Sivu 12 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28910111213 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/191

Viestiketju: Akkusähköbussi

  1. #166
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6468

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tämän päivän Hesarissa on juttu sähköbusseista, jossa on kuvakin Kabusista (HTF-607) muutetusta Linkkerin sähköbussista HSL-väreissä.
    Aika hassun näköinen viritelmä tuo virroittaja ja raskas "ajolanka". Wienissä näin bussin, jonka katolla oli ratikan virroittimen kanssa identtinen virroitin ja ajolankakin oli ratikoista tuttu, vaikka vain muutaman metrin pituinen tynkä (joka sallii kuljettajalle enemmän vapautta kuin tuollainen hyvin lyhyt latauspätkä). Huomattavasti tyylikkäämmän näköistä. Mahtaakohan tuo Tapiola nyt olla lopullinen ratkaisu?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #167
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Aika hassun näköinen viritelmä tuo virroittaja ja raskas "ajolanka". Wienissä näin bussin, jonka katolla oli ratikan virroittimen kanssa identtinen virroitin ja ajolankakin oli ratikoista tuttu, vaikka vain muutaman metrin pituinen tynkä (joka sallii kuljettajalle enemmän vapautta kuin tuollainen hyvin lyhyt latauspätkä). Huomattavasti tyylikkäämmän näköistä. Mahtaakohan tuo Tapiola nyt olla lopullinen ratkaisu?
    Wienissä taisi olla niin, että ilmassa oli vähän kuin johdinauton ajolangat, kaksi rinnakkaista lankaa. Akkubussin latausvirroitin oli myös kaksineuvoinen. Eli vaikka virroitin oli ratikan virroittimen oloinen rakenteeltaan, siinä oli kuitenkin kaksi toisistaan eristettyä kontaktijaksoa siinä, missä ratikan virroittimessa on yksi koko virroittimen levyinen hiili. Ratkaisu on siten paljon yksinkertaisempi kuin tähän Linkkeriin valittu, jossa näyttää olevan kaukaloon nähden keskelle hakeutuva sivuttain liikkuva kosketinlaite virroittimen yläosassa. Siemensin ratkaisu Wienissä on siis yksinkertainen, ilman liikkuvia osia itse virroittimessa ja kiinteän rakenteen puolella ei tarvita kuin kaksi lankaa. Kohdistus perustuu siihen, että bussi ajaa pysäkille laiturin reunaan, mikä onnistuu hyvin alle puolen metrin takkuudella, jonka ratkaisu edellyttää. Wieniläin ratkaisu on näin myös yhteensopiva johdinautojen kanssa.

    Antero

  3. #168

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    612

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tämän päivän Hesarissa on juttu sähköbusseista, jossa on kuvakin Kabusista (HTF-607) muutetusta Linkkerin sähköbussista HSL-väreissä.
    Ottamalla osoitteen sivun vasemman laidan jakonapeista saa aikaan linkin, jonka pitäisi toimia maksumuurista välittämättä. Siis näin.

    Jutussa mainitaan Merituulentien bussiterminaalin valmistuvan vuonna 2019. Miten bussien on tarkoitus kulkea metron ja terminaalin valmistumisen välillä?

  4. #169

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3524

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tämän päivän Hesarissa on juttu sähköbusseista, jossa on kuvakin Kabusista (HTF-607) muutetusta Linkkerin sähköbussista HSL-väreissä.
    Millaisella virralla tuollaisella asemalla akkuja ladataan? Tasavirralla ilmeisesti, mutta miten suuri on jännite ja virta? Ja kuinka suuri akku tuollaisessa bussissa on?
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  5. #170

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Kokeiluversioissa käytetään Schunkin kehittämää liityntälaitetta (virroitinta). Virroittimessa kulkee latausvirran lisäksi (+ ja -) suojamaa sekä lataustietoa, joilla suojellaan ladattavia akkuja.

    https://www.youtube.com/watch?v=DT86Rkd4Sy8

    -Artturi

  6. #171

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3524

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    http://www.linkkerbus.com/naytasivu/...frastructure/7
    http://www.linkkerbus.com/naytasivu/...construction/5

    Akkukapasiteetti: 40-48 KWh
    Kulutus: 0,5-0,8 KWh/km

    Hmm. Jos latausjännite on 24V, kuten Schunkin perusmallissa ja latauksen teho on 200 KW, virtaa olisi 8000 ampeeria. 200KW latausteholla minuutissa siirtyisi 3,3 KWh eli minuutin latauksella voisi ajaa 4-6 kilometriä, jos nuo kulutuslukemat pitävät paikkansa.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  7. #172

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Latausjännite näillä järjestelmillä on 750VDC ja maksimi virta tyypillisesti 330A (n. 250 kW).

  8. #173
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    216

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Tänään purettiin rekan lavetilta Volvon akkusähköbussia Otaniemessa VTT:n ja yliopiston välimaastossa. Varmaankin menossa VTT:lle testattavaksi.


    Nimi: IMG_0274.jpg
Katselukertoja: 1201
Koko: 104,8 KBNimi: IMG_0275.jpg
Katselukertoja: 1175
Koko: 97,9 KB

  9. #174
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3272

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Näköjään Göteborgin linjalla 55 liikkunut Keolis 2032 on saapunut tuonne Espooseen. Svenska Omnibusföreningenin sivuilta löytyy tietoutta Volvon sähköbusseista, mm. tällainen viesti kuvineen. Linkin viestiketjua kannattaa selata myös ruudulla ensin näkyvän kohdan ylä- ja alapuolelta.

  10. #175
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rehtori Näytä viesti
    Tänään purettiin rekan lavetilta Volvon akkusähköbussia Otaniemessa VTT:n ja yliopiston välimaastossa. Varmaankin menossa VTT:lle testattavaksi.
    Siis onko tämä akkubussi vai hybridi? Rattivaunun linkin kautta bussi 2039 on hybridi. Espooseen tulleen bussin numero on 2032. 2039 on kyllä pidempi kuin 2032, jossa on vain yksi ovi(!) bussin keskellä.

    Antero

  11. #176
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3272

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Kuvan ajoneuvo (2032) on täyssähköbussi. Nroilla 2034 - 2040 varustetut bussit ovat sähköhybridejä (käyttäisin mieluummin termiä ladattavia hybridejä). 2031 - 2033:ssa on hyvin leveät ovet auton keskiosassa, mutta ei muita ovia. Hybrideissä on normaali 2+2+2-ovitus. Täyssähköajoneuvojen (2031 - 2033) pituuskin on vain 10720 mm.

  12. #177
    Karosa avatar
    Liittynyt
    17.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2461

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Tänään ajoin Linkkerillä ensimmäistä kertaa Espoon linjalla 11 kaksi kierrosta, ja on pakko kehua autoa oikein hyväksi ajoneuvoksi.

    Auto kulkee todella ripeästi ja pehmeästi sekä on todella hiljainen.

    Tapiolan pikalatausjärjestelmä mahdollistaa hyvin näiden jatkuvan, päivittäisen linjakäytön - pikalatausaika on vain n. 5 minuuttia ja se lataa akut n. 85 prosenttiin (kun ladataan joka kierroksen välein).

    Miinuspuolia tästä on aikalailla perus Kabuksen räminä ja kolina, akseliväli ja sivuikkunan puuttuminen.

    Luojan kiitos tässä ei ole turvaohjaamoa, jopa minunlaiselleni pienenkokoiselle kuljettajalle tulisi erittäin ahtaat olot ohjaamossa.

    Muuten tämä on kyllä positiivisen kehityksen tulos, odotan mielelläni millainen täysin nollasta rakennettu Linkker on - tällähän (TDF #3007) on mittarissa jo 965tkm.

  13. #178

    Liittynyt
    12.05.2008
    Viestejä
    56

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Onkohan Linkkereistä tehty jotain vielä julkistamattomia lisäkauppoja Helsinkiin ja Turkuun, vai onkohan toimittaja ymmärtänyt väärin?

    Aamulehti nimittäin otsikoi eilen 12.4. paperilehdessään Fortacon sähköbussivalmistusta käsittelevän juttunsa, että "Ensimmäiset 30 bussia menevät Helsinkiin ja Turkuun" ja itse jutussa mainittiin näin: "Kuluvan vuoden aikana on tarkoitus valmistaa 15 bussia sekä Turkuun että Helsinkiin, kertoo liiketoimintajohtaja Jussi Malmi. Tänä vuonna siis 30 bussia, mutta ensi vuonna Fortacolla on valmius rakentaa jo 200 sähkökäyttöistä linja-autoa."

    Tiedossa pitäisi olla ennestään vain nuo HSL:n 10 alusta asti valmistettavaa ja Turun kaupunkiliikenne oy:n tilaamat 6 yksilöä.

  14. #179

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    655

    oletus Sähköbussit ovat tyyriitä

    Norjalainen uutinen Kööpenhaminan sähköbusseista: Batteribussen er 44 prosent dyrere i drift enn en dieselbuss

    Uutinen viittaa Kööpenhaminan BYD-sähköbusseista saatuihin kokemuksiin, jossa kilometrihinnaksi sähköbussilla tuli 12,41 kruunua, kun dieselbussilla kilometrihinnaksi tulee 8,67 kruunua. Tanskassa kilometrihintaan vaikuttaa selvästi paikallinen sähkövero.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.07.2016 kello 22:09. Syy: siirretty toiseen ketjuun, lisätty tekstiä
    antti

  15. #180

    Liittynyt
    28.08.2008
    Viestejä
    163

    oletus Bus of the Year 2017


Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •