Ulkomaan pikku-uutisia

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
744
Tanskassa suomalaisomisteisen Rettigin Strömmayhtiö on ostanut Tanskan suurimman sight-seeing-yhtiön Auto-Paasken, noin 80 autoa. Auto-Paasken Man-bussit oli taannoin Helsingissäkin Tanskan kilvillä ajamassa. Norjassa taas Nobina on voittanut Tromssan alueen bussiliikennöinnin, 117 autoa, joista peräti 100 uutta ja niistäkin 30 hybridibussia.
 
Toisaalla tuolla sivustolla kerrotaan, että Sajurin toiminta on päättynyt 1.4.2011. Kalustolistasta löytyy myös vuonna 2008 tulleita Schucheja, jotka on merkitty hylätyiksi 2011. Kyllä on taas saatu halvalla hyvää tavaraa.
 
Vuonna 2006 tuli Viipuriin jonkunmoinen partti kiinalaistekoisia China Shuchi Bus -busseja http://fotobus.msk.ru/photo/196283/ ja jo joulukuussa 2009 oli autojen tila tällainen http://fotobus.msk.ru/photo/249496/ ja toukokuussa 2011 on yhtä masentava näky http://fotobus.msk.ru/photo/451120/ eli jotain ihmeellistä on Kiinan bussien laadussa ?

Pietarilainen kaverini kertoili, että kukaan ei järin kauheasti noista autoista tykkää. Muistaa kuulemma sen päivän jolloin bussit tulivat liikenteeseen. Ensin ei oikein tiennyt miten suhtautua, mutta sitten nauratti ja sen jälkeen lähinnä itketti. Sen verta mitä noissa olen itse matkustanut niin ei kovin kummoisia pelejä, penkit läpeensä kovaa muovia ilman minkäänlaista kangassuikalettakaan, ja mm. varsin nykyaikainen manuaalivaihteisto, joka on varmasti kuskien mieleen :D Toisaalta olen käsittänyt, että ei ne mahrsrutkina käytety Gazelletkaan kovin pitkäikäisiä ole. Eivät kestä kovinkaan montaa vuotta ympärivuorokautista (reitistä riippuen) liikennöintiä.
 
Pietarilainen kaverini kertoili, että kukaan ei järin kauheasti noista autoista tykkää. Muistaa kuulemma sen päivän jolloin bussit tulivat liikenteeseen. Ensin ei oikein tiennyt miten suhtautua, mutta sitten nauratti ja sen jälkeen lähinnä itketti.

Tätä samaa tarinaa olen kuullut unkarilaisilta tuttaviltanikin. Volanbusz -yhtiöllä taitaa olla vielä kaupunkien välisessä liikenteessä muutama King Long (unkariksi kingkong) bussi. Volan hankki vuonna 2008 noin 100 yksilöä, joista suurin osa on jo kirjaimellisesti hajonnut osiksi. Sinänsä mielenkiintoista, koska kyseisten autojen alusta ja moottori ovat amerikkalaista tekoa ja loput osat on Euroopasta. Eli ainoastaan kokonpano on tapahtunut Kiinassa.

Tuoreita uutisia Unkarista: Ikarustaustainen Nabi jatkaa menestystään Usa:n markkinoilla. Dallas Area Rapid Transport (DART) on tilannut 459 kappaletta täysin matalalattiaisia, 9,45 ja 12,2 metrisiä kaasubusseja. Bussit valmistetaan Nabin Unkarin Kaposvarin kaupungin tehtaalla. Viimeisten bussien on määrä saapua Dallasiin alkuvuonna 2014. Nabi on saanut vankan jalansijan Amerikan markkinoilla. Tälläkin hetkellä muun muuassa Los Angelesissa liikennöi noin 2000 Nabi Cng -bussia.

Olen matkustanut Unkarissa Nabin Euroopan markkinoille valmistetulla Sirius-bussilla ja kokemus oli mieleenpainuva. Bussien ulkonäkö on rohkea, designissa oli amerikkalaisia vaikutteita. Matkustusergonomia oli hyvä ja ei-ammattilaisen silmin auto kulki tasaisesti ja hiljaa. Kokoonpano näytti laadukkaalta, bussi ei muistuttanut laadultaan Suomessakin tavattuja Ikaruksen malleja. Aika näyttää, saavuttaako Nabi Euroopankin markkinoilla Amerikkaan verrattavaa menestystä..

http://en.nabi.hu/index.php
 
Uumajan kaupunkiliikenteen tilaaja Ultra paukuttelee henkseleitä: "2012 - Ett rekordår. Viime vuonna ennätysmäärä matkustajia kulki kaupunkiliikenteen busseilla - 6,5 miljoonaa, lisäystä 500.000 matkaa enemmän kuin vuonna 2011 ja miljoona matkaa enemmän kuin vuonna 2010. Kuormitetuin linja on ykkönen (n. 2,1 milj.) ja hyvänä kakkosena kasilinja (n. 1,75 milj.). Yhteensä nämä kaksi linjaa kuljettavat 60 % kaikista kaupunkiliikenteen matkustajista. Kasvu on ollut suhteellisesti suurinta linjoilla 2 ja 5.

Kun suhteutetaan matkustajamäärä (6,5 milj.) keskustaajaman väkilukuun (n. 80.000 as.), saadaan lukema 81 matkaa/asukas. Eipä taida löytyä yhtä suurta lukemaa mistään suomalaisesta keskisuuresta kaupungista.
 
Uumajan kaupunkiliikenteen

Västerbottens-Kuriren paukuttelee henkseleitä: Uumaja on joukkoliikenteessä paras. Vuosina 2007-2011 Uumajan paikallisliikenteen matkustajamäärä kasvoi 40 % ja siitäkin huolimatta kulupuoli saatiin pysymään aisoissa, menot kasvoivat vain 10 % . Vastaavat luvut "för hela Sverige" olivat "vain" 18 % lisää matkustajia, mutta kulupuoli nousi peräti 48 %.

Syitä matkustajamäärien kasvuun löytyy mm. Uumajan keskustan ajoittain huonosta ilmanlaadusta. Kunnallispoliitikot ovat siksi satsanneet joukkoliikenteen kehittämiseen. Vuorovälien tihentäminen arkisin 10 minuuttiin linjoilla 1 ja 8 on kasvattanut matkustajamääriä. Vastaava vuorovälien tihentäminen saatetaan tehdä myös linjoille 2 ja 5 sekä linjaparille 6 / 9. Poliitikkojen tavoite on kaksinkertaistaa joukkoliikenteen matkamäärä vuoteen 2020 mennessä.
 
Takaisin
Ylös