Scania Citywide

Naapurifoorumilla oli bongattu koekilvillä Vaasan paikallisliikenteen tarroilla varustettu Citywide
 
Scania julkisti tänään uudistavansa (lue: pienentävänsä) bussiorganisaatiotansa Citywiden huonon menekin takia. Lehdistötiedote englanniksi ja ruotsiksi. Ruotsinkielisessä versiossa kerrotaan, että viime vuonna kaupaksi meni alle 100 Citywideä.
 
Onko muuten kellään, tyyliin jollakin paljon Citywideillä ajaneella kuljettajalla mitään tietoa mistä tulee se joku omituinen "dingdong" ääni, joka toistuu välillä Citywiden matkustamossa? olin tänään erään Nobinan Citywiden kyydissä, jossa toistui aina välillä joku omituinen "dingdong"-ääni matkustamossa, eikä kyseisen auton kuljettajalla ollut harmainta hajua mistä ääni tulee, luuli ensin että tarkoitan Stop-napin ääntä. Muistan kuulleeni kyseisen äänen pari kertaa aiemmin Citywiden kyydissä: Helbin jo poistuneessa etanolikäyttöisessä Citywidessä eli ns. "viinakärryssä" sekä eräässä berliiniläisessä nivel-Citywidessä. Molemmissa tilanteissa ääni toistui usemman kerran matkustamossa samaan tyyliin kuin tänään Nobinan autossa. En muista kuulleeni kyseistä ääntä kertaakaan minkään Omniexpressin tai Suburbanin kyydissä, joilla kuljen säännöllisesti, joten kyseessä on pakko olla joku yksinomaan Citywide-mallille tyypillinen ominaisuus. :lol:
 
Varmaan kuulutuksen merkkiääni. Joku valopää on keksinyt laittaa noihin kuulutuksen ”nappulan” vasemman jalan lepuutustuen keskelle! Jalkaa ei saa luontevasti pidettyä muuta kuin sen päällä.
 
Varmaan kuulutuksen merkkiääni. Joku valopää on keksinyt laittaa noihin kuulutuksen ”nappulan” vasemman jalan lepuutustuen keskelle! Jalkaa ei saa luontevasti pidettyä muuta kuin sen päällä.

Eli Citywideissä on siis yleistä että kuljettaja painaa jalallaan vahingossa sitä mikrofonia aktivoivaa painiketta lattiassa eikä välttämättä huomaa asiaa lainkaan? kuuluuko se sama ääni myös Suburbanissa ja Omniexpressissä jos kuljettaja painaa sitä mikin nappulaa (vaikka niissä se onkin ilmeisesti laitettu parempaan paikkaan)?
 
Viimeksi muokattu:
Kuulee sen äänen eteenkin. Muissa malleissa ei ole vastaan tullut yhtä pöljää ratkaisua. Näitä autoja suunnittelee ja käyttää eri ihmiset. Ja sen huomaa.
 
Kun en löytänyt tältä foorumilta mitään Scania Omnilink-aiheista ketjua, niin kysynpä tässä että kuuluiko muuten Citywiden edeltäjä, Scania Omnilink lainkaan Suomen tuontiohjelmaa kun niitä ei ymmärtääkseni ostettu täällä lainkaan uutena? olisi kyllä saatu ostaa tänne niitäkin Scalojen rinnalla ihan vaihtelun vuoksi, kun myytiinhän meillä myös Volvo 8500LE:itä 8700LE:n rinnalla. Itse olen matkustanut Omnilinkeillä jonkin verran Ruotsissa, ja täytyy sanoa että teknisesti hyvin samanlainen tuote kuin Lahden Autokorin korittama Scala, eikä silmät kiinni sitä pystyisi mitenkään erottamaan Scalasta (jos nyt kukaan ei paina Stop-nappia, kun sehän kuulostaa erilaiselta kuin Scalassa, omaan makuun miellyttävämmältä), mutta kori on mielestäni paremman näköinen kuin Scala. Kun meillehän hankittiin aikoinaan Ikaruksiakin Scalojen rinnalle, niin ihmettelen kyllä miksei Scanian oma kori, Omnilink kelvannut suomalaisasiakkaille, kun taas Volvon omat korit menestyivät meillä hyvin. Tuntuu kyllä todella naurettavalta jos tosiaankin pelkästään Lahden Autokorin Scalan takia päätti Scan-Auto jättää Omnilinkin (sekä täysmatalan Omnicityn) kokonaan pois Suomen tuontiohjelmasta. Samaahan voi verrata Carrus-aikoihin, jolloin meillä myytiin Volvoja myös ruotsalaisen Säfflen korilla Carruksien rinnalla...
 
Kun en löytänyt tältä foorumilta mitään Scania Omnilink-aiheista ketjua, niin kysynpä tässä että kuuluiko muuten Citywiden edeltäjä, Scania Omnilink lainkaan Suomen tuontiohjelmaa kun niitä ei ymmärtääkseni ostettu täällä lainkaan uutena? olisi kyllä saatu ostaa tänne niitäkin Scalojen rinnalla ihan vaihtelun vuoksi, kun myytiinhän meillä myös Volvo 8500LE:itä 8700LE:n rinnalla. Itse olen matkustanut Omnilinkeillä jonkin verran Ruotsissa, ja täytyy sanoa että teknisesti hyvin samanlainen tuote kuin Lahden Autokorin korittama Scala, eikä silmät kiinni sitä pystyisi mitenkään erottamaan Scalasta (jos nyt kukaan ei paina Stop-nappia, kun sehän kuulostaa erilaiselta kuin Scalassa, omaan makuun miellyttävämmältä), mutta kori on mielestäni paremman näköinen kuin Scala. Kun meillehän hankittiin aikoinaan Ikaruksiakin Scalojen rinnalle, niin ihmettelen kyllä miksei Scanian oma kori, Omnilink kelvannut suomalaisasiakkaille, kun taas Volvon omat korit menestyivät meillä hyvin. Tuntuu kyllä todella naurettavalta jos tosiaankin pelkästään Lahden Autokorin Scalan takia päätti Scan-Auto jättää Omnilinkin (sekä täysmatalan Omnicityn) kokonaan pois Suomen tuontiohjelmasta. Samaahan voi verrata Carrus-aikoihin, jolloin meillä myytiin Volvoja myös ruotsalaisen Säfflen korilla Carruksien rinnalla...
Syy siihen miksi OmniLinkkejä ei suomeen tilailtu lienee kilpailutetun liikenteen istumapaikkavaatimukset. OmniLinkkeihin ei saanut niitä riittävästi. Myös tuona aikana suosittiin kotimaista tuotetta, siksi scala menestyi. Ikarukseen puolestaan sorruttiin siksi, että se oli edullinen ja tehtaalla riitti kapasiteettia tuottaa niitä nopeammin isompia määriä.
Nämä lienee isoimmat syyt.
Tosin olen pohtinut miksi esim. TKL sortui tilaamaan nivelautoja scanialta, ja nimenomaan täysmatalia. Kapasiteetin puolesta omnilink olisi ollut parempi, mutta niissä matalalattiaosuutta vain etuosassa.
 
Syy siihen miksi OmniLinkkejä ei suomeen tilailtu lienee kilpailutetun liikenteen istumapaikkavaatimukset. OmniLinkkeihin ei saanut niitä riittävästi. Myös tuona aikana suosittiin kotimaista tuotetta, siksi scala menestyi. Ikarukseen puolestaan sorruttiin siksi, että se oli edullinen ja tehtaalla riitti kapasiteettia tuottaa niitä nopeammin isompia määriä.
Nämä lienee isoimmat syyt.
Tosin olen pohtinut miksi esim. TKL sortui tilaamaan nivelautoja scanialta, ja nimenomaan täysmatalia. Kapasiteetin puolesta omnilink olisi ollut parempi, mutta niissä matalalattiaosuutta vain etuosassa.

Ihanko totta, oliko Omnilinkissä tosiaankin maksimi-istumapaikkamäärä reilusti pienempi kuin seuraajassa Citywidessä vaikka Citywide I perustui pitkälti Omnilinkiin? jopa teliversioonkaan ei saanut YTV:n/HSL:n mielestä riittävästi istumapaikkoja? kuulostaa kyllä erikoiselta. Olisi kyllä mielestäni voitu hankkia Omnilinkejä ihan vaihtelun vuoksi jonkin verran vaikka joihinkin sopimuksiin mihin ei vaadittu niin paljon istumapaikkoja. Onneksi Suomeen hankittiin sentään kohtalaisesti sen seuraajaa, Citywideä, joka on Scanian malleista ehdoton suosikkini. ;)
 
Yksi ongelma oli lyhyt etuylitys. Leveää etuovea ja kahta istuinta etupyörän eteen ei mahtunut samaan autoon. Muuten telimallissa suunnilleen samat paikat, toki vaatimus voi olla juuri jotain yhden enenmän tms. Kuljettajan näkökulmasta Scala oli joka suhteessa minun mielestäni parempi. Ergonomia, lämmitys yms. Nätti malli tuo Citywide muuten on, ja matkustamo asiallinen ja valoisa.
 
Yksi ongelma oli lyhyt etuylitys. Leveää etuovea ja kahta istuinta etupyörän eteen ei mahtunut samaan autoon. Muuten telimallissa suunnilleen samat paikat, toki vaatimus voi olla juuri jotain yhden enenmän tms.

Okei, sitten ymmärrän hyvin. Totta juu, Ruotsissahan suurin osa Omnilinkeistä taitaa olla varustettu 1-lehtisellä etuovella (en oo ainakaan ite muistaakseni nähnyt siellä ainuttakaan Omnilinkiä, jossa olisi pariovet edessä), jota ei Omnilinkin tuotantoaikoina pidetty Suomessa erityisen suotavana Tamperetta lukuunottamatta (vasta 2011 kesällä alettiin suosia niitäkin). Onko asia korjaantunut sitten Citywiden tullessa tuotantoon, ja onko Ruotsin kaikissa Citywideissä istuimet "kuljettajan kavereille", myös 2-lehtisissä yksilöissä? Citywideillä en ole Ruotsissa kulkenut muilla kuin muutamalla haitarimallisella, joissa oli toki 1-lehtinen etuovi... :)
 
Eiköhän se etuylitys yhtä lyhyt ollut loppuun asti. Maahan on tuotu käytettynä 221 ovituksella varustettuja 2-akselisia yksilöitä, mutta ongelmana on vähäinen istumapaikkojen määrä. Yksilehtisellä ovella varustettuun menee ongelmitta istuimet pyörän ja oven väliin. En todella tiedä, että miksi etuylitys on niin lyhyt. Näyttääkin vähän hassulta.
 
Yllätyin kyllä totaalisesti, kun sain juuri selville ettei uuden sukupolven Citywiden etumatalaa versiona saa lainkaan sähkökäyttöisenä, ainoastaan täysmatala versio on saatavilla täyssähköisenä. Näin on asian laita ainakin toistaiseksi, toivottavasti pian tulee muutosta asiaan. Täytyy sanoa että yllätyin kyllä todella, kun miettii sähköbussien kysyntää tänä päivänä. Näin ollen Scanialla ei siis ole vaihtoehtoa täyssähköistä teliä haluaville, jolloin voi mennä vielä aikaa ennen kuin uusi Citywide rupee menestymään Suomessa kunnolla, kun niin monet kaupungit ovat jo alkaneet suosimaan sähköbusseja uusien bussien osalta. En osannut kyllä millään odottaa tällaista, pidin sitä enemmän tai vähemmän jo itsestäänselvänä asiana että uusi Citywide olisi tarjolla täyssähköisenä sekä etu- että kokomatalassa versiossa, samoin kaikissa pituuksissa, mutta ihmettelen kyllä kun näin ei olekaan (ainakaan vielä) sähköbussien suuresta kysynnästä huolimatta... :tongue:
 
Olisi kyllä mielestäni voitu hankkia Omnilinkejä ihan vaihtelun vuoksi jonkin verran vaikka joihinkin sopimuksiin mihin ei vaadittu niin paljon istumapaikkoja. Onneksi Suomeen hankittiin sentään kohtalaisesti sen seuraajaa, Citywideä, joka on Scanian malleista ehdoton suosikkini.

Eipä se bisnes pyöri sillä että ostetaan erilaisia busseja ”vaihtelun vuoksi”. Varsinkin jos kyseessä on malli, jota ei ole juurikaan tuotu Suomeen, jolloin varmaan varaosien saatavuus on heikompaa ja huollot kalliimpia. Eiköhän siihen ole syynsä, miksi liikennöitsijät hankkivat isot määrät samoja muutamaa mallia, kaluston ylläpito on helpompi järjestää. Ja jos tuote on huonosti suunniteltu (liian vähän istumapaikkoja) niin mitäpä sitä hankkimaan.

Yllätyin kyllä totaalisesti, kun sain juuri selville ettei uuden sukupolven Citywiden etumatalaa versiona saa lainkaan sähkökäyttöisenä, ainoastaan täysmatala versio on saatavilla täyssähköisenä
Eikös täysmatalat kaupunkibussit ole suuressa osassa Eurooppaa lähes standardi, ja etumatalien kysyntä keskittyy yksittäisille markkina-alueille kuten Suomeen? Silloin on luontevaa aloittaa sähköinen mallisto siitä versiosta, jolle on isoimmat markkinat. Voisi kuvitella myöhemmin tulevan Scanialta lisää versioita mikäli kysyntää on, kunhan tuotanto on saatu kunnolla vauhtiin.
 
Takaisin
Ylös