Varikkoalueilla vieraileminen

Ei minulla ole kuin Rautatie-kortti taskussa. Kaikki spora/dösamatkat pitää maksaa paikanpäällä leimaamalla. Kiitos kuitenkin sinulle kun pääsin turvallisesti ohjauksessasi sen viimeisen pysäkinvälin. Et siis varmaankaan sitä tiennyt, että olin pummilla kyydissäsi, eli ei koskaan saa "olettaa". Mutta eipähän tarvinnut mennä läpi "vaarallisen" Kaisaniemen puiston jalkaisin.
Onkos tämä niitä tilanteita, kun molempien teidän harrastajalisenssi pitäisi laittaa hyllylle? ;)

Takaisin aiheeseen: omien kokemusteni mukaan suosittelen aina ilmoittautumaan toimistossa, mikäli aikeena on katsella ja/tai kuvata varikon kalustoa. Etenkin ulkomailla. Toisessa valtiossa sijaitsevan varikon henkilökunta saattaa jopa olla otettuja siitä, että joku on ulkomailta saakka tullut katselemaan heidän kalustoaan ja kohtelu on sitten todella ystävällistä. Mutta varautukaa yllättäviin kysymyksiin: jokunen vuosi sitten minulle esitettiin Deutsche Bahnin Kemptenin varikolla kysymys, että vieläkö teillä on Nohabin vetureita liikenteessä? :D
 
Vs: Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

Noh, nyt kun sen selkeästi kohdistat minuun niin sano se vielä suoraan sitten kaikkien kuullen tässä näin yleisesti...
En kohdistanut pelkästään sinuun ja siksi toivottavasti moni muukin ottaa viestistä opikseen.

Kannattaa muistaa, että mutu ei ole faktaa ja muutama omakohtainen kokemus ei vielä anna kovin kummoisia perusteita yleistämiselle. Jos toinen kirjoittaja kumoaa tuollaisilla perusteilla esitetyt väitteet, niin kyllä ne olisi vain syytä hyväksyä, jos ei itseltä löydy tarkempaa tukea väitteilleen. Missään nimessä ei saisi ainakaan alkaa vängätä vastaan ilman lisäperusteita.

Silloin kun lähtee esittämään mielipiteitään julkisesti, niin pitää myös olla valmis saamaan kritiikkiä eikä siitä saa mennä hermot kireälle.
 
Viimeksi muokattu:
Olen menossa 1.11 Mikkeliin, ja siellä kiinnostaisi käydä Savonlinjan varikolla. Onko varikolle mitään mahdollisuutta päästä, etenkin kun kyseessä on pyhäpäivä? Jos SL:n varikolle on edes pienet mahdollisuudet päästä, niin mihin voisin laittaa sähköpostia yms. kysyäkseni lupaa?
 
Olen menossa 1.11 Mikkeliin, ja siellä kiinnostaisi käydä Savonlinjan varikolla. Onko varikolle mitään mahdollisuutta päästä, etenkin kun kyseessä on pyhäpäivä? Jos SL:n varikolle on edes pienet mahdollisuudet päästä, niin mihin voisin laittaa sähköpostia yms. kysyäkseni lupaa?

Laita viestisi ensisijaisesti liikenne (at) savonlinja-yhtiot.fi, tarkenna toki jo ytimekkkäästi viestin otsikkoon mistä kyse, kerro itse viestissä tarkempi kuvaus mitä vierailusi koskee, mitä kuvaat yms, niin eiköhän tuolta meililaatikosta siirretä viesti sopivalle taholle. Ja tosiaan kannattaa toimia jo heti, eikä vasta pari päivää aiemmin.
 
Olen menossa 1.11 Mikkeliin, ja siellä kiinnostaisi käydä Savonlinjan varikolla. Onko varikolle mitään mahdollisuutta päästä, etenkin kun kyseessä on pyhäpäivä? Jos SL:n varikolle on edes pienet mahdollisuudet päästä, niin mihin voisin laittaa sähköpostia yms. kysyäkseni lupaa?

Toimitusjohtaja Raimo O. Honkanen 0201415501

Liiketoiminta Johtaja Kai Honkanen 0201415502

Mä soittaisin Raimolle ne on kuitenkin sen autoja ja toimitilat on myös hänen omia.
 
Varikkovierailut

Hei,

onko kellään tietoa, että mitkä liikennöitsijät päästävät (tai päästävätkö mitkään) individuaaleja vierailemaan varikolle ja busseihin, toki jonkun valvonnassa siis?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Varikkovierailut

Hei,

onko kellään tietoa, että mitkä liikennöitsijät päästävät (tai päästävätkö mitkään) individuaaleja vierailemaan varikolle ja busseihin, toki jonkun valvonnassa siis?

Noin 3,5 vuotta sitten eräs HelB:n kuski antoi minulle numeronsa, ja sanoi että jos vain laitan hänelle viestiä, niin pääsen kiertelemään Ruskeasuon varikolla joku kerta. Yleisistä käytännöistä en kyllä tiedä missään yhtiössä.
 
Vs: Varikkovierailut

Pohjolan Liikenteen varikot ovat Nogo alueita. Siellä ei harrastajia kaivata, tai muitakaan ulkopuolisia. Tästä on herra Alanko antanut selkeät ohjeet. PL käsittelee harrastajia matkustajina, jotka unohtuneet autoon, ja täsmentää, että auto on käytävä läpi matkustajien varalta kääntöpaikalle tultaessa.
 
Vs: Varikkovierailut

Pohjolan Liikenteen varikot ovat Nogo alueita. Siellä ei harrastajia kaivata, tai muitakaan ulkopuolisia. Tästä on herra Alanko antanut selkeät ohjeet. PL käsittelee harrastajia matkustajina, jotka unohtuneet autoon, ja täsmentää, että auto on käytävä läpi matkustajien varalta kääntöpaikalle tultaessa.

Jännä nähdä mitä asialle tapahtuu sitten, kun sir Alanko jää eläkkeelle, kun hän on ymmärtääkseni jo yli 60. En ihmettelis jos tää vuosi on hänen viimeinen vuotensa firman toimarina.
 
Vs: Varikkovierailut

Miksi pitäisi päästä varikolle? Autot näet liikenteessä ja jos sinulla on lippu pääset jopa kyytiin.On turvallisuusriski että varikkoalueilla pyörii sinne kuulumattomia henkilöitä.
 
Vs: Varikkovierailut

Eletään epävarmaa aikaa. Aikaa jolloin liikennöitsijät taistelevat olemassaolostaan, rajoittavat asiakasmääriään, ylityöllistävät resurssejaan sekä korjaavat autojaan ilkivallan jäljiltä. Ilkivaltaa jota jotkin harrastajat tekevät.

On se sitten hupiajolle varastettu bussi, tuhopoltto varikolla tai vaahtosammutin auton sisällä, jokainen tapahtuma vie kauemmaksi entisistä ajoista jolloin kehen tahansa pystyi luottamaan olemaan asiallinen.

Sähköpostilla kannattaa asiallisesti yrittää lähestyä mutta itsekin harrastajana ymmärrän silti hyvin, että kaikkialle - tai edes minnekään - saattaa olla vaikeaa päästä. Erityisesti aikana jälkeen koronan.
 
Vs: Varikkovierailut

Miksi pitäisi päästä varikolle? Autot näet liikenteessä ja jos sinulla on lippu pääset jopa kyytiin.On turvallisuusriski että varikkoalueilla pyörii sinne kuulumattomia henkilöitä.

Mielestäni alan harrastajat ovat osa yritysten sidosryhmää. Monista meistä/heistä on tullut linja-autonkuljettajia tai muita alaan sidoksissa olevia henkilöitä, kuten liikennesuunnittelijoita tai jopa edenneet alan esimies- ja johtotehtäviin. Kiinnostus alaa kohtaan johtaa usein myös parempaan tietoon ja työmotivaatioon, joka parhaassa tapauksessa kehittää koko toimialaa.

Vierailuja (esim. ryhmille) voidaan järjestää vaarallisempiin ja salaisempiinkin kohteisiin kuin bussivarikoille, kaikkihan on vain halusta kiinni.
 
Vs: Varikkovierailut

Mielestäni alan harrastajat ovat osa yritysten sidosryhmää. Monista meistä/heistä on tullut linja-autonkuljettajia tai muita alaan sidoksissa olevia henkilöitä, kuten liikennesuunnittelijoita tai jopa edenneet alan esimies- ja johtotehtäviin. Kiinnostus alaa kohtaan johtaa usein myös parempaan tietoon ja työmotivaatioon, joka parhaassa tapauksessa kehittää koko toimialaa.

Vierailuja (esim. ryhmille) voidaan järjestää vaarallisempiin ja salaisempiinkin kohteisiin kuin bussivarikoille, kaikkihan on vain halusta kiinni.
Olen joskus päässyt Pirkkalan varikolle Ei linjalla -kyltein Marjan kanssa. Se on tosin perusvarikko, joten hirveästi nähtävää ei siellä ollut, mutta matka oli se kokemus tässä.

Kuulemma ei saisi ajaa Ei linjalla asiakkaiden kanssa, mutta teki kerran poikkeuksen kun oli muutamasta pysäkistä kyse.

Esim. linjalla 8 olisi kiva palata moottoritietä Pirkkalaan, mutta 17.07 bussi Pirkkalasta ei jatka Haukiluomasta enää Pirkkalaan linjalla, joten jouduin siirtymään 18.20 Paunun autoon :D
Marja meni Pirkkalaan sieltä yksin moottoritietä, nopea reitti.

Aika usein juttelemme ko. kuljettajan kanssa, ja hän on kertonut paljon varikoista, busseista ja välillä saanut autotkin tarkistaa ennen kuin hän ajoi ne varikolle ettei jäänyt muilta tavaroita tai rahaa.
Nekalan varikolla olisi kyllä unelmaa käydä. Harmi kun täältä Paunut lähtee niin ei ole enää kyseinen kuljettaja reiteillä kesäkuusta. On ollut ihania reissuja hänen kanssa!
Hän ei ole Nekalan varikon kuljettaja, vaihtaa varmaan liikennöitsijää kun Pirkkalan varikko loppuu. Työmatka pitenisi muuten nelinkertaiseksi nykyiseen verrattuna... kun nyt pääsee töihin moottoritietä vartissa.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:54 ----------

Mielestäni alan harrastajat ovat osa yritysten sidosryhmää. Monista meistä/heistä on tullut linja-autonkuljettajia tai muita alaan sidoksissa olevia henkilöitä, kuten liikennesuunnittelijoita tai jopa edenneet alan esimies- ja johtotehtäviin. Kiinnostus alaa kohtaan johtaa usein myös parempaan tietoon ja työmotivaatioon, joka parhaassa tapauksessa kehittää koko toimialaa.

Vierailuja (esim. ryhmille) voidaan järjestää vaarallisempiin ja salaisempiinkin kohteisiin kuin bussivarikoille, kaikkihan on vain halusta kiinni.
Juuri tällä tavalla sinne pääsee varikolle sataprosenttisen varmasti.

HS Metro teki joskus hyvän jutun vanhan ajan ystävästä, joka oli siis samanlainen bussifani kuin minä, tosin sillä erotuksella että asuu HSL- ja minä Nysse-alueella.

Valtteri.jpg

On nykyään bussikuski :) Luulisi, että varikot on jo tuttuja kuin itse bussitkin.
 
Takaisin
Ylös