Johdinautot. Havaintoja, uutisia; koko maailma

The city has said a 12.5-kilometre tramway route linking downtown, Old Montreal and Côte des Neiges would cost about $750 million.

The coming study will determine the cost of bringing trolley buses to Montreal.

In Laval, a study last year suggested it would cost $300 million to set up a 42-kilometre trolley bus network.

The biggest expenses: electrical infrastructure ($106 million), the cost of 39 trolleys and required land ($58 million) and facilities such as a trolley garage ($32 million

Read more: http://www.montrealgazette.com/Trol...ews+Montreal/5661309/story.html#ixzz1eK5gTUWW
Siis vastakkain on 540M€, 43M€/km ratikka tai 215M€, 5,5M€/km trollika, jonka pelkkä sähköinfra maksaa 2M€/km.

Tehdäänkö kiskot ja ajolangat Montrealissa platinasta?
 
Turkmenistan, Aşgabat:
7 -linjainen johdinautoverkosto lakkautettiin yllättäen 1.1.2012 alkaen. Vielä vuonna 2000 hankittiin 46 uutta Skoda 14 Tr -johdinautoa. Nyt mennevät kaikki romuksi.
Turkmenistanissa ei sitten ole enää johdinautoliikennettä. (BS)
 
Italian Leccessä avattiin uusi trolleybussijärjestelmä 12.1.2012, vain alle kaksi viikkoa Turkmenistanin lakkautuksen jälkeen.

Aschabadin (Turkemenistan) Shkoda 14Tr:t olivat tosiasiassa 14TrM:iä. Viimeksi mainittu on parannettu versio 14Tr:stä. Vuoden 2000 vaunuiksi TrM:tkin ovat antiikkisia: ne ovat korkealattiaisia, meluisia ja sähkötekniikaltaan tämän vuosituhannen kulkupeleiksi ajastaan jälkeenjääneitä. Vanhoja alkujaan sosialismin ajalta polveutuvia Shkoda-malleja (14TrM ja 15TrM) on toimitettu vuosituhannen taitteen tienoilla vielä joillekin paikkakunnille, muun muassa Latvian Riikaan.
 
Takaisin
Ylös