ex HKL-Bussiliikenne #9601 ja #9602

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,568
Jotkut meistä muistelevat haikein mielin Helsingin ainoita matalalattiaisia nivelbusseja, jotka palvelivat 1996-2001 välisenä aikana varsin vaihtelevalla menestyksellä.

- http://jno.1g.fi/KGV312fi.htm

Näiden nykyisen kodin osoite on PKM Gdynia, ja kilometrejä tulee mittariin ihan eri tahtia kuin Helsingin aikoina.
- http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/autobusy.php?s=15&nr=12142&ticket=522 #9601
- http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/autobusy.php?s=15&nr=12141&ticket=522 #9602

Tuoreimmat kuvat mainituista autoista on tältä syksyltä
- http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/autobusy.php?s=14&nr=72522
- http://ams1.lo3.wroc.pl/tomek/autobusy.php?s=14&nr=62846

Nivelbussifaneille näistäkin varmaan jotain irtoaa.
 
mikä näissä busseissa kämmäsi kun poistettiin? kyllä helsinkiin pitäis ostaa taas nivelbusseja
 
Tilaaja asettaa teli- ja nivelbussit aika lailla samalle tasolle vaikkei kyse ole samasta asiasta. Jos jollekin linjalle vaadittaisiin niveliä ja oltaisiin siitä valmiita maksamaan, niveliä tulisi. Yksinkertaista sinänsä. Maitoa saa maitokaupasta, nivelbusseja nivelbussikaupasta - asiassa ei ole mitään ihmeellisyyttä.
 
tota... just just. mutta miksi nää city u nivelet poistettiin vaan neljän vuoden jälkeen?

Bussipysäkin nettisivuilta otettu:

''Vuonna 2001 HKL luopui näistä ainoista matalista nivelbusseistaan kokonaan, prototyypit osoittautuivat epäluotettaviksi.''

ja

''Nämä kaksi prototyyppibussia ovat olleet varsinaisia murheenkryynejä, ei lastentautia jota näistä ei löytyisi. Bussit poistettiin käytöstä kesällä 2001.''
 
Sinänsä naurettavaa, että niveliä löytyy Tallinnasta, Tukholmasta ja Tampereelta, mutta ei Helsingistä. Tosin Tamperekin taitaa olla pikku hiljaa nivelistä luopumassa. Suomessa ei vain ole oikein mihinkään varaa. Kyllä matkustajamäärät joustavat, kun laitetaan telejä nivelten tilalle.
 
Ex-HKL-Bl:n entinen bussiliikennejohtaja totesi aikanaan noista 9601:sta ja 9602:sta, että niiden käyttöaste liikennöitsijällä oli noin 20%, kun kannattavan bussihankinnan vastaava on 90% ja yli (tuohon aikaa tuollaiseen taisi yltää nykyään Helb 9621-9625 sekä 9828-9831 eli Volvo B10BLMF/Carrus City M). Toinen oli ajoittain liikenteessä ja toinen seisoi pitkään lumen alla Ruhan ruokalan kujalla. Hyviä ne olivat omasta mielestäni ajaa, mutta kun linkkujarru kytkeytyy eteenpäin tiukasti käännyttäessä, eikä lähde pois päältä ennen täydellistä buutausta, ei kaikki voi olla oikein kunnossa.

Itselläni on kokemusta noista linjoilta h18 sekä h20.
 
Takaisin
Ylös