Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Eilisessä Hesarissa kerrottiin, että Espoon kaupunki sai teekkareilta lahjoituksena HKL:n bussin vuonna 1972. Minulla ei ole tässä käsillä busseista tietoja, joten mikä tuo lahjoitettu bussi oli ja erityisesti, mikä oli lahjan kohtalo? Voisin olettaa, että lahjoitettaessa bussi oli käyttökuntoinen, mutta mahtoiko Espoon vastasyntyneen kaupungin kunnialle olla liian kova kolaus käyttää bussia muuhun kuin romuttamiseen?
Voin tässä samalla kertoa, että kun itse aloitin opinnot vuonna 1975 TTKK:lla Tampereen Hervannassa, sinne oli koko lailla kehnot bussiyhteydet. Moni teekkari asui keskustassa, joten busseja olisi tarvittu. Vain tenttipäivinä TaKL ajoi ylimääräisiä vuoroja korkeakoululle. Näissä vuoroissa oli usein erikoista kalustoa, koska vakiokalusto kiersi normaalivuoroissa. Olen erikoisvuoroilla matkustanut koululle mm. TaKL:n Scania Capitolilla. Valitettavasti ei ole kuvaa Capitolista korkeakoulun päärakennuksen edustalla. Silloin ei ollut yhtä helppo pitää kameraa mukana aina kuin nykyään.
Minusta tuli Koneenrakentajakillan puheenjohtaja, ja opiskelijoiden etujärjestönä päätimme ehdotuksestani, että yritämme tehdä jotain koulun yhteyksien parantamiseksi. TaKL vastasi ehdotukseemme koululinjasta, ettei ole kalustoa. Niinpä aloimme puuhata bussin lahjoittamista TaKL:lle, silloin tietämättä siitä, että otaniemeläiset olivat tempaisseet bussilahjoituksella muutaman vuoden aikaisemmin. HKL:ltä saimme lupauksen, että he myyvät meille poistoon menevän bussin siinä kuin kelle hyvänsä muullekin, ja voivat huolehtia, että bussi on kuitenkin toimintakuntoinen. Hinta taisi olla silloin 1500 markkaa, noin puolet vuoden opintolainasta. Jonkun maalaamon kanssa saimme sovituksi, että he sponsoroivat meille bussin maalauksen TaKL:n väriin.
Killalla ei ollut rahaa bussin ostamiseen, joten selvitimme, että HKL oli poistamassa Scanioita, ja käännyimme suomalaisen edustajan puoleen. Scanian edustaja kieltäytyi jyrkästi, mikä oli meille melkoinen yllätys. Selitys oli, että käytetyn bussin lahjoituksen rahoittaminen haittaisi heidän liikesuhteitaan TaKL:n kanssa. Me kun ajattelimme, että asia olisi toisinpäin. Emme saaneet rahoitusta järjestetyksi, joten bussitempaus raukesi. TaKL:n 23:lla pääsimme sitten edelleen vain Teekkarinkadun risteykseen.
Antero
Voin tässä samalla kertoa, että kun itse aloitin opinnot vuonna 1975 TTKK:lla Tampereen Hervannassa, sinne oli koko lailla kehnot bussiyhteydet. Moni teekkari asui keskustassa, joten busseja olisi tarvittu. Vain tenttipäivinä TaKL ajoi ylimääräisiä vuoroja korkeakoululle. Näissä vuoroissa oli usein erikoista kalustoa, koska vakiokalusto kiersi normaalivuoroissa. Olen erikoisvuoroilla matkustanut koululle mm. TaKL:n Scania Capitolilla. Valitettavasti ei ole kuvaa Capitolista korkeakoulun päärakennuksen edustalla. Silloin ei ollut yhtä helppo pitää kameraa mukana aina kuin nykyään.
Minusta tuli Koneenrakentajakillan puheenjohtaja, ja opiskelijoiden etujärjestönä päätimme ehdotuksestani, että yritämme tehdä jotain koulun yhteyksien parantamiseksi. TaKL vastasi ehdotukseemme koululinjasta, ettei ole kalustoa. Niinpä aloimme puuhata bussin lahjoittamista TaKL:lle, silloin tietämättä siitä, että otaniemeläiset olivat tempaisseet bussilahjoituksella muutaman vuoden aikaisemmin. HKL:ltä saimme lupauksen, että he myyvät meille poistoon menevän bussin siinä kuin kelle hyvänsä muullekin, ja voivat huolehtia, että bussi on kuitenkin toimintakuntoinen. Hinta taisi olla silloin 1500 markkaa, noin puolet vuoden opintolainasta. Jonkun maalaamon kanssa saimme sovituksi, että he sponsoroivat meille bussin maalauksen TaKL:n väriin.
Killalla ei ollut rahaa bussin ostamiseen, joten selvitimme, että HKL oli poistamassa Scanioita, ja käännyimme suomalaisen edustajan puoleen. Scanian edustaja kieltäytyi jyrkästi, mikä oli meille melkoinen yllätys. Selitys oli, että käytetyn bussin lahjoituksen rahoittaminen haittaisi heidän liikesuhteitaan TaKL:n kanssa. Me kun ajattelimme, että asia olisi toisinpäin. Emme saaneet rahoitusta järjestetyksi, joten bussitempaus raukesi. TaKL:n 23:lla pääsimme sitten edelleen vain Teekkarinkadun risteykseen.
Antero