit yhdistetty 15.5.2014 klo 0:17 ---------- Previous Post was on 14.5.2014 at 21:58 ----------

    Tukholmassa kokeiltiin kahta "patteribussia" kolmekymmentä vuotta sitten. Kokeilu tyssäsi tiettävästi siihen, että akkuineen busseista tuli liian raskaita.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  5. #155
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7542

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Linkkaamassasi uutisessa mainitaan, että "automaattisia latausjärjestelmiä on ensin koekäytettävä Suomen oloissa ja saatava niistä käyttökokemuksia, ennen kuin järjestelmät otetaan laajemmin käyttöön." Uumajassa on jo neljättä vuotta ollut koekäytössä Suomen oloja vastaavissa olosuhteissa Hybriconin sähköbussi.
    Onhan näitä muutaman auton kokeiluja muuallakin. Mutta on eri asia kokeilla pienissä ympyröissä muutamaa bussia kuin hankkia vakavaan käyttöön 100, kuten HSL suunnittelee. Muutama auto saadaan haalituksi vaikka useammasta paikasta, ja kun kyse on kokeilusta, kaiken maksaa pääasiassa joku muu kuin se, joka myy matkalippuja. Kukaan tai mikään ei toimita lähes ilmaiseksi kokeiltavaksi sataa autoa ja ota niitä parin vuoden päästä takaisin, jos kaikki ei menekään kuten Strösmössä.

    En näe kokeilun varsinaisena syynä Suomen oloja, vaan nimenomaan sitä, että kukaan uskaltaa ottaa riskin ja ostaa 100 akkubussia latauslaitteineen. Sekä että kukaan uskaltaa myydä niitä. Sillä ei luotettavaakaan tuotetta osteta ilman mitään takuuta. Ja jos valmistajallakaan ei ole kokemusta, niin ei valmistaja uskalla tai voi antaa takuutakaan. Kokeiluissahan ei ole takuuongelmiakaan, sillä on sovittu, että kokeillaan ja hyväksytty siten, että voi mennä pieleenkin.

    Kokeilu on myös opettelua molemmin puolin. HSL on esittänyt alustavasti, että akkubussin pitäisi toimia kuten dieselbussi: tankataan illalla varikolla, ajetaan sitten koko päivä. Arvelen, että tähänastisista kokeiluista on HSL:ssä ymmärretty, että akkubussi ei ole dieselbussi-imitaattori. Joten akkubussin käyttö pitää suunnitella toisella tavalla. Akkukäyttöisiä ajoneuvoja tunteva osaa tietenkin laskea optimaaliset käyttöolosuhteet kokeilemattakin.

    Ei ole ihme, että alalla mietitään nyt erilaisia pysäkkilatauskonsepteja. Päivän ajoon riittävä akusto vie puolet bussin kapasiteetista sekä tuplaa bussin hinnan ja painon. Ja kuitenkin bussit seisovat päätepysäkeillä, jonka ajan voisi käyttää lataukseen. Lyhyillä linjoilla päätepysäkkiaika on vieläpä pitkä suhteessa linjan ajoaikaan. Pitkiä matkoja varten on jo yli sata vuotta vanhat sähköisen liikenteen ratkaisut, ei pitkiin linjoihin tarvita akkubusseja.

    Asiakkaan kannalta ei kuitenkaan riitä, että on olemassa joku latausratkaisu. Alan teollisuuden tätyy löytää jonkinlainen yhteisymmärrys asiassa, jos mielivät saada tuotteitaan kaupaksi. Ei ole vaikea ymmärtää, että HSL ei perusta joka firmalle omia latauspysäkkejä, vaan kaikkien on toimittava sillä mallilla, joka tänne otetaan.

    Antero

  6. #156
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1397

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Tukholmassa kokeiltiin kahta "patteribussia" kolmekymmentä vuotta sitten. Kokeilu tyssäsi tiettävästi siihen, että akkuineen busseista tuli liian raskaita.
    Sähköajoneuvojen akkujen paino on keventynyt 30 vuodessa lähes 90% (20 -> 150 Wh/kg).
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Onhan näitä muutaman auton kokeiluja muuallakin. Mutta on eri asia kokeilla pienissä ympyröissä muutamaa bussia kuin hankkia vakavaan käyttöön 100, kuten HSL suunnittelee. Muutama auto saadaan haalituksi vaikka useammasta paikasta, ja kun kyse on kokeilusta, kaiken maksaa pääasiassa joku muu kuin se, joka myy matkalippuja.
    Onko lopulliset sähköbussit tarkoitus kilpailuttaa "normaalisti", ostaa ja pitää HSL:n omaisuutena, perustaa kalustoyhtiö vai vuokrata/myydä/liisata HSL:ltä liikennöitsijöille? 100kpl olisi taloudellisesti järkevintä tilata tukkuna, mutta onko järkevää kilpailuttaa pelkkä liikennöinti (kuljettajien selkänahasta) vai perustaa "HKL-bussiliikenne" uudelleen?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kokeilu on myös opettelua molemmin puolin. HSL on esittänyt alustavasti, että akkubussin pitäisi toimia kuten dieselbussi: tankataan illalla varikolla, ajetaan sitten koko päivä. Arvelen, että tähänastisista kokeiluista on HSL:ssä ymmärretty, että akkubussi ei ole dieselbussi-imitaattori. Joten akkubussin käyttö pitää suunnitella toisella tavalla. Akkukäyttöisiä ajoneuvoja tunteva osaa tietenkin laskea optimaaliset käyttöolosuhteet kokeilemattakin.

    Ei ole ihme, että alalla mietitään nyt erilaisia pysäkkilatauskonsepteja. Päivän ajoon riittävä akusto vie puolet bussin kapasiteetista sekä tuplaa bussin hinnan ja painon. Ja kuitenkin bussit seisovat päätepysäkeillä, jonka ajan voisi käyttää lataukseen. Lyhyillä linjoilla päätepysäkkiaika on vieläpä pitkä suhteessa linjan ajoaikaan. Pitkiä matkoja varten on jo yli sata vuotta vanhat sähköisen liikenteen ratkaisut, ei pitkiin linjoihin tarvita akkubusseja.
    Onkohan johdinautot kuopattu vai vertaillaanko niitä akkuvehkeisiin sitten, kun kokeilusta ollaan saatu kaikki irti? En ihmettelisi, jos johdinautot olisivat edelleen edullisin ratkaisu bussien sähköistämiseen - varsinkin runkoreiteille, joilla johtoa per vuoro tarvitaan roimasti vähemmän, mutta akkuja edelleen yhtä paljon. Pysäkkilatausjärjestelmä vähentää kylläkin vastaavasti kustannuksia per vuoro sitä mukaa, kun busseja lisätään samalle pysäkkiverkolle - yhdistettynä matalaan akkukapasiteettiin ratkaisu sopii siispä hyvin myös kustannuksiltaan liityntäliikennealueelle. Hajanaisille runkoreiteille, kuten HSL-alueen tulevalle runkobussiverkolle, suosittelisin johdinautovaihtoehdon säilyttämistä vertailuissa. Kiintoisan lisän soppaan tuo myös (pysäkiltä) ladattava kaasu/sähköhybridi.

  7. #157
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5823

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Volvo tutkii mahdollisuutta rakentaa vuoden 2015 aikana Göteborgin keskustaan 300 - 500 metriä pitkä induktiopohjainen latausjärjestelmä, jossa akkubussit voisivat ladata akkujaan normaalin ajon aikana. Volvon lehdistötiedote (englanniksi)

  8. #158
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7542

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Onko lopulliset sähköbussit tarkoitus kilpailuttaa "normaalisti", ostaa ja pitää HSL:n omaisuutena, perustaa kalustoyhtiö vai vuokrata/myydä/liisata HSL:ltä liikennöitsijöille? 100kpl olisi taloudellisesti järkevintä tilata tukkuna, mutta onko järkevää kilpailuttaa pelkkä liikennöinti (kuljettajien selkänahasta) vai perustaa "HKL-bussiliikenne" uudelleen?
    En osaa vastata HSL:n puolesta kysymykseesi. Mutta kokeiluja tehdään tällä hetkellä operaattorin kanssa, sillä eihän HSL:llä ole omia busseja eikä kuljettajia. Akkubussien hankinnassa edettäneen liikennöintisopimusten uusiutumisen tahdissa, sillä kesken olevia sopimuksia lienee mahdoton muuttaa ajettavaksi akkubusseilla muuten kuin siten, että akkubussi menee täysin operaattoriin piikkiin. Siis operattori saanee ajaa dieselvuorja akkubusseilla, mutta HSL ei maksa siitä mitään lisää. Tietenkin tällainen voi olla mahdollista, jos akkubussin käyttö on dieselbussia halvempaa. Voi ollakin, mutta operaattori ei ehkä halua tai kykene ottamaa tähän liittyvää riskiä yksin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Onkohan johdinautot kuopattu vai vertaillaanko niitä akkuvehkeisiin sitten, kun kokeilusta ollaan saatu kaikki irti?
    Eikö HSL päättänyt vuoden 2011 johdinautoselvityksen perusteella, että johdinautot on kuopattu. En itsekään näe niille enää rakoa, jos tai kun akkubussit ovat kaupallisesti kypsiä. Akkubussihan tarjoaa kaikki johdinauton edut ilman johtimia.

    Antero

  9. #159
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3312

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Helsingin Uutisten tänään 9.9.2015 ilmestyneessä numerossa on lyhyehkö artikkeli akkusähköbusseista. Jutun tekee hieman provokatiiviseksi viittaukset linjaan 550, joka kirjoituksenkin mukaan nostetaan raiteille. Linkki näköislehteen. Sähköbussikirjoitus on aukeamalla s. 6 - 7.

  10. #160
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6510

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Tuosta jutusta saisi äidinkielen tunnille aivan mainiota opetusmateriaalia. Siitä paistaa läpi toimittajan ennakkoasenne, että ratikka on turha ja bussi kyllä riittää. Haastateltava tuntuu ymmärtävän asian niin kuin se on, mutta toimittaja yrittää silti kaikin keinoin saada oman agendansa kuulostamaan parhaalta.

    Tällaiset lehtijutut eivät toivottavasti yleisty, sillä vastakkainasettelu tietäisi sekä sähköbusseille että raitiovaunuille hallaa. Ne ovat busseja ihan niin kuin bussi nyt on bussi, mutta ne ovat myös hiljaisia ja ehkä jonakin päivänä käyttökustannuksiltaan ja -iältään edullisempia kuin polttomottoribussit. Helsingin linja 24 tulee ekana mieleen – sinne niitä pitäisi saada, korttelikaupungin katukuiluihin kevyesti kuormittuvalle linjalle, jonka ei koskaan ole syytä "kiivetä raiteille", tuota HU:n toimittajan ilmaisua lainatakseni.

    Toinen helppo kohde olisivat esimerkiksi Herttoniemestä ja Itiksestä lähtevät liityntälinjat. Isot terminaalit ja lyhyet linjat, joten latausinfraa ei tarvitsisi rakentaa kuin kahteen paikkaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #161

    Liittynyt
    03.04.2008
    Viestejä
    121

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Akkusähköbussin haastajaksi voi pian nousta myös polttokennobussi, joka on myös päästötön ja hiljainen mutta painaa selvästi vähemmän. Etuna on myös tankkauksen nopeus, vaikka siihen toki tarvitaan vetyinfrastruktuuri, jota useimmissa paikoissa ei vielä ole.

    Polttokennojen markkinajohtajat löytyvät tällä hetkellä Yhdysvalloista ja Japanista. Niihin uskoo erityisesti Toyota, jolla on jo pienimuotoisessa sarjavalmistuksessa Mirai -henkilöauto, joka on polttokennokäyttöinen.

    Ballard on tainnut asentaa polttokennoja myös raitiovaunuihin.

    Hatusta vedetty arvaukseni on, että henkilöautokilvan voittavat sähköautot ja bussikilvan taas polttokennot. Olisi mukava nähdä noita jälkimmäisiä vielä joskus Suomessakin.

  12. #162
    kiitokurre avatar
    Liittynyt
    09.08.2008
    Sijainti
    lempäälä
    Viestejä
    86
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 07.10.2015 kello 12:03. Syy: lisätty tekstiä

  13. #163

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5453

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Mikä se sellainen bussi on jonka kulkee Helsingissä linhjalla 24? Panin merkille kun se tuli pysäkille Korkeavuorenkadulla, niin sen diesel-moottori vielä kävi. Sitten se sammui ja bussi lähti pysäkiltä äänettömästi, ilmeisesti sähkömoottorin avulla.

    t. Rainer

  14. #164
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mikä se sellainen bussi on jonka kulkee Helsingissä linhjalla 24? Panin merkille kun se tuli pysäkille Korkeavuorenkadulla, niin sen diesel-moottori vielä kävi. Sitten se sammui ja bussi lähti pysäkiltä äänettömästi, ilmeisesti sähkömoottorin avulla.

    t. Rainer
    HelBin hybridi-Volvo.


  15. #165
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5823

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Tämän päivän Hesarissa on juttu sähköbusseista, jossa on kuvakin Kabusista (HTF-607) muutetusta Linkkerin sähköbussista HSL-väreissä.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •