Kello

Liittynyt
3 Marraskuu 2008
Viestit
77
Tampereen linja-autoaseman kello näytti -00:01:37 väärin siitä lähtien, kun se käynnistettiin remontin jälkeen. Kellon käyntitarkkuudessa ei ole valittamista, virhe muuttui puolessatoista vuodessa noin 3 s. Kellon näyttämä aika korjattiin 5 h sen jälkeen, kun Aamulehden Moro-liite oli julkaissut asiasta jutun. Edeltäviin kolmeen yhteydenottooni asiasta oli Matkahuolto ilmoittanut, että he eivät mahda asialle mitään.

Linja-autossa on kymmenkunta kelloa, jotka lähes kaikki käyvät eri aikaa:
1. Kuljettajan rannekello
2. Kuljettajan puhelimen kello
3. Pikavuoroauton GSM-puhelimen kello
4. Autoradion kello
5a. Ajopiirturin kello jos on piirturi
5b. Kojetaulun kello, jos lähiliikenneautossa ei ole piirturia
6. Matkustamon yleisökello
7. Pusatecin kello
8.. Pusatecin etälukijan kello
9. Lisälämmittimen (Webasto) ohjauslaitteen kello
10. Matkustajainfojärjestelmän kello

Näistä yleensä vain 2. ja 3. ovat suunnilleen oikeassa ajassa, ja 4. ja 10. käyvät valtakunnan virallista aikaa. Muut käyvät plus/miinus 12 h tarkkuudella. 8. ja 7. käyvät keskenään samaa aikaa.

Pusatecin kello käy, toimijasta riippuen, suunnilleen oikeaa aikaa. Usein se on edellä, mikä ei oile matkustajia kohtaan oikeudenmukaista, koska auto lähtee pysäkiltä ennen virallisen kellonajan mukaista lähtöaikaa.

Mikä ihme siinä on, että Pusatecit eivät pysy valtakunnan ajassa? Ei pitäisi olla tekniikasta kiinni. Jopa VR pystyy parempaan.

Editoitu. Lyöntivirhe korjattu. 8 eikä &

---------- Viesti lisätty kello 8:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:16 ----------

Niin, voi se Webaston kello olla viikonkin verran pielessä.
 
Mikä ihme siinä on, että Pusatecit eivät pysy valtakunnan ajassa? Ei pitäisi olla tekniikasta kiinni.


Olet oikeassa tarkalleen! Kuussa on käyty ja takaisinkin on tultu - uskomatonta että tämä on edelleen aivan retuperällä. Toisaalta usean kelloliikkeen edustalla olevat mainoskellot ovat joskus,aina,usein aivan poissa "tolaltaan" ?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linja-autossa on kymmenkunta kelloa, jotka lähes kaikki käyvät eri aikaa:
1. Kuljettajan rannekello
2. Kuljettajan puhelimen kello
3. Pikavuoroauton GSM-puhelimen kello
4. Autoradion kello
5a. Ajopiirturin kello jos on piirturi
5b. Kojetaulun kello, jos lähiliikenneautossa ei ole piirturia
6. Matkustamon yleisökello
7. Pusatecin kello
8.. Pusatecin etälukijan kello
9. Lisälämmittimen (Webasto) ohjauslaitteen kello
10. Matkustajainfojärjestelmän kello

Mielenkiintoinen ja oireellinen havainto. Toisaalta mietin miten olisi jos nämä kaikki osajärjestelmät integroitaisiin yhteen... Voisi olla aika kallis integrointiprojekti ja ottaen huomioon tietojärjestelmien kehityksen virhemahdollisuudet voisi ilmetä "mielenkiintoisia" vikoja. ;)
 
Integraatio on mielekästä vain "älybussin" (vrt. "älypuhelin") jälkeen, ad-hoc-integraatio samanarvoisten laitteiden välillä kun on se hauskoihin bugeihin johtava tie: kaikki riippuvat vähän toisistaan, eikä kukaan parin lisälaitteen jälkeen voi seurata kaikkia mahdollisia riippuvuussuhteita.

Jos taasen bussi tarjoaa myös tietoteknisen autoritäärisen alustan aika-, internet- ja sijaintipalveluineen, voidaan lisälaitteet tehdä räätälöidysti sitä varten, parhaimmillaan softassa bussin firmiksen lisäosina. Jos bussin alustassa on bugeja, niiden korjaaminen korjaa myös niistä riippuvat lisäosat.
 
Ei se kellojen integrointi niin kamalan vaikeaa ole. Valitaan tarkin kelloista isännäksi (master), ja rengit (slave) asettuvat esim. kerran vuorokaudessa isännän aikaan, ja jos se ei onnistu, käyvät omia aikojaan. Isäntä seuraa keskusaikaa, jona voi toimia satelliittipaikannuksen aika tai Pusatecin GSM-operaattorin aika.

Pusatecin aika on havaintojeni mukaan poikennut YLEn aikamerkistä enimmillään 29 s. VR on perustamisestaan lähtien pystynyt parempaan. Eri liikennöitsijöiden Pusatecit käyvät lisäksi eri aikaa. Vaihto saattaa vanhentua ennen aikojaan, tai yölisä tulee perittyä aiheettomasti.
 
VR on perustamisestaan lähtien pystynyt parempaan.

VR kieltämättä suoriutuu varsin hyvin, mutta Liikennevirastolla sen sijaan on parannettavaa. Esimerkiksi Keravan laiturinäyttöjen (ainakin osan) kellot ovat edelleen - ollut jo vuosia - noin 2 minuuttia myöhässä. (Kyllä, palautetta on annettu aikoja sitten. Sivuston HSL:läiset voisivat tietysti tilaajan roolissaan vähän kovistella Liikennevirastoa aiheesta...) :)
 
Ei se kellojen integrointi niin kamalan vaikeaa ole. Valitaan tarkin kelloista isännäksi (master), ja rengit (slave) asettuvat esim. kerran vuorokaudessa isännän aikaan, ja jos se ei onnistu, käyvät omia aikojaan. Isäntä seuraa keskusaikaa, jona voi toimia satelliittipaikannuksen aika tai Pusatecin GSM-operaattorin aika.

Muuten hyvä, mutta onko näissä kaikissa kelloissa tarvittava rajapinta olemassa? Veikkaan että ei. Sama juttu kotona, minulla on herätyskello, rannekello, pari kännykkää, pari tietokonetta, wlan access point, adsl/wlan-reititin, iPad, tallentava digiboksi, DVD-/kovalevytallennin, TV, bluray-soitin, mikroaaltouuni jne. (?), joissa on kaikissa kello joko näkyvillä tai sisäisesti. Mikään näistä laitteista ei tietääkseni sisällä rajapintaa, joka ottaisi ajan talouden yhteisestä master-kellosta. Sen sijaan yksi jos toinenkin yrittää itsenäisesti synkata aikaansa oman verkkonsa kautta jostakin keskitetystä lähteestä.
 
Pusatecin aika on havaintojeni mukaan poikennut YLEn aikamerkistä enimmillään 29 s. VR on perustamisestaan lähtien pystynyt parempaan. Eri liikennöitsijöiden Pusatecit käyvät lisäksi eri aikaa. Vaihto saattaa vanhentua ennen aikojaan, tai yölisä tulee perittyä aiheettomasti.

Tämän huomaa käytännössä varsinkin Pyynikintorilla (tätä nykyä myös Keskustorilla), kun osa autoista lähtee puoltakin minuuttia aiemmin laiturista liikkeelle verrattuna muihin. Toki tässä saatetaan ottaa myös varaslähtöjä, mutta kyse on todennäköisesti enemmänkin juuri siitä, että eri liikennöitsijöiden Pusatec:t ottavat aikansa eri lähteistä; en tiedä, otetaanko aika operaattorilta vai esim. joltain keskitetytä palvelimelta. Yleensä nuo ovat vielä niin päin, että kellot edistävät sen puoli minuuttia, jolloin matkustajia saattaa jäädä kyydistä. (Oikean ajan määrittelen tässä siis YLE:n aikamerkin perusteella.)

En tiedä, olisiko teknisesti mahdollista, mutta selkeintä olisi, jos tilaaja pitäisi yllä ns. virallisen ajan palvelinta, josta jokainen operaattori olisi velvollinen synkkaamaan Pusatec:nsa ollessaan tilatun liikenteen ajossa.

Ainakin muutama vuosi sitten oli niin, että tuo tunnin vaihto-oikeus oli matkakorteilla todellisuudessa luokkaa 1 h 3 min, johtuen ehkä osittain näistä "aikavyöhykkeistä". Yömaksu pitäisi taas huomioida linjojen lähtöaikojen suunnittelussa niin, että se ei normaalitilanteissa alkaisi/loppuisi keskeltä jonoa, joka on varsinkin viikonloppuisin humalaisessa asiakaskunnassa omiaan aiheuttamaan kärhämiä. Pääosin tuo onkin otettu hyvin huomioon.
 
Olet oikeassa tarkalleen! Kuussa on käyty ja takaisinkin on tultu - uskomatonta että tämä on edelleen aivan retuperällä. Toisaalta usean kelloliikkeen edustalla olevat mainoskellot ovat joskus,aina,usein aivan poissa "tolaltaan" ?
Myös minua on kiusannut tämä sama asia jo vuosikaudet. Tyypillistä on, että bussin matkustamoon näkyvä kello on joko jossain edit-tilassa, vilkkuu nollaa, näyttää mitä sattuu tai sitten se esittää rikki revittyä selkänojan mainostarraa jostain vuosien takaa.

Yllätykseni oli suuri, kun viitisen vuotta sitten kävin Budapestissä. Siellä oli kaikissa busseissa (ja ratikoissa ja metroissa) oikeassa ajassa oleva kello. Lisäksi tämä ”kello” kertoi, mihin bussi oli menossa ja mikä oli seuraava pysäkki. Bussit ja muu kalusto ei kyllä ollut läheskään niin hienoa kuin meillä. Mutta olen huomannut, että monissa maissa tärkeintä on, että palvelu toimii. Meillä näyttä olevan tärkeintä, että on mahdollisimman uutta ja kallista.

Antero
 
Kaupunkiliikenteessä, ja usein muuallakin yleisökellosta näkee kellonajan vain pysäkillä seistessä ja vajaan sekunnin pysäkiltä lähdettyä. Sitten siinä lukee "STOP". Puolan Volvoissa ei pysäkillä seistessäkään, koska stop-valo kuittaantuu vasta kaikkien ovien sulkeuduttua.
 
Vai on teillä kellot puoli minuuttia pielessä... Aamulla panin merkille, että Turun Citybussin yhdessä Volvossa matkustamon kello on 92 päivää, 1 tunnin ja 4 minuuttia edellä!
 
Vai on teillä kellot puoli minuuttia pielessä... Aamulla panin merkille, että Turun Citybussin yhdessä Volvossa matkustamon kello on 92 päivää, 1 tunnin ja 4 minuuttia edellä!

Eräs meikäläisen työohjeiden mukaan aikaan asetettava kello oli myöhässä noin 21 vuotta. Noh, lienee oli koko värkki resetoitu, ja päivämäärä palautunut ajankohtaan 1.1.1990. Kyseisiä laitteita ei kylläkään tuolloin ollut vielä olemassa.
 
Bussin kellonhan perinteisesti näyttää kymmentä yli kahta. Se on silloin oikeassa kahdesti päivässä. Eikö se riitä?
 
Nuo olisi helpompi kuljettajankin taholta pitää ajassa, jos niiden aikaanasettamisesta ei tehtäisi niin järjettömän vaikeaa. Esimerkiksi TKL:n uusimmissa Scaloissa on kello (271 ->), jota säätääkseen pitää alaosassa olevaan reikään asettaa jonkinsortin metalliholkki, ja samaan aikaan pitää parista yläpuolella olevasta napista naputella kello oikeaan aikaan.

Volvoissa (8700) reiät, joiden takaa säätönamiskat löytyvät, ovat niin pienet, että paperiklemmaria paksummalla on turha yrittää päästä niihin käsiksi. Sama pätee myös vanhempiin Scaloihin. Monta kertaa on tullut ihmeteltyä, että eikö tuota asetusta olisi saatu suoraan ajotietokoneen valikoihin suoraa. Kello-valikko siellä toki on, mutta sillä asetuksella ei oikeasti ole vaikutusta muuhun kuin mittaristossa (ja radiossa) näkyvään kellonaikaan.

Ja kuten tuossa jutun loppupuolella todetaan, miksei tuota kellonajan näyttöä voisi "integroida" suoraan tuohon pysäkkinäyttöön? Tai miksei niin ole alunperinkin tehty IJ2010:n kanssa. Joko niin, että kellonaika näkyy vuorotellen pysäkkinimen kanssa, tai se näytettäisiin esim. oikeassa reunassa koko ajan.
 
Takaisin
Ylös