Varikkoalueilla vieraileminen

Liittynyt
3 Marraskuu 2011
Viestit
64
Viimeksi muistaakseni 30.-31.12. välisenä yönä, eikä tuolloin ajantasauspysäkeistä kertovia papereita ei ainakaan näkynyt missään päin Ilmalan taukotiloissa, ilmoitustaululla tai muuallakaan - tai sitten en vain huomannut niitä. HelB:llä vastaavanlainen lappunen on ainakin minun mielestäni aika näkyvällä paikalla Varhan taululla.

Eli tässä juuri tunnustit tunkeutuneesi yksityisalueelle, todella hienoa. Älä ihmettele jos joku heittää ei niin hienovairaisesti pihalle ja maijan kyytiin. Pitänee ottaa puheeksi töissä että siellä on tällaista liikennettä yöaikaan niin ovet säppiin ja kameroita lisää.
Ei ihme että varikolla katoaa kuljettajien tavaroita taukotilasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Eli tässä juuri tunnustit tunkeutuneesi yksityisalueelle, todella hienoa.

Olen ymmärtänyt, että nimimerkki Wade on toiminut jossain asiakashaastatteluhommissa, ja sitä myöten olisi ainakin jossain määrin ei-asiaton henkilö henkilökunnan tiloissa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että olisi mitenkään hyväksyttävää tai edes sallittua levitellä julkisuuteen tietoa siitä, mitä lappuja milläkin ilmoitustaululla on tai ei ole.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Olen ymmärtänyt, että nimimerkki Wade on toiminut jossain asiakashaastatteluhommissa, ja sitä myöten olisi ainakin jossain määrin ei-asiaton henkilö henkilökunnan tiloissa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että olisi mitenkään hyväksyttävää tai edes sallittua levitellä julkisuuteen tietoa siitä, mitä lappuja milläkin ilmoitustaululla on tai ei ole.

Mikäli on Toimitusjohtajan lupa olla siellä, se on eri asia. Muutoin ei ole mitään asiaa varikolle tai henkilöstön tiloihin. Kummallista toimintaa...

Sinällään vaikka tuntisi jokusen kuljettajan niin sekään ei oikeuta olla varikkoalueella ilman asianomaista lupaa.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että olisi mitenkään hyväksyttävää tai edes sallittua levitellä julkisuuteen tietoa siitä, mitä lappuja milläkin ilmoitustaululla on tai ei ole.

Pyydän käytöstäni nöyrästi anteeksi. Pidän jatkossa suuni supussa kaikesta Pohjolan Liikenteen ja muidenkin liikennöitsijöiden asioista.
 
Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

Itse asiaan liittymättä, minua alkaa kiinnostaa mitä valtion salaisuuksia siellä Ilmalan varikon seinällä seisoo Jos joku ei vielä ole eksynyt nimimerkin wade ylläpitämälle blogi sivustolle, niin tiedoksi näille että hänell on muutamiakin tuttuja töissä kyseisessä yrityksessä joiden seurassa on varikolla käynyt. Tässä ei omastä mielestä ole mitään väärää. Myöskään waden "vuotamat" tiedot varikon tiloista eivät ole liikesalaisuuksia, käytännössä kun wade on vain todennut, ettei ole edes nähnyt mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Pyydän käytöstäni nöyrästi anteeksi. Pidän jatkossa suuni supussa kaikesta Pohjolan Liikenteen ja muidenkin liikennöitsijöiden asioista.
Pyydän itse anteeksi, ehkäpä kärkevää kirjoitustani. Olisithan voinut heti aluksi kertoa olevasi töissä joukkoliikenteen parissa, niin kukaan ei olisi ihmetellyt käyntiäsi varikkotiloissamme. Seuraavan kerran tule ihan reilusti tervehtimään, kun siellä asioit, ok? Arvostan joukkoliikenteen parissa työskenteleviä ammattilaisia.
 
Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

Eli tässä juuri tunnustit tunkeutuneesi yksityisalueelle, todella hienoa. Älä ihmettele jos joku heittää ei niin hienovairaisesti pihalle ja maijan kyytiin. Pitänee ottaa puheeksi töissä että siellä on tällaista liikennettä yöaikaan niin ovet säppiin ja kameroita lisää.
Ei ihme että varikolla katoaa kuljettajien tavaroita taukotilasta.

Sanon suoraan kaunistelematta, herralta näyttää löytyvän pienoinen asennevamma. Joa et tiedä miksi henkilö on teidän henkilökunnantiloissanne käynyt niin pidä suusi kiinni. Missään kohtaan wade ei maininnut miksi on siellä käynyt. Kyllä varikolla oltaisiin varmasti sanottu hänelle jos asiattomasti olisi siellä ollut. Sinä työskentelen ilmeisesti PL:n kuljettajana, se ei kuitenkaan tarkoita sitä että voit hyökätä muiden foorumilaisten kimppuu.

Sanon saman minkä aikaisemmin, foorumin suunta on muuttunut tässä puolentoistavuoden aikana mitä täällä olen ollut... Ennen kaikki olivat toisilleen ystävällisiä ja kunnioittivat mitä toiset kirjoittivat, nyt näyttää siltä että osa etenkin kuljettajista ja muut joukkoliikenteen parissa työskentelevät hyökkäävät meidän harrastajien kimppuun. En ole ainoa joka on tätä mieltä, muutama muu foorumin jäsen myös on saman minulle maininnut kun heidän kanssan olen jutellut. JOTEN NYT SITÄ ASENTEEN KORJAUSTA KIITOS!!

---------- Viesti lisätty kello 9:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:12 ----------

Ps. En tarkoita kaikkia joukkoliikenteenparissa työskenteleviä, mutta kaikki voisivat tutkia omia kirjoituksiaan ja sen jälkeen miettiä oliko itse kyseessä. Kyllä täällä asiallisiakin joukkoliikenteessä työskenteleviä löytyy, onneksi. Kuljettajat (konduktöörit(ne keitä tämä kirjoitus nyt koskee)), olette asiakaspalvelutyössä, käyttäydyttekö matkustajia kohtaan töissä samalla tavalla kun täällä foorumilla muita kirjoittajia kohtaan?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Mikäli on Toimitusjohtajan lupa olla siellä, se on eri asia. Muutoin ei ole mitään asiaa varikolle tai henkilöstön tiloihin. Kummallista toimintaa...

En halua käydä väittelemään säännöistä, jotka voivat olla eri bussiyhtiöillä erilaiset, koska arvostan suuresti bussiyhtiöiden sääntöjä ja kuljettajia. Ja siksi toivoisinkin viestiini asiallista vastausta vristolta tai Duracellilta (enkä väitä, että edelliset vastauksenne olisivat olleet jotenkin asiattomia).
Eli onko Pohjolan Liikenteellä erilainen tapa toimia, jos haluan päästä käymään varikolla tai taukotilassa? Nimittäin Nobinalla ja HelB:llä voin mennä varikolle itsenäisesti kuvaamaan busseja sekä myös kuljettajan kanssa taukotilaan tai varikolle, kunhan vain olen siitä ilmoittanut, esim. kyseisen varikon liikennepäällikölle tai kuljettaja on niin luvannut. Eikä (muut) kuljettajatkaan sitä paheksu tai ihmettele, tulevat vain tervehtimään. Eli tarvitseeko PL:llä toimitusjohtajan luvan varikolle tuloon ja taukotilaan pääsyyn ja saako varikollanne olevia busseja kuvata sittenkään, ainakaan ilman tulostettua lupaa?
 
Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

Luulisi että se otettaisiin kohteliaisuutena, jos jollakulla on kiinnostusta niin paljon, että haluaa tulla bussiyhtiön varikolle tutustumaan. Toki edellyttäen, että vierailija käyttäytyy asiallisesti. Suoraan sanoen, yritys jossa ei tätä hyväksytä, antaa itsestään aika mäntin kuvan.

Mitä Pohjolan Liikenteeseen tulee, uskoisin ison yhtiön johtajalla olevan muutakin tekemistä kuin tulostaa bussiharrastajille kulkulupia varikon porteista sisään.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

En halua käydä väittelemään säännöistä, jotka voivat olla eri bussiyhtiöillä erilaiset, koska arvostan suuresti bussiyhtiöiden sääntöjä ja kuljettajia. Ja siksi toivoisinkin viestiini asiallista vastausta vristolta tai Duracellilta (enkä väitä, että edelliset vastauksenne olisivat olleet jotenkin asiattomia).
Eli onko Pohjolan Liikenteellä erilainen tapa toimia, jos haluan päästä käymään varikolla tai taukotilassa?

Miksi pitäisi päästä taukotiloihin käymään? Ihan vain silkkaa uteliaisuuttani kysyn. Taukotiloissa on kuitenkin kuljettajia lepäämässä ja viettämässä omaa aikaa, toiset nukkuen, toiset tv:tä katsellen, mitä kukin tekeekään.
Meilläkin on taukotiloista kadonnut kuljettajien henkilökohtaista omaisuutta kuten puhelinta ym. Taukotiloissa on myös yrityksen omaisuutta kuten tietokoneita ym.

Jos taukotiloissa liikkuu yrityksen ulkopuolista porukkaa niin uskaltaako sitä sitten jättää laukkuaan mihkään edes vessassa käynnin takia?
 
Joukkoliikenneharrastuksen moraalista ja etiikasta

Palataan nyt sitten vielä asiaan, kun sitä kysytään:
Viimeksi muistaakseni 30.-31.12. välisenä yönä,
Tämä korostettu kohta viestissä herätti huomioni. Sana "työtehtävissä" olisi ollut ratkaiseva, joka olisi poistanut ihmettelyni välittömästi.

Olen 20-vuoden aikana tavannut henkilöitä varikkotiloissa (ja siellä olevissa busseissa) myös vähemmän asiallisissa toimissa. Tokikaan en epäile nimimerkki "waden" ei olevan sellainen, mutta kun on kyse paikasta, jotka ovat yhtiön palveluksessa työskentelevien työtiloja ja omaisuutta, on tietty varovaisuus aina (mielestäni) paikallaan. Itse kysyn aina kohteliasti "kuinka voin auttaa?", kun tapaan jonkun ei-tutun "siviilin" varikkotiloissamme. Tähän mennessä asia on aina selvinnyt asiallisesti. Olen omistatunut työlleni ja tunnen myös vastuuni edustamaani yhtiötä kohtaan. Mielestäni se on meidän kaikkien henkilökuntaan kuuluvien velvollisuus. Joukkoliikenteessä työskennellään ihmisten kanssa, eikä turvallisuudesta voi tinkiä sen suhteen. Varikkotilojen yhteydessä on useasti myös yhtiön hallintoon kuuluvien työtiloja, jotka ovat selkeästi vain yhtiön sisäinen asia, eikä niihin ole ulkopuolisilla asiaa.

Meillä kuljettajina ei ole valtuuksia myöntää vierailulupia varikkotiloihimme. Sellaisissa asioissa on syytä kääntyä liikenneyhtiön johdon puoleen.

Tällaista tämä nykyaika vaan on.

Kun menen vaikkapa hakemaan poikaani hänen koulustaan ja jos menen koulurakennukseen sisään, tulee välittömästi joku henkilökuntaan kuuluva kysymään samaa minulta. Monissa firmoissa ei pääse aulaa pidemmälle kun vahtimestari tai joku turvallisuushenkilökuntaan kuuluva tiedustelee vierailun syytä. Ei pidä ottaa nokkiinsa siitä, se kuuluu asiaan. Tällainen valveutuneisuus ja valppaus antaa ammattimaisen kuvan yrityksen/yhtiön/viraston tms. toiminnasta. Turvallisuus on nykyisin melkeinpä ykkösprioriteetti.

Toinen asia on joukkoliikenneharrastus ja sen eettiset sekä moraaliset säännöt.

On mielestäni tärkeää harrastuksemme kannalta, että toimimme kohteliaasti ja hyvässä yhteisymmärryksessä alan yritysten sekä niissä työskentelevien kanssa. Vain siten säilytämme hyvät välimme sekä luottamuksen molemmin puolin; yhteistyö sujuu. Ajatelkaa, että meitä on mm. kutsuttu tutustumaan yrityksiin, jotka valmistavat tulevaisuuden joukkoliikennevälineitä (esim. Transtechin raitiovaunut), metrovarikoille ja muihin sellaisiin paikkoihin ja yrityksiin, joihin "taviksilla" ei ole juurikaan asiaa. Tämä kaikki luottamuksellisen yhteistyön tulosta, vuosikymmenien aikana.

On kuitenkin olemassa ihmisiä, jotka eivät välttämättä ymmärrä (mikä on täysin ymmärrettävää), miksi jotkin liikennevälineet kiinnostavat niin, että niiden seuraamista ja bongailua voi kutsua oikein harrastukseksi; koripallo, lätkä tai postimerkkeily on helpompi ymmärtää. Tällaisia ihmisiä on myös töissä joukkoliikenneyrityksissä; heille se on puhdas ansiotyö tai ovat jopa ko. yritysten omistajia/johtoa/hallintoa. Mielestäni on erityisen tärkeää, ettei harrastustoimintaamme koeta uhaksi heille.

Itse olen joukkoliikenneammattilainen ja se on ollut koko työikäni ainoa oikea ammattini. Joukkoliikenteen seuraamisesta ja sen harrastamisesta olen ollut kiinnostunut puolestaan koko ikäni (42v) ja jo aivan pienenä poikana bongailin liikennevälineitä, tutkin karttoja, otin yhteyttä liikennelaitoksiin, ympäri maailmaa. Minne tahansa maailmassa menenkin, tutkin ensitöikseni alueen joukkoliikennettä. Jo ennen matkaa otan selvää siitä internetistä, kirjoista sekä oppaista. Esimerkiksi Hongkongissa hankin heti joukkoliikenneoppaat ja kartat ja menin tutustumaan paikalliseen metroon ja busseihin. Jo muutamassa päivässä oli hahmottanut koko kaupungin, josta oli suurta apua siellä suunnistamisessa. Singaporessa, vaimoni setä, ihmettelin kun osasin parissa päivässä liikkua siellä ilman opastusta. Väitänpä, että joukkoliikenneharrastaja saa kaikkein eniten irti esimerkiksi uusista kaupungeista, kun silmät auki liikkuu niissä liikennevälineillä. Nähtävyydetkin on edullisesti ja helposti joukkoliikennevälineiden ulottuvilla.

Tätä kiinnostusta käytän sitten hyödykseni varsinaissa ammatissani, bussinkuljettajana, ja se auttaa mm. oikeanlaisen työasenteen luomisessa. Ammennan tietoa kokoajan ja opin työstäni jatkuvasti kaikkea uutta. Miellän ammattini tärkeäksi toimivan kaupunkiyhteisön ja sen toimivuuden kannalta. Harrastukseni pitää yllä ammattitaitoani ja -ylpeyttäni. Kuitenkin toimin ammatissani ensisijaisesti ammattilaisena ja ymmärrän, ettei se ole harrastelua, vaan kokoajan tarkkuutta ja huomiota vaativaa työtä, jossa vaalin myös omaa työpaikkaani sekä -yhteisöäni.

Näissä valoissa ei ole ihan sama, miten toimin ja mitä esimerkiksi kirjoittelen tänne joukkoliikennefoorumille, sillä tätä luetaan yllättävän korkeilla tahoilla. Tästä foorumista on kuitenkin tullut niin asiallinen ja ammattitasoinen joukkoliikenneharrastajien välinen yhteisö sekä tietolähde, etten lapsena tai edes uraani aloittaessani voinut uneksiakaan tällaisesta.

Pidetäänhan kaikki huolta, että meitä arvostetaan eikä pelätä? Olemme joukkoliikenneharratuksen "ammattilaisia".

---------- Viesti lisätty kello 12:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:37 ----------

Miksi pitäisi päästä taukotiloihin käymään? Ihan vain silkkaa uteliaisuuttani kysyn. Taukotiloissa on kuitenkin kuljettajia lepäämässä ja viettämässä omaa aikaa, toiset nukkuen, toiset tv:tä katsellen, mitä kukin tekeekään.
Meilläkin on taukotiloista kadonnut kuljettajien henkilökohtaista omaisuutta kuten puhelinta ym. Taukotiloissa on myös yrityksen omaisuutta kuten tietokoneita ym.

Jos taukotiloissa liikkuu yrityksen ulkopuolista porukkaa niin uskaltaako sitä sitten jättää laukkuaan mihkään edes vessassa käynnin takia?
Nämä arvon kollegan mainitsemat seikat ovat täyttä totta. On mielestäni itsestään selvää, ettei jonkun työyhteisön tiloihin mennä. Ne on tarkoitettu yrityksen työntekijöille, eikä siellä ole mitään, mikä kuuluisi ulkopuolisille. Harrastus ei ole sellainen asia, joka oikeuttaisi "urkkimaan".

Hakekaa töihin alallemme, jos tämä ala kiinnosta.

Monien yrityisten tilat ovat kokonaan lukuittuja ja niissä liikutaan kulkukorttien avulla ja kameravalvonta valvoo joka paikkaa. Edes meillä kuljettajilla ei ole asiaa joka paikkaan.
 
Viimeksi muokattu:
HELB:n kuljettajana minua kieltämättä ihmetyttää tämä äärimmäinen tiukkapipoisuus varikoilla vierailun suhteen.

Ruskeasuon varikolla ei pääosin näy muita kuin sinipukuisia herroja, neitejä ja rouvia, mutta esimerkiksi erään kuljettajan hoitovapaalla oleva vaimo käy usein pienten lastensa kanssa tervehtimässä isää ruokatauolla. Kukaan ei ole moisesta mieltään pahoittanut.

Itse en toki lähtökohtaisesti vie tuttaviani varikolle sisään, mutta koiranilmalla on eräs kaverini seisoskellut hetken varikon ala-aulassa.

Ja sitten niihin valtiosalaisuuksiin: liikennöitsijät pääkaupunkiseudulla tuntevat toisensa ja tapansa epäilemättä kahden- ja monenvälisten neuvottelujen kautta. Tarjousasiakirjat ovat julkisia ja liikennettä seuraamalla voidaan päätellä kuljettajien, autokiertojen ja varikoiden toimintatapoja, kuten monen alan harrastelijankin toiminnasta on nähtävissä.

Autokierrot ja ajovuorot tietysti saattaisivat olla sellainen asia, joiden joku voisi ajatella pidettävän ehdottoman salassa, mutta varmasti arvoisa nimimerkki vristo on mm. Herttoniemen taukotilassa vieraillessaan huomannut taukotilan länsipäädyssä tietokonepömpelin: siellä ne HELB:n vuorot ovat numerojärjestyksessä kenen tahansa katseltavissa.
 
Tässä muistuu mieleeni että jokunen aika sitten oliko Veolian vai Nobinan varikolta oli varastettu busseja ja niillä ajeltu ympäriinsä yöllä. Linja-auton hinta ei kuitenkaan ole mikään pikkusumma vaan satoja tuhansia euroja.

Yksityisalue on aina yksityisalue. Ainakin meillä varikon portilla on liikennemerkein osoitettu alueen olevan yksityisaluetta joka mun ymmärryksen mukaan tarkoittaa sitä ettei sinne ole mtn asiaa ilman lupaa.

Herttoniemen taukotila on käsittääksen HSL:n taukotila jossa on kaikkien yhtiöiden kuljettajilla mahdollisuus käydä kahvilla ja vessassa. Itse olen siellä harvemmin käynyt muuta kuin vessan puolella. Sama
tilanne on myös rautatientorin taukotilassa, siellä on myös HelB:n pömpeli mistä varmaan löytyisi samat työvuorotiedot. Olen myös ymmärtänyt ettei niitä ilman koodeja sieltä ulos saa, eli pitää tietää ainakin
joku salasana ja käyttäjätunnusyhdistelmä, jollei näin ole niin silloin on tietoturva todella retuperällä :)
 
Nämä ovat sinun mielipiteitäsi, minulla on omani.

HELB:n kuljettajana minua kieltämättä ihmetyttää tämä äärimmäinen tiukkapipoisuus varikoilla vierailun suhteen.

Ruskeasuon varikolla ei pääosin näy muita kuin sinipukuisia herroja, neitejä ja rouvia, mutta esimerkiksi erään kuljettajan hoitovapaalla oleva vaimo käy usein pienten lastensa kanssa tervehtimässä isää ruokatauolla. Kukaan ei ole moisesta mieltään pahoittanut.

Itse en toki lähtökohtaisesti vie tuttaviani varikolle sisään, mutta koiranilmalla on eräs kaverini seisoskellut hetken varikon ala-aulassa.
Olen ollut töissä myös HelB:in edeltäjällä, HKL-Bussiliikenteellä, ja muistan ihan selvästi, että eräänkin kerran oli tiedotettu, että: "Ulkopuolisten, myös perheenjäsenten, oleskelu taukotiloissa ei ole sallittua". Sitä en tiedä, miten asia on nykyään.

Herttoniemessä tapaankin paljon kollegoitani aiemmilta vuosiltani; on kiva käydä siellä ajoittain morjestamassa ja katsomassa keitä on vielä puikoissa, vanhentuneena toki. Toki kysellään, että kuinka menee, mutta en mä liian yksityiskohtiin kuitenkaan mene. En katsele omin luvin työvuoroja siitä tietokoneelta, minusta se olisi vähintäänkin outoa. Ja kyllähän HN:ssäkin lukee monissa kohdin: "Vain ja ainoastaan Helsingin Bussiliikenne Oy:n henkilökunnan käyttöön".

Varikoiden "strategiset alueet" (reppuhuoneet yms.) on toki HelBilläkin suojattu kulunvalvonnalla, käsittääkseni?

Mä en vie kavereitani tai tuttujani, enkä edes perheenjäseniäni Ilmalan varikolle (muuta kuin avoimien ovien päivänä), en anna "perhealennuksia" perheelleni, sukulaisilleni tai tuttavilleni (minusta moraalisesti väärin muita matkustajia kohtaan), jos sattuvat joskus kyyttini ja niin edelleen.

Nämä ovat minun periaatteitani ja minut tuntevat tietävät sen.

Pitäkää mua sitten tiukkapipona vaan, ihan okei.

Ja sitten niihin valtiosalaisuuksiin: liikennöitsijät pääkaupunkiseudulla tuntevat toisensa ja tapansa epäilemättä kahden- ja monenvälisten neuvottelujen kautta. Tarjousasiakirjat ovat julkisia ja liikennettä seuraamalla voidaan päätellä kuljettajien, autokiertojen ja varikoiden toimintatapoja, kuten monen alan harrastelijankin toiminnasta on nähtävissä.
Tottakai kilpailuasiakirjat ovat julkisia, mutta ei niitä tarvitse tulla varikoille tutkimaan, vaan voi hankkia itse. On hienoa, että on niin valveutuneita ja loogisesti ajattelevia joukkoliikenneharrastajia, että saavat liikennetä selville autokiertoja sun muita, mutta ei niitä tulla yhtiöiden tiloihin tutkimaan.

Tämän mielenkiinnon seurauksena näistä terävimmistä harrastajista saattaa hyvinkin tulla tulevaisuuden erinomaisia joukkoliikenneammattilaisia. Heitä on tämäkin foorumi pullollaan ja he ovat jo saaneet paljon myönteistä kehtystä aikaan. Toivonkin, että joskus maailmassa maininta "Joukkoliikennefoormin jäsen", työnhakijan CV:ssä, olisikin positiivinen singnaali.

---------- Viesti lisätty kello 13:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:51 ----------

Tässä muistuu mieleeni että jokunen aika sitten oliko Veolian vai Nobinan varikolta oli varastettu busseja ja niillä ajeltu ympäriinsä yöllä. Linja-auton hinta ei kuitenkaan ole mikään pikkusumma vaan satoja tuhansia euroja.

Yksityisalue on aina yksityisalue. Ainakin meillä varikon portilla on liikennemerkein osoitettu alueen olevan yksityisaluetta joka mun ymmärryksen mukaan tarkoittaa sitä ettei sinne ole mtn asiaa ilman lupaa.

Herttoniemen taukotila on käsittääksen HSL:n taukotila jossa on kaikkien yhtiöiden kuljettajilla mahdollisuus käydä kahvilla ja vessassa. Itse olen siellä harvemmin käynyt muuta kuin vessan puolella. Sama
tilanne on myös rautatientorin taukotilassa, siellä on myös HelB:n pömpeli mistä varmaan löytyisi samat työvuorotiedot. Olen myös ymmärtänyt ettei niitä ilman koodeja sieltä ulos saa, eli pitää tietää ainakin
joku salasana ja käyttäjätunnusyhdistelmä, jollei näin ole niin silloin on tietoturva todella retuperällä :)
Komppaan nyt kyllä kolleegaa taas aivan täysin.

---------- Viesti lisätty kello 14:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:56 ----------

Toki on huomattavaa, kuinka linjojen 80-83 uuden Nobina-bussit on sijoitettu niiden uudelle varikolle Roihupellossa. Voisin kuvitella, että siellä on todettu aitojen olevan kalliimman puoleinen hidaste, jos joku haluaa mennä niihin "tutustumaan". Lähistöllä paloi kuitenkin jokunen aika sitten kaksi poliisiautoa, suljetulla alueella. Kieltämättä aika ennakkoluuloton ja ennennäkemätön bussivarikko, minusta.

---------- Viesti lisätty kello 14:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:06 ----------

Tulee vielä mieleeni sellainen asia kuin turvallisuus ja vakuutukset: bussivarikoilla liikkuu busseja ja työkoneita milloin minnekin. Onnettomuuden riski on aina olemassa, yhtiön työntekijöillä on vakuutukset kunnossa. Entäs muilla, ollessaan bussivarikon kaltaisella yksityisalueella?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös