Vaihteistot

Olisiko niin että hidastin lakkaa toimimasta tuossa nopeudessa? Aikanaan sta:n N113-Scanioissa oli samanlainen "ominaisuus" että jarrutuksen lopuilla pienessä vauhdissa tuntui että jarrutustehosta hävisi osa.

Voi olla. Ihmettyttää vaan se 3-4 tuntuvaa nykäystä juuri ennen pysähtymistä.
Tunne on sellanen, että vaihdelaatikko heittää pykäliä miten sattuu ja myös jarru tuntuu tossa kohtaa tehottomalta. Mene ja tiedä mitä se sitten oikeasti on.
 
Onko Westendin Linjan Renaulteissa Voith?

Tärisivät nimittäin ihan hirveästi kun peruutettiin Elielinaukion lähtölaiturilta, ja muutenkin kun seisotaan ja D-nappi on painettuna. Onneksi oli kuljettaja joka jokaisessa liikennevalossa ja pysähdyksissä vaihtoi vapaavaihteelle (ja muutenkin asiakaspalvelu oli erittäin hyvää). :D
Ei kuskin kyllä tarvitse laittaa vapaalle, menee nykyään sekä Voithissa että Zf:ssä ns. neutraalivaihteelle automaattisesti kun seisoo hetken paikallaan. vaihde kytkeytyy taas kun jarrua löysää riittävästi, ei tarvitse löysätä edes kokonaan :D Ja Voithissa ollut tämä toiminto jo iät ja ajat...
 
Ei kuskin kyllä tarvitse laittaa vapaalle, menee nykyään sekä Voithissa että Zf:ssä ns. neutraalivaihteelle automaattisesti kun seisoo hetken paikallaan. vaihde kytkeytyy taas kun jarrua löysää riittävästi, ei tarvitse löysätä edes kokonaan :D Ja Voithissa ollut tämä toiminto jo iät ja ajat...

Noh... Joku vika siinä sitten oli koska tärisi niin paljon.
 
Noh... Joku vika siinä sitten oli koska tärisi niin paljon.

Ei siinä mitään vikaa ollu. Voith vain kuormittaa tyhjäkäynnillä vaihteen ollessa kytkeytyneenä konetta selvästi enemmän kuin ZF johtuen täysin erilaisesta momentinmuunninkonseptista. Ja kun tuo kuormitus yhdistetään Rellun koneeseen saadaan aikaan mojovat tärinät. Heti kun laatikko vaihtaa vapaalle automaattisesti auton seistyä hetken moottorin tärinä lakkaa kun kuormitus vähenee.

Itse olen ajanut sekä upouusilla Voitheilla että ZF-laatikoilla ja kyllä Voith mielestäni pesee ZF:n mennen tullen kun puhutaan vaihteiston sulavasta toiminnasta. Liikkellelähdössä Voithissa on täysin erilainen fiilis kuin ZF:ssä johtuen siitä että momentinmuunnin on koko ajan mukana ykkösellä (=DIWA-periaate). Kiihtyvyys ehkä tuntuu hivenen laimeammalta, kun kaikki nykäykset puuttuvat mutta ei se sitä kyllä käytännössä ole. ZF:hän nykäisee pahimillaan kolme tai jopa neljä kertaa siinä ajassa kun Voith on vielä ykkösellä (ZF lähtee liikkeelle ykkösellä, sitten muunnin lukitaan, sitten vaihdetaan kakkoselle jolloin muunnin avataan (ei kaikissa vaihteistotyypeissä) jonka jälkeen muunnin lukitaan uudestaan jos se on vaihdon yhteydessä avattu ja sitten tuleekin jo kolmosta pesään).

Hidastin on Voithissa kieltämättä aika äkäinen suuremmissa nopeuksissa, mutta sen kanssa kun oppii oikean tekniikan niin sen suuresta tehosta on vain hyötyä. Erityisesti jarrut tykkäävät siitä. Tosin on kyllä ZF:ssäkin nykyään loistavat hidastimet joten jarrujen kannalta ei nykyään enää suurta eroa liene.

Ja onhan Voithista tosiaankin joidenkin lähteiden mukaan se etu, että polttoaineen kulutus on pienempi.
 
Pe, La ja Su tuli ajettua uusia linjoja 21V/65A/66 uusilla autoilla 769,772,773,774 ja 781 Ja näiden kohdalla ei voi kyllä muuta todeta, kuin että on pistetty autot pilalle ZF:llä. Vaihteet vaihtuu karvan päälle 1000:n kierroksen kohdalla ja kiihtyminen on yhtä sutjakkaa kun täin tukasta irtoaminen. Ja polttoaineen kulutuksesta sen verran että itse pääsin lauantain aikana hiljaksiin ajelemalla lukemaan 52L/100km, sunnuntaina kun otin auton niin vastaava lukema oli edellisten jäljiltä 74L/100km. Kyllä näillä autoilla ajaessa tuli ikävä autoja 601-609 :icon_frown:

Tänään taasen tuli nautiskeltua pitkästä aikaa nobinan -95 Carrus City L:llä, ja näissähän on ZF loota. On todella mukava auto ajaa, ja näissä vaihteisto toimii kuin ajatus. Liekö johtuu siitä että lähes 16vuotta on jo opetettu näitä, vai onko tuohon maailman aikaan ajateltu vielä, että se polttoaineen kulutus saadaan alemmaksi mitä nopeammin auto kiihtyy tavoitenopeuteen? Ei voi muuta sanoa kun että tätä auto sarjaa jää tosiaan ikävä jos zf laatikoihin ei saada muutoksia..
 
Pe, La ja Su tuli ajettua uusia linjoja 21V/65A/66 uusilla autoilla 769,772,773,774 ja 781 Ja näiden kohdalla ei voi kyllä muuta todeta, kuin että on pistetty autot pilalle ZF:llä. Vaihteet vaihtuu karvan päälle 1000:n kierroksen kohdalla ja kiihtyminen on yhtä sutjakkaa kun täin tukasta irtoaminen. Ja polttoaineen kulutuksesta sen verran että itse pääsin lauantain aikana hiljaksiin ajelemalla lukemaan 52L/100km, sunnuntaina kun otin auton niin vastaava lukema oli edellisten jäljiltä 74L/100km. Kyllä näillä autoilla ajaessa tuli ikävä autoja 601-609 :icon_frown:

Onko noissa sama vaihteisto-ohjelma, kuin Jokeri-teleissä 447-475? Nehän vaihtavat myös isompaa pesään aika rivakasti...

Nobinan autolla 168 (Ikarus E94/Volvo B10BLE) oli mukavaa matkustaa. Niin mukavaa, että oli pakko äänittää moottorin ääntä. :D

http://www.youtube.com/user/MrVolvobus?feature=mhum

Tuossa juuri kuuluu erittäin selvästi se VOTHin tavaramerkki-ininä. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Pe, La ja Su tuli ajettua uusia linjoja 21V/65A/66 uusilla autoilla 769,772,773,774 ja 781 Ja näiden kohdalla ei voi kyllä muuta todeta, kuin että on pistetty autot pilalle ZF:llä. Vaihteet vaihtuu karvan päälle 1000:n kierroksen kohdalla ja kiihtyminen on yhtä sutjakkaa kun täin tukasta irtoaminen. Ja polttoaineen kulutuksesta sen verran että itse pääsin lauantain aikana hiljaksiin ajelemalla lukemaan 52L/100km, sunnuntaina kun otin auton niin vastaava lukema oli edellisten jäljiltä 74L/100km. Kyllä näillä autoilla ajaessa tuli ikävä autoja 601-609 :icon_frown:
Itse olen matkustanut Nobinan 771 ja 780:lla ja ihan hyvin nämä kulkee ja kiihtyy todella tasaisesti eikä minkäänlaista nykimistä ilmennyt.
 
Pe, La ja Su tuli ajettua uusia linjoja 21V/65A/66 uusilla autoilla 769,772,773,774 ja 781 Ja näiden kohdalla ei voi kyllä muuta todeta, kuin että on pistetty autot pilalle ZF:llä. Vaihteet vaihtuu karvan päälle 1000:n kierroksen kohdalla ja kiihtyminen on yhtä sutjakkaa kun täin tukasta irtoaminen. Ja polttoaineen kulutuksesta sen verran että itse pääsin lauantain aikana hiljaksiin ajelemalla lukemaan 52L/100km, sunnuntaina kun otin auton niin vastaava lukema oli edellisten jäljiltä 74L/100km. Kyllä näillä autoilla ajaessa tuli ikävä autoja 601-609 :icon_frown:
Mitä olen pari kertaa noilla uusilla Säffleillä matkustanut, niin siistimmin ZF niissä vaihtaa, kuin samaa reittiä ennen sahanneissa HelB 701-706:ssa. Mutta ei tietenkään ole Voithin voittanutta!
Kaipa noissa Säffleissäkin on jossain sähkökaapissa se ZF:n säätökytkin, jonka kääntämällä myötäpäivään power-asentoon meno paranee.
Polttoaineenkulutuksista tuo 52l/100km taitaa olla aikalailla hyvä ja todenperäinen lukema. Se 74l/100km on sen verran hurja, että systeemissä lienee jo jonkinlaista mittausvirhettä.

---------- Viesti lisätty kello 12:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:09 ----------

Nobinan autolla 168 (Ikarus E94/Volvo B10BLE) oli mukavaa matkustaa. Niin mukavaa, että oli pakko äänittää moottorin ääntä. :D

http://www.youtube.com/user/MrVolvobus?feature=mhum
Pitäisikö minun yrittää saada siirrettyä vanhalta compactilta casetilta vaikkapa youtubeen 90-luvun alkupuolen äänitys HKL:n Sisu BT-69BVT -äänimaailmasta. Se oli todellista laulantaa Voith yhdistettynä Leyland O.510 -moottoriin! Ainakin HKL 732 ja 970 on nauhalla. :)
Nykyisissä Volvo B7RLE -autoissa, missä on Nobinalla Voithin loota, on samanhenkistä äännähtelyä.
 
Mitä olen pari kertaa noilla uusilla Säffleillä matkustanut, niin siistimmin ZF niissä vaihtaa, kuin samaa reittiä ennen sahanneissa HelB 701-706:ssa. Mutta ei tietenkään ole Voithin voittanutta!
Kaipa noissa Säffleissäkin on jossain sähkökaapissa se ZF:n säätökytkin, jonka kääntämällä myötäpäivään power-asentoon meno paranee.
Polttoaineenkulutuksista tuo 52l/100km taitaa olla aikalailla hyvä ja todenperäinen lukema. Se 74l/100km on sen verran hurja, että systeemissä lienee jo jonkinlaista mittausvirhettä..
Ei tuo 74L/100km ole mikään ihmeellinen lukema 65/66A:lla joillekin kuljettajille. Oli Helbin autoissakin usein 60-70l/100km nuo kulutuslukemat kun auton tolpalta otin. Itse päässyt siellä pienimmillään 49l/100km, ja esim. 510:llä alle 40l/100km. Tuolla keskustan linjoilla se ajotapa vaikuttaa kulutukseen vielä enemmän kuin muualla... Ja tuo ZF muuten vaihtaa paljon tasaisemmin
noita vaihteita nimenomaan siinä Eco-asennossa, kiire kun ei ole minnekään. Useimmiten on päätepysäkki löytynyt vielä ihan samalta paikalta vaikka on vähän rauhallisemmin ajellutkin:biggrin:Joillakin tuntuu olevan pelko että se varastetaan sieltä jos ei ehdi nopeasti perille...
 
Ei tuo 74L/100km ole mikään ihmeellinen lukema 65/66A:lla joillekin kuljettajille. Oli Helbin autoissakin usein 60-70l/100km nuo kulutuslukemat kun auton tolpalta otin. Itse päässyt siellä pienimmillään 49l/100km, ja esim. 510:llä alle 40l/100km. Tuolla keskustan linjoilla se ajotapa vaikuttaa kulutukseen vielä enemmän kuin muualla... Ja tuo ZF muuten vaihtaa paljon tasaisemmin
noita vaihteita nimenomaan siinä Eco-asennossa, kiire kun ei ole minnekään. Useimmiten on päätepysäkki löytynyt vielä ihan samalta paikalta vaikka on vähän rauhallisemmin ajellutkin:biggrin:Joillakin tuntuu olevan pelko että se varastetaan sieltä jos ei ehdi nopeasti perille...
En kyllä muista yli kuudenkympin lukemia nähneeni noissa HelBin 8700-teleissä. Aikoinaan joissain STA:n Allison-vaihteisissa nivelissä saattoi kulutus ollakin sitä luokkaa.
Minä en tykkää ajaa sillä eco-moodilla; tuntuu ikävältä just kun kone rupeaa paremmin vetämään, loota lyö uuden pykälän korahtaen sisään ja meno ryytyy taas.
 
En kyllä muista yli kuudenkympin lukemia nähneeni noissa HelBin 8700-teleissä. Aikoinaan joissain STA:n Allison-vaihteisissa nivelissä saattoi kulutus ollakin sitä luokkaa.
Minä en tykkää ajaa sillä eco-moodilla; tuntuu ikävältä just kun kone rupeaa paremmin vetämään, loota lyö uuden pykälän korahtaen sisään ja meno ryytyy taas.
minä olen nähnyt, lähes joka kerta :eek: hassua vaan että kulutus on noussut näissä teleissä ainakin vuosien mittaan. -97 kun tuli Carrus telejä 510:lle, niissä kulutus oli jämptisti 35l/100 km. Ja se laskettiin sarjakirjaan merkityistä kilometreistä ja vuoron loputtua tankatusta polttoainemäärästä :D
 
Kaipa noissa Säffleissäkin on jossain sähkökaapissa se ZF:n säätökytkin, jonka kääntämällä myötäpäivään power-asentoon meno paranee.

En löytänyt tuota taikanappia mistään :( vaikka löysin kyllä piilotetun sähkökaapin kun etsin sitä nappia, ja samalla etsin että mistä löytyy korvia huumaavan kitinän paikka, joka löytyi sitten aurinkoverhosta :D

Ei tuo 74L/100km ole mikään ihmeellinen lukema 65/66A:lla joillekin kuljettajille. Oli Helbin autoissakin usein 60-70l/100km nuo kulutuslukemat kun auton tolpalta otin. Itse päässyt siellä pienimmillään 49l/100km, ja esim. 510:llä alle 40l/100km. Tuolla keskustan linjoilla se ajotapa vaikuttaa kulutukseen vielä enemmän kuin muualla....

Itse olin ennen vuodenvaihdetta tuollaisella uudella autolla (770) linjalla e43, ja kahden kierroksen kulutukseksi jäi 36L/100km. Tuo 50-55 on aika yleinen kulutus B12BLE + ZF autolle, kun järjestäen joka jokeri-autossa se pyörii siellä.

Minä en tykkää ajaa sillä eco-moodilla; tuntuu ikävältä just kun kone rupeaa paremmin vetämään, loota lyö uuden pykälän korahtaen sisään ja meno ryytyy taas.

Tästä en tykkää itsekkään, juuri kun alkaa tuntumaan että alkaa voimia löytyä, niin laatikko vaihtaa liian isolle! Uusissa autoissa kierroslukumittari ei tavoita ikinä sitä vihreätä aluetta, kun vaihteet vaihtuu ensiksi :D
 
Pitäisikö minun yrittää saada siirrettyä vanhalta compactilta casetilta vaikkapa youtubeen 90-luvun alkupuolen äänitys HKL:n Sisu BT-69BVT -äänimaailmasta. Se oli todellista laulantaa Voith yhdistettynä Leyland O.510 -moottoriin! Ainakin HKL 732 ja 970 on nauhalla. :)
Nykyisissä Volvo B7RLE -autoissa, missä on Nobinalla Voithin loota, on samanhenkistä äännähtelyä.

Tänään piti taas oikein naatiskella NF#694:n soundeista, kun aamulla Leppävaarasta Otaniemeen matkustin. Jotenkin noiden vm. 2003 ZF B12BLE/8700LE:iden äänimaailma vaan kuulostaa minun korvaan niin paljon monipuolisemmalta, kuin vm. 2006 vastaavien, jotka iskevät isompaa pesään, ennenkuin auto on edes päässyt kunnon vauhtiin.
 
Takaisin
Ylös