Vaihteistot

Alkaako Nobinan Jokeri-teleissä prakaamaan vaihteistot oikein urakalla, kun tänään 472:ssa ja aiemmin tämän talven aikana ainakin autoissa 447, 465 ja 474 oli kaikissa sama vika, vaihdelaatikon momenttilukitus pois pelistä, eli vaihteet vaihtuu, mutta kierrokset tapissa mennään koko ajan? Vai lieneekö kyseessä joku tietokonejärjestelmän bugi? Tuntuu vähän kummalta, että noin uudet (vm. 2006) autot tuota tekee, kun aiemmin olen saman vian havainnut vain joissain Helbin Mersuissa ja parissa 90-lukulaisessa Volvo B10BLE:ssä.

En siis ole kuski, matkustaja vain.

Niissä on joku tietokonehäiriö, sillä yleensä tuo vika poistuu kun auto on jonkin aikaa sammutettuna.

Ajoin tuossa viikolla NF 436:lla ja aina välillä kaasupoljin antoi jonkun vikaherjan ja lakkasi toimimasta, kuitenkin kaasu rupesi taas toimimaan kun päästi polkimen kokonaan ylös. Tämän jälkeen vaihteet rupesi olemaan juurikin samankaltaisia kuminauha vaihteita, mutta vaihteisto palautui normaaliksi seuraavassa pysähdyksessä. Outo on siis ZF:n ajatuksenkulku :biggrin:
 
Mahtaakohan HSL-liikenteessä olla enää ollenkaan muita vaihteistoja, kuin ZF:ää ja Voithia käytössä? Siis poislukien Veolian I-Shiftit ja kaikenlaiset palvelulinjat?
 
Mahtaakohan HSL-liikenteessä olla enää ollenkaan muita vaihteistoja, kuin ZF:ää ja Voithia käytössä? Siis poislukien Veolian I-Shiftit ja kaikenlaiset palvelulinjat?

Vaikka nuo Veolian I-Shiftit kuinka hyviä ovat, tuntuu että ne soveltuu paremmin kaukoliikenteen autoihin. Liikkeelle lähtö kun tuntuu olevan hitaampaa kuin muilla.
 
Vaikka nuo Veolian I-Shiftit kuinka hyviä ovat, tuntuu että ne soveltuu paremmin kaukoliikenteen autoihin. Liikkeelle lähtö kun tuntuu olevan hitaampaa kuin muilla.
Ja I-Shift ei kestä ruuhkassa matelua, kytkin palaa. Näin on Volvolta tullut meille info. :mad:
 
Vaikka nuo Veolian I-Shiftit kuinka hyviä ovat, tuntuu että ne soveltuu paremmin kaukoliikenteen autoihin. Liikkeelle lähtö kun tuntuu olevan hitaampaa kuin muilla.
I-Shiftin kohdalla asia voi olla tuolla tavalla. Itse olen matkustanut Jyväskylässä sellaisilla vaihderobottibusseilla, jossa robottina onkin ZF:n AS Tronic. Se vaikutti Volvon tuotetta paljon enemmän "oikealta automaatilta" ts. pykälältä toiselle vaihdettiin hyvin nopeasti ja jopa pehmeästikin.
 
Ja I-Shift ei kestä ruuhkassa matelua, kytkin palaa. Näin on Volvolta tullut meille info. :mad:

Tämä selittää sen miksei ruuhkassa pahemmin noita volvoja ole näkynyt. Miksi muuten I-Shiftillä on aikanaan tilattu edes, jos ne eivät kestä ruuhkassa matelua? Ymmärrän hyvin, että esimerkiksi 150 ne ovat muuten hyviä kun vedetään Ruoholahdesta Martinsiltaan motaria, muuta fiksua syytä en keksi..
 
Eiköhän I-shiftit ole hankittu ihan puhtaasti polttoaineta taloudellisuuden takia. Eihän henkilöautoihinkaan turhaan laiteta DSG:n tyyppisiä laatikkoja. Kiinnostaisi tietää millaisia kulutuslukemia noilla Veolian autoilla on saatu, ja onko siinä manuaalipuoli, jolloin kuski voi itse valita käytettävän vaihteen.

Kytkimen kulumisen ymmärrän kun se on automatisoitu myös. Tietokone ei näe eteenpäin, eikä osaa ennakoida edessä tapahtuvaa. Kytkin rasittuu aivan turhaan, kun tietokone käyttää sitä liian "rajusti". Scanian vastaava opticruise on tietääkseni varustettu kytkinpolkimella jolloin kuski pystyy säästelemään sitä. Siinäkin kytkintä käytetään vain liikkellelähtöön ja pysähtymiseen :)
 
Vs: Bussivideoita

Yksi uusi pätkä,

Nobina Finland 903, Volvo B8RLE 8900LE, Euro 6 (ZF Ecomat)
http://www.youtube.com/watch?v=AEDN2BsKu0M

Komeasti jurnuttaa liian isolla vaihteella esim. kohdasta 0.42 alkaen ja kiihdytyksessä alken kohdasta 2.12 :frown: Harmi kun eivät tulleet Voithilla, jota kyllä ihmettelen..

http://www.youtube.com/watch?v=GL-UixjPOOo Tässä videossa olisi zf:n ohjelmasuunnittelijoille mallia miten sen vaihteiston pitää vaihtaa :smile:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Bussivideoita

Höpö höpö, kyllä tuo paljon parempi oli kuin yksikään aiempi Voithilla tullut 8900LE. ;)

PS. tuossa linkittämässäsi videossa en kuule kuin ulinaa. :lol:

Amatimies kuulee ulinasta, kuinka terveesti kone käy ;)

P.S. Ei Voith Volvoa parempaa ;)
 
Takaisin
Ylös