Sivu 13 / 13 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3910111213
Näytetään tulokset 181-191/191

Viestiketju: Akkusähköbussi

  1. #181
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1615

    oletus Vs: Bus of the Year 2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kalle. Näytä viesti
    No niin... Milloinkahan Tampereen autot lie saapuvat? Toivoa sopii, että jo ennestään mitäänsanomaton tilaajaväritys edes jotenkin tuohon menis. Ja tuo renkaiden ympäristö, siinä ainakin minun silmää rumentaa huomattavasti tuo musta osuus. Toivottavasti sitä ei tule Tampereen autoihin. Minkäs malliset jakkarat näihin on muuten valittu?
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  2. #182
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3271

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    14.9.2016, Helsinki, Koskela

    Seison juuri nyt (klo 13.44) Koskelan päätepysäkillä. Tänne ollaan parhaillaan asentamassa sähköbussien pikalataustolppaa.

    Kuvia luvassa myöhemmin.

    Edit: kuvalinkki oheisteksteineen

    Kuvia Koskelan päätepysäkin lataustolppatyömaalta tulee alkaen tästä kuvasta. Tämän valmistuttua samanlainen pikalatauspiste asennettaneen Ruskeasuolle Invalidisäätiön päätepysäkille.

  3. #183
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3271

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Myös Ruskeasuolla on akkusähköbussien pikalatauslaite. Latauspiste on asennettu h23:n Ínvalidisäätiön pysäkille. Metrolehden 15.9.2016 ilmestyneessä numerossa kerrotaan, että sähköbussiliikenne alkaa Helsingin linjoilla 23 ja 55 lokakuussa. Siellä mainitaan myös, että Rautatientorille tulee vastaavia latauslaitteita marraskuusta lähtien. Niiden on tarkoitus olla käytössä ensi vuoden kesällä.

  4. #184
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    313

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Mahtavatkohan nuo Rautatientorin lataustolpat tulla lähtölaitureihin? Joka tapauksessa taitaa olla niin, että sekä 23:lle että 55:lle tarvitaan oma tolppa, jotta bussit ruuhka-aikaan ehtisivät olla latauksessa kauemmin kuin muutamia minuutteja.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  5. #185
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    313

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Nyt voinen vahvistaa, että Linkker-liikenne Helsingin linjalla 23 alkaa maanantaina 23.1.2017. (Vielä ei ole tietoa, kuka ajaa ensimmäisen vuoron, mutta minulla on siitä vahva epäilys...)

    Tiedotusvälineille Linkkereitä esitellään 13.1.2017.

    Nämä tiedot kuulin tiistaina, kun Linkker-koulutukset HelBin kuljettajille alkoivat. Perehdytysajojen yhteydessä tuli myös kuljetettua ensimmäiset "maksavat" asiakkaat. Lainausmerkit, koska rahastuslaitteita ei vielä oltu asennettu.

    Suomen linja-autohistoriallinen seuran nimissä saatan (historia-sanasta huolimatta) järjestää jotakin pientä ajelutusta harrastajille lauantaina 21.1., mutta se riippuu siitä, sopiiko se muille osapuolille. Tässä vaiheessa siis vielä alustava tieto.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  6. #186
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    539

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Koska ensimmäinen sähköbussi ajaa linjalla 51 ensimmäisen vuoron ? JOku tietänee tarkasti.

  7. #187
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3271

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Linjan h51 Hakaniemen latauspiste ainakin puuttuu vielä, joten sähköbussiliikenteen käynnistymiseen tuolla linjalla menee varmaan vähintään joitakin viikkoja.

  8. #188
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3271

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Ja niin puuttuu latauspaikka Malminkartanostakin.

  9. #189

    Liittynyt
    15.01.2014
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    19

    oletus Vs: Sähköbussit ovat tyyriitä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Norjalainen uutinen Kööpenhaminan sähköbusseista: Batteribussen er 44 prosent dyrere i drift enn en dieselbuss

    Uutinen viittaa Kööpenhaminan BYD-sähköbusseista saatuihin kokemuksiin, jossa kilometrihinnaksi sähköbussilla tuli 12,41 kruunua, kun dieselbussilla kilometrihinnaksi tulee 8,67 kruunua. Tanskassa kilometrihintaan vaikuttaa selvästi paikallinen sähkövero.
    Hei,

    osaako joku kertoa miten nuo kustannukset vertautuvat näihin TTY:n Olli Vilppo & Joni Markkula laskelmiin:

    https://www.dropbox.com/s/0q9ocnwnxr...0copy.pdf?dl=0
    ja
    https://www.dropbox.com/s/0q9ocnwnxr...0copy.pdf?dl=0

    Jälkimmäisessä on arvioitu, että soveltuvalla kaupunkilinjalla akkubussin TCO on 2,9 miljoonaa euroa 10 vuodessa ja dieselin 3,1 miljoonaa euroa.

  10. #190
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3271

    oletus Vs: Sähköbussit ovat tyyriitä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tommi Vainikainen Näytä viesti
    Hei,

    osaako joku kertoa miten nuo kustannukset vertautuvat näihin TTY:n Olli Vilppo & Joni Markkula laskelmiin:

    https://www.dropbox.com/s/0q9ocnwnxr...0copy.pdf?dl=0
    ja
    https://www.dropbox.com/s/0q9ocnwnxr...0copy.pdf?dl=0

    Jälkimmäisessä on arvioitu, että soveltuvalla kaupunkilinjalla akkubussin TCO on 2,9 miljoonaa euroa 10 vuodessa ja dieselin 3,1 miljoonaa euroa.
    Viestissäsi on kotimaisten tutkijoiden laskelman linkki kahteen kertaan. Mutta itse asiaan, erilaisilla muuttujilla päästään erilaisiin tuloksiin. Ulkomaisessa esimerkissä kalustona on BYDin "hidasladattava" perinteinen akkubussi, joka käyttää tanskalaisella verotustavalla verotettua sähköä. Kotimaisessa esimerkissä käytetään pikaladattavaa, ulkomaista kevyempää ja samalla pienikulutuksisempaa kalustoa suomalaisen sähkön hinnalla.

    Suomessakin on jo pilottivaiheessa ainakin kahdenlaisia akkusähköbusseja. Helsingissä ja Turussa on käytössä Linkker-kevytrakennesähköbusseja, joiden (energian)kulutus on jo todella pieni. Tampereen Solariksissakin on edullinen sähkönkulutus, muttei aivan niin pieni kuin Linkkereissä (tiedot ovat peräisin Bussiammattilainen-lehden Testiryhmä-artikkelisarjasta).

    Menee vielä aikaa, kunnes saadaan nykyisiä arvioita luotettavampaa tietoa akkusähköbussien elinkaarikustannuksista. Se tiedetään, että kilometrikustannus on sähköbussilla hyvin pieni polttomoottoribussiin verrattuna. Sekin tiedetään, että mitä enemmän sähköbussilla ajetaan, sitä edullisemmaksi se tulee. Mutta siitä ei taida olla varmaa tietoa, mikä on akkujen todellinen elinikä ja mitä niiden uusiminen lopulta kustantaa.

  11. #191

    Liittynyt
    15.01.2014
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    19

    oletus Vs: Sähköbussit ovat tyyriitä

    Toisen linkin piti olla tämmönen:
    https://www.dropbox.com/s/1vj8axdta7...kkula.pdf?dl=0

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •