Vaihteistot

Liittynyt
19 Huhtikuu 2006
Viestit
74
Näistä vaihteistoista; kuhan Nobina on nämä uudet Volvot sitten tilannut ZF:nä, eikä Voitheina.

Meinaa ZF:llä ajaessa tuntee, että osaa ajaa sitä autoa. Hidastin toimii kuin ajatus, jarruttaa nätisti nykimättä (ellei vaihdelaatikko sitten alaspäin vaihdossa nykäise), ja muutenkin toimii kuin ajatus tuo vaihdelaatikko. Reagoi kaasuun ja jarruun nätisti joka tilanteessa. Ja se kulkee todella nätisti, vaivattomasti ja sulavasti, vaikka ne vaihdot tuntee mutta se on sellanen asiaan kuuluva vaihtotunne kun vaihdelaatikko isompaa laittaa peliin.

VOITH taas...mistä sitä alottaisi?
Ykköseltä kakkoselle vaihto on kuin kuminauhalla vetäisi, sitten ei tapahdu mitään. Kolmonen ja nelonen tulee kyllä ihan nätisti, ellei sitten joudu kiihdyttämisen aikana nostamaan, jolloin saattaa tulla hetken pienen kestävä empimishetki ja sitten taas löytyy joku pykälä. Vaihdot kuitenkikn tapahtuvat lähes huomaamatta, alas kuin ylöskin päin yleensä.
Kaikista ilkeintä on kuitenkin se hidastimen jyrkkäisyys, jarruttamista tulee ON OFF tyylistä etenkin 60-80kmh nopeuksissa. Ja hiljaisissa vauhdeissa vaihdelaatikon "jyskyttäminen" selkään jarrutuksen loppuvaiheessa ei myöskään tunnu kivalta.

Onkos muut tätä huomanneet?
Ainakin HELB:llä uudet Volvot on VOITH:eja, ainakin äänistä päätellen ja ilmeisesti Pohjolan Liikenteen uusimmat ovat VOITheilla?

Kyllä siinä päivä on vähemmän ja enemmän ison huokasun alla, kun listan mukainen ZF auto on vaihtunut Voihtiin kun töihin menee....
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Volvot uudistuvat

Ainakin HELB:llä uudet Volvot on VOITH:eja, ainakin äänistä päätellen ja ilmeisesti Pohjolan Liikenteen uusimmat ovat VOITheilla?
Eikä ole!
HelBillä ei ole enää yhtään Voith-lootaista autoa! Viimeiset olivat hintti-Scaniat.
Ja Pölhölän uudet katurit ovat järjestään ZF-lootalla.

Pääkaupunkiseudulle on tullut viime aikoina Voithia vain Westendin Linjan tilaamana ja myös Nobinan uusimpiin Volvoihin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Volvot uudistuvat

Eikä ole!!
HelBillä ei ole enää yhtään Voith-lootaista autoa! Viimeiset olivat hintti-Scaniat.
Ja Pölhölän uudet katurit ovat järjestään ZF-lootalla.

Pääkaupunkiseudulle on tullut viime aikoina Voithia vain Westendin Linjan tilaamana ja myös Nobinan uusimpiin Volvoihin.
Melkein uskaltaisin olla erimieltä tuosta Helbinkin tilaanteesta...:biggrin:
 
Vs: Volvot uudistuvat

Vaihteistot ovat molemmat hyviä! ZF korkeampiin nopeuksiin ja Voith pienempiin nopeuksiin omasta mielestä. Voithissa on liikkeellelähtö ja kiihdytys n. 0 - 40 nopeampaa kuin ZF-lootalla, mutta siitä eteenpäin ZF kiihtyy paremmin. Syykin on selvä. ZF sisältää kaksi vaihdetta enemmän kuin Voith, jolloin saadaan pidettyä moottorinkierroslukua helpommin oikealla tasolla.

Mikäänhän ei ole parempi bussi ajaa kuin Volvo B10BLE Voithin askilla. Sopivasti tehoja käytössä, tehokas hidastin, ja se äänimaailma :redface:

Hyvänä kakkosena Volvo B12BLE Voithilla :) Ja sopisi Nobinan uusille linjoille vallan mainiosti tämä paketti kun keskinopeus on kuitenkin todella matalalla..

Missä helbbiläisessä on muka vielä Voith? Kuuleman mukaan MAN-kaasuhärvelitkin olisi toimitettu Voithilla ellei HelB nimenomaan olisi halunnut ZF-laatikkoa niihin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Volvot uudistuvat

OK, no sitten oon kuullut väärin korvakuulolta. :)
Samanlainen "ujellus" noista joistain HELBIN ja Pohjolan autoista lähtee jarruille mentäessä kun Nobinan VOIHT Volvoista. Ehkä sitten vaan kuulen omiani.

Mutta tuo VOITH:n hidastin..... voikohan sitä ees säätää mitenkään?
Ainakin nämä Nobinan "uudet" Volvot on sellasia, että kun 60-80 vauhdissa menet hidastimelle, tökkäsee ihan reippaahkosti. On meinaa pakko nostaa ettei vauhti hidastu liikaa, ja sitten taas tökkäsee...ja taas nostat ja taas tökkäsee....
Mene ja tiedä näistä.

Nuo vanhat Nobinan City Volvot, VOITH:n askilla. Osassa on niin jyrkkä hidastin, että et voi sen kanssa ees ajaa. Kosketkin jarrua, niin samantien on nenä ratissa.....:D Ilmeisesti säätö kymysys, mutta näistä uusista en tiedä onko tosiaan edes mahdollista peukaloida sitä hidastimen tarttumisintoa.

Mutta ZF:llä ajoin tuossa maanantaina, 8700 Volvolla siis. Ai että. Se meni kuin ajatus, kulki ja pysähtyi, nätisti ja vaivattomasti. :)
Se on kyllä super rentouttavaa, menee niin ajatuksella että oksat pois.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
ZF:llä tuli tänään taas Flyeria ajettua, ennemmin ZF:llä ajelee kuin opticruisella, ainakin kun on nuo 9litraset padat. ZF toimii järkevästi perusasetuksella, optissa joutuu laittamaan Power asennon päälle ja siltikin nykien mennään. Jos ei zf:llä saa ajaa, niin ennemmin esivalinta-manuaali 11litrasen scanian kanssa, oli sitten vaikka viima.

Itse enempi ajaa seutuliikennettä, niin kaipaisi zf:kin mahdollisuuden pakkovaihtaa isomman vaihteen helposti ja sen mahdollisuuden että vois pitää pakosti isommalla vaihteella. mites se sananlasku menikään, manuaalimies ajaa kotiin.
 
Vs: Volvot uudistuvat

Missä helbbiläisessä on muka vielä Voith? Kuuleman mukaan MAN-kaasuhärvelitkin olisi toimitettu Voithilla ellei HelB nimenomaan olisi halunnut ZF-laatikkoa niihin.
Nimenomaan. MAN on kovasti suosinut Voithia mutta HelB halusi ne ZF:llä (ja sai tökkivästi kiihtyviä autoja...).
Jotakuta saattaa hämätä Irisbus Crosswayn ja Deutz-koneisen Volvo 8700:n moottorin inisevät äänet, mitkä muistuttavat Voith-automaatin ininää. Tosiaan Voithia ovat pk-seudulle hankkineet viime aikoina vain WL ja Nobina. Huomautanpa, että Nobinan Scalat ovat tietenkin ZF-lootalla kun ei Scania suostu Voithia enää käyttämään.

Jos ei äänistä mitään ymmärrä, hyvä tuntomerkki Voith-lootalle on yhä edelleenkin liikkeelle lähdettäessä pitkään päällä pysyvä muuttuvavälityksinen ykkösvaihde eli DIWA-porras. ZF taas lykkii kokoajan lisää vaihteita. Lähestulkoon ZF on jo nelosella kun Voith laittaa kakkosen päälle.

---------- Viesti lisätty kello 10:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:39 ----------

Melkein uskaltaisin olla erimieltä tuosta Helbinkin tilaanteesta...:biggrin:

Tulenko joku päivä näyttämään, mitä vaihteistoluukun takaa löytyy? ;)
 
Ookoo hyvää fatkaa näistä lootista täällä. :)

Joo VOITH tosiaan...piiiiiiiiiitkä ykkönen ja sitten kakkonen päälle ja mitään ei tapahdu, etenkin jos tosiaan joudut nostamaan niin saattaa hakea niitä pykäliä hetken aikaa sieltä lootan uumenista.
Oon alkanut sanomaan näitä uusia VOITH:lla olevia Volvoja "Kuminauhalaatikoiksi". Siltä se vähän tuntuu kun sillä liikkeelle lähtee. Venyvästi ja arvokkaasti.

Kyllä se ajaminen on vaan ZF:llä niin erimaailmasta, miten voi sama auto olla niin erilainen toisella vaihteistolla. Sitä tässä on ihmetelty useamman kollegan toimesta.

Kysyin tätä muuten aikoinaan asiasta tietävältä taholta, että miksi ihmeessä näitä VOITH:eja ottivat näihin uusiin tulleisiin Volvoihin (V30,474, V44, V45 linjoille). Vastaus oli se, että säästää moottoria ja syö vähemmän polttoainetta.
No on se polttoaineen osalta ainain sinnepäin, VOITH:lla ladattu 8700:nen 2-akselinen ottaa kutakuinkin 30-32 litraa ajotietokoneen mukaan, kun taas ZF hörppäää about litran enemmän....
 
Voith tosiaan hörppää vähän vähemmän polttoainetta, itse olen parhaimmillaan päässyt n.15-25L/100km kulutuslukemiin voithilla. Tosin omaksi huvikseni yleensä yö-aikaan mittailen niitä kun ei tarvitse turhia pysähdellä :redface:

Aluksi olin itse myös voith laatikkoja vastaan. Oli kaiketi jäänyt paha maku hintti-scanoista suuhun (eikä välttämättä vaihteistosta, vaan yleisesti koko autosta ja tärinöistä). Uudella työnantajalla kun ajoin sitten näitä 8700 volvoja voithilla olin aluksi kanssa että "voi prkl.. näitä" (etenkin auto nf 633 oli todella paha nykijä jossain vaiheessa) mutta sitten tuli pidempi putki että ajoin käytännössä pelkästään voithilla (autoilla 631-642) ja sen jälkeen kun hyppäsin zf autoon niin kirosin sitä jo ensimmäisen linjasivun jälkeen :D

Nykyään ajan klovista käsin ja omalla kohdalla työpäivä hymyilee kun saa ajaa voithilla. Loppukädessä olen huomannut että kun rauhallisesti ajelee niin voithilla saa aikaa paljon tasaisemman kyydin kun ei vaihteen vaihtumista edes huomaa. Eilenkin olin linjalla e43 autolla 655 ja sillä linjalla nopeus pysyy voithille tarpeeksi alhaisena.

Tosin vaihteistoista saa muutettua kierrosnopeuksia jolla vaihteet vaihtuu. Ja Voithiin voisi lisätä kierroksia vähän 2->3 ja 3->4 vaihtoihin jolloin ei tulisi sitä hyytymisefektiä niin pahasti. Nf 601-606 autoissa on ainakin oman tuntuman mukaan kierrokset vähän korkeammalla asetuksella kun yhdessäkään 2-aks autossa.

Zf laatikosta sen verran vielä että esim. Nf 623 on todella hätäinen liikkumaan, kun vaihteisto-ohjelma taitaa olla joku "sport" mutta esim. nf 630 on todella laiska liikkeissään vaikka käyttäisi kumpaa esivalinta ohjelmaa.

Nobinan 8700 volvoissahan (ainakin 2-aks) on siis sähkökaapissa musta kääntökytkin josta voi itse valita ohjelman 1 tai 2. Toisessa pitäisi olla eko-ohjelma ja toisessa normaali-ohjelma, jolloin vaihteen vaihtumiskohta muuttuu. Ja ainakin nf 620-629 sarjassa tällä kytkimen asennolla on todella merkitystä!

Nämä ovat kaiken kaikkiaan makuasioita :)
 
Viimeksi muokattu:
Aluksi olin itse myös voith laatikkoja vastaan. Oli kaiketi jäänyt paha maku hintti-scanoista suuhun (eikä välttämättä vaihteistosta, vaan yleisesti koko autosta ja tärinöistä).

Onko Westendin Linjan Renaulteissa Voith?

Tärisivät nimittäin ihan hirveästi kun peruutettiin Elielinaukion lähtölaiturilta, ja muutenkin kun seisotaan ja D-nappi on painettuna. Onneksi oli kuljettaja joka jokaisessa liikennevalossa ja pysähdyksissä vaihtoi vapaavaihteelle (ja muutenkin asiakaspalvelu oli erittäin hyvää). :D
 
Onko Westendin Linjan Renaulteissa Voith?

Tärisivät nimittäin ihan hirveästi kun peruutettiin Elielinaukion lähtölaiturilta, ja muutenkin kun seisotaan ja D-nappi on painettuna. Onneksi oli kuljettaja joka jokaisessa liikennevalossa ja pysähdyksissä vaihtoi vapaavaihteelle (ja muutenkin asiakaspalvelu oli erittäin hyvää). :D

Siitä en tiedä onko Relluissa Voith tai ei. Mutta Voithin tunnistaa peruuttaessa siitä että käytännössä auto ei liiku ilman että painaa reilusti kaasua. Silloin auto lähtee kuminauhana peruuttamaan
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Voith tosiaan hörppää vähän vähemmän polttoainetta, itse olen parhaimmillaan päässyt n.15-25L/100km kulutuslukemiin voithilla. Tosin omaksi huvikseni yleensä yö-aikaan mittailen niitä kun ei tarvitse turhia pysähdellä :redface:

Aluksi olin itse myös voith laatikkoja vastaan. Oli kaiketi jäänyt paha maku hintti-scanoista suuhun (eikä välttämättä vaihteistosta, vaan yleisesti koko autosta ja tärinöistä). Uudella työnantajalla kun ajoin sitten näitä 8700 volvoja voithilla olin aluksi kanssa että "voi prkl.. näitä" (etenkin auto nf 633 oli todella paha nykijä jossain vaiheessa) mutta sitten tuli pidempi putki että ajoin käytännössä pelkästään voithilla (autoilla 631-642) ja sen jälkeen kun hyppäsin zf autoon niin kirosin sitä jo ensimmäisen linjasivun jälkeen :D

Nykyään ajan klovista käsin ja omalla kohdalla työpäivä hymyilee kun saa ajaa voithilla. Loppukädessä olen huomannut että kun rauhallisesti ajelee niin voithilla saa aikaa paljon tasaisemman kyydin kun ei vaihteen vaihtumista edes huomaa. Eilenkin olin linjalla e43 autolla 655 ja sillä linjalla nopeus pysyy voithille tarpeeksi alhaisena.

Nämä ovat kaiken kaikkiaan makuasioita :)

Jaha, meillä sitten sama työpaikka näemmä.
Vai niissä on tollasia eriohjelmiakin, no eipä noista "kerrota" meille kuskeille ellei itse tiedä niitä ennalta. Se on totta kyllä, että VOIHT toimii ihan hyvin tollasilla "pikkuteillä", vauhdit sielä 40-60 maksimissaan. Varmasti syökin vähemmän kun kierrokset on 40 vauhdissa lähemmäs 1000 tai alle. Ja tosiaan; sillä pitäs aina muistaa ajaa rauhallisesti ja ennakoiden enemmän kuin ZF:llä. Ajokin rauhottuu siitä kun ajaa sen laatikon ehdoilla tavallaan. Ja sitä kautta unohtuu kaikki kaffe tauolle kiireet...ja ;)

Mutta eniten mua risoo tuo VOITH:n vaihtaminen alaspäin, pysäkille mennessä meinaa saattaa lyödä 3-4 kertaa selkään tuo laatikko. En tiedä mitä se tekee, mutta auto tavallaan hyppää eteenpäin kun vauhtia on sellanen 10-15kmh jäljellä. Ilmeisesti "sekoaa" jotenkin?

Mutta se on hienoa, että jotkut tästä VOITH:istakin tykkäävät. Ettei aina jokainen nää punaista aamulla varikolla. :)
 
Matkustajan ominaisuudessa VOITHissa pistää korvaan kova, moottorin kierroslukujen mukaan menevä ininä, joka varsinkin Ikarus-korisissa Volvo B10BLEissä on joissain yksilöissä korvia vihlovaa. Uudemmissa 8700issä sitä ininää ei edes kuule auton sisällä. Eläviä muistikuvia lapsuuajalta on HKL:n vanhoista Wiima- ja Delta-sisuista, joissa tuon kolmiportaisen VOITHin ansiosta 80-90km/h nopeuksilla ei kovien kierrosten ja ininän alta kuullut edes omia ajatuksiaan. :D
 
Siitä en tiedä onko Relluissa Voith tai ei. Mutta Voithin tunnistaa peruuttaessa siitä että käytännössä auto ei liiku ilman että painaa reilusti kaasua. Silloin auto lähtee kuminauhana peruuttamaan
Onhan niissä Relluissa Voith.

Oikeastaan paremmin pystyy Voithilla peruuttamaan, jos painaa vain aivan vähän kaasua. Silloin se lähtee nätisti rullaamaan.
 
En tiedä mitä se tekee, mutta auto tavallaan hyppää eteenpäin kun vauhtia on sellanen 10-15kmh jäljellä. Ilmeisesti "sekoaa" jotenkin?

Olisiko niin että hidastin lakkaa toimimasta tuossa nopeudessa? Aikanaan sta:n N113-Scanioissa oli samanlainen "ominaisuus" että jarrutuksen lopuilla pienessä vauhdissa tuntui että jarrutustehosta hävisi osa.
 
Takaisin
Ylös