Viron kuulumisia

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
744
Virossa suurfirma kertoo nettisivuillaan, että Tallinna - Narva -linjalla ainoastaan osuudet Tallinna - Rakvere ja Jõhvi - Narva pystytään ajamaan lumiesteiden takia. Seben voittamaan Tarton katuriin tulee peräti 51 uutta bussia: 28 12 metrin Scaniaa, 13 9,5 m MAZia ja 10 15 m MAZia. http://www.tartupostimees.ee/?id=348334
 
Virossa suurfirma kertoo nettisivuillaan, että Tallinna - Narva -linjalla ainoastaan osuudet Tallinna - Rakvere ja Jõhvi - Narva pystytään ajamaan lumiesteiden takia. Seben voittamaan Tarton katuriin tulee peräti 51 uutta bussia: 28 12 metrin Scaniaa, 13 9,5 m MAZia ja 10 15 m MAZia.
Tjaa... Virossa on varmaankin laki muuttunut sen verran, että teliautokin on nyt sallittu. Onhan tietysti viime vuosina maahan hankittukin useita käytettyjä teliautoja.
 
Aha, nyt niillä on ilmeisesti sitten EU-hyväksyntä? Kenelleköhän ensimmäiseksi Suomessa..?

Kai MAZ:eilla lienee luvat kunnossa EU:ssa koska esim. Puolasta, Bydgoszczista ainakin löytyy? Ja kyllähän Veli Valko-venäläinen on edustavan auton valmistanut. Eivät Kiinan lohikäärmeet tyylissä pärjää. Hintataso onkin sitten ehkä eri asia. Komponentit kuitenkin samoja kuin muissa Eurooppalaisissa busseissa.

Minkähänlaisia nuo 15m teli MAZ:it ovat? Uuden 2XX-sarjan telimallia en ole vielä nähnytkään. 9,5 metrinen midi MAZ-206 onkin jo Tartossa.
http://www.tartupostimees.ee/?id=348337
 
Kai MAZ:eilla lienee luvat kunnossa EU:ssa koska esim. Puolasta, Bydgoszczista ainakin löytyy? Ja kyllähän Veli Valko-venäläinen on edustavan auton valmistanut. Eivät Kiinan lohikäärmeet tyylissä pärjää. Hintataso onkin sitten ehkä eri asia. Komponentit kuitenkin samoja kuin muissa Eurooppalaisissa busseissa.
Jos kerran Golden Dragoneita joutuu jo kohta pääkaupunkiseudullakin katselemaan, niin kyllä jonkun liikennöitsijän pitäisi kokeilla tarjota MAZejakin. Periaatteessa olen iloinen jokaisesta eurosta, joka ei päädy Kiinaan, mutta on siinä ja siinä, onko Valko-Venäjä juurikaan parempi vaihtoehto. :) No, elättelen toiveita, että valta jonain päivänä vaihtuu Valko-Venäjälläkin ja maa lähentyy europerhettä.
 
Jos kerran Golden Dragoneita joutuu jo kohta pääkaupunkiseudullakin katselemaan, niin kyllä jonkun liikennöitsijän pitäisi kokeilla tarjota MAZejakin. .

Eiköhän ne oo ne samat liikennöitsijät jotka ajaa ikaruksilla tai aaltopeltibusseilla
 
Viron suurimpiin liikennöitsijöihin kuuluva AS Sebe on kuluvan kesän aikana ottanut käyttöön uuden värityksen. Sangen tyylikkäästä värityksestä on kaksi eri versiota, valkoisella pohjalla kulkevat lilat viivat ja lila nimi koristaa linjaliikenteen autoja, kun taas tilausajo-autot ovat päinvastaisella värityksellä.

DSC08834.jpg

DSC08590.jpg
 
Itäisessä Virossa sijaitsevassa Narvassa on kuluvan kesän aikana tapahtunut hieman uudistusta. AS Narva Bussiveod on hankkinut seitsemän uutta MAN:ia. Näistä yksi on mallia Lion's Coach, sekä yksi Lion's Regio.

DSC09129.jpg

Kaupungin sisäiseen liikenteeseen on hankittu viisi MAN Lion's City:ä. Tämän myötä kaupunkilinjat ajetaan kokonaan MAN:eilla ja Conectoilla. Osa Conectoista on myös siirretty seutulinjoille korvaamaan vanhaa kalustoa.

DSC09125.jpg

Toki yhtiöllä on käytössä vielä vanhaakin kalustoa. Työläisvuorot ajetaan suurimmaksi osaksi vanhoilla ruotsalaisilla nivelillä ja yhdellä Carrus Vegalla.

DSC09277.jpg

DSC09250.jpg
 
Vähän myöhässä mut kuitenkin Tallinnassahan on ollut jo hetken aikaa liikenteessä muutama Iveco Irisbus Crossway LE :) Mikäs siinä oikein on, että Tallinnassa on ruvettu uudistamaan kalustoa kovasti? :icon_frown:
 
Takaisin
Ylös