Kiinalaiset kertokäyttöbussit tuskin ovat höselin syytä, vaikka kilpailutetut linjapaketit olisivat kuinka pieniä ja lyhyitä. Perimmäinen ongelma kaikkien tavaroiden kestävyydessä ja pitkäikäisyydessä on se, että valmistava työvoima Aasiassa maksaa pari euroa tunti brutto, huoltava työvoima länsimaissa 70 euroa. Kun nämä työvoimakustannukset eivät ole missään järkevässä tasapainossa, seuraus on, että kannattaa ostaa uusia busseja hajonneiden tilalle, korjaaminen ja huoltaminen ei ole kannattavaa.
Globalisaation varjopuolia ja koskee aika paljon muitakin tavaroita kuin busseja.
Eu-tasolla ollaan asiaan ymmärtääkseni puuttumassa ja vaikka noin ylipäänsä olen sääntelyä vastaan, tässä kohtaa sille on kyllä perusteet. Ongelmaksi jää sääntelyssä onnistuminen, se kun voidaan tunnetusti sohlata miljoonalla eri tavalla jolloin lopputuloksena on vielä nykyistä huonompi asioiden tola.