Vaihteistot

Tänään piti taas oikein naatiskella NF#694:n soundeista, kun aamulla Leppävaarasta Otaniemeen matkustin. Jotenkin noiden vm. 2003 ZF B12BLE/8700LE:iden äänimaailma vaan kuulostaa minun korvaan niin paljon monipuolisemmalta, kuin vm. 2006 vastaavien, jotka iskevät isompaa pesään, ennenkuin auto on edes päässyt kunnon vauhtiin.

Noissa on tosiaan ihan erillainen äänimaisema kuin Nobinan uusina ostamissa Jokeri- Volvoissa.

Ihmetellyt olen monta kerta kun kuulostavat niin erillaisilta. Onko niissä jotain isompiakin eroja, kuin vaihteisto?
 
Pitäisikö minun yrittää saada siirrettyä vanhalta compactilta casetilta vaikkapa youtubeen 90-luvun alkupuolen äänitys HKL:n Sisu BT-69BVT -äänimaailmasta. Se oli todellista laulantaa Voith yhdistettynä Leyland O.510 -moottoriin! Ainakin HKL 732 ja 970 on nauhalla. :)

Jos vain onnistuu niin olisi mielenkiintoista kuulla! :D En ole ikinä edes matkustanut tuollaisilla autoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vain onnistuu niin olisi mielenkiintoista kuulla! :D En ole ikinä edes matkustanut tuollaisilla autoilla.

Nämä olivatkin polvenkorkuisen matkustajan mielestä aivan upeita harvinaisuuksia 80- ja 90-lukujen vaihteen Helsingissä! Kasarmitorin linjoillahan noita muistaakseni tuolloin etelä-Helsingissä pyöri.

Menee vähän vaihteistoista ohi, mutta hämärästi muistelen, että joku näistä Sisuista olisi palanut Kruununhaassa vuonna 1992 tai 1993 ja yksi matkustaja olisi menehtynyt? Pitäneekö paikkansa?

--

EDIT: No, HS:n digilehtihän sen kertoo, että 29.10.1993 linja-auto linjalla 86S syttyi tuleen Liisankadulla, ja yksi matkustaja sai savumyrkytyksen. Bussi oli täynnä matkustajia, ja tulipalon lamaannutettua sähköjärjestelmän kesti jonkun aikaa, että kuljettaja sai ovet käsikäyttöisesti oikein.

Näin se aika näköjään hieman vinouttaa muistikuvia.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä olivatkin polvenkorkuisen matkustajan mielestä aivan upeita harvinaisuuksia 80- ja 90-lukujen vaihteen Helsingissä! Kasarmitorin linjoillahan noita muistaakseni tuolloin etelä-Helsingissä pyöri.

Menee vähän vaihteistoista ohi, mutta hämärästi muistelen, että joku näistä Sisuista olisi palanut Kruununhaassa vuonna 1992 tai 1993 ja yksi matkustaja olisi menehtynyt? Pitäneekö paikkansa?

--

EDIT: No, HS:n digilehtihän sen kertoo, että 29.10.1993 linja-auto linjalla 86S syttyi tuleen Liisankadulla, ja yksi matkustaja sai savumyrkytyksen. Bussi oli täynnä matkustajia, ja tulipalon lamaannutettua sähköjärjestelmän kesti jonkun aikaa, että kuljettaja sai ovet käsikäyttöisesti oikein.

Näin se aika näköjään hieman vinouttaa muistikuvia.
Jos en väärin muista, niin tuo kärähtänyt auto oli 811. Eikä vauriot tainneet mitenkään suuret olla, mutta roskiin se meni.

Joo, nauhoituksia tuli aikoinaan tehtyä jokunen. Helsingistä on lisäksi ainakin HKL:n 8500 (AVJ-500) koenivelbussi, missä oli mahtavaa ulvontaa pitävä ZF-automaatti. Sitten löytyy Liikenne Oy:n 184 (Scania K82 keppivaihteella toki), STA:n joku auto sarjasta 157-161 eli Volvo B58 Wilson-puoliautomaattivaihteella. Turussa olen nauhoittanut Scania BR111M:ää ja sen kaksivaihteisen HR501-lootan vihellystä.

Eli pitäisi viritellä johtoja koneeseen. :)
 
Pitäisikö minun yrittää saada siirrettyä vanhalta compactilta casetilta vaikkapa youtubeen 90-luvun alkupuolen äänitys HKL:n Sisu BT-69BVT -äänimaailmasta. Se oli todellista laulantaa Voith yhdistettynä Leyland O.510 -moottoriin! Ainakin HKL 732 ja 970 on nauhalla. :)

Kultaiset muistot! Oliko niin, että nuo Sisu/Leylandit oli juuri niitä, jotka sijoitettiin elinkaaren ehtoopuolella kasarmitorin S-linjojen lisäksi h96 ruuhkaan ja h90A:lle? Tuo todella hienonkuuloinen sarja sai huomioni 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa Vuosaaren ruuhkalinjoilla, kun Itäkeskuksesta ajettiin Vuosaareen n. 1 minuutin keskivuorovälillä (metroa ei tietenkään Vuosaareen ollut). Tuli välillä otettua tarkoituksella myöhempi bussi, kun parhaiten itikseen tulevan metron kanssa usein synkkasi silloin uuden karheat K202:t, mutta ruuhkan täydentävissä vuoroissa oli noita hienoja vanhoja. Sotkin nuo joskus jälkeenpäin mielessäni johonkin Lahti 401-koriseen Volvoon tai Scaniaan, kun en katsellut oikealla silmällä ko autoja.

Erityisesti on jääneet mieleen muutama todella kylmä talvipäivä, kun Sisut(?) tuli Varhasta vuorolle, ja kuski sammutti koneen laiturissa Itiksessä. Käynnistys puolikylmänä oli hieno operaatio pitkine Ding-ding-dingeineen ja todella kovalla moottorin huudolla. Kierrokset heittelehti ja pleksi tärisi. Näissä oli ihan omanlaisensa hajukin.:D

Ai niin, yritä ihmeessä siirtää tuota äänimaailmaa. Jos jollain on kuvalinkkiä juuri noille vuoroille oleviin autoihin, nekin olisi hienoja!
 
Kultaiset muistot! Oliko niin, että nuo Sisu/Leylandit oli juuri niitä, jotka sijoitettiin elinkaaren ehtoopuolella kasarmitorin S-linjojen lisäksi h96 ruuhkaan ja h90A:lle?

Varhan vihoviimeiset sisut ajoivat muistaakseni loppuaikansa 90-luvun puolivälissä pelkästään linjalla 96S, jossain vaiheessa 90-luvulla yksi sisu oli sijoitettu siten että ainakin aamuruuhkassa ajoi yhden kierroksen linjaa h79 ja Herttoniemessä siirtyi linjalle h87. Itsekin tuli noilla sisuilla matkustettua ja niissä oli kyllä tunnelmaa verrattuna nykyisiin scaloihin tai ikaruksiin, oviäänet, moottorin räminä, peltikuppipenkit, joissakin koskelan autoissa oli myös alkuperäiset vihreät keinonahkapenkit ja ainakin yhteen koskelan sisuun oli vaihdettu parabuspenkit. tietenkin myös aivan omanlaisensa tuoksu oli näissä autoissa.
 
Auto 720 (oliko Koskelasta?) oli loppuvuonna 1995 linjalla 15.
 
Auto 720 (oliko Koskelasta?) oli loppuvuonna 1995 linjalla 15.
720 oli h15:llä (hoidettiin Koskelasta) ihan 31.12.1995 saakka. Varhan puolella Sisut 814 ja 836 jatkoivat myös tammikuun 1996 puolella. Näistä pidempään pidettiin ajossa autoa HKL 814.

Koskelassa oli ollut joulukuun loppupuolella alussa myös Sisu / Deltat 970 ja 982. Molemmat olivat ajokuntoisia seuraavana kesänä ko. varikolla, jossa kävimme muutaman harrastajan kanssa kuvaamassa niitä. 970 ja 982 lähtivät heinäkuussa 1996 nappia painamalla käyntiin ja niillä pystyi ajamaan ilman mitään erityistoimenpiteitä varikon pihalla.
 
720 oli h15:llä (hoidettiin Koskelasta) ihan 31.12.1995 saakka. Varhan puolella Sisut 814 ja 836 jatkoivat myös tammikuun 1996 puolella. Näistä pidempään pidettiin ajossa autoa HKL 814.

Koskelassa oli ollut joulukuun loppupuolella alussa myös Sisu / Deltat 970 ja 982. Molemmat olivat ajokuntoisia seuraavana kesänä ko. varikolla, jossa kävimme muutaman harrastajan kanssa kuvaamassa niitä. 970 ja 982 lähtivät heinäkuussa 1996 nappia painamalla käyntiin ja niillä pystyi ajamaan ilman mitään erityistoimenpiteitä varikon pihalla.
Heh, kuvia noista vempeleistä tuli otettua paljon, kun tiesi viimeisten hetkien olevan käsillä. Naamakirjaan olen noita kuvia esille laittanut.

Muuten, eikös herra Rattivaunullakin ole ollut jonkinverran bussien tuottamaa musiikkia nauhoitettuna? :)
 
Heh, kuvia noista vempeleistä tuli otettua paljon, kun tiesi viimeisten hetkien olevan käsillä. Naamakirjaan olen noita kuvia esille laittanut.

Muuten, eikös herra Rattivaunullakin ole ollut jonkinverran bussien tuottamaa musiikkia nauhoitettuna? :)
No ehkäpä ei minulla ole ollut tapana kommentoida tuota asiaa kaikista julkisimmilla areenoilla. Mutta tottahan se on, että tietyn aikakauden busseja on dokumentoitu "usealta kantilta". ;)
 
Itse ajoin tänään iltapäiväruuhkassa kaksi kierrosta linjaa h67 autolla PL 721, keskikulutus oli 34,3 l/100km. Loppiaisyönä kun oli vähän matkustajia liikkeellä linjalla 710N pääsin autolla PL 735 lukemaan 25,5 l/100km.
 
Onkos täällä ketään kuljettajaa jolla olisi jakaa kokemuksia noista Veolian hankkimista I-shift 8700LE Volvoista? Kuinka ovat toimineet kaupunkiliikenteessä?
 
Alkaako Nobinan Jokeri-teleissä prakaamaan vaihteistot oikein urakalla, kun tänään 472:ssa ja aiemmin tämän talven aikana ainakin autoissa 447, 465 ja 474 oli kaikissa sama vika, vaihdelaatikon momenttilukitus pois pelistä, eli vaihteet vaihtuu, mutta kierrokset tapissa mennään koko ajan? Vai lieneekö kyseessä joku tietokonejärjestelmän bugi? Tuntuu vähän kummalta, että noin uudet (vm. 2006) autot tuota tekee, kun aiemmin olen saman vian havainnut vain joissain Helbin Mersuissa ja parissa 90-lukulaisessa Volvo B10BLE:ssä.

En siis ole kuski, matkustaja vain.
 
Takaisin
Ylös