Akkusähköbussi

Presidentti vahvistanut

"Tasavallan presidentti vahvisti lain ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista 15. heinäkuuta 2021. Laki velvoittaa kuntia ja valtiota hankkimaan tietyn osuuden vähä- ja nollapäästöisiä ajoneuvoja, kun ne tekevät uusia hankintoja. Laki tulee voimaan 2. elokuuta 2021. "

https://www.lvm.fi/-/lisaa-vahapaas...eu-direktiivi-toimeenpanoon-elokuussa-1438505
 
Velvoitteet päästöttömien bussien minimivaatimuksista siis vaihtelevat alueittain. Jako on:


  • HSL, 2021-2025 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 35 %, 2026-2030 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 60 %
  • Tampere, Turku, 2021-2025 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 15 %, 2026-2030 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 25 %
  • Lahti, Jyväskylä, Oulu, 2021-2025 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 5 %, 2026-2030 sähköbusseja oltava aikajakson hankinnoissa 10 %
  • Muut, sähköbusseille ei erillistä vaatimusta.

Lähde: Paikallisliikenneliitto
 
Yle uutisoi Kotkan ja Imatran paikallisliikenteiden muuttumisesta kokonaan sähköisiksi. Jutussa selostetaan laajemminkin miksi sähköbussit valtaavat alaa.
 
Tuli mieleen että mitä kuuluu kotimaiselle Linkkerille, onko niitä vielä montakin ajossa esim. Turussa ja Helsingissä kun niistä ei edes kuvia näkynyt?
 
Tuli mieleen että mitä kuuluu kotimaiselle Linkkerille, onko niitä vielä montakin ajossa esim. Turussa ja Helsingissä kun niistä ei edes kuvia näkynyt?
Siltä osin, onko niitä vielä ajossa, ja mitä kuvia on näkynyt tai ollut näkymättä vastaan heti aamutuimaan: Tänään keskiviikkona 29.9. Turun avoin data kertoo, että jo ennen aamukuutta ykkösellä ovat liikkuneet ja liikkuivat ainakin TuKL #35, #36 ja #37. Sen verran mitä tilannetta olen seurannut, niin kohtalaisen hyvin Linkkereillä on Turussa ajettu, varsinkin jos Helsinkiin vertaa. Avoimen datan mukaan HSL-alueella Linkkereillä ei ole ajettu tämän vuoden heinäkuun jälkeen. Linja 23 piteni elokuussa, eikä Pirkkolaan ulottuvalla 23:sella ole Linkkereitä näkynyt lainkaan. Silloin kun Pirkkolassa viimeksi kävin, laturiakaan ei ollut saatu sinne paikoilleen. Oman kamerani eteen Linkker on liikennekäytössä osunut viimeksi 4.6.. Bussitutkasta voi kaivaa esiin autokohtaisia tietoja. Niiden perusteella esim. HelB #1616 ei ole ollut linjalla noin vuoteen. Kevätkausikin oli jo hiljaista, tietyt yksilöt (pääosin #1614 ja #1615) olivat aika ajoin ajossa. Kesäkuussa #1617 putkahti ajoon melkoisen tauon jälkeen, mutta aika vähän sekin kesällä lopulta liikkui. Transdevillä aikanaan olleet (ja tietyn ajan Nobinallakin) #1618 ja #1619 eivät liene HelBillä olleet muualla kuin Ruhassa seisomassa.

Tiivistelmä edellisestä: Turussa Linkkerit liikkuvat linjalla 1, mutta Helsingin päässä Linkkereillä ei tätä nykyä ajeta.

---------- EDIT lisätään kuvalinkki Turusta klo 07:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:15 ----------

Kuvista sen verran vielä että tämän foorumin jäsenen tämänsyksyinen kuva Turun Linkkeristä näkyy täällä.
 
Linja 23 piteni elokuussa, eikä Pirkkolaan ulottuvalla 23:sella ole Linkkereitä näkynyt lainkaan. Silloin kun Pirkkolassa viimeksi kävin, laturiakaan ei ollut saatu sinne paikoilleen.
Eikö Linkkereillä muka pysty ajamaan yhtä kierrosta ilman latausta? Vanhaa 23 pystyi ajamaan noin 1-2 kierrosta ilman latausta ja eikä tämä nykyinen 23 kovin pitkä linja ole, luulis että yhden kierroksen pystyy ajamaan.
 
Eikö Linkkereillä muka pysty ajamaan yhtä kierrosta ilman latausta? Vanhaa 23 pystyi ajamaan noin 1-2 kierrosta ilman latausta ja eikä tämä nykyinen 23 kovin pitkä linja ole, luulis että yhden kierroksen pystyy ajamaan.
Todennäköisesti nykyistä 23:a pitäisi kyetä ajamaan Linkkerillä niin, että vain yhdessä päässä ladataan. Vanhaa 23:a näin aikanaan eniten ladattavan Ruskeasuolla, mistä syystä ajatukset siirtyivät sitten päätepysäkin mukana Pirkkolaan.

Linkkerien seisominen voi johtua siitä, että ne ovat epäkunnossa. Niiden valmistaja oli ainakin eräässä vaiheessa yrityssaneerauksessa, ja sellaiseen niiden haltijakin oli hakeutumassa aiemmin tänä vuonna. Olipa syy mikä tahansa, heinäkuun puolenvälin jälkeen HelBin Linkkereitä ei ole linjalla näkynyt. Siinähän liikennöitiin kokonainen kuukausi vanhaakin 23:a ilman Linkkereitä.
 
Todennäköisesti nykyistä 23:a pitäisi kyetä ajamaan Linkkerillä niin, että vain yhdessä päässä ladataan. Vanhaa 23:a näin aikanaan eniten ladattavan Ruskeasuolla, mistä syystä ajatukset siirtyivät sitten päätepysäkin mukana Pirkkolaan.

Pirkkolan päätepysäkkialuella oli jokin työmaa viime viikolla. Pysäkki oli aidattuna, 23:n lähti etelämpää keskeltä kenttää ja kentän laidalla oli sähköpylvään osia, eli ilmeisesti laturia tehdään siihen nyt.
 
HSL:n uutisen mukaan sähköbussit miellyttävät sekä matkustajia että kuljettajia. Uutisessa on mm. maininta, että peräti 86 prosenttia vastaajista piti sähköbusseja muita busseja hiljaisempina ja kaksi kolmasosaa vastaajista oli sitä mieltä, että sähköbussit tärisevät muita busseja vähemmän. Yli puolet vastaajista ajatteli, että matkanteko sähköbusseilla oli miellyttävämpää muilla busseilla. Samoin kerrotaan, että yli 90 prosenttia kyselyyn vastanneista bussikuljettajista ajatteli sähköbussien olevan muita linja-autoja hiljaisempia. Noin 80 prosenttia kuljettajista kertoi ajavansa mieluummin sähköbussilla kuin muilla busseilla.
 
HSL:n uutisen mukaan sähköbussit miellyttävät sekä matkustajia että kuljettajia. Uutisessa on mm. maininta, että peräti 86 prosenttia vastaajista piti sähköbusseja muita busseja hiljaisempina ja kaksi kolmasosaa vastaajista oli sitä mieltä, että sähköbussit tärisevät muita busseja vähemmän. Yli puolet vastaajista ajatteli, että matkanteko sähköbusseilla oli miellyttävämpää muilla busseilla. Samoin kerrotaan, että yli 90 prosenttia kyselyyn vastanneista bussikuljettajista ajatteli sähköbussien olevan muita linja-autoja hiljaisempia. Noin 80 prosenttia kuljettajista kertoi ajavansa mieluummin sähköbussilla kuin muilla busseilla.

Hyvä että jotain positiivista. Minkäläinen korjaustarve/ongelmamäärää noissa uusissa ollut eli asiat jotka eivät välttämättä nyt suurelle yleisölle
 
Hyvä että jotain positiivista. Minkäläinen korjaustarve/ongelmamäärää noissa uusissa ollut eli asiat jotka eivät välttämättä nyt suurelle yleisölle
Tuo kartoitus oli suunnattu sekä matkustajille että kuljettajille. Vastaukset saatiin tietenkin heidän näkökulmastaan.

Mahdollisista vioista nimenomaan sähkökäyttöön liittyen voitaisiin saada varsinkin tekniseltä puolelta. Toki tietyt ongelmat varmaan näkyisivät kuljettajienkin arjessa. Kuljettajia oli haastateltu, mutta ilmeisesti mitään vakavia käyttövoimaan liittyviä ongelmia ei sitten ole esiintynyt.

Kaluston käyttöastetta on mahdollista seurata koko lailla kattavasti Bussitutkan avulla, vaikka tutka (lue: tutkan takana oleva avoin data) ei ihan kaikkea näytä. Minun havaintojeni mukaan muut kuin Linkkerit ovat olleet huomattavan hyvällä käyttöasteella liikenteessä. Linkkerit ovatkin pilottivaiheen testialustoja, ja muutenkin oma lukunsa. Nyt niiden määräkin on jäänyt marginaaliseksi.
 
Tuo kartoitus oli suunnattu sekä matkustajille että kuljettajille. Vastaukset saatiin tietenkin heidän näkökulmastaan.

Kuljettajien osalta kysely oli hieman tyhmä. Selvästi suunnattu Nobinan nivelillä ajaville ja runkolinjoille, vaikka HSL:n liiveillä varustautuneet hemmot jakoivat myös Rautatientorilla Yutongeilla ajaneille kuljettajille.

Mahdollisista vioista nimenomaan sähkökäyttöön liittyen voitaisiin saada varsinkin tekniseltä puolelta. Toki tietyt ongelmat varmaan näkyisivät kuljettajienkin arjessa. Kuljettajia oli haastateltu, mutta ilmeisesti mitään vakavia käyttövoimaan liittyviä ongelmia ei sitten ole esiintynyt.

Tarkkoja tietoja en voi antaa, mutta ainakin näin kuljettajan näkökulmasta yleisesti teknisiä vikoja on ollut vähemmän kuin Sipoon vanhoilla autoilla osui. Toki varmasti ikäkin vaikuttaa asiaan.
Ajettavuuden osalta ainakin Yutongit on mukavempia ihan jo sen vuoksi että vaihteiston yms. aiheuttamia nykisiä on vähemmän kuin dieseleissä. Ajettavuus on tämän vuoksi jo huomattavasti mukavampaa.
 
en ala jotain Bussitutkaa tihrustamaan, en ole niin liikennehenkilö, kunhan kysyin yleisesti mitä ajatuksia aiheutti täällä, joten selkeästi asiat hyvin ja onnistunut hankinta.
 
Takaisin
Ylös