Sivu 3 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456713 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/225

Viestiketju: Akkusähköbussi

  1. #31
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7548

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Eikö sähköasemien määrän määrää huipputehon tarve? Tällöin akkukäyttöisillä busseilla pärjättäisiin huomattavasti pienemmällä määrällä sähköasemia, kun akkuja voisi ladata myös yöaikaan.
    Tämä riippuu siitä, miten kauan yhden akun lataus riittää ajoon. Koko päivän ajo yhdellä latauksella on epärealistinen Litium-akuilla. Siten akkuja on ladattava päivän aikana autojen sähkönkulutuksen tahdissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Ja akkuteknologiasta: Pari vuotta sitten muistan lukeneeni tiede-lehdestä juttua nanorakenteisista akkujen elektrodeista, joiden avulla pitäisi olla teoriassa mahdollista parantaa akun varastointikykyä huomattavasti.
    Alan tutkijat eivät näe Litium-kemialle vaihtoehtoja vuoteen 2050 mennessä. Olen varmaan lukenut tuon Tekniikka&talous -lehden jutun, mutta ei se ole jäänyt mitenkään järisyttävänä uutisena mieleen.

    Yksi ongelma tällä alalla kuitenkin on, että auto- ja öljyteollisuus ostaa edelleen heitä uhkaavia keksintöjä ja tutkimushankkeita. Onhan aika selvä, että kun sähköauto on keksitty jo yli 100 vuotta sitten, olisi ollut aikaa kehittää vaikka mitä myös akkuteknologiassa. Mutta lyijyakku on ollut ihan tarpeeksi hyvä tai huono käynnistysakuksi. Enempää ei polttomoottoriteollisuus tarvitse.

    Antero

  2. #32

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3620

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Yksi ongelma tällä alalla kuitenkin on, että auto- ja öljyteollisuus ostaa edelleen heitä uhkaavia keksintöjä ja tutkimushankkeita. Onhan aika selvä, että kun sähköauto on keksitty jo yli 100 vuotta sitten, olisi ollut aikaa kehittää vaikka mitä myös akkuteknologiassa. Mutta lyijyakku on ollut ihan tarpeeksi hyvä tai huono käynnistysakuksi. Enempää ei polttomoottoriteollisuus tarvitse.
    Minusta autoteollisuuden kysynnällä ei ole enää paljonkaan vaikutusta akkujen kehitykseen. Erilaisissa kannettavissa laitteissa on nykyään niin valtava kysyntä isomman energiatiheyden akuille, että taloudellinen intressi kehittää parempia akkuja on valtava.

    Niin pitkään kun öljy on ollut halpaa ei sähköautoilla ole ollut markkinoita. Mutta jos öljyn hinta nykyisestä vaikka vielä viisinkertaistuu, tilanne muuttunee. Ja Litiumakkujen hinnatkin ovat olleet laskusuunnassa.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7548

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Minusta autoteollisuuden kysynnällä ei ole enää paljonkaan vaikutusta akkujen kehitykseen. Erilaisissa kannettavissa laitteissa on nykyään niin valtava kysyntä isomman energiatiheyden akuille, että taloudellinen intressi kehittää parempia akkuja on valtava.
    Kannettavat laitteet ovat kehittyneet noin 15 vuoden aikana siten, että akkukestävyys perustuu virrankulutuksen vähentämiseen. Akkujen energiatiheys on ehkä 2-kertaistunut kun on siirrytty NiCd-akuista mangaaniakkujen kautta Litiumakkuihin. Litiumakkujen käytännön suuri ero edeltäjiinsä on ollut mahdollisuus tehdä litteitä kulmikkaita akkuja.

    Nykyään ollaan tilanteessa, jossa mobiililaitteiden akku kestää huonoimmillaan päivän (iPhone) mutta keskimäärin latauksia tarvitaa 2–3 kertaa viikossa. Akkujen käyttöikä on sama kuin laitteen käyttöikä. Tietokoneissa akut eivät kestä vielä päivää kuin harvoissa laitteissa.

    Tulkitsen tätä niin, että akut eivät ole kannettavien laitteiden ongelma ja käyttöajan pidentämisessä on ollut helpompi edetä kehittämällä laitetta kuin akkua. Auton kanssa tilanne on pitkälti päin vastoin. Auton energiankulukseen on pantu kehitysponnistuksia jo vuosikymmeniä, eikä käyttövoiman muuttaminen öljystä sähköön muuta tilannetta. Auton kanssa tulee fysiikka vastaan, sillä energian kulutus perustuu massaan, ja sähköistetty auto on raskaampi kuin öljykäyttöinen. Tietenkin kehittämisen varaa on auton konseptissa, mutta silloin mennään kulutustottumuksien puolelle. Eihän auton tarvitse painaa 1,5 tonnia 75 kg:n kuorman kuljettamiseksi. Mutta kun ihmiset haluavat yhä suurempia, painavampia ja näyttävämpiä autoja, eivät pieniä, keveitä ja vaatimattomia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Niin pitkään kun öljy on ollut halpaa ei sähköautoilla ole ollut markkinoita. Mutta jos öljyn hinta nykyisestä vaikka vielä viisinkertaistuu, tilanne muuttunee. Ja Litiumakkujen hinnatkin ovat olleet laskusuunnassa.
    Öljy on halpaa tulevaisuudessakin, ja vain halpenee, kun sen kysyntä laskee korvaavien teknologioiden ansiosta. Eihän sähköautojen kysyntää nytkään ole herättänyt mikään muu kuin hallinnolliset päätökset rajoittaa öljyn käyttöä liikenteessä ympäristösyistä. Autoteollisuutta sähköauto vaan ei kiinnosta, koska se on yksinkertaisempi ja varmatoimisempi. Siis oikeasti akkua lukuun ottamatta halvempi eikä vaadi huoltoa ja varaosamarkkinoita. Siis sähköauto on paljon huonompaa businesta kuin öljyauto.

    Sähkökulkuneuvoteollisuus kasvaakin Kiinassa ja Intiassa, jossa ei ole vanhaa autoteollisuutta rasitteena. Saab ei tule jäämään ainoaksi vanhan autoteollisuuden kaatujaksi.

    Antero

  4. #34
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1400

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Mites toimisi vaihtoakut? Bussi vaihtaa päättärillä 2 minuutissa akut vaihtopisteessä jo ladattuihin ja jättää omansa latautumaan seuraavaa bussia varten.

  5. #35
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Sähköbussit testiin Lahdessa
    Onkos tästä ollut aiemmin. Sori, jos on ollut. Kai nuo akkubusseja sitten olevat.

  6. #36
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7548

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Kai nuo akkubusseja sitten olevat.
    Akkubussejahan ne ovat. Tunteeko kukaan uutisessa mainittua esiselvitystä? Vaihtoakkubussejahan oli jo käytössä Pekingin olympialaisissa. Mutta ainakin talvikokemukset pitänee hankkia täällä ihan itse.

    Antero

  7. #37
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5953

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Veolia starttaa sähköbussin ensimmäisenä Suomessa syksystä 2012 alkaen. Liikenne aloitettaneen Espoon sisäisellä linjalla 11.

  8. #38
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Mielenkiintoinen projekti, e11 on sopiva linja varmasti testaukseen, kun ei ole ylipitkä, mutta ei kuitenkaan liian lyhytkään linja ja matkustajiakin riittää päiväsaikaan

    Mikähän bussi se sähköbussi sitten on? Scala niinkun lahteen on menossa, vai tästä tiedotteesta ilmenevä kuva HSL-alueen ensimmäisestä Kabussista joka on samalla akkusähköbussi vai onko tuon tiedotteen kabus kuvassa kyse kuitenkin jostain syystä tästä hybrid kabussista
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  9. #39
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6637

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    No eipä tässä kovin monta kuukautta mennyt johdinautohankkeen tyrmäämisestä akkubussikokeiluihin. Hyvä näin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #40
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3550

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Bussiammattilainen-lehden tuoreessa numerossa on raportti Belgian Kortrijksissa pidetystä Bus World 2011-tapahtumasta.

    Siellä on esitelty mm. kiinalaisvalmisteinen 12- metrinen BYD K9-täyssähkökaturi.

    http://www.youtube.com/watch?v=ypXE98jzg_Y

    http://www.youtube.com/watch?v=KrVBC...eature=related

    Toinen kiinnostava, mutta rakenteeltaan hieman poikkeava uusi täyssähkökaturi on Caetano-Cobus EL2500, joka on etumoottorinen. Edellämainitun konstruktion ansiosta tämän bussin matkustamo on täysin tasainen ja matalalattiainen. Tämä Cobushan on tunnettu mm. maailman lentokentillä käytettävistä terminaalibusseista.

    http://www.caetanobus.pt/wps/wcm/con...cias/noticia11
    Viimeisin muokkaaja vristo; 11.12.2011 kello 01:26.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #41
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Bussiammattilainen-lehden tuoreessa numerossa on raportti Belgian Kortrijksissa pidetystä Bus World 2011-tapahtumasta.

    Siellä on esitelty mm. kiinalaisvalmisteinen 12- metrinen BYD K9-täyssähkökaturi.

    Toinen kiinnostava, mutta rakenteeltaan hieman poikkeava uusi täyssähkökaturi on Caetano-Cobus EL2500, joka on etumoottorinen.
    Sitten on vielä ainakin ranskalainen Gépébus jolla Oréos 4X 9,3metrinen midibussi. Valmistusmaa ainakin oikea Transdevin/Veolian näkökulmasta

  12. #42
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Veolia starttaa sähköbussin ensimmäisenä Suomessa syksystä 2012 alkaen. Liikenne aloitettaneen Espoon sisäisellä linjalla 11.
    Mutta kun Lahdessa pitäisi alkaa jo keväällä!

  13. #43
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1328

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Suomen ensimmäinen sähköbussi Espooseen Veolialle syksyllä Tapiola–Matikylä–Friisilänaukio reitille:
    http://yle.fi/alueet/helsinki/2012/0...n_3236072.html
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.02.2012 kello 20:30. Syy: siirretty toiseen ketjuun


  14. #44
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2012

    Veolian kotisivuille on tullut tiedote jonka mukaan Veolialle tuleekin kaksi Sähköbussia tämän vuoden aikana. Asiasta myös YLE:n sivuilla, josta löytyy myös kuva Caetano 2500EL bussista.
    Tältä näyttää ilmeisesti kiinalainen näkemys sähköbussista, eli BYD. Ehkäpä lähempänä ihan tavallisen näköistä bussia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Veolia Transport
    Veolian ensimmäiset sähköbussit tilattu

    Ainutlaatuisen pääkaupunkiseudulla toteutettavan eBUS-hankkeen ensimmäiset sähköbusseja
    koskevat tilaukset on allekirjoitettu. Laajapohjaisen tutkimushankkeen liikenneoperaattorina toimiva
    Veolia Transport on tehnyt yhteistyösopimukset portugalilaisen Caetano Busin sekä kiinalaisen BYD:n kanssa.

    Alustavien aikataulujen mukaan kummatkin bussit toimitetaan Veolialle Suomeen vuoden 2012
    aikana. Kolmen vuoden aikana testataan sähköbussien ja erilaisten tekniikoiden soveltuvuutta
    suomalaisiin olosuhteisiin, joissa haasteina ovat esimerkiksi vaikeat talviolot sekä lämpötilavaihtelu -
    30 ja +30 asteen välillä vuoden aikana. Busseja käytetään normaalissa matkustajaliikenteessä muun
    muassa Espoon sisäisellä linjalla 11.

    Portugalilaisen Caetanon 2500EL on normimittoja lyhyempi sähköbussi ja soveltuu pääosin
    lentokenttäliikenteeseen sekä muihin joustaviin syöttökuljetuksiin (shuttle service). Yli 60 vuotta
    toiminut Caetano Bus valmistaa vuosittain noin 600 bussia eri käyttötarkoituksiin ja on Cobustuotemerkillään
    maailman johtava lentokenttäbussien valmistaja. Suomessa Caetano tunnetaan
    Mercedes-Benz Tourino -turistibusseista, joiden sopimusvalmistaja yritys on. Sähköbussinsa Caetano esitteli pari vuotta sitten.

    Vuodenvaihteessa rantautuva kiinalainen BYD on ensimmäinen maahamme toimitettava
    täysikokoinen sähköbussi. Shenzhenin alueella toimiva monialainen BYD on vuonna 1995 perustettu
    kehittyneeseen teknologiaan panostava jättimäinen yritys. Monialakonserni tunnetaan Suomessa
    esimerkiksi matkapuhelinten akkujen valmistajana. BYD on tällä hetkellä kokemuksensa sekä
    tuotantomääriensä perusteella maailman johtavia sähköbussien valmistajia.

    Kolmiosainen eBUS-hanke liittyy TEKESin (teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus) sekä työja
    elinkeinoministeriön rahoittamaan ECV-hankkeeseen, joka keskittyy sähköisiin hyötyajoneuvoihin.
    ECV-hanke puolestaan kuuluu yli puolensadan eri toimijan EVE-ohjelmaan, jonka tavoitteena on
    sähköisiin ajoneuvoihin ja työkoneisiin liittyvän liiketoiminnan kehittäminen Suomessa.
    Veolian lisäksi eBUSissa ovat mukana muun muassa teknologian tutkimuskeskus VTT, Liikenne- ja
    viestintäministeriö, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL),
    Espoon kaupunki, Fortum sekä useat laitevalmistajat.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.03.2012 kello 18:47. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  15. #45
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3550

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Caetano 2500EL herättää kiinnostusta muuallakin:
    http://www.youtube.com/watch?v=S_q25...eature=related
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •