Lattian korkeus

sm3

Suljettu tunnus
Liittynyt
16 Kesäkuu 2010
Viestit
1,343
Olisi hauska tietää miten korkealla sitä istuu kussakin bussimallissa. Volvo 8700LE:n kyydissä keskioven jälkeen tuntuu siltä että istuu korkeammalla kuin Scalan vastaavassa kohdassa.

Miten korkella Volvo 8700LE takimmainen penkki on verrattuna vaikka Volvo 9700:n lattia/istumis korkeuksiin.

Tuommoisia olen miettinyt pari viikkoa, ja tietoja ei löytynyt mistään.
 
Voisin tässä kysyä myös semmoisen kysymyksen että, mihin perustuu korkean- tai puolimatalan selkeästi korkeampi matkustusmukavuus suhteessa etumatalaan.

Vaikka istuisi etumatalan takaosassa heti keskioven jälkeen tai kauempana, niin matkustusmukavuus on heikompi kuin puolimatalassa jossa lattia on jopa alempana.

Olisi kiva jos joku viitsisi vastata tähän (hölmöön?) kysymykseeni.

Ymmärrän toki että eroa on jousituksessa yms, mutta olisi kovasti hauska saada täsmällistä tietoa. Kymmenisen vuotta melkeenpä vain pikavuoroautoilla matkustaneena on vaikea tottua mataliin busseihin. Mutta onko se ero oikeasti niin suuri mukavuudessa, jos unohdetaan penkit ja ajatellaan jousitusta jne.
 
Viimeksi muokattu:
puolimatalan mukavuus johtuu siitä että alustan runko on puskurista puskuriin yhtenäinen. Kun taas matalassa runko katkeaa siinä keskiovien kohdalla. Kun on yhtenäinen runko niin koko auto on siinä vaiheessa jämäkämpi.
Muistaakseni Hkl 9201 oli rakennettu puolimatalan alustalle pienin muutoksin,
ja ei siinä kyllä tainnut olla edes scanian etuakselia. Mutta se auto olikin hyvin mielipiteitä jakava. Eikä ne korirakenteet tainneet oikein kestää sitä viritystä..


Volvossa istutaan ehkäpä sen takia korkeammalla kun alustarakenteet vaativat enemmän tilaa kun scaniassa. Eron huomaa myös ikarus e94:n kohdalla jossa istutaan vielä scalaakin matalammalla ja ikaruksessa jää alustan huoltotöille vähemmän tilaa. Tosin ikaruksessa on joitain asioita tämän varjolla ajateltu pidemmälle. Kuten esim taka-akselin ilmatyynyjen vaihto on ikaruksessa helpompi. Volvot ovat tietysti eri asioita tässäkin kohtaa..
 
Viimeksi muokattu:
puolimatalan mukavuus johtuu siitä että alustan runko on puskurista puskuriin yhtenäinen. Kun taas matalassa runko katkeaa siinä keskiovien kohdalla. Kun on yhtenäinen runko niin koko auto on siinä vaiheessa jämäkämpi.
Muistaakseni Hkl 9201 oli rakennettu puolimatalan alustalle pienin muutoksin,
ja ei siinä kyllä tainnut olla edes scanian etuakselia. Mutta se auto olikin hyvin mielipiteitä jakava. Eikä ne korirakenteet tainneet oikein kestää sitä viritystä..


Volvossa istutaan ehkäpä sen takia korkeammalla kun alustarakenteet vaativat enemmän tilaa kun scaniassa. Eron huomaa myös ikarus e94:n kohdalla jossa istutaan vielä scalaakin matalammalla ja ikaruksessa jää alustan huoltotöille vähemmän tilaa. Tosin ikaruksessa on joitain asioita tämän varjolla ajateltu pidemmälle. Kuten esim taka-akselin ilmatyynyjen vaihto on ikaruksessa helpompi. Volvot ovat tietysti eri asioita tässäkin kohtaa..

Ok, kiitos tiedoista.
 
Takaisin
Ylös