Akkusähköbussi

Akkubussien määrä HSL-alueella siis kasvaa juuri ratkenneen tarjouskilpailun (49/2019) johdosta. Pohjolan Liikenne on laatinut sähköbussiaiheisen nettitiedotteen.

Tiedotteessa ei kerrota, tulevatko kolmiakseliset bussit teli- vai nivelratkaisulla (eikä muutenkaan oteta kantaa bussien kokoon). HSL:n päätöksentekoasiakirjoissa mainitaan kyllä C-tyypin bussit, joten tässä vaiheessa oletan kolmiakselisten bussien olevan telibusseja.
 
Malmö saa 24 suurta akkubussia liikenteeseen. Ne tulevat olemaan kaksinivelisiä sähköbusseja, joiden pituus on 24 metriä. Toistaiseksi sellaisia ei vielä ole kovin paljon, mutta esimerkiksi Ranskan Nantesissa niitä jo kulkee. Bussit ladataan päätepysäkeillä.

Aiheesta lisää ruotsiksi Bussmagasinetin uutisessa
 
15-metrisiä akkubusseja alkaa saada sellaiseltakin suunnalta, jolta moni ei ehkä olisi odottanut tässä vaiheessa: Norjan Keolis hankkii 15-metrisiä Yutong-sähkölinja-autoja 14 kpl. Alunperin samanpituisia busseja oli tarkoitus hankkia Volvolta dieselkäyttöisenä (37 kpl), mutta tilausta muutettiin Yutongin hyväksi 14 auton osalta.

Hankinnasta on ruotsinkielinen uutinen Ruotsin Bussmagasinetissa .

Norjaa osaavat voivat lukea alkuperäisen uutisen Norjan Bussmagasinetista .
 
Solaris on julkistanut uuden sähköteli-bussin, Solaris Urbino 15 Electric:in.

Bussit voi tilata joko pikalatausversiona tai ns "varikkolataus" versiona.

Aiheesta lisää: https://www.electrive.com/2020/01/27/solaris-announces-new-15m-electric-bus/

Onhan toi ihan hieno. Nyt on sähkötelejä tarjolla jo ainakin VDL:llä ja Solariksella. Saa nähdä kuinka nopeasti muutkin valmistajat aloittavat sähkötelien tuotannon. Toi vois myös olla varteenotettava vaihtoehto Pohjolan liikenteeltä elokuun 562:n ja 587:n sopimukseen.
 
Onhan toi ihan hieno. Nyt on sähkötelejä tarjolla jo ainakin VDL:llä ja Solariksella. Saa nähdä kuinka nopeasti muutkin valmistajat aloittavat sähkötelien tuotannon. Toi vois myös olla varteenotettava vaihtoehto Pohjolan liikenteeltä elokuun 562:n ja 587:n sopimukseen.

Jos ja kun kerran on tulossa sähkötelejä, niin luulen että VDL Citea XLE:tä tulee. Ja myöhemmin taitaa tulla sähkönivelejä(?) Niin luulen että nekin ovat VDL Citeaa (SLFA-180/187)
 
Jos ja kun kerran on tulossa sähkötelejä, niin luulen että VDL Citea XLE:tä tulee. Ja myöhemmin taitaa tulla sähkönivelejä(?) Niin luulen että nekin ovat VDL Citeaa (SLFA-180/187)

Mersulla on tällä hetkellä Pohjois-Suomessa testauksessa täyssähkö-Citeoita.
 
Chatrou CME Solutions on listannut viime vuoden sähköbussimarkkinoita Länsi-Euroopassa ja Puolassa. Markkinajohtaja on VDL 22,9% osuudella, kakkosena BYD 14,0% (lisäksi yhdistelmällä BYD - Alexander Dennis on 4,7% osuus).

Sustainable Busin uutisessa lisää aiheesta (englanniksi).
 
Linkkerille ei jostain syystä näytä olevan omaa ketjua, mutta laitetaan nyt tänne, kun tässä ketjussa varmaan eniten tähän liittyvää asiaa:
Linkker on hakeutumassa yrityssaneeraukseen. Ylimääräinen yhtiökokous päättää asiasta helmikuun lopussa. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa, selvinnee sen jälkeen.

http://www.linkkerbus.com/2020/anno...r-oyn-ylimaaraiseen-yhtiokokoukseen/#more-332

Tarkoittaa sitä, että jos pääsee yrityssaneeraukseen ja rahoittajat ovat myötämielisiä, homma jatkuu. Jos ei sinne saneeraukseen pääse, on seurauksena yleensä konkurssi.
 
Takaisin
Ylös