Sivu 31 / 35 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1121272829303132333435 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 451-465/524

Viestiketju: Akkusähköbussi

  1. #451

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3601

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Samaten BYDien luistonetso on todella herkkä, mutta sen ansiosta ei ole vielä tullut liukasta kohtaa, josta en olisi päässyt liikkeelle. Minulla on tosin ajamatta HSL-alueen ainoa teli-BYD (NOB 1283), muilla olen ajanut.
    Pätkillä pääsee liikkeelle helpommin, mutta telillä oli tossa taannoin isohkojakin ongelmia Helsingin keskustassa. Useimmissa valoissa ja pysäkeillä Hämeentiellä oli todella vaikeata päästä liikkeelle. Kumpulan kampuksen pysäkillä maalle päin jouduin tulla perä edellä alas kun auto ei liikkunut mihinkään. Pätkillä ei ollut samanlaisia ongelmia samana päivänä samalla reitillä.

  2. #452
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    350

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Eihän nuo kiinalaiset mistään telinkeventimistä mitään tiedä. Tasauspyörästön lukkoakaan ei voi olla, koska BYD:issä ainakaan ei ole läpimenevää akselia vaan molemmilla pyörillä on oma tehonsäätö.

  3. #453

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Tasauspyörästön lukkoakaan ei voi olla, koska BYD:issä ainakaan ei ole läpimenevää akselia vaan molemmilla pyörillä on oma tehonsäätö.
    Toisaalta, eikö tämä anna mahdollisuudet estää pyörien sutiminen säätötekniikan keinoin? Silloin kuljettajan ei ainakaan pidä kytkeä lukkoa päälle ja pois tuon tuostakin. Lisäksi silloin jää aiemmin mainittu bussin peräpään mahdollinen ei-toivottu sivusuuntainen siirtyminen lukkoa käytettäessä.

    Täällä on nyt jaettu kokemuksia eri bussimalleista ja jopa yksilöistä, mutta onko kaikissa olleet vetävällä akselilla hyväkuntoiset talvikuvioiset renkaat?

  4. #454
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2269

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Joo, sieltähän se tieto löytyi: vain taka-akseli on vetävä.
    Olen ollut siinä käsityksessä, että HSL suostui palauttamaan nivelet katukuvaan juuri siitä syystä, että sähkönivelissä veto olisi sekä taka- että keskiakseleilla ja näin ollen talviolosuhteissa luotettavuus olisi parempi. Missä kohtaa hankintaketjua on mennyt pieleen, että lopputuloksena onkin taas nivelbusseja, joissa vain taka-akselilla on veto?

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008576236.html

    IL:n kuvien perusteella Fredalla ollut sitten ihan tyypillistä jo 90-luvulta tuttua meininkiä nivelbussit lintassa.

  5. #455
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1038

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Onko talviolosuhteista selviytymistä ja akselien vetävyyttä mietitty missään vaiheessa nivelten kanssa? Olin ymmärtänyt, että kun seisomapaikkoja ei arvostettu, telit samalla istumapaikkamäärällä yleistyvät ja ruotsalaisten valmistajien matalien nivelten lastentaudit olivat pääasialliset syyt jotka johtivat nivelten häviämiseen seudulta. Samoin HSL:n kilpailuttaessa nykyisiä nivellinjoja ei ollut sähkötelejä markkinoilla, joita olisi voitu kilpailutuksessa vaatia isomman kaluston tarpeeseen.

  6. #456

    Liittynyt
    25.08.2019
    Viestejä
    182

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    IL:n kuvien perusteella Fredalla ollut sitten ihan tyypillistä jo 90-luvulta tuttua meininkiä nivelbussit lintassa.
    Jotenkin ei yllätä ollenkaan. Meinasin jo eilen illalla laittaa viestiä tästä, mutta en jaksanut. Ajattelin jo silloin kun bydejä hankittiin, että miten ne tulevat selviytymään juuri tämmösissä talvi-olosuhteissa. Ei näköjään kovin hyvin. Vähempikin lumi riitti jo siihen, ettei nivelbussilla päästä pysäkiltä pois. Jos keskiakselikin olisi vetävä, tuskin olisi tätä ongelmaa, koska painoa on.

  7. #457
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Olen ollut siinä käsityksessä, että HSL suostui palauttamaan nivelet katukuvaan juuri siitä syystä, että sähkönivelissä veto olisi sekä taka- että keskiakseleilla ja näin ollen talviolosuhteissa luotettavuus olisi parempi. Missä kohtaa hankintaketjua on mennyt pieleen, että lopputuloksena onkin taas nivelbusseja, joissa vain taka-akselilla on veto?

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008576236.html

    IL:n kuvien perusteella Fredalla ollut sitten ihan tyypillistä jo 90-luvulta tuttua meininkiä nivelbussit lintassa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Wreith Näytä viesti
    Jotenkin ei yllätä ollenkaan. Meinasin jo eilen illalla laittaa viestiä tästä, mutta en jaksanut. Ajattelin jo silloin kun bydejä hankittiin, että miten ne tulevat selviytymään juuri tämmösissä talvi-olosuhteissa. Ei näköjään kovin hyvin. Vähempikin lumi riitti jo siihen, ettei nivelbussilla päästä pysäkiltä pois. Jos keskiakselikin olisi vetävä, tuskin olisi tätä ongelmaa, koska painoa on.
    Jos tämä ongelma on ollut tiedossa ja olisi ollut ratkaistavissa, niin miten ihmeessä se on jäänyt ratkaisematta? Vähän outoa varsinkin, jos HSL tosiaan on ajatellut molempien akselien vetävän.

  8. #458

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Jos tämä ongelma on ollut tiedossa ja olisi ollut ratkaistavissa, niin miten ihmeessä se on jäänyt ratkaisematta? Vähän outoa varsinkin, jos HSL tosiaan on ajatellut molempien akselien vetävän.
    Näin omin silmin aikaisempien nivelbussien suorituskyvyn talviolosuhteissa ja siksi olen jo vuosia jankuttanut, että ainoa Suomeen sopiva nivelbussi omaa vetävät pyörät kahdessa kohdassa. Ja tämä nähtiin jälleen kerran.

    Mitä HSL on sitten ajatellut eli oliko tarjousehdoissa jokin vaatimus tai toivomus nivelbussien vetotavasta?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 21:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:21 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Onko talviolosuhteista selviytymistä ja akselien vetävyyttä mietitty missään vaiheessa nivelten kanssa? Olin ymmärtänyt, että kun seisomapaikkoja ei arvostettu, telit samalla istumapaikkamäärällä yleistyvät ja ruotsalaisten valmistajien matalien nivelten lastentaudit olivat pääasialliset syyt jotka johtivat nivelten häviämiseen seudulta. Samoin HSL:n kilpailuttaessa nykyisiä nivellinjoja ei ollut sähkötelejä markkinoilla, joita olisi voitu kilpailutuksessa vaatia isomman kaluston tarpeeseen.
    (diesel)Telibussit ovat olleet niveliä edullisempia hankintahinnaltaan ja kuulemma myös huolto- ja korjauskustannuksiltaan. Tämä lienee loogisin selitys niiden käyttöön nivelten sijasta. Toisaalta liikenteen tilaaja saa sitä mitä tilaa eli tarjouskilpailun ehtojen mukaan sitten tarjoajat valitsevat ehdot täyttävän kaluston. Ehtojen porsaanreikien hyödyntäminen ei välttämättä johda menestykseen, kuten Oulussa nähtiin.

    Esim sähkötelien tulo kalustomarkkinoille oli tietysti helppo ennustaa, tuotteita tulee, jos on kysyntää. Näkisin sähköbussien tuotevaihtoehtojen jatkuvan lisääntymisen tuovan jatkossa parhaat ratkaisut käyttöön. Nyt on ikäänkuin harjoiteltu, mutta HSL:n aikajänteeltään kunnianhimoisen sähköbusseihin siirtymisen vuoksi isoilla bussimäärillä. Hitaampi siirtyminen olisi merkinnyt parempaa sähkökalustoa, mutta pidempää dieselbussien käyttöaikaa. Kun nähdään akkujen todellinen kesto ja niiden valmistamisen vaikutus ympäristöön, voidaan sitten arvioida asiaa kokonaisvaltaisemmin ympäristönäkökulmasta. Akkujen kierrätys on kasvava teollisuuden haara ja odotan sen kehitystä suurella mielenkiinnolla. Pakokaasupäästöjen ja melun väheneminen on toki nähtävissä jo nyt.

  9. #459
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    1186

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Onko talviolosuhteista selviytymistä ja akselien vetävyyttä mietitty missään vaiheessa nivelten kanssa? Olin ymmärtänyt, että kun seisomapaikkoja ei arvostettu, telit samalla istumapaikkamäärällä yleistyvät ja ruotsalaisten valmistajien matalien nivelten lastentaudit olivat pääasialliset syyt jotka johtivat nivelten häviämiseen seudulta. Samoin HSL:n kilpailuttaessa nykyisiä nivellinjoja ei ollut sähkötelejä markkinoilla, joita olisi voitu kilpailutuksessa vaatia isomman kaluston tarpeeseen.
    Etumataliin niveliin olisi saanut enemmän istumapaikkoja kuin kokomataliin, mutta niitä ei hankittu lainkaan Suomeen 2000-luvulla jostakin syystä (ja nyt HSL piti lastenvaunupaikkojen määrää tärkeämpänä).

    Liikenteen alkuun eli elokuuhun 2021 mennessä sähkötelejä olisi ollut mahdollista saada useilta valmistajilta. Suomen ensimmäiset teli-Yutongit saatiin ajoon tammikuussa ja teli-BYDit heinäkuussa. Föli myös vaati kalustoksi sähkötelejä heinäkuussa 2021 alkaneisiin sopimuksiin.

  10. #460
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7126

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Föli myös vaati kalustoksi sähkötelejä heinäkuussa 2021 alkaneisiin sopimuksiin.
    Föli ei ole vaatinut sähköbusseja vielä yhdessäkään kilpailutuksessa. Niistä saa kyllä lisäpisteitä.

  11. #461

    Liittynyt
    17.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1091

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Olen ollut siinä käsityksessä, että HSL suostui palauttamaan nivelet katukuvaan juuri siitä syystä, että sähkönivelissä veto olisi sekä taka- että keskiakseleilla ja näin ollen talviolosuhteissa luotettavuus olisi parempi. Missä kohtaa hankintaketjua on mennyt pieleen, että lopputuloksena onkin taas nivelbusseja, joissa vain taka-akselilla on veto?

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008576236.html

    IL:n kuvien perusteella Fredalla ollut sitten ihan tyypillistä jo 90-luvulta tuttua meininkiä nivelbussit lintassa.
    Auraamattomassa ylämäessä mikä tahansa bussi juuttuu helposti, Varsinkin 2000-luvulla tuli nähtyä useesti kun Helbin kaasusäfflet oli aina pulassa kun lunta oli runsaasti.

  12. #462

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Pera Näytä viesti
    Auraamattomassa ylämäessä mikä tahansa bussi juuttuu helposti, Varsinkin 2000-luvulla tuli nähtyä useesti kun Helbin kaasusäfflet oli aina pulassa kun lunta oli runsaasti.
    Nivelbussien osalta asian tekee kuitenkin hankalammaksi niiden linkkuunmenotaipumus.

  13. #463

    Liittynyt
    08.01.2021
    Viestejä
    2

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Tähänkin ketjuun liittyen

    Kempowerista tulee Scanian virallinen pikalataustoimittaja:
    https://www.ess.fi/paikalliset/4465345
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.02.2022 kello 16:16. Syy: lisätty uutisen otsikko

  14. #464
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1181

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Sähköbussien kylmyys puhuttaa. https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4467078

  15. #465

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    324

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Muistan aina ennen 1990-lopusssa, ennen uusien 8700n tuloa,94N 4:57 Kontulasta oli kokemus kun tuli umpijäässä oleva B10M varikolta, siinä meinasi kyllä itku tulla kun lämpeni aika hitaasti.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •