Sivu 13 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39101112131415 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 181-195/225

Viestiketju: Akkusähköbussi

  1. #181
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1633

    oletus Vs: Bus of the Year 2017

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kalle. Näytä viesti
    No niin... Milloinkahan Tampereen autot lie saapuvat? Toivoa sopii, että jo ennestään mitäänsanomaton tilaajaväritys edes jotenkin tuohon menis. Ja tuo renkaiden ympäristö, siinä ainakin minun silmää rumentaa huomattavasti tuo musta osuus. Toivottavasti sitä ei tule Tampereen autoihin. Minkäs malliset jakkarat näihin on muuten valittu?
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  2. #182
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3334

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    14.9.2016, Helsinki, Koskela

    Seison juuri nyt (klo 13.44) Koskelan päätepysäkillä. Tänne ollaan parhaillaan asentamassa sähköbussien pikalataustolppaa.

    Kuvia luvassa myöhemmin.

    Edit: kuvalinkki oheisteksteineen

    Kuvia Koskelan päätepysäkin lataustolppatyömaalta tulee alkaen tästä kuvasta. Tämän valmistuttua samanlainen pikalatauspiste asennettaneen Ruskeasuolle Invalidisäätiön päätepysäkille.

  3. #183
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3334

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Myös Ruskeasuolla on akkusähköbussien pikalatauslaite. Latauspiste on asennettu h23:n Ínvalidisäätiön pysäkille. Metrolehden 15.9.2016 ilmestyneessä numerossa kerrotaan, että sähköbussiliikenne alkaa Helsingin linjoilla 23 ja 55 lokakuussa. Siellä mainitaan myös, että Rautatientorille tulee vastaavia latauslaitteita marraskuusta lähtien. Niiden on tarkoitus olla käytössä ensi vuoden kesällä.

  4. #184
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    325

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Mahtavatkohan nuo Rautatientorin lataustolpat tulla lähtölaitureihin? Joka tapauksessa taitaa olla niin, että sekä 23:lle että 55:lle tarvitaan oma tolppa, jotta bussit ruuhka-aikaan ehtisivät olla latauksessa kauemmin kuin muutamia minuutteja.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  5. #185
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    325

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Nyt voinen vahvistaa, että Linkker-liikenne Helsingin linjalla 23 alkaa maanantaina 23.1.2017. (Vielä ei ole tietoa, kuka ajaa ensimmäisen vuoron, mutta minulla on siitä vahva epäilys...)

    Tiedotusvälineille Linkkereitä esitellään 13.1.2017.

    Nämä tiedot kuulin tiistaina, kun Linkker-koulutukset HelBin kuljettajille alkoivat. Perehdytysajojen yhteydessä tuli myös kuljetettua ensimmäiset "maksavat" asiakkaat. Lainausmerkit, koska rahastuslaitteita ei vielä oltu asennettu.

    Suomen linja-autohistoriallinen seuran nimissä saatan (historia-sanasta huolimatta) järjestää jotakin pientä ajelutusta harrastajille lauantaina 21.1., mutta se riippuu siitä, sopiiko se muille osapuolille. Tässä vaiheessa siis vielä alustava tieto.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  6. #186
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    675

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Koska ensimmäinen sähköbussi ajaa linjalla 51 ensimmäisen vuoron ? JOku tietänee tarkasti.

  7. #187
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3334

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Linjan h51 Hakaniemen latauspiste ainakin puuttuu vielä, joten sähköbussiliikenteen käynnistymiseen tuolla linjalla menee varmaan vähintään joitakin viikkoja.

  8. #188
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3334

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Ja niin puuttuu latauspaikka Malminkartanostakin.

  9. #189

    Liittynyt
    15.01.2014
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    31

    oletus Vs: Sähköbussit ovat tyyriitä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Norjalainen uutinen Kööpenhaminan sähköbusseista: Batteribussen er 44 prosent dyrere i drift enn en dieselbuss

    Uutinen viittaa Kööpenhaminan BYD-sähköbusseista saatuihin kokemuksiin, jossa kilometrihinnaksi sähköbussilla tuli 12,41 kruunua, kun dieselbussilla kilometrihinnaksi tulee 8,67 kruunua. Tanskassa kilometrihintaan vaikuttaa selvästi paikallinen sähkövero.
    Hei,

    osaako joku kertoa miten nuo kustannukset vertautuvat näihin TTY:n Olli Vilppo & Joni Markkula laskelmiin:

    https://www.dropbox.com/s/0q9ocnwnxr...0copy.pdf?dl=0
    ja
    https://www.dropbox.com/s/0q9ocnwnxr...0copy.pdf?dl=0

    Jälkimmäisessä on arvioitu, että soveltuvalla kaupunkilinjalla akkubussin TCO on 2,9 miljoonaa euroa 10 vuodessa ja dieselin 3,1 miljoonaa euroa.

  10. #190
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3334

    oletus Vs: Sähköbussit ovat tyyriitä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tommi Vainikainen Näytä viesti
    Hei,

    osaako joku kertoa miten nuo kustannukset vertautuvat näihin TTY:n Olli Vilppo & Joni Markkula laskelmiin:

    https://www.dropbox.com/s/0q9ocnwnxr...0copy.pdf?dl=0
    ja
    https://www.dropbox.com/s/0q9ocnwnxr...0copy.pdf?dl=0

    Jälkimmäisessä on arvioitu, että soveltuvalla kaupunkilinjalla akkubussin TCO on 2,9 miljoonaa euroa 10 vuodessa ja dieselin 3,1 miljoonaa euroa.
    Viestissäsi on kotimaisten tutkijoiden laskelman linkki kahteen kertaan. Mutta itse asiaan, erilaisilla muuttujilla päästään erilaisiin tuloksiin. Ulkomaisessa esimerkissä kalustona on BYDin "hidasladattava" perinteinen akkubussi, joka käyttää tanskalaisella verotustavalla verotettua sähköä. Kotimaisessa esimerkissä käytetään pikaladattavaa, ulkomaista kevyempää ja samalla pienikulutuksisempaa kalustoa suomalaisen sähkön hinnalla.

    Suomessakin on jo pilottivaiheessa ainakin kahdenlaisia akkusähköbusseja. Helsingissä ja Turussa on käytössä Linkker-kevytrakennesähköbusseja, joiden (energian)kulutus on jo todella pieni. Tampereen Solariksissakin on edullinen sähkönkulutus, muttei aivan niin pieni kuin Linkkereissä (tiedot ovat peräisin Bussiammattilainen-lehden Testiryhmä-artikkelisarjasta).

    Menee vielä aikaa, kunnes saadaan nykyisiä arvioita luotettavampaa tietoa akkusähköbussien elinkaarikustannuksista. Se tiedetään, että kilometrikustannus on sähköbussilla hyvin pieni polttomoottoribussiin verrattuna. Sekin tiedetään, että mitä enemmän sähköbussilla ajetaan, sitä edullisemmaksi se tulee. Mutta siitä ei taida olla varmaa tietoa, mikä on akkujen todellinen elinikä ja mitä niiden uusiminen lopulta kustantaa.

  11. #191

    Liittynyt
    15.01.2014
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    31

    oletus Vs: Sähköbussit ovat tyyriitä

    Toisen linkin piti olla tämmönen:
    https://www.dropbox.com/s/1vj8axdta7...kkula.pdf?dl=0

  12. #192
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3334

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Poriin on tulossa midikokoinen Rosero-akkusähköbussi. Roseron maahantuonnin ja Porin Linjat Oy:n tiedote.

  13. #193
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3334

    oletus Vs: Akkusähköbussi


  14. #194
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3489

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Espoossa olisi mahdollista rakentaa suhteellisen suppea mutta kattava latausverkosto Länsimetron aloituksen jälkeen. Tämän mahdollistaa uusi bussilinjasto jossa isolla osalla linjoista on paljon yhteisiä päätepisteitä. Hahmottelin aikani kuluksi latausverkostoa uuteen linjastoon perustuen.

    Espoon asema: 227
    Jorvi: 226, 531, 542, 549
    Kauklahti: 118, 165 (linjojen päätepysäkki yhdistettäisiin)
    Kivenlahti: 146, 147, 543
    Leppävaara: 113, 114, 202*, 203*,226, 227, 532, 543
    Matinkylä(M): 112, 134, 136, 146, 147, 157*, 158, 165, 532**
    Soukka: 542
    Tapiola(M): 112, 113, 114, 115*, 118,B*, 124, 549
    Tiistilä: 531,B*
    Tillinmäki: 124, 158 (linjojen päätepysäkki yhdistettäisiin)
    Tuomarila: 134, 136

    * Linjat 115, 118B, 157, 202, 203 ja 531B ovat sen verran lyhyitä, että näiden lataus hoituisi yhdellä latauspisteellä. 115 ja 118B Tapiolassa, 157 Matinkylässä, 202 ja 203 Leppävaarassa ja 531B Tiistilässä.

    ** Linjan 532 päätepysäkki pitäisi saada sijoitettua Matinkylän bussiterminaaliin jolloin sille ei tarvitsisi rakentaa erillistä latausasemaa katuverkkoon. Toinen vaihtoehto olisi jatkaa linjaa Tiistilään jossa olisi yhteinen latauspiste linjan 531,B kanssa.

    Pohjois-Espoon bussilinjastoa tuskin on järkevää sähköistää koska alue on suhteellisen harvaan asuttua ja bussivuorojen määrä on huomattavasti vähäisempi kuin Etelä -ja Keski-Espoossa. Parhaat hyödyt tulevat alueilla jossa on tiheä bussiliikenne ja paljon käyttäjiä.

  15. #195
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3535

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Linkkeri-koulussa tänään.

    Näitä on tulossa kaksi kappaletta linjalla 51, kunhan latausasemat saadaan rakennettua Hakaniemeen ja Malminkartanoon, Neulastielle (on rakenteilla jo). Koulutus tapahtui HelBin autolla 1612 ja kouluttajana toimi Linkkerin edustaja.

    Hyvä auto, näitä lisää. Lataus sujuu hetkessä (minuuteissä). Tässä on kaupunkibussiliikenteen tulevaisuus.

    Hauska yksityiskohta on, että näissä on "ratikkakello" ("ding-ding-ding!") varoitusäänenä tavanomaisen auton äänimerkin lisäksi.

    Linkker-koulu
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •