Lontoo: uusi "Routemaster"

"Uusi Routemaster" on hyvä esimerkki Lontoon poukkoilevasta joukkoliikennepolitiikasta ja pormestarien osuudesta siihen. Edellisen pormestarin Ken Livingstonen aikana esiteltiin nivelbussit kaksikerrosbussien rinnalla ratkaisuna suurten ihmismassojen kuljettamisessa. Suhtautuminen nivelbusseihin on ollut ristiriitaista ja kun vuonna 2008 uusi pormestari Boris Johnson astui virkaansa, aloitti hän heti toimenpiteet nivelbussien poistamiseksi. Lisäksi hän järjesti suunnittelukilpailun "uuden Routemasterin" kehittämiseksi Lontooseen. Tavoite on nyt toteutumassa ja ensimmäisen "Borismasterin" koeajot käynnissä. Prototyyppejä valmistuu kaikkiaan kuusi kappaletta.

Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se, että uuden pormestarin valinta on käynnissä ja ehdolla on Johnsonin lisäksi myös edellinen viranhoitaja Ken Livingstone. Johnson yrittää saada viimeisetkin nivelbussit poistettua ennen nykyisen virkakautensa loppua. Jos Livingstone valitaan, mitä tapahtuu Borismasterille? Pysäytetäänkö kehitystyö, palautetaanko nivelbussit jälleen...? Vaalit ovat toukokuussa.
 
Johnson yrittää saada viimeisetkin nivelbussit poistettua ennen nykyisen virkakautensa loppua. Jos Livingstone valitaan, mitä tapahtuu Borismasterille? Pysäytetäänkö kehitystyö, palautetaanko nivelbussit jälleen...?

Tuskin pysäytetään. Vaikea kuvitella että Livingstone periaatteesta doubledeckereitä vastusti, vaan vain koska ne olivat kalliimpia kuin tavallisemmat bussit. Kansahan niistä tykkäsi ja varmasti tykkää uusistakin. Kun kerran kehitystyöhön on rahat jo upotettu, ei ole kenellekään hyödyllistä tilausta tuohon lopettaa, jos se ylipäätään olisi mahdollista. Uusista nivelbusseista on paljon helpompi päästä eroon kuin uusista Borismastereista, koska nivelet kelpaavat mihin tahansa niitä käyttävään kaupunkiin, mutta Borismaster on paljon lontoolaisempi ilmestys kuin muiden kaupunkien doubledeckerit. Ja olisi henkisesti erittäin kipeää myydä Lontoota varten suunnitellut uudet bussit. Lisätilauksia ei Livingstonen olisi tietysti tarpeen tehdä, mutta kansan mielipide saattaa ajaa siihenkin.
 
BBC: New Routemaster bus starts running on London roads

Huomionarvoinen asia uutisessa:

www.bbc.co.uk sanoi:
But in an open letter to the mayor, Labour MP for Tottenham David Lammy said each new bus costs £1.4m compared with the conventional double-decker bus which costs about £190,000.

Tilatut kahdeksan bussia maksavat yhtensä 11.37 miljoonaa puntaa; ei olla köyhiä, eikä kipeitä Lontoossa :).
 
ei olla köyhiä, eikä kipeitä Lontoossa :).

Vertailun vuoksi Helsingin Transtech-tilaus 113 Meur / 40 ratikkaa = 2,83 Meur = 2,40 miljoonaa puntaa per nivelraitiovaunu. Matkustajapaikan hinnaksi tulee 16 100 puntaa Routemasterille (kapasiteetti 87) ja 16 200 puntaa uudelle nivelratikalle (kapasiteetti 148). Lontoolaiset ovat siis onnistuneet tekemään ratikan hintaisen bussin.
 
Takaisin
Ylös