Tilaaja- vai "pilaajaväritys" bussiliikenteessä

Tilaaja- vai "pilaajaväritys" bussiliikenteessä?

  • Tilaajaväritys

    Äänet: 74 77.1%
  • "Pilaajaväritys"

    Äänet: 22 22.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    96

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Annetaan "demokratian" puhua ja käyttäköön kukin sitä nimistystä mitä haluaa. Uskon, että täälläkin suurin osa pitää niitä pilaajaväreinä kuin tilaajaväreinä. Suuri virhe koko pilaajaväritys. Valitettavasti levinnyt jopa Turkuun ja Helsinkiinkin asti...

Lontoo = punaiset (kaksikerros)bussit, Tukholma = punaiset (SL-)bussit, Suur-Helsinki = sinivalkoiset (HSL-) bussit, Turku= "Keltaiset vaarat " ja niin edelleen.

Mielestäni joukkoliikenne on osa kaupungin identiteettiä; ainakin oikeissa kaupungeissa. Vaikkapa Nobina-bussien sen seitsemät väritykset eivät ole.

Myös tyylikäs mainonta kuuluu mielestäni olennaisena osana kaupunkiliikenteen kulkuvälineisiin kuin myös katukuvaan.

Oheessa äänestys: onko liikenteentilaajan määrittelemä väritys mielestäsi tarpeen esim. joukkoliikenteen imagon kehittämisessä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Luonnollisesti äänestin puolesta!
En ymmärrä tätä hässäkkää asian suhteen. Miksi tilaajaväritys pilaa kaiken? Asettaahan tilaaja paljon muitakin vaatimuksia kilpailuttamien linjojensa hoitamiseen hankittavien bussien suhteen, miksei siis myös värityksen suhteen? Ajatelkaa, että Ruotsissa on monessa läänissä ulotettu tilaajavärit koskemaan myös bussin sisustusta!

Itseäni ainakin risoo katsella terminaalia, jossa seisoo puolentusinaa saman yhtiön autoa, muttei kahta samanväristä. Terminaalien yleisilme ja kaupunkien katukuva tulee siistiytymään huomattavalla tavalla kunhan tulevaisuudessa kaikki autot ovat samoissa, tyylikkäissä lempeänsinisissä väreissä!
 
Tilaajaväritys on OK parantamaan joukkoliikenteen imagoa. Se on sitten toinen juttu, miten onnistunut tilaajaväritys on. Mutta se onnistuneisuus ei ole kiinni siitä, että väritys on tilaajaväritys.

Antero
 
Se on sitten toinen juttu, miten onnistunut tilaajaväritys on. Mutta se onnistuneisuus ei ole kiinni siitä, että väritys on tilaajaväritys.
Niin, jos tilaaja pilaa, niin silloin kieltämättä sanaleikissä ei ole mitään väärää. Onnistuneiden tilaajaväritysten rinnalla on kuiteskin joukko vähemmän onnistuneita tilaajavärityksiä, näitä vristo vaan ei jostain syystä viitsi nostaa esiin. Ruotsissa näitä on puskenut esiin lähinnä värityksiä uudistettaessa.

Sikäli kun tilaajaväritys on ok, niin kyllähän HSL-alueella sen pitäisi koskea ehdottomasti metroa ja raitiovaunujakin. Ei pidä olla mikään itseisarvo, että nämä välineet olisivat iät ja ajat aivan täysin eri väreissä, kuin yksikkömääräisesti suurin joukkoliikennemuoto. Jos raitiovaunut ja metro halutaan tunnustaa osaksi HSL:n liikennejärjestelmää, tulisi aloittaa myös jokaisen uuden vaunun ja vanhojen vaunujen peruskunnostuksen yhteydessä vääntäminen sinivalkoiseen vaippaan. :D
 
Sikäli kun tilaajaväritys on ok, niin kyllähän HSL-alueella sen pitäisi koskea ehdottomasti metroa ja raitiovaunujakin.

Tästä päästään kestoaiheeseen, eli metron oranssin ja ratikoiden keltavihreän koskemattomuuteen. Ratikoissahan oranssia yritetiin, ja siitä meinasi vallan yhteiskuntarauha järkkyä. Tosin tekninen toteutus taisi olla heikonlainen, eli oranssi raita ei haalistuttuaan välttämättä tuonut mieleen metron oranssia.

Vakavammin ottaen, värityksen ja graafisen ilmeen yhdenmukaistaminen voisi ihan oikeasti olla hyödyksi ja vähentää turhaa ratikka vs. bussi tai ratikka vs. raskasraide -keuhkoamista, jos systeemi siten näyttäytyisi paremmin kokonaisuutena. (En siis väitä, etteikö tarpeellistakin keuhkoamista olisi.)

Metron ja ratikoiden lisäksi tilaajan pitäisi muuten vaatia väritystä myös VR:ltä ja Junakalusto Oy:ltä. VR:n junien värin vaihtaminen taitaa olla vähintäänkin yhtä kovan kiven takana kuin muun kiskokaluston.

Tuli tässä muuten mieleen, että voiko joku taho päättää suojella M100-junien värin? En erityisesti ihmettelisi, vaikka semmoistakin esitettäisiin suomalaisen muotoilun saavutukselle.
 
Tästä päästään kestoaiheeseen, eli metron oranssin ja ratikoiden keltavihreän koskemattomuuteen. Ratikoissahan oranssia yritetiin, ja siitä meinasi vallan yhteiskuntarauha järkkyä. Tosin tekninen toteutus taisi olla heikonlainen, eli oranssi raita ei haalistuttuaan välttämättä tuonut mieleen metron oranssia.

Ei vuonna 1973 käyttöönotetun oranssin ole missään vaiheessa ollut tarkoitus muistuttaa vuonna 1982 käyttöönotetun metron oranssia, haalistunut tai ei. Samoja sävyjä haettiin VR:n 60-luvun lopun sähköjunista.
 
Ei vuonna 1973 käyttöönotetun oranssin ole missään vaiheessa ollut tarkoitus muistuttaa vuonna 1982 käyttöönotetun metron oranssia, haalistunut tai ei. Samoja sävyjä haettiin VR:n 60-luvun lopun sähköjunista.
Vai olisiko sittenkin kyse Dm8- ja Dm9 -dieselmoottorijunista, tuttavien kesken ihan vaan "Porkkanoista"? ;)
 
Helsingissä metrolla ja raitiovaunuilla on jo yhtenäinen "tilaajaväritys".

On aivan normaalia käytäntöä, että eri liikennetyypeissä käytetään erilaisia värityksiä. Esimerkiksi Tukholmassa perusbussit ovat punaisia, runkolinjabussit sinisiä ja uudemmassa raidekalustossa on yhtenäinen sininen - metallisävy - väritys. Skånessa kaupunkibussit ovat sinisiä, seutubussit keltaisia ja raideliikenne violettia.

Mielestäni suurempi ihmettelynaihe kuin tilaajaväritys on se, miksi tilaajaväritystä ei otettu käyttöön jo silloin, kun YTV ja HKL sekä Turun joukkoliikennetoimisto aloittivat joukkoliikenteen kilpailutuksen.
 
Mielestäni keulassa pitäisi olla liikennöitsijän nimi ja HSL sitten etutariffikilvessä vaikka. Liityntäkilvet veks vain, sillä tutkimusteni mukaan vain 50% liityntäkilven omaavista busseista on menossa metroasemalle päin;)

Ja vasemmalla sivulla HSL ja liikennöitsijän nimi vaihtaisivat paikkaa. Näin kunnioitettaisiin hieman bussin omistajaakin. Väritys ei sinällään ole huono.
Tilausajojen sun muiden epäselvyyksien välttämiseksi jokaiseen bussiin laitetaan kilpi, jossa matkakortin kuva. Toisella puolella kilpeä sitten rasti sen päällä. Myös U-kilpi muutettaisiin kiiltävänvihreäksi matkakortin kuvaksi, jossa on U-kirjain. Tämä viestii yksinkertaisesti: Liikennöi nyt ja matkakortti käy. Näinollen kukaan ei astu bussiin, jonka otsikkona on vaikka "Helsingin Bussiliikenne" tai "Pika Helsinki" tai "Charter" tai bussiin joka on menossa vasta seuraavalle lähdölle. Kyltti käännettäisiin ympäri myös 615:llä Helsinkiin tultaessa, jottei kukaan pyri sisään. Ja U-linjoilla HSL-alueen ulkopuolella ollessa. Ongelmana toki, että kyltti on muistettava laittaa aina, eri asia sitten, tehtäisiinkö se kaukosäätimellä vai miten.
 
Vai olisiko sittenkin kyse Dm8- ja Dm9 -dieselmoottorijunista, tuttavien kesken ihan vaan "Porkkanoista"? ;)

Joo, tietysti dieseleitä eikä sähköjunia. Porkkanoita nimenomaan tarkoitin, mutta enpä muistanut, että ne oli dieselvehkeitä. Ei sellaisella tullut koskaan matkustettua.
 
Kannatan tilaajaväritystä. Kaupungin joukkoliikenne on brändi, ja tilaajaväritys osa sen markkinointia
Bussin pitää toki olla eri värinen kuin ratikka tai metrojuna, toki sama teema saa toistua, mutta eri värien kanssa...
 
Äänestin tilaajavärityksen puolesta. Miksi? Siksi, että se tuo jonkinlaisen identiteetin kaupungin joukkoliikenteelle. Esimerkkinä voisin mainita Tampereen "siniset bussit".

Se myös yhtenäistää joukkoliikennettä. Nykyään HSL-alueella bussien väritys on kuin sillisalaatti ja hämäävä(omasta mielestäni). Näin turistin näkökulmasta.

Helsingin tapauksessa raitiovaunut saisivat pysyä vihreinä ja metrot oransseina, värit ovat niillekkin jo oma identiteetti
 
Mielestäni keulassa pitäisi olla liikennöitsijän nimi ja HSL sitten etutariffikilvessä
Minun mielestäni nykyinen suuntaus, että edessä olevasta tariffikilvestä luovutaan kokonaan, on selkeä ja hyvä. Mitään sellaisia ei tarvita jatkossakaan, koska HSL-tunnus on jokaiset bussin keulassa muutenkin. Matkakortin symbooli on myöskin hyvä sen nykyisessä paikassa, eli etuoven viereisessä ikkunalasissa.

killerpop sanoi:
Onnistuneiden tilaajaväritysten rinnalla on kuiteskin joukko vähemmän onnistuneita tilaajavärityksiä, näitä vristo vaan ei jostain syystä viitsi nostaa esiin. Ruotsissa näitä on puskenut esiin lähinnä värityksiä uudistettaessa.
Nimimerkki killerpop: esittäisitkö näitä huonoja esimerkkejä Ruotsin tilaajaväreistä?
 
Takaisin
Ylös