Tilaaja- vai "pilaajaväritys" bussiliikenteessä

Tilaaja- vai "pilaajaväritys" bussiliikenteessä?

  • Tilaajaväritys

    Äänet: 74 77.1%
  • "Pilaajaväritys"

    Äänet: 22 22.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    96
Ei kai bussin väritys ole mikään este sille, missä sitä voi käyttää? Ellei sitten HSL ole kieltänyt näin väritettyjen autojen käytön muussa liikennöinnissä; en ota tuohon kantaa, koska ei tietoa asiasta ole. Ja koska itse on töissä yrityksessä, jonka oma (Scala-)väritys otettiin lähes sellaisenaan käyttöön tilaajaväritykseksi, niin en osannut ajatella sitä tuota kannalta.
HSL:n versio tilaajavärityksestä sattuu olemaan sellainen, että yhtiön nimi on pilkallisen pienellä präntillä, vieläpä takanukarkassa. Ei kannanottoni tilaajaväritystä yleisesti koske.
 
Yleensä tilausajokalusto on jotain muuta kuin HSL-linjakalustoa. Jos HSL-linjabusseja pitää kuitenkin tilausajoissa käyttää, ei se ole iso juttu käyttää vaikka irroitettavia logotarroja ja ohjeistaa kuljettajia kuuluttamaan jokin sopiva yhtiötä mainitseva litania keikan alussa ja/tai lopussa.
 
Tämä tilaajavärin ja tilausbussien yhteensopivuusongelma on täysin kuviteltu. Jos tilaaja vaatii omaa väritystä, mutta tuottajalle olisi edullisempaa pitää yhtiön omia värejä tilausliikenteen hoidon vuoksi, tuottaja nostaa tarjoushintaa tuolla erotuksella.
 
Perinteisesti sinisiä busseja on kulkenut Helsingissä, ja riemunkirjavia satelliittikaupungeissa. Yhteys siniseen väriin _koko_ HSL:n alueella mun mielestäni ontuu. Kun tietää suomalaiset keliolosuhteet ja bussien pesutiheyden niin kuinka fiksua oli ylipäänsä valita valkoinen väri bussin väritykseen? Vaaleansinisiä ei HRO/HKL/Helbin bussit ole kai koskaan olleet? Onkos muuten kyljessä etuoven vieressä näkyvä bussin numero HSL:n numerosarjasta vai liikennöitsijän numerosarjasta? Bussin kyljessä numeron välittömässä läheisyydessä on vain HSL:n logo, ei liikennöitsijän logoa

Tässä ketjussa on otettu osaa raitikoiden keltavihreään väritykseen. Miksi Valmetin saranoissa kyljen väriraja ikkunoiden alla ei voinut olla samassa kohtaa kun kyljen pokkaus ja etu- ja takapään muovisen kehyksen alaraja on? Miksi katon sivut piti maalata keltaiseksi eikä harmaaksi kuten kaikissa vanhoissa vaunuissa ja saksanseisojissakin on? Harmaassa olisi kura näkynyt huonommin, virroitin kun kuraa katon kuitenkin tippalistaan asti.

pekka
 
Perinteisesti sinisiä busseja on kulkenut Helsingissä, ja riemunkirjavia satelliittikaupungeissa. Yhteys siniseen väriin _koko_ HSL:n alueella mun mielestäni ontuu. Kun tietää suomalaiset keliolosuhteet ja bussien pesutiheyden niin kuinka fiksua oli ylipäänsä valita valkoinen väri bussin väritykseen? Vaaleansinisiä ei HRO/HKL/Helbin bussit ole kai koskaan olleet? Onkos muuten kyljessä etuoven vieressä näkyvä bussin numero HSL:n numerosarjasta vai liikennöitsijän numerosarjasta? Bussin kyljessä numeron välittömässä läheisyydessä on vain HSL:n logo, ei liikennöitsijän logoa

Tässä ketjussa on otettu osaa raitikoiden keltavihreään väritykseen. Miksi Valmetin saranoissa kyljen väriraja ikkunoiden alla ei voinut olla samassa kohtaa kun kyljen pokkaus ja etu- ja takapään muovisen kehyksen alaraja on? Miksi katon sivut piti maalata keltaiseksi eikä harmaaksi kuten kaikissa vanhoissa vaunuissa ja saksanseisojissakin on? Harmaassa olisi kura näkynyt huonommin, virroitin kun kuraa katon kuitenkin tippalistaan asti.

pekka

Kyllä näissä busseissa siinä etuoven vieressä on bussin numero. Minun tietääkseni bussin takana on myös liikennöitsijän logo? vai olenko väärässä?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä näissä busseissa siinä etuoven vieressä on bussin numero. Minun tietääkseni bussin takana on myös liikennöitsijän logo? vai olenko väärässä?

Takana liikennöitsijän logo, takaoven vieressä vikan ikkunan kohdalla molemmin puolin, etuoven yläpuolella ja kuljettajan ikkunan yläpuolella.
 
Ihan samaan kohtaan loppuu sininen kuin muissakin, mutta mitä pitempi bussi, sitä enemmän valkoista jää.

Mutta tarkoitin suhteutettuna pituuteen. Jos jaetaan prosenttuaalisesti sininen ja valkoinen osa. Kyllähän silti jää valkoista hiukkasen enemmän, mutta tuossa VT 521:ssä jäi aika paljon, sinistä olisi voinut pidentää. Noh, en tiedä. vristo kertokoon oikean vastauksen :)
 
Perinteisesti sinisiä busseja on kulkenut Helsingissä, ja riemunkirjavia satelliittikaupungeissa. Yhteys siniseen väriin _koko_ HSL:n alueella mun mielestäni ontuu.

Miksi tällaisen historiaan jääneen pikkuseikan pitäisi vaikuttaa siihen, miten tänä päivänä metropolialueen liikenteen ainoa kuluttajalle lippuja myyvä ja palvelutason järjestävä taho visualisoi brändiään? Yksi liikennöintialue, yksi brändi.
 
Itse kannatan tilaajaväritystä, mua on aina ärsyttänyt kun on viittätoista eri väritystä kaupungilla. Mutta itse väritys on minusta epäonnistunut. Se olisi pitänyt olla HKL-HelB-linjan sininen sävy eikä mitään valkoista peräpäätä. Ihan tyhmä väritys minusta, sekä itse väri että se että etuosa kokonaan sininen ja takaosa kokonaan valkoinen. Tampereella se tehtiin oikein, eli TKL-värit tuli kaikkiin busseihin. Voisitteko kuvitella, että Lontoossa muutettaisiin bussit vaaleanpunaisiksi?
 
Itse kannatan tilaajaväritystä, mua on aina ärsyttänyt kun on viittätoista eri väritystä kaupungilla. Mutta itse väritys on minusta epäonnistunut. Se olisi pitänyt olla HKL-HelB-linjan sininen sävy eikä mitään valkoista peräpäätä. Ihan tyhmä väritys minusta, sekä itse väri että se että etuosa kokonaan sininen ja takaosa kokonaan valkoinen. Tampereella se tehtiin oikein, eli TKL-värit tuli kaikkiin busseihin. Voisitteko kuvitella, että Lontoossa muutettaisiin bussit vaaleanpunaisiksi?

Miksi sininen? Miksei vaikka pelkkä valkoinen tai tummanvihreä kuten Raitiovaunut? Tai oranssit kuten Metrot? :D

Ja olen samaa mieltä Zigen kanssa tuosta VT 521:sesta.. Sininen saisi jatkua pidemmälle..
 
Takaisin
Ylös