Onko pääkaupunkiseudun kiinalaisissa telibusseissa jotain telinkevennystä tai vastaavaa? Aika avuttomia laitteita lähtemään liukkailta pysäkeiltä ainakin Turussa.
"An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur" - Axel Oxenstierna
"Saksan sodanjohdolla on eräs kultainen perinne. Se ei toivo, se laskee." - Majuri Sarastie
Toi tasauspyörästönlukko on toki hyödyllinen mutta myös erittäin helppo rikkoa. Voihan kuljettaja olla tietoinen mitä se tekee kun lähdetään juntturasta mutta sitten kun vääntää pysäkiltä kaiken vasemmalle tietämättään että taas noin ei saisi tehdä niin matka loppuukin siihen ja kallis remontti edessä. 1-3 auton firmassa kaikille on helppo takoa tuo päähän mutta 800 kuljettajan firmassa jossa ovi käy molempiin suuntiin tiuhaan tahtiin on riskialtis lisävaruste
No käytäntö sen todistaa. Totuus tulee kuljettajilta onko näin sittenkään. Itse en ole tuollaisella ajanut niin en osaa sanoa mitään mutta liukkaalla on ero kun yöllä ja päivällä käyttääkö tuota telinkevennintä vai eikö ainakin Volvolla ja Scanialla
Aika heikkoa noilla liikkeelle pääsy näyttää olevan. En aja ihan lähelle, että pääsee ainakin itse takaa pois.
Eiköhän nuo akut paina sen verran, että pitoa on paremmin sen puolesta.
Vaikeampaa näillä on päästä liikkeelle kuin vaikkapa meidän edellisillä -14 Volvo 8900LE teleillä tai VDL Citea XLE-145:lla, joissa oli perinteinen telinkevennin. Liikkeellelähdössä muutenkin käyttäytyi eri tavalla. Liukkaallakin nuo vanhat antoivat jatkuvasti voimaa renkaisiin, kun taas Yutongit lopettaa tehon antamisen vajaaksi sekunniksi kun pyörähtävät tyhjää. Muutoin kyllä ovat todella hyviä autoja!
Eiköhän tuo ongelma seuraavassa mallissa (toivottavasti) korjata. Olisi kiva päästä tuollaista kokeilemaan. Ennakkoluulot noista oli surkeat mutta jälkeenpäin en ole kenenkään kuullut noita moittivan enkä ole nähnyt tämän vuoden aikana kuin yhden Yutongin hätävilkut päällä. Toimivat siis yllättävän hienosti
Risto Vormala
Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
HSL-alueella